تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

دره ریفت کنیا؛ محل پیدایش انسان کنونی

دره ریفت آفریقا، دره شکافی بزرگ یا گریت ریف ولی در تور کنیا از عجایب زمین‌شناختی محسوب می‌شود که گنجینه‌ای از تاریخ بشریت را در دل خود جای داده است. دره‌ای که ۷ هزار کیلومتر طول دارد و از لبنان در آسیا تا موزامبیک جنوب شرقی آفریقا امتداد یافته است. با اینکه جاذبه‌های شکل گرفته در این دره، در کشورهای متعددی از آسیا تا جنوب شرقی آفریقا را شکل داده اما بیشترین بازدید را در کشور کنیا دارد. دره ریفت کنیا، یکی از جاذبه‌های دیدنی در تور خارجی کنیا است. جایی که با آن هم‌قدم با تغییرات گونه انسان خواهید شد.

تورخارجی

دره بزرگ ریفت کجاست؟

دره بزرگ ریفت یکی از مهم‌ترین بسترهای زمین‌شناسی تور کنیا در پوسته زمین و در آفریقا، به واسطه حرکت دو صفحه تکتونیکی زمین شکل گرفته است. دره‌ای که سراسر آفریقای شرقی امتداد دارد و از دریای سرخ در شمال تا موزامبیک در جنوب را در برمی‌گیرد و در تور خارجی کنیا می‌توانید آن‌را ببینید. این دره وسیع که از واگرایی صفحات تکتونیکی عربی، نوبی (در غرب) و سومالی (در شرق) تشکیل شده، گواهی بر طبیعت پویا و دائماً در حال تغییر زمین است. دره ریفت، منطقه‌ای غنی از زیبایی‌های طبیعی، حیات‌وحش متنوع و میراث فرهنگی دارد که آن را به مقصدی ضروری برای مسافران ماجراجو تبدیل می‌کند. هر چند، چنین صفحاتی را در روسیه، ایالات متحده و قطب جنوب هم پیدا خواهید کرد اما آفریقا با حیات‌وحش منحصربه‌فرد و فرهنگ متفاوتش شما را مدهوش خود می‌سازد. در مقاله پیش‌رو شما را با عجایب دره ریفت کنیا آشنا خواهیم کرد. عجایبی که شما را به قاره‌ای بیگانه می‌برد.

دره ریفت منطقه‌ای گسترده در قاره آفریقاست

چرا دره ریفت کنیا مهم است؟

دره بزرگ ریفت نمونه بارز شکاف قاره‌ای است که بخشی از آن را در تور کنیا خواهید دید؛ فرآیندی که در آن صفحات تکتونیکی زمین به‌آرامی از هم جدا می‌شوند و یک دره وسیع و عمیق ایجاد می‌کنند. این شکاف‌ها و گسل‌ها 35 میلیون سال پیش شکل گرفته‌اند. این روند مداوم، در طی میلیون‌ها سال چشم‌انداز آفریقای شرقی را شکل داده و محیطی با کوه‌های بلند، دره‌های عمیق و مجموعه‌ای از دریاچه‌ها را ساخته است؛ دمای هوای این دره، معمولا کمتر از ۲۸ درجه سلسیوس بوده و در اکثر ماه‌های سال بارانی است.

دره ریفت در چه کشورهایی وجود دارد؟

علاوه بر مسافران تور کنیا، دره ریفت آفریقا را می‌توان در چند منطقه دیگر هم دید. اما بهترین مکان برای دیدن جاذبه‌های آن، تور کنیا خواهد بود. اینجا لیستی از دیگر کشورها که چشم‌اندازی به دره ریفت دارند را آورده‌ایم:
• اریتره
• اتیوپی
• جیبوتی
• اتیوپی
• کنیا
• تانزانیا
• مالاوی
• موزامبیک
دره ریفت از شمال اریتره عبور می‌کند اما بیشترین گستردگی را در کشور کنیا دارد. به‌همین خاطر به دره ریفت کنیا معروف شده است. از طرفی، دره‌های کوچکتر این بخش زمین‌شناسی نیز در کشورهایی مانند اوگاندا، بوروندی، رواندا، کونگو و زامبیا هم پیدا می‌شوند.

