تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

ییلاقات سی سخت

سی سخت شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران قرار دارد. این شهر مرکز شهرستان دنا است.

جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۶٬۸۱۴ نفر بوده‌است [۱]. گویش مردم این شهر لری می‌باشد.


مناطق تفریحی تپه قلات کوه گل کوه دنا چشمه میشی، چشمه سه(چشمه سیاه)،بن رود که منطقه ای بسیار زیباست، تنگرا که یکی از زیباترین مناطق می باشد،اشکفتوی،چشمه زنگویی،آبشار بریدون،لهوس،دریاچه نمک کوه گل{کاشف:میرشکار علی کرم صیادی دهنو}،دریاچه کوه گل {برم سبز یا به زبان محلی سیسخت برم سوز}منطقه برف کرمو، قله قلم، باغات انگور و سیب و گردو دشتک آبشار دره ناری بن رود و روستای کوخدان کریک تنگ کلنجه، کوه گل، تنگ حراء، توفال، آبشار بلیو، قله دنا، مورگل، قزل قله وگردنه بیژن{به زبان محلی می شودبیزند‌‌‌ تقریبا وسط کوه قاش مستان است}گردنه بز کش {تقریبا وسط کوه حوض دال است }روستای دهنو آبشار نول چشمه میشی چشمه سردآب {سردو} تپه اسپیدو....از مناطق تفریحی سی سخت هستند

باغات این شهر در دامان کوه دنایا قاش مستان بلندترین کوه رشته‌کوه زاگرس با ارتفاع 4450 مترواقع می‌باشند و منطقه‌ای گردشگری وزیبابه‌شمار می‌آیند.[۲] از جمله مناطق گردشگاهی این شهر می‌توان به کوه گل-چشمه میشی-دشتک-بن رود و بندان اشاره کرد. شهر سی سخت با مساحت تقریبی ۵/۲ کیلومتر مربع در دامنه قله حوض دال با ارتفلع ۴٬۴۰۹ متری واقع گردیده‌است برای مسافرت به این شهر می‌توان از جاده یاسوج به سی سخت استفاده کرد.و یا از اصفهان-سمیرم-سی سخت به این شهر رسید (اصفهان - سمیرم اتوبان است) علت انتخاب این نام سی سخت بر این است که کیخسرو پادشاه کیانی ایران همراه با سردار خود بیژن{نام گردنه بیژن هم از نام این سردار گرفته شده است}و29تن از یاران خود در راه عبور از کوه قاش مستان بر اثر کولاک شدید جان خود را از دست دادندبه یادبودی از آن ها نام این منطقه را سی سخت گذاشتند{کیخسرو در طول مسیر از آنان جداشده بودنام سیسخت به یاد بیژن و29 یارش است} 

اقلیم سی‌سخت تحت تأثیر کوهستان دنا سردسیری است و قسمتی از پائیز و سرتاسر زمستان از برف پوشیده‌است. و همین امر موجب پر آبی منطقهٔ سی‌سخت است. و جویبارها و چشمه‌سارهای دائمی از مناطق برفی سرازیر شده و منطقه را سیراب می‌سازد. شهر سی سخت به سبب موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در دامنه کوه دنا دارای هوای مطبوع و خوشایند، آب سالم، خوشگوار و فراوان است. جاذبه‌های طبیعی == چشمه ها

چشمه میشی:بزرگترین و پرآب‌ترین چشمه‌اش چشمه «بشو = Bocu» یا چشمه میشی است که در پائین گردنه بیژن قرار گرفته وآب آن با وجود تامین آب آشامیدنی شهر، زمینهای زراعی ده بزرگ سی‌سخت را نیز آبیاری می‌کند.

چشمه سرد:وواقع در منطقه کوه گل شهر سی سخت.

چشمه توف:مشرف بر شهر توریستی سی سخت. این چشمه در مسیر صعود به قلهٔ دنا قرار دارد. این چشمه در تمام فصول سال دارای آبی گوارا و خنک می‌باشد.

