تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

فیلم: معبد شگفت‌انگیز Angkor

انگکور وات نام مجموعه‌ای از معابد است که در اوایل سدهٔ دوازدهم برای شاه سوریاوارمان دوم در انگکور در کامبوج ساخته شد تا پرستشگاه حکومتی و پایتخت او قرار گیرد. این معبد که در ابتدا معبدی هندو بود و به ویشنو، خدای هندیان تقدیم شده بود پس از ورود آیین بودا به معبدی بودایی بدل شد. انگکور وات که تا به‌امروز به‌خوبی حفظ شده است هنوز هم تنها پرستشگاهی است که از زمان ساختش تا کنون به عنوان یک مرکز مذهبی استفاده می‌شود.

تور کامبوج

معبد انگکور کجاست؟

شهر انگکور (Angkor) به‌عنوان پایتخت «خمرها» (Khmer) در قرن دوازدهم، تحت حکومت پادشاه «سوریاوارمان دوم» ساخته شد. این شهر در دوران اوج خود بسیار بزرگ بود و جمعیت زیادی داشت. برخی از مورخان بر این باورند که شاید بیش از یک میلیون نفر در این شهر زندگی کرده باشند؛ اما اینکه چه اتفاقی برای این افراد افتاده چندان مشخص نشده است.
بسیاری بر این باورند که مجموعه معبد انگکور وات در این شهر، با مساحتی بیش از 400 هکتار، بزرگ‌ترین بنای مذهبی در جهان به شمار می‌رود. انگکور را به شهر و «وات» را به معبد ترجمه می‌کنند و به این دلیل به این مجموعه «شهر معبد» نیز می‌گویند.
انگکور وات در ابتدا و در نیمه اول قرن دوازدهم به‌عنوان یک معبد هندو ساخته شد و به خدای هندو یعنی «ویشنو» تقدیم گشت، اما در پایان قرن دوازدهم به یک معبد بودایی بدل شد.
اگرچه این معبد دیگر یک معبد فعال به شمار نمی‌رود؛ اما یکی از جاذبه‌های کامبوج است و گردشگران بسیاری را هر ساله به سوی این تور خارجی دعوت می‌کند.

معابد کامبوج از زیباترین دیدنی‌های این منطقه است

معبدهای مهم انگکور وات

در هنگام بازدید از انگکور وات با جاذبه‌های مختلفی از همان بدو ورود مواجه می‌شوید. در این مجموعه، معبدهای بسیاری را می‌توانید ببینید که آشنایی با مهم‌ترین آنها برای صرفه‌جویی در وقت بسیار اهمیت دارد. ورود به داخل انگکور وات شما را با شگفتی‌های بسیاری تنها می‌گذارد که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

آنگکور وات (Angkor Wat)

معبد تماشایی انگکور وات که نمایانگر معبد خدایان باستانی هندوئیسم است، به معنای واقعی کلمه بهشتی روی زمین و جواهری در تاج باستان‌شناسی خمر محسوب می‌شود. این معبد از جمله بزرگ‌ترین معابد آنگکور و یکی از بهترین معابدی است که حفظ شده است. معبد انگکور وات توسط یک مخزن مستطیل‌شکل بزرگ و یک دیوار بیرونی به طول بیش از 3 کیلومتر احاطه شده و از سه گالری طبقه‌ای و پنج برج به شکل جوانه‌های نیلوفر آبی تشکیل شده است.
انگکور وات به دلیل تزیینات گسترده، به‌ویژه نقش‌برجسته‌های خود مشهور است. دیوارهای داخلی گالری بیرونی، مجموعه‌ای از حکاکی‌های سنگی در مقیاس بزرگ را نشان می‌دهند. این حکاکی‌ها صحنه‌هایی پر حادثه از حماسه‌های هندو «رامایانا و مهابهاراتا» را به تصویر می‌کشند. ستون‌ها و دیوارهای متعددی نیز با تصاویری زیبا از «آپسارا» (روح‌های آسمانی) و «دواتا» (خدایان هندو) تزیین شده‌اند.

معابد آسیای شرقی بر اساس داستان‌ها و مفاهیمی شکل گرفته‌اند

بایون (Bayon)

یکی از نمادین‌ترین معابد در انگکور، «بایون» است که در جنگلی متراکم بدون دیوار بیرونی یا خندقی که مجموعه را محصور کند، ایستاده است. در بایون تعداد زیادی چهره‌های سنگی عظیم که از 54 برج گوتیک که از تراس بالایی بیرون آمده‌اند، به شما لبخند می‌زنند.
اگرچه بسیاری معتقدند که این چهره‌ها نمایانگر «آوالوکیتسوارا» (Avalokitesvara)، «بودیساتوای» (bodhisattva) شفقت هستند؛ اما باور دیگری نیز وجود دارد. شباهت چشمگیر این چهره‌ها به شاه «جایوارمان هفتم» (Jayavarman VII)، بسیاری از محققان را به این باور رسانده که پادشاه خود را یک دیواراجا (خدا-شاه) در غالب بودیسم می‌دانسته و تجسم خود را در این چهرها رقم زده است.
هنگام قدم زدن در اطراف این معبد حداقل ده‌ها سر سنگی را در اطراف خود خواهید دید که برخی نیمرخ و برخی صورتی کامل با لب‌های خمیده و چشم‌های بادامی‌شکل هستند.

