تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

جنگل بلیران

شما هم امتیاز بدهید!

تورهای آینده دالاهو برای این مقصد
مــشاهــده هــمه تــورها

تور داخلی

تور جنگل بلیران

تور جنگل بلیران یک بار دیگر به مسافران این امکان را می‌دهد تا به دل طبیعت سرسبز یکی از جنگل‌های مازندران بروند. این تور فرصتی می‌دهد تا مسافران از روستایی دیدن کنند که قدمت تمدن و زندگی انسانی در آن به سال‌های بسیار دور می‌رسد.
تور جنگل بلیران سفر به قلب جنگلی است که در آن چشمه‌های آبگرم می‌جوشند. این سفر به دل مناطقی است که جزو مناطق ژئوتوریسمی شهرستان آمل و استان مازندران به شمار می‌روند.
جنگل بلیران بخشی از جنگل‌های «هیرکانی» است که از کشور ایران تا آذربایجان وسعت دارد و بخش مهمی از زیست‌کره جهان محسوب می‌شود. این جنگل بسیار زیبا که در حاشیه جنوبی دریای خزر عظمت خود را گسترده، شرایط اقلیمی خاصی دارد که امکان رشد گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری را فراهم کرده است. چشم‌اندازهای بسیار زیبا و طبیعت بکر رودخانه، چشمه، آبشار، آب گرم و غار این منطقه از جمله مواردی هستند که جنگل بلیران را در چشم مسافران خاص و بی‌نظیر می‌سازند.
در این جنگل روستایی به نام بلیران قرار دارد که یکی از روستاهای سنتی مازندران به شمار می‌رود. این روستا یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر آمل است که از سال ۱۳۸۷ تحت عنوان یک منطقه نمونه گردشگری انتخاب شده است. در روستای بلیران آثار باستانی متعددی کشف شده که مربوط به دوره پیش از اسلام هستند و امروزه در یک موزه نگهداری می‌شوند. بر اساس این شواهد، مورخان و پژوهشگران معتقدند حدود ۳۰ هزار سال قبل مردم این منطقه با روش‌های جمع‌آوری غذا، استفاده از ابزارها جهت شکار و محافظت از خود آشنا بوده‌اند. از گذشته و از دوران صفوی یک حمام قدیمی نیز در این روستا وجود دارد که دیدن آن می‌تواند برای مسافران این تور داخلی بسیار خاص باشد. در این منطقه آثار تاریخی مختلفی همچون «قلعه اردشیرون»، «قلعه هلیا»، «قلعه خشت سی چشمه» وجود دارد؛ اما به دلیل عدم محافظت امروزه تنها مخروبه‌ای از آنها باقی مانده است.
سفر با تور جنگل بلیران می‌تواند فرصتی باشد برای قدم گذاشتن در دل سرسبزی طبیعت، هم‌جواری با آواز پرندگان و دور شدن از هیاهوی شهر؛ اگرچه کوتاه اما بسیار ژرف!

مسیر تور جنگل بلیران

مسافرانی که در تور جنگل بلیران شرکت می‌کنند از تهران و با وسیله نقلیه اتوبوس راهی جاده هراز و شهر آمل می‌شوند. از آنجا مسافران مسیر خود را به سمت روستای بلیران ادامه خواهند داد و به دل جنگل خواهند زد.
بهترین فصل سفر با تور جنگل بلیران کی است؟
ازآنجایی‌که این تور در فضای باز و داخل جنگل برگزار می‌گردد بسیار مهم است که در آب‌وهوای مطلوبی برگزار شود. فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان برای شرکت در تور داخلی جنگل بلیران هستند. در این فصول بارندگی کمتر و از طرفی هوا برای گشت‌وگذار در جنگل بسیار مطلوب است. اگر می‌خواهید مناظر پاییزی را در این جنگل زیبا تجربه کنید فصل پاییز و قبل از سرما نیز زمان مناسبی برای شرکت در تور جنگل بلیران به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی جنگل بلیران کجاست؟

مسافران تور داخلی جنگل بلیران در قدم اول نباید دیدنی‌های این جنگل خاص و قدیمی را از دست بدهند. جنگل بلیران پوشش گیاهی خاصی از درختان افرا، بلوط، ممرز، آلو جنگلی، راش و زالزالک دارد و قدم زدن در میان آنها می‌تواند روحتان را تازه کند. در کنار درختان، چشمه‌های آب گرم این جنگل نیز می‌توانند مقصد شما باشند که از آن جمله می‌توان به آب گرم بلیران یا «گرو»، چشمه گوگردی «لاله‌زار بلیران» و چشمه «هفت حوض فرمانده» اشاره کرد.
در ادامه دیدن روستای بلیران با توجه به مواردی که گفته شد باید در برنامه سفرتان باشد تا با مردم خونگرم این روستا از نزدیک آشنا شوید. اگر بخواهیم به جاهای دیدنی اطراف جنگل و روستای بلیران اشاره کنیم، می‌توانیم از جنگل نارنجستان آمل، روستای «رزکه»، روستای «شیاده» و روستای «فیلبند» بگوییم که می‌توانند در کنار جنگل بلیران به جذابیت‌های این سفر اضافه کنند.

