تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

آن‌چه باید در سفر 7 روزه باکو بدانیم

چرا به باکو سفر کنیم؟ این احتمالا سوالی است که با خواندن عنوان این صفحه در ذهنتان شکل می‌گیرد. فرهنگ مردم باکو تا حد زیادی شبیه به خودمان است و بنابراین راحت‌تر می‌توانیم در سفر به این شهر با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. از طرف دیگر شهری مدرن و زیبا است که با ایران فاصله‌ی کمی دارد و اگر به صورت هوایی اقدام کنید یک ساعت طول می‌کشد تا به باکو برسید. آب و هوای شهر باکو هم بی‌تاثیر نیست، هوایی مفرح و لذت‌بخش. اگر هنوز هم درباره‌ی سفر به باکو شک دارید برنامه‌ی سفر ما را بخوانید تا بهتر تصمیم بگیرید.

 

تورهای خارجی

 

آن‌چه در راهنمای سفر 7 روزه باکو خواهید خواند:

روز اول: حرکت به سمت دشت مغان

روز دوم: آذربایجان

روز سوم: گشت در باکو

روز چهارم: گشت آزاد در باکو

روز پنجم: گشت آزاد در باکو

روز ششم: بیله سوار مغان

روز هفتم: تهران

 

 

روز اول: حرکت به سمت دشت مغان

شب‌هنگام از تهران به سمت اردبیل حرکت می‌کنیم. برای رفتن به باکو که جزیی از کشور آذربایجان است باید مسیر تقریبا طولانی را طی کنیم. باکو در گذشته به بادکوبه معروف بود و این روزها بزرگ‌ترین شهر کشور آذربایجان محسوب می‌شود. می‌گویند چون بادهای قوی و محکمی در این منطقه می‌وزید این شهر به بادکوبه یا بادکویه معروف شد. باکو، پایتخت آذربایجان به خاطر نزدیکی فرهنگی و زبان آذری مردمش خواهر خوانده‌ی تبریز است. 

 

 باکو

زیبایی باکو در شب نفس‌گیر است.

 

روز دوم: آذربایجان

صبح به مرز بیله‌سوار می‌رسیم. شهرستان مرزی بیله‌سوار مغان بخشی از استان اردبیل است و یکی از مرزهای فعال بین ایران و کشور آذربایجان محسوب می‌شود. بیله‌سوار تا شهر اردبیل 160 کیلومتر و با باکو 220 کیلومتر فاصله دارد. بعد از عبور از اردبیل حدود 4 ساعت طول می‌کشد تا به مرز برسیم. ما از مرز زمینی به آذربایجان می‌رویم، بنابراین انجام امور گمرکی و خروج از کشور تا حدودی طول می‌کشد.

نکته: لباس و وسایل گرم با خودتان داشته باشید تا زمانی که در مرز مشغول انجام کارهای مربوط به گمرک هستید سردتان نشود. البته سالن‌هایی هم برای استراحت در مرز وجود دارد.

بالاخره بعد از انجام امور گمرکی حدود ساعت دو یا سه بعدازظهر به باکو می‌رسیم. شهری که در زمان قاجار و جنگ‌های ایران و روس بارها و بارها دست به دست شد و بالاخره در سال 1813 میلادی با عهدنامه‌ی گلستان به روسیه واگذار شد. شهری در ساحل غربی دریای خزر که با سکوهای نفتی‌اش به یکباره در قرن نوزدهم میلادی ثروتمند شد. 

بعد از گذاشتن وسایلتان در هتل وقت آزادی خواهید داشت تا استراحت کنید و برای گشت شهری فردا آماده شوید.

روز سوم: گشت در باکو

به محض اینکه گشت نیم‌روزه‌مان را شروع می‌کنیم بافت شهر باکو توجه‌مان را جلب می‌کند. این شهر با برج‌های مدرن و خیابان‌های سنگفرشش تضاد جالبی از معماری را به شما ارائه می‌دهد. البته هنوز هم می‌توانیم آثاری از معماری دوره‌ی تسلط شوروی را در شهر ببینیم.

 

ایچری شهر

قرار است در خیابان‌های سنگفرش اینجا کلی پیاده‌روی کنید.

 

بخش قدیمی باکو که آذری‌ها به آن ایچِری شهر می‌گویند مرکز دیدنی‌های شهر است؛ درست وسط باکوی مدرن. ایچری شهر با دیوارهای کنگره‌دارش از بقیه‌ی شهر جدا شده و توریست‌های زیادی را برای دیدن زیبایی‌های داخلش دعوت می‌کند. 

