تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

تیشه به ریشه سرو چهارهزار ساله ابرکوه

سرو ابرکوه یزد که از آن به عنوان یکی از پیرترین موجودات زنده دنیا یاد می شود، تنه اش از یادگار نویسی زخمی است و هر روز بازدیدکنندگان دور از چشم نگهبان از آن بالا می روند و تیشه به ریشه آن می زنند.

سرو کهنسال ابرکوه یک بار در سال 82 در شورای عالی محیط زیست به عنوان اثر ملی – طبیعی به ثبت رسید. یک بار هم در سال 87 به عنوان سومین اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شد. پس از این سازمان حفاظت محیط زیست هم اعلام کرد که با توجه به ارزش ژنتیکی از لحاظ قدمت سرو کهنسال ابرکوه، اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد این بازمانده تاریخ کهن را به عنوان یک نمونه نادر گیاهی تحت حفاظت و مدیریت سازمان محیط زیست در آورد.

www.dalahoo.com

به همین دلیل اکنون چند نگهبان در کنار سرو برای حفاظت از آن مستقر هستند منتها شاید حریف بازدیدکنندگان خاطی نمی شوند چرا که نه تنها هنگام بازدید مشاهده می شود که کودکان از تنه آن بالا می روند بلکه آثار یادگار نویسی نیز تنه درخت را زخمی کرده است.

این درخت که در شهر ابرکوه (ابرقوه) قرار دارد، به اعتقاد الکساندروف، دانشمند روس تبار، چهارهزار ساله است و محیطی به اندازه یازده و نیم متر دارد که بلندایش بین ۲۵ تا ۲۸ متر برآورد شده‌ اما حصاری که دور تا دور آن قرار گرفته تا سدی برای دسترسی آسان بازدیدکنندگان و سرو باشد، در بیشتر مواقع باز است و امکان رفت و آمد از تنه درخت آزاد!

www.dalahoo.com

این درحالی است که دور تا دور درخت با بند نگه داشته شده تا عوامل طبیعی و بعد عوامل انسانی منجر به از هم پاشیدگی تنه درخت نشوند.

با این حال عکسهای چند سال پیش از این سرو و عکسهای جدیدتر نشان می دهد که آن سروی که حمدالله مستوفی در کتاب نزهت القلوب در سال ۷۴۰ قمری توصیف شهرتش را کرده، دچار نوعی رفتار مخرب انسانی به نام وندالیسم شده است.

www.dalahoo.com

اما هنوز متولیان نگهداری از آن مانند سازمان میراث فرهنگی و حفاظت محیط زیست وظیفه رسیدگی به این درخت را به یکدیگر محول می کنند و سازمان میراث فرهنگی قول ثبت جهانی آن را در فهرست میراث طبیعی یونسکو می دهد.

منبع:مهر



1392/03/28 | کد مطلب: 1003
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.