تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

دریاچه الندان، آینه درختان

دریاچه الندان (به نام آببندان پله ازنی هم شناخته می شود) در نزدیکی ازنی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد و نام خود را از این روستا گرفته است. آب بندان پله در دل جنگل های سر به فلک کشیده و وسیع پله قرار گرفته است. جنگل های پهن برگ با ارتفاع بسیار زیاد و آب بندان وسیع داخل آن منظره ای بی بدیلی را خلق کرده است.

وسعت این آب بندان 17 هکتار است که در موقع بارندگی به 30 هکتار نیز می رسد. روستای ازنی واقع در ٧٠کیلومتری ساری،درجاده ساری-سمنان قرار دارد.نزدیک ترین را ه رسیدن به این آب بندان از طریق روستای ازنی است.

جاده تا روستای ازنی آسفالت است و از آنجا تا آب بندان تقریبا فاصله یک و نیم کیلومتری راه خاکی را باید طی کرد. اطراف آبندان در اوایل بهار محل رویش گل بنفشه، الزی (پیازچه وحشی) و انواع سبزی های معطر ودارویی است. 

www.dalahoo.com

آب این آب بندان فقط از طریق نزولات آسمانی تامین می شود و هیچ رود خانه ای به سمت آن جریان ندارد. نحوه قرار گیری و نوع خاک آن باعث شده است در اثر اندک بارانی تمام آب های باران و برف به سمت آن جریان پیدا کند و عدم نفوذ پذیری خاک آن باعث شده است ماندگاری آب را در این آب بندان زیاد نماید. در سال های اخیر با رها سازی ماهی در این دریاچه کاربرد های آن افزایش پیدا کرده است.

www.dalahoo.com

در آن سوی آب بندان پله رود خانه ای جریان دارد که آب گواری آن برای نوشیدن بسیار مناسب است، چون از سرچشمه ی این رودخانه تا محل اتصال آن به زمین های کشاورزی هیچگونه سکونت گاه انسانی وجود ندارد تا آب آن را آلوده نماید. آب این آب بندان منبع اصلی تامین آب شالیزیری روستاهای ازنی، مازارستاق، لسفرم، کنتا، دیدو،زلم و... می باشد. نقل قولی وجود دارد و ریش سفیدان محل آن را مطرح می نمایند آنچه کم امروز آب بندان پله را تشکیل می دهد قبلا شهر بوده که از بین رفته است.

www.dalahoo.com

در گذشته های نه چندان دور محل فعلی آب بندان پله محل رویش گیاهی به نام گاله بوده که مردم روستاهای اطراف در گذشته برای پوشش بام های خود از آن استفاده می کردند. درخت  های راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار اطراف این آب بندان را احاطه کرده اند.

منبع: بیابان‌های ایران



1394/04/22 | کد مطلب: 2786
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
حامد احمدی

کارشناس ادبیات، کارشناس ارشد گردشگری، علاقمند به سفر و طبیعت


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.