تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
از پدرخوانده و جیمزباند تا گلادیاتور و بیمار انگلیسی

10 شاهکار سینما که در ایتالیا فیلم‌برداری شدند

شما هم امتیاز بدهید!

فیلم‌های درخشان عالم سینما که در ایتالیا فیلم‌برداری شده‌اند، از کمدی‌های رمانتیک Fellini گرفته تا ژانر درام Coppola به‌وفور پیدا می‌شوند. زبان رمانتیک، غذاهای منحصربه‌فرد، کوه‌های پر برف آلپ در شمال ایتالیا تا سواحل آفتابی جنوبی، میراث تاریخی کهن، معماری دوران باروک و هنر دوران رنسانس بخشی از جاذبه‌هایی هستند که کارگردان‌ها را به ایتالیا کشانده است. از میان فیلم‌های کلاسیک تا مدرن، لیستی تهیه کرده‌ایم که زیبایی و جاذبه ایتالیا را جلوه‌گر می‌سازند. چه عاشق فیلم و سینما باشید و چه عاشق سفر به ایتالیا، این مطلب برای‌تان جذاب خواهد بود.

تور خارجی

ایتالیا لوکیشن فیلم‌های معروف

پیش از آن‌که در تور ایتالیا شرکت کنید، احتمالا بسیاری از مناظر طبیعی و فرهنگی آن‌را در فیلم و سریال‌ها دیده‌اید. از پدرخوانده گرفته تا جیمز باند، ازجمله فیلم‌هایی هستند که ایتالیا و مناظر شگفت‌انگیز آن‌را به‌عنوان لوکیشن فیلم انتخاب کرده‌اند. گاهی از مافیای سیسیل گفته‌اند، وقت‌هایی فقط در خیابان‌ها قدم زده‌اند و در موقعیت‌هایی در مناظر بی‌نظیر آلپ خیره شده‌اند. حالا اگر دوست دارید در تور اروپا شرکت کنید و ایتالیا را ببینید، خوب است بدانید قبل از شما چه کارگردان‌ها و بازیگرانی آنجا بوده‌اند.

از مسیر آبی ویز در بسیاری از فیلم‌های معروف استفاده شده است

فیلم‌های کلاسیک‌های ایتالیایی

1- Ladri di biciclette یا دزدان دوچرخه

این فیلم، ساخته سال 1948 و یک فیلم نئورئالیستی است که توسط ویتوریو د سیکا کارگردانی شده است. فیلم داستان آنتونیو ریچی است که توسط Lamberto Maggiorani بازی می‌شود. مرد فقیری که در دوران پس از جنگ جهانی دوم شغلش چسباندن پوستر به دیوارهای شهر است. کار جدیدش ایجاب می‌کند که یک دوچرخه داشته باشد. پس از آنکه دوچرخه‌اش دزدیده می‌شود به همراه پسرش برونو، به دنبال پیداکردن دوچرخه می‌روند. فیلم به طور عمده در رم گرفته شده است. کارگردان از هنرپیشگان غیرحرفه‌ای استفاده کرده تا درگیری‌های طبقه کارگر آن روزهای ایتالیا را نشان دهد. دیدنی‌های رم از جمله PiazzaVittorio Emanuele II و رودخانه Tiber در سکانس‌های فیلم نمایش داده می‌شوند. این فیلم در سال 1950 جایزه افتخاری آکادمی اسکار در بخش فیلم‌های خارجی زبان را در آمریکا از آن خود کرد. همچنین جایزه گولدن گلوب در سال 1950 و جایزه بزرگ ‌سال 1949 فستیوال کن نیز از افتخارات این فیلم هستند. این فیلم نویدبخش بسیاری از فیلم‌سازان ایتالیایی برای روایت زندگی روزمره مردم آن روزگار بوده است از آن جمله‌اند فیلم La Strada ساخته فدریکو فلینی و فیلم Roma, Citta aperta (رم، شهر آزاد) ساخته روبرتو روسلینی در دوران تصدی آلمان نازی.

