تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

ضدآفتاب بزن، مسافر!

یکی از مشکلات پوستی که معمولا برای افراد مختلف، به‌خصوص آنهایی که اهل سفر و رانندگی هستند،‌ اتفاق می‌افتد، ناشی از تابش نور آفتاب به دست و صورت در طول سفرهای جاده‌ای است. آفتاب سوختگی می‌تواند به مرور آسیب‌های جبران ناپذیر و حتی سرطان پوست را باعث شود. برای آنکه از این مشکلات دور بمانید، این مطلب را از دست ندهید.

 

چرا ضد آفتاب بزنیم؟

تابش شدید و طولانی‌ مدت نور آفتاب به پوست صورت،‌ می‌تواند به مرور زمان باعث ابتلا به سرطان پوست بشود. از آنجا که حتی در طول رانندگی، امکان تابش نور آفتاب به دست‌ها و صورت راننده و سرنشین جلویی خودرو زیاد است، توصیه می‌شود در سفرهای جاده‌ای،‌ حتما لباس‌های نخی آستین‌بلند بپوشید تا تابش مستقیم نور آفتاب به پوست بدن‌تان ‌به حداقل برسد. علاوه بر راننده، سایر سرنشین‌ها هم باید کرم‌ ضدآفتاب بزنند و از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی استفاده کنند. آفتابگیر ماشین هم وسیله فیزیکی مناسبی برای پیشگیری از تابش خورشید به پوست صورت راننده و سرنشین جلویی خودرو است که بهتر است از آن استفاده شود.

 

از کرم ضد آفتاب چگونه استفاده کنیم؟

نکته مهم دیگر درباره نحوه و نوع استفاده از ضدآفتاب‌هاست. توصیه ما به افرادی که قصد سفرهای جاده‌ای دارند، این است که حدود نیم ساعت پیش از سفر، کرم ضدآفتاب مناسب بزنند و حتما کرم را به اندازه‌ای روی صورت بمالند که یک پوشش کامل روی پوست قرار بگیرد. در سفرهایی که طولانی‌مدت هستند، بهتر است هر 2 یا 3 ساعت یکبار، استفاده از کرم‌های ضدآفتاب تجدید شود. اگر برایتان ممکن بود، قبل از تجدید ضدآفتاب، پوست صورت خود را با پاک‌کننده‌های مناسب، پاک کنید. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با SPF بالای 30، می‌تواند عوارض ناشی از تابش نور آفتاب به پوست مانند لک‌های پوستی، پیر و چروک شدن پوست را از بین ببرد و در طولانی‌مدت هم شانس ابتلا به سرطان‌های پوستی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

 

کرم ضد آفتاب فقط برای تابستان است؟

در همه ماه‌های سال، کرم ضد آفتاب باید در کوله سفرتان باشد. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در فصل زمستان ضروری است، برخلاف تصور عمومی در مورد اینکه در فصل زمستان نیازی به استفاده از کرم‌های ضد آفتاب نیست، باید گفت لزوم استفاده از این کرم ها در هوای ابری زمستان بیشتر است، چرا که تاثیر اشعه مضر آفتاب (ماوراء بنفش) در هوای ابری بیشتر می‌باشد.

علاوه بر این، در صورتی که برف بر روی زمین وجود داشته باشد، مقادیر زیادی از این اشعه مضر، منعکس می‌شود. تا آنجا که اثرات مضر آن حتی بیشتر از زمان تابش مستقیم نور آفتاب است.

با توجه به اینکه در فصل زمستان و در هوای سرد رطوبت هوا به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد، توصیه می شود افراد از کرم های ضد آفتاب با اثر نرم کنندگی استفاده کنند. افراد در فصل زمستان نیز باید نیم ساعت قبل از خروج از منزل از ضد آفتاب‌های مناسب پوست خود استفاده کنند.

 

SPF کرم ضد آفتاب چیست؟

مواد تشکیل دهنده کرم‌های ضد آفتاب به دو روش از پوست محافظت می‌کنند. آنها یا اشعه ماورای بنفش UV خورشید را جذب و راه عبور آن‌را مسدود کرده‌اند. اما برخی دیگر از کرم‌ها، اشعه UV را منعکس و متفرق می‌کنند. کرم‌های ضد آفتاب بر اساس میزان توانایی آنها در جذب و دفع اشعه UV درجه بندی می‌شوند که Sun Protection Factor یا SPF نام دارد. درجه SPF (مانند SPF15 یا SPF20) نشان دهنده این امر هستند که مصرف کننده آن قبل از اینکه دچار آفتاب سوختگی بشود، تا چه حد می‌تواند زیر نور آفتاب بماند.

برای مثال شما می‌توانید بدون استفاده از کرم ضد آفتاب 10 دقیقه زیر نور خورشید باقی بمانید و احساس سوختگی نکنید. هنگامی که از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید می‌توانید زمان 10 دقیقه را ضرب در میزان SPF کرم کنید و به مقدار زمان به دست آمده زیر آفتاب بمانید. مثلا اگر SPF کرم شما 15 باشد، شما 150 دقیقه یا 2 ساعت و نیم میتوانید در آفتاب بمانید. اگر پس از مدتی مجددا از کرم استفاده کنید، میزان محافظت آن بیشتر میشود اما، در مقدار زمان ایمن آن تاثیری ندارد.

چگونه کرم ضد آفتاب با SPF مناسب را انتخاب کنیم؟

بهترین کرم ضدآفتاب، آن است که برای نوع پوست شما ایمنی کافی به وجود بیاورد. جدول زیر می‌تواند در تصمیم گیری به شما کمک کند. توجه کنید که مشورت با پزشک در انتخاب کرم ضدآفتاب مناسب توصیه می‌شود. به خصوص اگر شما از داروهایی که حساسیت به نور را افزایش می‌دهند استفاده می‌کنید یا پوست بسیار حساسی دارید، مشورت با پزشک ضروری است.  

نوع پوست رنگ چهره و مو عکس العمل پوست SPF
I بلوند بور، پوست بسیار روشنی که در حالت عادی سفید است. چشمان آبی،کک مک بسیار کم برنزه میشود یا اصلا رنگ نمی‌گیرد و به سرعت دچار سوختگی دردناک می‌شود. 30 - 50
II بلوند، قهوه‌ای روشن یا سرخ مو، پوست در حالت عادی سفید است. به مقدار کم برنزه می‌شود و پوست می اندازد و به سرعت دچار سوختگی دردناک می‌شود. 30 - 50
III نژاد آسیای میانه یا هند و اروپایی، پوست در حالت عادی سفید است. در حد معمول برنزه می‌شود و سوختگی متوسطی دارد. 15 - 20
IV رنگ معتدل، معمولا با چشم و موی تیره، پوست در حالت عادی سفید یا قهوه ای بسیار روشن است. به راحتی رنگ می‌گیرد و حداقل میزان سوختگی را دارد. 6 - 15
V تیره،پوست درحالت عادی قهوه‌ای است. به راحتی رنگ می‌گیرد و به ندرت دچار سوختگی می‌شود. 2 - 10
VI بسیار تیره، پوست در حالت عادی سیاه است. بسیار تیره‌تر میشود و هرگز دچار سوختگی نمی‌شود. 2 -

منبع: irandesert، سلامت و ایسنا

تورهای داخلی



1393/10/18 | کد مطلب: 2287
برچسب‌ها: نکات سفر
آزاده سروستانی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.