چشمه تاگی:دارای آبی خنک و گوارا که عطش کوهنوردان را بر طرف می‌کند.. از آب این چشمه برای آبیاری باغات انگور و سیب و گردوی منطقهٔ کلنجه استفاده می‌شود.
کوه های مهم: قاش مستان" مسیر صعود:از گردنه بیژن شروع می شود و تا مورگل ادامه دارد {ارتفاع:4450متر}‌ حوض دال"مسیر صعود:از گردنه بز کش {کنار دو جان پناه}تا نوک قله {ارتفاع:4409متر}‌ قلم کوه"مسیرصعود:هم از روستای دهنو {گردنه چال سور} وهم از کنار در یاچه کوه گل{برم سوز} می توان به قله صعود کرد{ارتفاع3850 متر

 

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبر نگاران؛ این شهر در دامنه کوه دنا بلندترین کوه رشته‌کوه زاگرس واقع  بوده  و منطقه‌ای گردشگری به‌شمار می‌آید. از جمله مناطق گردشگاهی این شهر می‌توان به کوه گل-چشمه میشی-دشتک-بن رود و بندان اشاره کرد.

 برای مسافرت به این شهر می‌توان از جاده یاسوج به سی سخت استفاده کرد.و یا از اصفهان-سمیرم-سی سخت به این شهر رسید.
سی سخت دارای پیشینه تاریخی بسیار قدیمی است و سابقه سکونت در شهر سی سخت به قبل از اسلام برمیگردد. وجه تسمیه سی سخت را این طور بیان می کنند: در زمانی که کیخسرو پادشاه کیانی ایران به همراه ۳۰ تن از پهلوانان خود از جمله بیژن از راه تل خسرو که قبل از شهر یاسوج و تقریبا در ۴ کیلومتری یاسوج واقع شده به یکی از روستاهای فعلی سی سخت به نام کوخدان که در قدیم به کومه دان مشهور بوده، میرسند، شب را در آنجا توقف کرده و صبح روز بعد پس از عبور از سی سخت، کیخسرو از یارانش جدا شده

 یاران کیخسرو در گردنه ۴۰۰۰ متری دچار برف و سرما گردیده و بر اثر برف و سرما و کولاک از بین رفته اند به همین دلیل این گردنه را به یاد بیژن پهلوان نامی لشکر کیخسرو، بیژن و این دیار را سی سخت نامیدند، یعنی جایی که سی مرد سخت از سرما و کولاک برف از دنیا رفته اند. از طرفی آثار سفالی تمدنهای قدیمی در حفاریهای این شهر به وفور یافت شده است، گورهای انسانی با قدمت ۳۰۰۰سال قبل از میلاد در این شهر اخیرا کشف گردیده. در تل اسپید آثاری از هزاره اول تا دوره ساسانی و تا دوره صفوی شناسایی شده و این تپه در آثار تاریخ ملی به ثبت رسیده است. همچنین تل قلات که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده  دارای آثاری از دوران سلجوقی تا قاجاریه است.

سابقه روستایی سی سخت به ۱۳۵ سال قبل برمیگردد و در سال ۱۳۶۲ به جمع شهرهای کشور پیوستاین شهر سالانه شاهد بازدید گردشگران داخلی و خارجی فراوانی است.

*چشمه ها
چشمه "میشی": بزرگترین و پرآب‌ترین چشمه‌اش چشمه «بشو = Bocu» یا چشمه میشی است که در پائین گردنه بیژن قرار گرفته وآب آن با وجود تامین آب آشامیدنی شهر،زمینهای زراعی ده بزرگ سی‌سخت را نیز آبیاری می‌کند.


چشمه "سرد": واقع در منطقه کوه گل شهر سی سخت.

چشمه "طوف": مشرف بر شهر توریستی سی سخت. این چشمه در مسیر صعود به قله دنا قرار دارد. این چشمه در تمام فصول سال دارای آبی گوارا و خنک است.

چشمه "تاگی": دارای آبی خنک و گوارا که عطش کوهنوردان را بر طرف می‌کند.. از آب این چشمه برای آبیاری باغات انگور و سیب و گردوی منطقکلنجه استفاده می‌شود. /ص



1395/01/10 | کد مطلب: 3362
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.