2- فیلم La Dolce Vita

این فیلم در 1960 به کارگردانی فدریکو فلینی، داستان یک روزنامه‌نگار به نام Marcello Rubini است که در خلال بررسی سقوط فرهنگی و لذت‌جویی افراطی جامعه عالی‌رتبه رم در دهه 1950 به دنبال معنای زندگی خویش می‌گردد، است. نقش این روزنامه‌نگار را مارچلو ماستروایانی بازی می‌کند که بین مسئولیت‌هایش به‌عنوان یک روزنامه‌نگار و تلاشش برای زیستن به‌تمامی، در تقلاست. نقش مقابل او را Anita Ekberg بازی می‌کند که یک هنرپیشه آمریکایی است. این فیلم در رم فیلم‌برداری شده و برخی از جاذبه‌های شهر همچون فواره Trevi و پله اسپانیایی‌ها Spanish steps در سکانس‌های فیلم نمایش داده می‌شوند.

پله اسپانیایی ها Piazza di Spagna و فواره Fontana della Barcaccia لوکیشن فیلم آقای رایپلی با استعداد

با آنکه فلینی به سینماتوگرافی و گرفتن صحنه‌های به‌یادماندنی در سینما شهرت داد، برخی از صحنه‌های این فیلم در آن دوران به‌عنوان توهین به جامعه در نظر گرفته شدند. در خلال ضبط این فیلم هنرپیشگان در حین نوشیدن Sambuca شروع به پرتاب دانه‌های قهوه به یکدیگر می‌کنند و بدین ترتیب نوشیدنی جدیدی به نام Sambuca con la mosca زاده می‌شود. فیلم La Dolce Vita مورد نقد بسیار قرار گرفت و از نظر تجاری موفقیت فراوانی را در گیشه کسب کرد. در جشنواره فیلم کن در سال 1960 کاندیدای چهار جایزه آکادمی از جمله بهترین کارگردانی و بهترین تصویربرداری شد و یک جایزه نخل طلایی را برد.

3- فیلم La Ciociara

فیلم دیگر ما ساخته سال 1960 و کارگردانی ویتوریو د سیکا و درخشش سوفیا لورن، بر اساس داستان رمانی با همین نام از آلبرتو موراویا در خلال جنگ جهانی دوم است. داستان زندگی بیوه‌ای به نام سسیرا و دخترش رزتا است که از بیم خطرات جنگ به رم فرار می‌کنند. داستان فیلم روایت تقلاهای این مادر و دختر برای بقا در شرایط سخت جنگ است. این فیلم صحنه‌هایی را نشان می‌دهد که به‌صورت واقعی در حال اتفاق بوده‌اند و به طور عمده در رم و سیوسیاریا فیلم‌برداری شده است. سوفیا به‌خاطر بازی در این فیلم جایزه بهترین هنرپیشه زن آکادمی در سال 1961 را از آن خود کرد. فیلم جوایز BAFTA و کره طلایی را در بخش بهترین فیلم خارجی تصاحب کرد.

4- فیلم 8 ½ یا Otto e Mezzo

فیلمی ساخته فدریکو فلینی به سال 1963 داستان یک کارگردان سینما با بازی مارچلو ماستروایانی است که در تلاش برای ساخت یک فیلم جدید است. بخشی از فیلم داستان تجربه شخصی فلینی به‌عنوان یک فیلمساز و درگیری‌هایش در روابطش و خلاقیت‌هایش است. فیلم در رم، ونیز و استودیوهای Cinecitta فیلم‌برداری شده است. فیلم از هنرپیشگان نامداری چون کلادیا کاردیناله و ساندرا میلو استفاده می‌کند. این فیلم همچنین به‌خاطر موسیقی متن ساخته نینو روتا La passerella di Addio موردتوجه قرار گرفته است. این فیلم در بین منتقدان و نیز در گیشه بسیار موفق بود و جایزه بهترین فیلم خارجی آکادمی را در سال 1964 و جایزه گرند پریکس جشنواره فیلم کن در سال 1963 را از آن خود کرد.

فواره Trevi ایتالیا از دیگر لوکیشن‌های معروف در ایتالیا است

5-Nuovo Cinema Paradiso یا سینما پارادیسو

ساخته سال 1988 به کارگردانی جوزپه تورناتوره روایت یک فیلمساز با نام سالواتوره است که با شنیدن خبر مرگ دوست دوران کودکی‌اش به سیسیلی برمی‌گردد. فیلم در Palazzo Adriano و Cefalu در سیسیل فیلم‌برداری شده است. این فیلم جایزه‌های متعددی از جمله جایزه آکادمی در بخش بهترین فیلم خارجی زبان، جایزه گرند پریکس فستیوال کن، جایزه BAFTA و همچنین گولدن گلوب بهترین فیلم را تصاحب کرده است. داستان زیبای فیلم و فیلم‌برداری عالی آن برای دهه‌ها تخیل بینندگان را تسخیر کرده‌اند.