دره ریفت علاوه بر کنیا در مناطق دیگری از آفریقا هم دیده می‌شود

تور کنیا

دره ریف، گهواره بشریت

دره بزرگ ریفت، اهمیت بسیار زیادی در مطالعه تکامل انسان دارد و منشأ اجدادی ما نیز دارد. این منطقه به دلیل اکتشافات فسیلی فراوانش، اغلب به عنوان «گهواره بشریت» شناخته می‌شود. یکی از مهمترین محل‌های باستان‌شناسی در این دره، دره اولدو ایی (The Olduvai) در تانزانیا نام دارد. در این محل، فسیل‌های قدیمی‌ترین اجداد انسان مانند هومو هابیلیس (Homo habilis) و هومو ارکتوس یا انسان راست قامت (Homo erectus) کشف شده‌اند.
هومو هابیلیس، یکی از اولین گونه‌های انسان‌نمای قدیمی بوده که حدود 2.4 تا 1.4 میلیون سال پیش می‌زیسته است. این گونه به دلیل داشتن مغز بزرگتر و استفاده از ابزارهای سنگی ابتدایی، پیشرفت در تکامل انسان را نشان می‌دهد. اسکلت ۱.۵ میلیون ساله‌ای به نام «پسر ترکانا» توسط باستان‌شناسی به نام لوکی و خانمش در این دره یافت شده که به بیشتر سوالات انسان درباره تاریخچه بشر پاسخ داد.
تپه‌های توگن در غرب دریاچه بارینگو، هم مکانی بود که فسیل‌های انسانی در آنجا پیدا شده است. این فسیل‌ها در جریان فوران گدازه‌ای دوره ۱۴ تا ۴ میلیون سال پیش حفظ شده بودند.
علاوه‌بر این، فسیل‌های دیگری از گونه‌های انسان‌نما مانند استرالوپیتکوس آفارنسیس، معروف به لوسی (Australopithecus afarensis) و هومو ارگاستر (Homo ergaster) یا انسان کاروز نیز در دره بزرگ ریفت کشف شده‌اند.

باستان‌شناس‌ها می‌گویند محل ظهور انسان هوشمند در دره ریفت کنیا بوده است.

 

این کشفیات باستان‌شناسی ارزشمند، درک ما را از چگونگی تکامل اجداد میمون‌نمای انسان‌ها افزایش داده است. در تور کنیا دالاهو می‌توانید به جایی سفر کنید که نخستین گونه انسان را به‌خود دیده و بعد آن‌را به جاهای دیگری از دنیا فرستاده است.

دریاچه‌های حوالی دره ریفت

در جنوب ارتفاعات اتیوپی، دره ریفت به دو ناو بزرگ تقسیم می‌شود. ریفت شرقی خانه دریاچه‌های دره ریفت کنیا است؛ در حالی که بیشتر دریاچه‌های دره ریفت آفریقای مرکزی در ریفت غربی واقع شده‌اند. این منطقه شامل گرگوری ریفت در کنیا و تانزانیا می‌شود. دره ریفت کنیا، خانه ۹ دریاچه است که فقط ۳ تا از آن‌ها آب شیرین دارند. بعضی از این دریاچه‌ها را می‌توانید در تور کنیا و سافاری‌های این دره در تور خارجی ببینید.

دریاچه بوگوریا (Lake Bogoria) 

دریاچه‌ای شور و کم‌عمق با مساحت ۱۰۷۰۰ هکتار.

دریاچه المنتایتا (Lake Elmenteita)

دریاچه‌ای کم‌عمق و سودایی با مساحت ۶۳۰۰ هکتار است.

دریاچه‌ای لوگیپی (Lake Logipi)

یک دریاچه قلیایی کم‌عمق با منبع آب گرم را در دره سوگوتا و جنوب دریاچه تورکانا پیدایش خواهید کرد. نام قدیم این دریاچه سوگوتا بود.

دریاچه ناکورو (Lake Nakuru)

دریاچه ناکورو با مساحت ۱۸۸۰۰ هکتار،‌ در حفاظت‌گاه ملی ناکورو و در شمال شرقی دره ریفت کنیا قرار دارد. آب دریاچه ناکورو شور و صورتی است و به خاطر تعداد بالای فلامینگوها شناخته می‌شود. اطراف این دریاچه از سال ۱۹۶۸ میلادی به پارک ملی تبدیل شد.
دریاچه‌های ناترون و ماگادی هم از دریاچه‌های محبوب فلامینگوها در دره ریفت آفریقا هستند. هر ۳ دریاچه دریاچه المنتایتا، ناکورو و دریاچه بوگوریا، کم‌عمق، قلیایی و از طریق آب‌های زیرزمینی به هم متصل هستند. این موضوع را یکی از عجایب زمین‌شناسی در کنیا می‌دانند. جمعیت فلامینگوهای این دریاچه‌ها از سخت‌پوستان صورتی رنگ موجود در این ۳ دریاچه تغذیه می‌کنند.

در دره ریفت انواع دریاچه‌ها با ویژگی‌های منحصربه‌فرد را می‌بینید.

 

ماگادی (Lake Magadi)

یک دریاچه کم‌عمق قلیایی در نزدیکی مرز جنوبی کنیا و تانزانیا است.

دریاچه ویکتوریا (Lake Victoria)

این دریاچه، که به‌عنوان یکی از بزرگترین دریاچه‌های آفریقا شناخته می‌شود، در جنوب غربی دره ریفت کنیا قرار دارد. دریاچه ویکتوریا،‌ آبی شیرین و بزرگترین منبع آبی برای رودخانه نیل را دارد. دریاچه ویکتوریا شامل جمعیت غنی از ماهیان گوناگون است و بسیاری از حیوانات مانند کروکودیل‌ها، اسب آبی و پرندگان آبزی در آن زندگی می‌کنند. منتها فقط ۶ درصد از دریاچه ویکتوریا را در خاک کنیا و تور خارجی به این کشور مشاهده می‌کنید.

