تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

غار چال نخجیر

غار چال نخجیر به عنوان یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین آثار طبیعی در منطقه دلیجان استان مرکزی قرار دارد

 غار چال نخجیر در نزدیکی شمال شرقی شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی و در منطقه‌ای به نام چالنخجیر نزدیک روستای نراق، در دل کوه تخت واقع شده است.

این غار شکوهمند و باستانی، اواخر سال ۶۷ ‪ در جریان اجرای یک طرح عمرانی و بر اثر انفجار در نزدیکی دهانه کشف شد. غار چال نخجیر مجموعه‌ای زیبا از سنگ‌های مرجانی چند میلیون ساله است که کارشناسان قدمت این غار را حدود 70میلیون سال می‌دانند.

www.dalahoo.com

این غار طبیعی که به دوره سوم زمین شناسی تعلق دارد، با پنج کیلومتر مسیر خاکی و با سقف‌ها و دیوارهای آهکی، یکی از زیباترین غارهای جهان به شمار می‌رود. عامل اصلی و اولیه بوجود آمدن این غار مرجانی، گسل معکوسی بوده که در منطقه عمل کرده و پس از گذشت میلیون‌ها سال به این شکل در آمده است.

از خصوصیات غارچال نخجیر می‌توان به تالارهای متعدد و حوضچه‌های آب، راهروهای طولانی، مسیرهای مشکل در بعضی از نقاط و چکنده و چکیده‌های بلورین بسیار متنوع و زیبا و حتی در نقاطی منحصر به فرد اشاره کرد. غار چال نخجیر از تالارهای مختلفی تشکیل شده که زیباترین تالار آن، چهلستون نام دارد، از دیگر تالارهای غار می‌توان به سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهلچراغ و تالار زیبایی‌ها اشاره کرد.

www.dalahoo.com

این غار به دلیل وجود مناظر بکر طبیعی و جذابیتهای حیرت آور فراوان از اهمیت ویژه‌ای در جذب توریست برخوردار است. در گنجینه شگفتی این غار اسرارآمیز، سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های عظیم الجثه بلورین ایجاد شده است که بیشتر آنان از جنس آهک است.

www.dalahoo.com

تهویه طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از عجایب این غار شگفت انگیز است که در تابستان خنک و در زمستان گرم است و هیچ گاه، در این مجموعه بازدیدکنندگان با کمبود اکسیژن روبرو نمی‌شوند.

با توجه به قرار گرفتن غار در دامنه کوه دسترسی به آن بسیار آسان بوده و بازدیدکنندگان به راحتی قادر به بازدید از این محل هستند. تنوع سنگ‌های موجود، سنگ‌های کریستال با شکل‌های مختلف مثل آبشار، زیبایی خاصی به غار داده است به طوری‌که هر بیننده‌ای را به شگفتی وا می‌دارد. غار چال نخچیر در سال۸۱ ‪ در ردیف میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

www.dalahoo.com

قرار گرفتن غار در کنار ابنیه تاریخی نراق یک محیط کاملا توریستی را بوجود آورده که با این تنوع می‌توان به رونق صنعت گردشگری در منطقه امیدوار بود. با داشتن زیبایی‌ها و قابلیت‌های دیدنی فراوان غار، در صورت راه اندازی و معرفی مناسب می‌تواند به یکی از جاذبه‌های توریستی جهان تبدیل شود.

منبع: بیتوته



1393/09/14 | کد مطلب: 2184
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.