 

ایچری شهر

کوچه‌ها و خیابان‌های باریک اینجا با معماری سنگی و مغازه‌های که سوغاتی و صنایع دستی می‌فروشند جای خوبی برای قدم زدن است. 

 

به سراغ نماد تاریخی شهر می‌رویم: قیز قالاسی(قلعه دختر). انگلیسی‌ها به این قلعه Maiden Tower می‌گویند، برجی 29 متری که اگر بالایش بایستید شهر قدیم و خلیج باکو را خواهید دید. داستان‌ها و افسانه‌های جالبی درباره‌ی این برج شنیده می‌شود. می‌گویند دختر خانِ باکو یا شاید هم خواهرش خودش را از بالای این برج به پایین انداخته. علتش؟ دختر خان توسط برادرش زندانی شده و به هنگام فرار از دست او از برج افتاده. 

 

قلعه دختر

نوروز که می‌رسد در بالای این برج آتش روشن می‌کنند. در گذشته قیز قالاسی جایی بود برای برگزاری مراسم دین زرتشتی.

 

منات

این برج آنقدر برای آذربایجانی‌ها اهمیت دارد که عکسش در پشت اسکناس 1، 10 و 250 مناتی آذری‌ها نقش شده. 

 

مقصد بعدی‌مان سر زدن به مشاهیر، هنرمندان و شاعران آذربایجانی است. پارک مفاخر باکو محل دفن 242 نفر از سیاستمداران، دانشمندان و مفاخر آذربایجان است و بالای مزار هر کس مجسمه‌ای از او نصب شده. رشید بهبود اف خواننده‌ی آذربایجانی که با اپراهایش معروف است در این آرامگاه آرمیده. 

در خیابان شهیدلر خیابانی قدم می‌زنیم تا با بخش دیگری از تاریخ کشور آذربایجان آشنا شویم. سال 1990 میلادی مردم آذربایجان هم مثل سایر کشورهای شوروی سابق تلاش کردند تا از حکومت کمونیستی این کشور بیرون بیایند. در 20 ژانویه همین سال نیروی نظامی شوروی برای مقابله با مردم شهر وارد باکو شد اما آن‌ها در همین جایی که امروزه شهیدلر خیابانی(خیابان شهدا) نام دارد مقاومت کردند. نتیجه‌اش کشته شدن مردم زیادی از باکو بود. هر سال در 20 ژانویه مردم باکو به این خیابان می‌آیند با گُل اَفشانی در مسیر و گذاشتن تاج‌های گل بر مزار شهیدان سال 1990 میلادی یادشان را گرامی می‌دارند. 

بالاخره گشت قبل از ناهارمان تمام می‌شود. بعد از صرف ناهار به هتل برمی‌گردیم تا استراحت کنیم. بعد از ناهار وقت آزادتان شروع می‌شود. بعد از ظهر به شما پیشنهاد می‌کنیم که به سمت بلوار ساحلی باکو بروید؛ خیابان اصلی شهر در امتداد دریای خزر. اینجا پر است از کافه‌های بزرگ و کوچک. پاتوق عصرگاهی مردم باکو همینجاست. نوازندگان محلی هم برای نشان دادن هنرشان به بلوار ساحلی باکو می‌آیند. پاساژهایی مثل مرکز تجاری باکو، مرکز خرید چهار طبقه‌ی پارک بلوار و مرکز بین‌المللی موغام هم در این بلوار است. 

 

بلوار ساحلی باکو

این بار در کنار دریای خزر پیاده‌روی کنید اما در باکو

 

Torgovaya(خیابان نظامی) باکو از قدیمی‌ترین خیابان‌های شهر است. اگر می‌خواهید در حین پیاده‌روی‌تان خرید کنید پس خیابان نظامی مخصوص شماست. البته اسم این خیابان طی سال‌ها دائما عوض شده، یکبار تُرگُوایا بار دیگر محمد فُضولی شاعر و در نهایت خیابان نظامی. البته بیشتر مردم به اسم تُرگُوایا می‌شناسندش.

 

خیابان نظامی

خیابان نظامی با مراکز خرید، فروشگاه‌های صنایع دستی و سوغاتی و معماری ساختمان‌هایش معروف است. 