فیلم‌های معاصر ایتالیایی

1- Il Postino یا پستچی

ساخته سال 1994 مایکل ردفورد و آخرین فیلمی که ماسیمو تروسی در آن نقش‌آفرینی کرده است. هنرپیشه‌ای که در حین فیلم‌برداری بسیار بیمار بود و یک روز پس از اتمام فیلم‌برداری درگذشت. ماسیمو تروسی در ناپلی ایتالیا به‌اندازه دیگو آرماندو مارادونا طرف‌دار دارد. فیلم پستچی بر اساس رمانی به همین نام نوشته آنتونیو اسکارمتا است. داستان فیلم در جزیره سالینا، ساحل آمالفی، جزیره پروسیدا و ناپلی فیلم‌برداری شده است و روایت یک پستچی فقیر است که با شاعر تبعیدی اهل شیلی پابلو نرودا دوست می‌شود. در خلال این دوستی ماریو درس‌هایی مهم از زندگی می‌آموزد و شجاعت آن را میابد که رؤیاهای خویش را دنبال کند. این فیلم موفقیت در بین منتقدین و فروش گیشه و چند جایزه از جمله اسکار را در پی داشت.

2- La vita e belle "زندگی زیباست"

فیلمی به کارگردانی و نقش‌آفرینی روبرتو بنینی ساخته به سال 1997 است. فیلم دوران جنگ جهانی دوم را نشان می‌دهد و روایت یک مرد یهودی با نام گویدو است که عاشق یک زن غیریهودی به نام دورا می‌شود که با هم ازدواج کرده و صاحب پسری به نام جوزوئه می‌شوند. وقتی آنها به اردوگاه فرستاده می‌شوند، گویدو از تخیل خود و شوخ‌طبعی‌اش برای حفاظت از پسرش در برابر وحشت اردوگاه استفاده می‌کند و او را متقاعد می‌سازد که آنها در حال انجام یک بازی هستند. این فیلم از دیدگاه منتقدین و فروش گیشه بسیار موفق بود و چندین جایزه از جمله گرند پریکس فستیوال کن، جایزه منتخب مردم در فستیوال بین‌المللی فیلم تورنتو و سه جایزه اسکار را از آن خود کرد. محل فیلم‌برداری شهر آریزو در توسکانی است.

حتی واتیکان که یک شهر مذهبی است به‌عنوان لوکیشن فیلم‌ها انتخاب می‌شود

فیلم‌های کلاسیک‌های هالیوودی در ایتالیا

1- فیلم Roman holiday

ساخته 1953 یک کمدی رمانتیک سیاه‌وسفید با بازی گریگوری پک در نقش یک روزنامه‌نگار و آدری هپبورن یک شاهزاده اروپایی است که تعطیلات را در رم می‌گذراند و داستان فیلم به ماجراهای شاهزاده خانم در شهر اختصاص دارد.

شاهزاده خانم در کنار دهان حقیقت The mouth of truth در فیلم تعطیلات در رم ساخته سال 1953

2- فیلم Ben-Hur

یک فیلم ماجرایی اکشن و درام سانتی‌مانتال ساخته سال 1959 است که توسط ویلیام وایلر کارگردانی شده و چارلتون هستون و جک هاکینز در آن هنرنمایی می‌کنند. این فیلم داستان یک شاهزاده یهودی است که توسط دوست دوران کودکی‌اش که یک شهروند رومی است به‌عنوان برده فروخته می‌شود. او به نحوی قادر می‌شود تا آزادی‌اش را دوباره به دست آورد و در صدد انتقام برآید. از فیلم به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین اکشن‌ها در تاریخ سینما یاد می‌شود. صحنه نبرد افسانه‌ای کالسکه‌های چهاراسبه در استادیوم سیرکو ماسیمو یکی از شناخته‌شده‌ترین صحنه‌های سینماست. این فیلم 11 جایزه اسکار را به خود اختصاص داد.