دریاچه تورکانا (Lake Turkana)؛ بزرگ‌ترین دریاچه کنیا

این دریاچه در شمال کنیا و مرز اتیوپی واقع شده و یکی از دریاچه‌های بزرگ و عمیق جهان شناخته می‌شود. آب دریاچه تورکانا فلوراید بالایی دارد اما همچنان به‌عنوان منبع آب آشامیدنی برای مردم بومی کاربرد دارد. در کناره‌های تورکانا، جمعیتی چندگانه از حیوانات وحشی از جمله کروکودیل‌ها زندگی می‌کنند. دریاچه تورکانا، پناهگاه بزرگترین جمعیت کروکودیل‌های نیل آفریقا است و به بزرگ‌ترین دریاچه بیابانی جهان شهرت دارد.

دریاچه بارینگو (Lake Baringo)؛ دومین دریاچه بزرگ دره ریفت کنیا

دریاچه بارینگو، در شمال غربی دره ریفت کنیا،‌ در کنار دریاچه تورکانا قرار داشته و آبی شیرین دارد. دریاچه بارینگو، زیستگاه نزدیک به ۵۰۰ گونه پرنده مهاجر و ماهی‌های بی‌شماریست. هیچ منبعی برای خروج آب از این دریاچه یافت نشده است. به همین خاطر، دانشمندان تصور می‌کنند که در کف دریاچه بایستی، سوراخ‌ها و شکاف‌هایی برای خروج آب وجود داشته باشد.

دریاچه نایواشا (Lake Naivasha) با آب شیرین

دریاچه نایواشا در جنوب غربی دره ریفت کنیا قرار دارد. آب آن شیرین است و در کناره‌های دریاچه نایواشا، گیاهان آبزی و پرندگان زیادی زیست می‌کنند. همچنین، دریاچه نایواشا محل زندگی گونه‌های مختلف ماهیان و جمعیت بالای اسب‌های آبی است.

مناظر  آتشفشانی ریف ولی

دره بزرگ ریفت، برخی از خیره‌کننده‌ترین مناظر قاره آفریقا را دارد. از قله‌های پوشیده از برف کوه کلیمانجارو و کوه کنیا گرفته تا ساواناهای وسیع و دهانه‌های آتشفشانی، این منطقه مجموعه متنوعی از شگفتی‌های طبیعی را ارائه می‌دهد. بازدیدکنندگان تور خارجی دهانه انگورونگورو، یک سایت میراث جهانی یونسکو و یکی از بزرگ‌ترین کالدراهای دست نخورده جهان را کشف خواهند کرد. جایی که می‌توانند شاهد انبوهی از حیات‌وحش در زیستگاه طبیعی خود باشند.

حیات وحش متنوع دره ریفت کنیا

دره بزرگ ریفت، میزبان تنوع باورنکردنی از گیاهان و جانوران است که آن را به مقصدی اصلی برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش و ماجراجویی‌های سافاری تبدیل می‌کند. پارک‌ها و ذخایر ملی منطقه، مانند پارک ملی سرنگتی (Serengeti) در تانزانیا و ذخیره‌گاه ملی ماسای‌مارا در کنیا، به‌خاطر گله‌های بزرگ وحشی، گورخرها، غزال‌ها و همچنین جمعیت چشمگیر شکارچیانی مانند شیر درخت‌نورد، پلنگ و یوزپلنگ معروف هستند.

دره ریفت کنیا حیات‌وحش متنوع و چشم‌اندازهایی تماشایی دارد.

آشنایی با فرهنگ مردم بومی قبایل ماسایی و سامبورو

ره بزرگ ریفت علاوه‌بر شگفتی‌های طبیعی، به شرکت‌کنندگان تور کنیا این فرصت را می‌دهد تا در میراث فرهنگی غنی منطقه آشنا شوند. مسافران می‌توانند با جوامع محلی مانند قبایل ماسایی و سامبورو ارتباط برقرار کنند و شیوه زندگی سنتی آن‌ها که توسط محیط منحصر‌به فرد دره شکل گرفته است را بشناسند.

سخن آخر

دره بزرگ ریفت یک جواهر واقعی در شرق آفریقا و تور خارجی کنیا است که ترکیبی منحصربه‌فرد از شگفتی‌های زمین‌شناسی، حیات‌وحش متنوع و غنای فرهنگی را ارائه می‌دهد. چه از علاقه‌مندان به طبیعت، چه یک جستجوگر ماجراجو یا یک کاوشگر فرهنگی در هر تور خارجی باشید، این منطقه نوید یک تجربه فراموش‌نشدنی را به شما می‌دهد. پس نام دره بزرگ ریفت کنیا در لیست مکان‌هایی که باید به آن‌ها سفر کنید، خالی خواهد بود.



1403/02/15 | کد مطلب: 4999
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
مهلا نهاردانی
دانش‌آموخته رشته هنر و نویسنده‌ای مشتاق کسب آگاهی، از طریق مطالعه، تجربه فردی و مصاحبت با افراد مختلف
 
 
 


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.