تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

مقبره شمس تبریزی

آرامگاه شمس تبریزی یکی از مکان‌های گردشگری شهر خوی در استان آذربایجان غربی است که محل دفن شمس تبریزی، شاعر صوفی است. سالیانه شیفتگان شمس از خوی و شهرهای دیگر ایران و حتی کشورهای همسایه برای مراسم بزرگداشت این شاعر به اینجا می‌آیند تا یاد او را گرامی دارند.

در نزدیکی شهر خوی در محله امامزاده سید بهلول، بنایی وجود دارد که به برج شمس تبریزی، مشهور است. آرامگاه شمس در فاصله چند متری از برج ساخته شده، قرار دارد. 

بر اساس مستندات، این بنا به دستور شاه اسماعیل صفوی برای تمجید از شمس ساخته شد که با گذشت زمان ویران و بنای فعلی باقی ماند. سطح بیرونی این مناره با شاخ‌هایی از قوچ وحشی که شاه اسماعیل صفوی طی اقامت چهل روزه‌اش در کوه چله خانه‌ی خوی شکار کرده بود، تزیین شده است. مدارک و تصاویر باقی‌مانده از نقاشی‌های مینیاتوری حاکی از آن است که ابتدا ۳ مناره دور قبر شمس ساخته شده، که به دلایل آسیب‌های طبیعی اکنون تنها یکی از آنها مانده است.

مقبره شمس تبریزی

از لحاظ معماری، سبک این برج نزدیک به بناهای دوره سلجوقی است. قطر برج 3.40 متر، مساحت ۱۱ متر و ارتفاع آن 17 متر است. ساختمان منار، برج استوانه‌ای شکل است و از ورودی آن پلکان مارپیچی تا انتها (قسمت موذن) ساخته شده است. پی حدود نیم متر از بنای قسمت تحتانی با سنگ ساخته شده است. با در نظر گرفتن اینکه مقداری از پی آن توسط رسوبات سیل و غیره زیر خاک مانده است، از این قسمت به بعد تمام منار از آجر ساخته شده است. شاخ‌های قوچ وحشی بیرون زده از میان آجرها این بنا را جالب و دیدنی کرده است. منار شمس تبریزی به شماره 996 در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده است.






1394/04/21 | کد مطلب: 2765
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
مهناز قاضی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:

تور مرتبط با این موضوع کدام است؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.