تا پروهم (Ta Prohm)

معبد «تا پروهم» یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز معبد انگکور است که شما می‌توانید در آن عکس‌هایی بسیار زیبا بگیرید. این معبد حالتی نیمه‌ویران دارد و در یک جنگل قرار گرفته است. با ورود به آن، ریشه‌های عضلانی درختان سر به فلک کشیده را می‌بینید که همانند شاخک‌های یک اختاپوس غول‌پیکر، معبد را پوشانده‌اند و با رنگ مایل به سبزی که ایجاد کرده‌اند فضایی معنوی را به وجود آوردند. به لطف یک کتیبه سنگی به زبان سانسکریت اطلاعات زیادی در مورد تاریخ تا پروهم وجود دارد. در این کتیبه جزئیات بسیاری در مورد افراد وابسته و ساکنان معبد و بسیاری نکات دیگر نوشته شده است.

در یکی از معابد کامبوج می‌توانید کتیبه‌ای به‌زبان سانسکریت ببینید

بانتی سری (Banteay Srei)

معبد کوچک «بانتی سری» که به‌عنوان گالری هنری انگکور نیز آن را می‌شناسند، دارای برخی از بهترین حکاکی‌های سنگی این منطقه است. دیوارهای معبد که از ماسه‌سنگ صورتی دانه‌ریز ساخته شده‌اند، با نقوشی از گل‌های استادانه، پیکره‌های الهی و تصاویری نفس‌گیر از قسمت‌هایی از «رامایانا» جلوه‌ای دیدنی ساخته‌اند.
بانتی سری که قدمت آن به قرن دهم بازمی‌گردد، تنها معبدی در آنگکور است که توسط یک «برهمن» به‌جای پادشاه ساخته شده است. تعدادی از محققان معماری تزیینات بانتی سری را بیشتر تحت‌تأثیر مدل‌های هندی می‌دانند. نام بانتی سری که به «ارگ زنان» نیز ترجمه می‌شود نشانگر این است که نقش‌برجسته‌های فوق‌العاده ظریفی که در دیوارهای پایین حک شده‌اند، کار زنان بوده‌اند.
بانتی سری در شمال آنگکور وات قرار گرفته و تقریباً 30 دقیقه با ماشین از سیم ریپ فاصله دارد. در واقع این معبد از معابد اصلی دورتر است؛ اما واقعاً ارزش دیدن دارد. تکنیک مورداستفاده در نقوش بانتی سری که منجر به حکاکی‌های سه‌بعدی بسیاری شده، برای هر بازدیدکننده‌ای می‌تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد.

انگکور تام (Angkor Thom)

«انگکور تام» آخرین پایتخت بزرگ امپراتوری خمر بوده که تقریباً جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را در دوران اوج در خود جای‌داده بوده است. این شهر مستحکم با وسعت بیش از 10 کیلومترمربع، دیوارهایی با ارتفاع هشت متر و یک خندق عظیم دارد. این خندق برای دور نگه‌داشتن مهاجمان از اقامتگاه‌های راهبان، مقامات سلطنتی و نظامی طراحی شده و جلوه‌ای خاص به این منطقه بخشیده است.
مهم‌ترین بناهای یادبودی که در انگکور تام قرار دارند عبارت‌اند از: بایون، معبد بافون (نمای هرمی از کوه افسانه‌ای مرو)، محوطه سلطنتی، فیمیناکاس (معبدی سه‌طبقه‌ای که زمانی در بالای آن یک گلدسته طلایی قرار می‌گرفت) و تراس فیل‌ها (یک جایگاه تماشای غول‌پیکر با پنج اسکله که به سمت میدان مرکزی امتداد دارد).

پره خان (Preah Khan)

«پره خان» چندان مورد بازسازی قرار نگرفته، اما به شکل مناسبی از آن محافظت کرده‌اند و نمای سالمی دارد. معبد حالت تلفیقی دارد و هم به‌عنوان یک عبادتگاه بودایی و هم هندو عمل می‌کند.
این معبد نه‌تنها دارای کنده‌کاری‌های بسیار خیره‌کننده‌ است؛ بلکه دارای مناطقی پر از پوشش گیاهی است که زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. در این معبد بسیار بزرگ، شگفتی‌ها و فرصت‌های بی‌پایانی برای عکاسی وجود دارد.

در تور کامبوج می‌توانید جاذبه‌های بی‌نظیری را ببینید



جاذبه‌های کامبوج بی‌شمارند و یکی از این جاذبه‌ها معبد انگکور وات است که در این کشور قرار گرفته و سالانه صدها نفر را در تور خارجی به‌سوی خود دعوت می‌کند. این شهر سنگی باشکوه با معماری خاصش بزرگ‌ترین شهر ماقبل صنعتی در جهان به شمار می‌رود و قدم زدن در آن سفر به دنیایی دیگر است. پارک انگکور وات دارای معابد بسیاری است که برخی از آنها بازسازی شده‌اند و هر ساله پذیرای بیش از دو میلیون گردشگر هستند. برای سفر به کامبوج و دیدن این شهر مسحورکننده راه‌های بسیاری وجود دارد. تور کامبوج آژانس دالاهو یکی از بهترین‌ها است که می‌تواند این تجربه بی‌نظیر را برای شما رقم بزند. در اینجا می‌توانید فیلم معبد را نیز ببینید.

 



1402/08/22 | کد مطلب: 2965
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.