3-  The Godfather یا Il Padrino

پدرخوانده ساخت سال 1972 به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا بر اساس رمانی با همین نام از ماریو پوزو و با هنرنمایی مارلون براندو، آل پاچینو، روایت خانواده مافیایی بزهکار کورلئونه بعد از جنگ جهانی دوم است. عمده صحنه‌های فیلم در نیویورک گرفته شده اما صحنه‌هایی در ساووکا و Forza d’Agro در سیسیلی برداشت شده است. این فیلم سه جایزه اسکار را به خود اختصاص داده و به‌عنوان یکی از فیلم‌های برتر تاریخ سینما شناخته می‌شود.

سایر فیلم‌هایی که در ایتالیا فیلم‌برداری شدند

علاوه بر لیست ذکر شده، لازم به ذکر است بسیاری از فیلم‌های ساخت هالیوود در ایتالیا فیلم‌برداری شده‌اند. از جمله 8 قسمت از مجموعه 25 قسمتی جیمزباند از سال‌های 1963 تا 2021 در اینجا فیلم‌برداری شدند.
اولین قسمت از سری فیلم پلنگ صورتی در سال 1963 فیلم‌برداری آن انجام شد. فیلم The talented Mr. Ripley با بازی مت دیمون و جود لا به سال 1999، فیلم پر افتخار "بیمار انگلیسی" ساخته سال 1996؛ فیلم چای با موسلینی Tea with Musolini ساخت 1999که در توسکانی فیلم‌برداری شده است، از جمله این فیلم‌هاست.

فیلم گلادیاتور سال 2000 برنده اسکار، فیلم Under the Tuscan sun زیر آفتاب توسکان ساخته سال 2003، The Italian Job تولید سال 2003 و فیلم پر جنجال فرشتگان و شیاطین با بازی تام هنکس ساخته سال 2009 از دیگر فیلم‌های معروف در جهان هستند که ایتالیا لوکیشن فیلم‌برداری آنها بوده است.

لوکیشن خانه مکسیموس در توسکانی ایتالیا در فیلم گلادیاتور


Eat, Pray, Love ساخت 2010 با بازی جولیا رابرتز، فیلم توریست با بازی انجلینا جولی و جانی دب ساخت سال 2010، To Rome with love ساخته وودی آلن در سال 2012، Call me by your name ساخته Luca Guadagnino سال 2017 که در منطقه Liguria در شمال ایتالیا ضبط شده و جوایز بسیاری را نصیب خود کرده است نیز از فیلم‌هایی هستند که کارگردان‌های آنها لوکیشن‌های ایتالیایی را برای فیلم‌برداری انتخاب کردند. Wonder woman ساخت 2017، فیلم The two Popes سال 2019 با بازی آنتونی هاپکینز، House of Gucci ساخت 2021 با بازی لیدی گاگا نیز از دیگر فیلم‌های مهمی هستند که در ایتالیا فیلم‌برداری شدند.

تور اروپا

وودی آلن برای برخی فیلم‌هایش ایتالیا را به‌عنوان لوکیشن انتخاب کرده است

 

تور ایتالیا با دالاهو

اگر برای انتخاب یک تور خارجی جذاب در حال جستجو هستید، بی‌شک باید تور ایتالیا را هم بررسی کنید. یک سفر جذاب و متفاوت که می‌تواند داستان‌هایی جادویی را از تاریخ و تمدن برای‌تان روایت کند. در ایتالیا جاذبه‌های شگفت‌انگیز، غذاهای خوشمزه، کافه‌های متفاوت، موزه‌های غنی و... در انتظارتان است. اگر می‌خواهید در تور اروپا و تور ایتالیا شرکت کنید، هم‌اکنون برای ثبت‌نام اقدام کرده و سفرتان را رزرو کنید.

حال اگر با مطالعه لیست فیلم‌های درخشان عالم سینما که ایتالیا این کشور زیبا در اروپا را به تصویر کشیده‌اند، اشتیاق شما برای سرزدن به لوکیشن‌های واقعی این فیلم‌ها زبانه کشیده است، می‌توانید در مورد جزئیات تور ایتالیا دالاهو اطلاعات بیشتری را توسط همکاران ما کسب نمایید.



1402/06/18 | کد مطلب: 4917
برچسب‌ها: سینما سفر
سپیدار وطنی

نویسنده، ارشد MBA، عاشق سفر و کتاب و فیلم



  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.