روز چهارم: گشت آزاد در باکو

امروز وقتتان آزاد است. می‌توانید در تورهای نیم روزی یا یک روز کامل باکو شرکت کنید و با شهر و جاذبه‌هایش بیشتر آشنا شوید. معمولا تورهای نیم روزی به همراه ناهار است و شما می‌توانید با پرداخت حدودا 30 یا 40 دلار در آن‌ها شرکت کنید. 

از تورهای نیم روزه‌ای که به شما پیشنهاد می‌کنیم شرکت در تور آتشکده‌ی زرتشتی و یانار داغ(کوه سوزان) است. در این گشت اختیاری سه ساعته با راهنمایان محلی همراه می‌شوید تا با تاریخچه‌ی ساخت آتشکده‌ی زرتشتی‌ها بیشتر آشنا شوید. یانار داغ یا کوه سوزان در 10 کیلومتری باکو است و به خاطر گازهای طبیعی موجود در دل کوه دائما در حال سوختن است. به همین دلیل این منطقه در نظر زرتشتیان باکو اهمیت خاصی دارد. 

 

 یانار داغ

با دیدن یانار داغ حالا می‌فهمید که چرا به آذربایجان سرزمین آتش می‌گویند.

 

گشت در ایچری شهر(بافت قدیمی باکو) را هم از دست ندهید. اینجا برای عکاسی جای خوبیست. خیابان‌های سنگفرش و تمیزش و افرادی که در کنار پیاده‌روهایش ساز می‌زنند بدون شک برایتان جذاب خواهد بود. باکو در کل از سه بخش تشکیل شده: بافت قدیمی شهر، بخشی که در دوران سوسیالیستی شهر یا روزگاری که شوروی بر شهر حکومت می‌کرد و بافت جدید و مدرن. در داخل دیوارهای ایچری شهر انواع فروشگاه‌های صنایع دستی، کافه‌ها، رستوران‌ها و گالری‌ها را خواهید دید. پس اگر قصدتان این است که ایچری شهر را ببینید، کفش‌های مناسبی به پا کنید و صبور باشید. بازدیدتان طول می‌کشد اما ارزشش را دارد. 

 

ایچری شهر

خرید صنایع دستی به خصوص فرش در ایچری شهر را از دست ندهید.

 

هرچند که در بازدید دیروزمان قلعه دختر را دیدید اما امروز می‌توانید دوباره به سراغش بروید. به بالای برج بروید و دید 360 درجه‌ای از شهر داشته باشید. 

 

قلعه دختر

اگر می‌خواهید مرز بین سنت و مدرنیته‌ی باکو را ببینید به بالای قلعه دختر بروید.

 

قصر شیروان‌شاه هم جاذبه‌ی شهر قدیم است. سلسله‌ی شروانشاهان بر منطقه‌ی آذربایجان و قفقاز حکومت می‌کردند و محل حکومتشان این قصر بود. بعد از اینکه وارد حیاط اصلی کاخ شوید، سمت چپتان دروازه‌ای است که به دیوانخانه‌ی قصر می‌رسد. دیوانخانه ساختمانی است هشت ضلعی که گنبدش از دور هم پیداست. معماری سنگی کاخ با کنده‌کاری‌ها و طاق‌هایش بسیار زیباست. مسجد بنای مهم دیگر مجموعه است که سه ورودی دارد: برای شاه، زنان و کارکنان قصر. 

 

قصر شروانشاه

یادتان باشد از راهنمای صوتی زبان انگلیسی استفاده کنید تا اطلاعات کاملی از قصر بدست آورید. 

 

به جز قیز قالاسی و قصر شیروان‌شاه مساجد، حمام و بازار قدیمی شهر هم در ایچری شهر است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما سری به حمام آقا میکائیل بزنید. در گذشته حمام برای مردم آذربایجان مثل ما ایرانی‌ها اهمیت داشت. برای آن‌ها حمام فقط محلی برای پاکیزه شدن نبود. حمام جایی بود برای تجارت، قرارهای کاری و گپ و گفت‌های خودمانی. زنان و مردان روزهای جداگانه به حمام می‌رفتند و هر کدامشان هدف خاصی برای رفتن به آنجا داشتند. زنان برای نشان دادن توانایی‌های زنانه‌شان، آشنایی به افراد جدید و پیدا کردن عروس برای پسرشان. از آن طرف مردان هم برای بحث‌های سیاسی و اقتصادی به حمام می‌رفتند.

