تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

سرو کهنسال هرزویل

درخت سرو کهنسال و با ابهت هرزویل در چند کیلومتری شرق منجیل در روستای هرزویل، قر‌ن‌هاست که قد به آسمان کشیده است. عمر طولانی این سرو نکته‌ای است که گردشگران زیادی را به تماشای این درخت می‌کشاند. درختی کهنسال که بیش از هزار سال همانجا تنها و استوار نظاره‌گر گذر زمان است.  

آبادی هرزویل در شهرستان منجیل در گیلان، با آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای یکی از بهترین مناطق برای کشت زیتون است. جنگل‌های خاص هرزویل دارای گونه‌های گیاهی متفاوتی هستند که در کمتر جایی دیده می‌شود. گونه درختی زربین (نوعی سرو) و درختان بلوط از گیاهان خاص هرزویل هستند.

در این روستا، طبیعت در قامت سرو تنومند و کهنسالی که صدها سال است در گوشه‌ای نظاره‌گر بادهای سخت منجیل است، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. عمر این درخت چیزی بیشتر از هزار سال است. سروها در دسته‌ی نهان‌دانگان قرار دارند. لازم به ذکر است که اکثر گیاهان کهنسال، در همین دسته جای دارند.

سرو کهنسال هرزویل

متاسفانه بعد از زلزله رودبار و منجیل، کم‌کم افراد دهکده هرزویل به نزدیکی این سرو کهنسال نقل مکان کرده‌اند که این مسئله نگران‌کننده شده است، چراکه پس‌آب و آلودگی‌های این آبادی حیات این درخت را به خطر می‌اندازد. 

حریم این سرو را با حصار از بقیه منطقه جدا کرده‌اند و تماشاگران آن می‌توانند بیرون از این حصار به این شاهد پیر دوران‌ها نگاه کنند. این درخت یکی از آثار طبیعی ملی ایران و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.



1394/04/13 | کد مطلب: 2726
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
مهناز قاضی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.