غذاهای محلی تور جنگل بلیران چیست؟

افرادی که به جنگل بلیران سفر می‌کنند می‌توانند طعم غذا و خوراک‌های محلی آمل را در این سفر بچشند. از جمله غذاهای محلی آمل می‌توان به «ترشی تره» که از ترکیب سبزی آش، برنج تخم‌مرغ، سیرترشی و... تهیه می‌شود، اشاره کرد. «ترشه کباب» غذای خوشمزه دیگری است که از ترکیب سیب‌زمینی، مرغ، رب گوجه، آبلیمو یا آب‌نارنج و... تهیه می‌شود و می‌توانید آن را نیز امتحان کنید. اردک شکم پر آملی، کشمش‌پلو با مرغ و «آغوز مسما» از دیگر غذاهای خوشمزه‌ای هستند که می‌توانید در سفر به این منطقه طعم آنها را بچشید.

چه وسایلی برای شرکت در تور جنگل بلیران برداریم؟

برای شرکت در تور داخلی جنگل بلیران اول از همه باید یک کفش پیاده‌روی مناسب داشته باشید تا بتوانید در جنگل به راحتی راه بروید. یک کوله‌پشتی شامل لوازم شخصی، دارو، قمقمه و خوراکی سبک نیز برای بردن توصیه می‌شود. در کنار این موارد برای گرفتن عکس‌های زیبا یک دوربین مناسب به همراه داشته باشید؛ حتی می‌توانید یک کلاه‌حصیری زیبا به همراه ببرید تا هم در طول مسیر به سر بگذارید و هم عکس‌های زیبایی با آن بگیرید.

سفر به جنگل بلیران برای چه کسانی مناسب است؟

سفر با تور داخلی جنگل بلیران برای تمام افراد بالای ۷ سال امکان‌پذیر است. مسافران این تور داخلی در این سفر حدود دو ساعت جنگل‌پیمایی در شیب متوسط خواهند داشت که باید این میزان پیاده‌روی را پیش از شرکت در تور در نظر بگیرند.

جنگل بلیران را در چند روز بگردیم؟

تور داخلی جنگل بلیران دالاهو یک تور یک روزه است. در همین فرصت یک روزه مسافران تور داخلی می‌توانند به راحتی تمام زیبایی‌های این جنگل را از نزدیک ببینند.

در سفر به جنگل بلیران کجا بمانیم؟

افرادی که می‌خواهند خارج از تور به این منطقه سفر کنند و قصد اقامت شبانه دارند می‌توانند در قلب این جنگل چادر بزنند و تجربه کمپ کردن در طبیعت را به دست آورند. در نزدیکی جنگل نیز اقامتگاه‌ها، کلبه‌ها و سوئیت‌هایی برای اجاره وجود دارد که افراد می‌توانند در آنها اقامت داشته باشند.

قبل از سفر به جنگل بلیران بدانید:

مسافران تور داخلی جنگل بلیران یا مسافران شخصی بهتر است موارد زیر را حتماً در نظر داشته باشند:
• در داخل جنگل و در هنگام پیاده‌روی به هیچ عنوان نباید اقدام به گوش دادن موزیک با صدای بلند کنید؛ زیرا این کار می‌تواند باعث آزار پرندگان و دور شدن آن‌ها از فضای جنگل شود. بهتر است به‌جای موسیقی، به موسیقی زنده پرندگان گوش دهید.
• حتماً برای ورود به داخل جنگل کیسه‌زباله به همراه داشته باشید و از ریختن هرگونه زباله در فضای جنگل خودداری کنید. اگر توانستید زباله‌های موجود در جنگل را در کیسه خود بریزید تا به حفظ زیبایی و پاکیزگی این جنگل کمک کرده باشید.
• اگر می‌خواهید شب را در اقامتگاه‌ها و کلبه‌های جنگل بمانید بهتر است بدانید که امکانات این مکان‌ها در حد هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره نیست و باید انتظارات خود را بسیار پایین بیاورید.

سوغات و صنایع‌دستی جنگل بلیران

در طی سفر به این منطقه با خرید سوغات و صنایع‌دستی مردم روستا می‌توانید به اقتصاد آنها نیز کمک کنید. زنان و مردان روستای بلیران انواع ظروف چوبی، مربا و شیرینی‌های محلی و ترشیجات را تولید می‌کنند. می‌توانید این محصولات را به‌عنوان سوغات از سفر به این جنگل سرسبز و پهناور با خود به یادگار بیاورید.


سوالات متداول "جنگل بلیران"




بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل

سفرهای جنگل بلیران رو دیدی؟

1

جنگل بلیران

11 آبان 1403
مشاهده سفر