به هر حال بعد از گشتی که در شهر قدیمی داشتید سری به این حمام بزنید تا در کنار نوشیدن چای و لذت بردن از ماساژ خستگی‌تان در شود.

روز پنجم: گشت آزاد در باکو

 امروز هم وقتتان آزاد است. می‌توانید سری به فروشگاه‌های شهر بزنید و خرید کنید. در باکو به راحتی می‌توانید فروشگاه‌های برند‌های بین‌المللی را پیدا کنید. خرید لباس‌های مرغوب، عینک‌های مارک‌دار، جواهرات و پوشاک ترکیه و اروپا و حتی آمریکا در باکو راحت است. 

 

سری به 28 بزنید

با مترو به ایستگاه 28 مه بروید. اینجا مهم‌ترین و یکی از محبوب‌ترین پاساژهای شهر را پیدا خواهید کرد. مارک‌های مختلف پوشاک را می‌توانید در طبقه‌ی دوم اینجا بخرید. از Zara، Mango، GAP تا CHICCO را می‌توانید بخرید. رستوران‌ها و کافه‌های این مرکز خرید از ده صبح تا ده شب باز است و سینمای پاساژ هم از ساعت 10 صبح.

برای اینکه از این پاساژ و مغازه‌هایش بیشتر بدانید می‌توانید به سایتش مراجعه کنید: 28 Mall

 

مغازه GAP

انواع پوشاک برند را اینجا پیدا می‌کنید.

 

پورت باکو هم جای خوبی برای خرید است. این مرکز خرید سه طبقه در سال 2014 میلادی افتتاح شده. در هر طبقه‌اش می‌توانید به سراغ پوشاک‌های برند بروید. معمولا طبقه‌ی همکف برندهای مشهوری مثل آرمانی، بربری، کلوئه، رالف لارن و مکس مارا شعبه دارند. 

 

port baku

در طبقه‌ی دوم اینجا کافه و رستوران‌ها را آماده‌ی پذیرایی از خریداران هستند.

 

به بلوار بروید

تفرجگاه ساحلی باکویی‌ها خیابانی است به اسم بلوار. عصر که می‌رسد همه‌ی اهالی شهر به اینجا می‌آیند. مرکز خرید بلوار هم همینجاست. در اینجا هم می‌توانید انواع برند‌ها را ببینید و خرید کنید. البته سالن‌های سینما و تفریحات دیگری مثل دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری و شهربازی برای کودکان هم در بلوار پیدا می‌کنید.

 

وقت سوغاتی و خوردنی رسیده

مگر می‌شود بدون خرید سوغاتی از آذربایجان برگشت؟ چند سوغاتی مشهور باکو را به شما معرفی می‌کنیم تا در سفر راحت‌تر پیدایشان کنید.

استکان‌های کمر باریک باکویی یادتان نرود. به جز ایران در باکو هم می‌توانید استکان کمر باریک(Armudu Glass) پیدا کنید. قیمتشان از 5 منات شروع می‌شود و بسته به جنسشان تا 150 منات هم می‌رسد. 

 

استکان باکویی

قیمت استکان‌ها بسته به جنسشان مثل شیشه، چینی یا نقره متفاوت است.

 

فرش آذربایجان هم سوغاتی خوبی است. برند آذرخلچه Azerkhalcha که در سال 1928 تاسیس شد مخصوص فرش است. شما می‌توانید برای خرید یکی از فرش‌های این برند سری به فروشگاهش در ایچری شهر بزنید. 

 

فرش باکو

فرش‌های رنگارنگ آذربایجانی زبانزد جهانند.

 

کلاه و شال‌های رنگارنگ را فراموش نکنید. روسری‌های ابریشمی معروف به کلاقیی(Kelagayi) سوغات باکو است. روسری‌هایی که با نقش بوته تزئین شدند؛ نمادی از آتش در فرهنگ آذربایجانی‌ها. 

همیشه خرید سوغاتی سخت است. پیدا کردن سوغاتی که خریدش مقرون به صرفه باشد و در چمدانتان جای زیادی نگیرد مشکل است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که مَگنت بخرید. آهن‌رباهای تزئینی که جاذبه‌های شهر باکو مثل قلعه دختر یا برج‌های آتش را نشان می‌دهند.

 

آهنربای تزئینی باکو

همه جور آهنربای تزئینی در مغازه‌های باکو پیدا می‌شود.

