تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

دروازه قدیم تهران

دروازه قدیم تهران، دروازه‌ای تاریخی است که در جنوب شرقی قزوین قرار گرفته است. این دروازه دارای معماری و کاشی‌کاری‌های زیبا و تماشایی است.

دروازه قدیم تهران یکی از بناهای دوره‌ی قاجاریه است که در سال 1347 شمسی مرمت و کاشی کاری شد. این دروازه در خیابان قدیم تهران یا همان میدان هاشمی در شهر قزوین قرار گرفته است. دروازه تهران قدیم نقش یک محافظ برای شهر در مقابل حملات دشمن، دزدی و... داشته است. در گذشته این سازه بیرون از شهر قرار داشت و مردم از زیر طاق بزرگ آن رفت و آمد می‌کردند. اما با گسترش شهر، این بنا دیگر داخل آن به حساب می‌آید. 

دروازه قدیم تهران

به لحاظ معماری، بنای دروازه آجری و دارای یک سردر اصلی و دو راه ارتباطی در دو طرف است. سردر میانی دارای عرض و ارتفاع بیشتر و قوس تیزه‌دار است. دروازه قدیم تهران دارای هشت گلدسته است که ورودی اصلی آن‌ها دارای رسمی‌بندی و کاسه‌بندی است. اگر قصد قزوین‌گردی و تماشای جاذبه‌های این شهر را دارید، ما توصیه می‌کنیم حتما سری به این بنا بزنید و از تصویر آن با عکسی برای خودتان خاطره بسازید. این بنا سال‌هاست که محکم و استوار نظاره‌گر آدم‌ها و مرور زمان است. دروازه قدیم تهران در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۵۴ با شماره‌ی ثبت ۳۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 



1394/07/04 | کد مطلب: 3080
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
مهناز قاضی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.