 

نقاشی رنگ روغن یا اصطلاحی که خود آذربایجانی‌ها به کار می‌برند یعنی neft paintings سوغاتی جالب و شاید عجیب و غریبی است. نفت در رشد صنعت کشور آذربایجان نقش مهمی دارد. بعضی از گردشگرانی که به آذربایجان رفتند معتقدند بهترین سوغاتی که آذربایجان را معرفی می‌کند نقاشی نفتی است. 

 

نقاشی نفتی

این نقاشی‌ها را با نفت خام آذربایجان می‌کشند که سکوهای نفتی، زندگی در شهر و در زمان‌های قدیم، و برج‌های شعله‌ور نفت را به تصویر می‌شکند. 

 

Sabir Copuroglu از هنرمندانی است که با انگشتان و ناخن‌هایش نقاشی نفتی می‌کشد و نقاشی‌هایش معروف است. حتی می‌توانید دستمزد بیشتری به او بدهید تا تصویر مورد نظر شما را با نفت خام بکشد. 

حالا برویم سروقت خوردنی‌های باکو. غذاهای باکویی باب طبع ما ایرانی‌هاست. شیرنی و مربایش هم که در بین خود باکویی‌ها پرطرفدار است. باقلوای آذری یا شککی پاخلواسی شیرینی مخصوص نوروز در باکو است. جشن نوروز از مهم‌ترین فستیوال‌های باکو است و در این جشن باقلوا به مقدار خیلی زیادی پخت می‌شود. پس شما فرصتش را دارید تا هرچقدر که خواستید باقلوا بخورید و سوغاتی بخرید.

 

باقلوای باکو

باقلوای آذربایجانی را حتما امتحان کنید.

 

به جز باقلوا، شکر بورا هم شیرینی محبوب باکویی‌هاست. شکر بورا را با بادام، گردو یا فندق درست می‌کنند؛ البته شکر و عسل هم برای شیرین شدنش استفاده می‌شود. مربای گیلاس سفید و ذغال اخته را هم فراموش نکنید.

به جز شیرینی غذاهایی مثل پلو، کباب، دلمه و کوفته و آش ماست و دوغ هم غذاهای محبوب مردم باکو و آذربایجان است. پلوی باکو(پیلو یا پیلاف) غذای خوشمزه‌ای است که از برنج با زعفران، دارچین و ادویه به همراه گوشت گوسفند یا گوساله درست می‌شود. البته جوجه‌ی سرخ شده هم به جای گوشت گوسفند استفاده می‌کنند. البته گاهی وقت‌ها سبزیجات و آجیل و خشکبار هم در پلو استفاده می‌کنند.

 

دلمه آذری-باکویی

اهالی باکو و آذربایجان دلمه را با ماست سرو می‌کنند.

 

پلوی باکویی

پلوی باکویی‌ها هم مثل پلوی ایرانی‌ها خوشمزه است.

 

کباب باکویی را حتما امتحان کنید. این نوع کباب با نان لواش، پیاز و ریحان سرو می‌شود و تا حدودی شبیه کباب‌هایی است که خودمان در ایران می‌خوریم. 

انواع دلمه و کوفته را در باکو می‌توانید پیدا کنید. دلمه‌هایی با برگ مو، گوشت چرخ‌کرده، برنج، نعنا و سبزیجات دیگر. البته کوفته‌ی باکویی هم تا حدودی شبیه کوفته‌ی تبریزی خودمان است که وسطش آلوی ترش می‌گذارند. 

خوشبختانه ذائقه‌ی غذایی آذربایجانی‌ها تا حدودی شبیه خودمان است و شما می‌توانید با هزینه‌ی مناسبی غذاهای خوشمزه و متنوعی بخورید.

 

 

روز ششم: بیله سوار مغان

 وقت بازگشتمان به ایران فرا رسیده. صبح بعد از صرف صبحانه به سوی مرز بیله‌سوار حرکت می‌کنیم.

 

 

روز هفتم: تهران

در تهران خواهیم بود.

 

لطفا توجه کنید که این یک برنامه عمومی برای تور باکو است و احتمال دارد برنامه‌های آن با تور انتخابی شما متفاوت باشد. برای کسب اطلاعات دقیق سفر خود بخش برنامه‌ی سفر همان تور را مطالعه کنید.

اطلاعات بیشتر درباره تور 7 روزه باکو

 

 


1395/11/25 | کد مطلب: 3663
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
شیما تیموری
یک باستان‌شناس با کلی علاقمندی؛ سفر، موسیقی، حیوانات، کتاب و...

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.