تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

فستیوال‌ها و کارناوال‌های مهم برزیل کدامند؟

کارناوال‌های برزیل گاهی از داستانی بسیار ساده آغاز می‌شوند؛ مثلا داستان فرانسیسکو. فرانسیسکو خوابش نمی‌برد. قرار بود صبح روز بعد تنومندترین گاو اربابش را بکُشد، فقط به این خاطر که زن باردارش، کریستینا، هوس زبان گاو کرده بود! فرانسیسکو فکر کرد، «اگر ارباب بویی از این ماجرا ببرد کارم تمام است». اما چاره دیگری نداشت. «بهتر نیست موضوع را با پدر روحانی در میان بگذارم؟» نه، فردا باید هر طور شده کار را یکسره می‌کرد. شاید هم اتفاق بهتری در راه بود... این داستان ماجرای یک کارناوال برزیلی یا جشن برزیل است. اگر می‌خواهید آخر داستان را بدانید، مطلب زیر را بخوانید.

تور برزیل

چرا تور برزیل را انتخاب کنیم؟

برزیل سرزمینی است که آن را با شگفتی‌های طبیعی و دیدنی‌اش می‌شناسند. سواحل درخشان، کوه‌های بسیار زیبا، آبشارها و... همگی برزیل را به سرزمین عجایب برای مسافران تور برزیل بدل می‌کنند. برزیل در کنار تمام زیبایی‌های طبیعی از لحاظ فرهنگی نیز بسیار غنی است. یکی از جاذبه‌های برزیل فرهنگ این مردم است که امکان آشنایی با آن در فستیوال‌ها و کارناوال‌های معروف برزیل برای افراد وجود دارد. برای تجربه شور و نشاط و آشنایی با فرهنگ و سنت‌های محلی، بهترین راه حضور در این جشنواره‌های سنتی است. این جشنواره‌ها تنوع بالایی دارند که شناخت آنها می‌تواند کمک کند تا در هنگام برگزاری جشنواره‌های موردعلاقه خود، در این تور خارجی جذاب شرکت کنید.

کارناوال‌های برزیل از جذاب‌ترین جاذبه‌های این تور خارجی است

فستیوال‌ها و کارناوال‌های معروف برزیل

آشنایی با فستیوال‌ها و کارناوال‌های معروف برزیل کمک می‌کند تا افراد در زمان مناسب‌تری فرهنگ و سنت برزیل را لمس کنند. این جشنواره‌ها با رویدادهای سنتی، موسیقی، رقص و غذاهای متنوع همراه هستند و باعث می‌شوند مسافران حسابی خوش بگذرانند و فرهنگ مردم برزیل را از نزدیک بشناسند. مهم‌ترین فستیوال‌ها و کارناوال‌های معروف برزیل به شرح زیر هستند:

کارناوال ریو (Carnival)

یکی از معروف‌ترین و پر جنب و جوش‌ترین جشنواره‌های برزیل «کارناوال ریو» است که در کل کشور برزیل جشن گرفته می‌شود. در این کارناوال شادی، موسیقی و رقص در کل کشور روحی تازه می‌دمد و خیابان‌ها با رژه‌های رنگارنگ، موسیقی سامبا و لباس‌های بسیار جالب دیدنی‌تر از همیشه می‌شوند. این کارناوال که یکی از جاذبه‌های برزیل محسوب می‌شود در شهرهای «ریودوژانیرو»، «سالوادور» و «رسیفه» جشن گرفته می‌شود و یک هفته ادامه دارد.
محل اصلی برگزاری: ریودوژانیرو
تاریخ: ۲۵ فوریه تا ۵ مارچ

کارناوال ریو از بهترین رویدادهای برزیل است

جشنواره کاچاچا (Festival de Cachaça)

این فستیوال به بزرگداشت یک نوع نوشیدنی ملی برزیلی اختصاص دارد که از نیشکر تهیه می‌شود. جشنواره «کاچاچا» را به نام جشنواره «دپینگا» نیز می‌شناسند. در این جشنواره مردم به اجرای رقص و موسیقی «سامبا»، «فورو» و «رگی» می‌پردازند و کامیون‌های حمل غذا برای چشیدن طعم غذاهای محلی در خیابان‌ها مستقر هستند. اگر به خرید سوغاتی و صنایع‌دستی برزیلی علاقه دارید دکه‌هایی برای فروش این محصولات نیز در نظر گرفته شده‌اند. این جشنواره یک فرصت عالی برای کسانی است که می‌خواهند طعم انواع مختلف نوشیدنی کاچا را در تور برزیل بچشند.
محل برگزاری: پاراتی (Paraty)
زمان برگزاری: اواسط آگوست

جشنواره کاچاچا جایی برای کشف طعم‌های جدید در برزیل است

جشنواره اکتبرفست (Oktoberfest)

جشنواره «اکتبرفست» یا فستیوال اکتبر در اصل یک جشنواره آلمانی است و جشنواره محبوب آبجو در برزیل محسوب می‌شود. در این جشنواره افراد می‌توانند طعم نمونه‌های مختلف آب جو را بچشند و غذاهای اصیل آلمانی را در کنار آن میل کنند. مردم در این جشنواره لباس‌های سنتی می‌پوشند، از رقص و آواز لذت می‌برند و در رژه‌ها و مهمانی‌های خیابانی شرکت می‌کنند. ویژگی کلیدی این جشنواره یک مسابقه زیبایی پر زرق‌وبرق است که در آن برنده به‌عنوان «ملکه جشنواره اکتبر» و نفر دوم به‌عنوان «شاهزاده خانم جشنواره اکتبر» تاج‌گذاری می‌شوند.
محل برگزاری: بلومنائو (Blumenau)
تاریخ: ۵ اکتبر تا ۲۳ اکتبر

سمنا سانتا- جشن هفته مقدس (Semana Santa)

در جشن هفته مقدس، عید پاک در برزیل جشن گرفته می‌شود. به دلیل اینکه برزیل بیشترین جمعیت کاتولیک جهان را دارد این جشنواره برای مردم برزیل بسیار مهم است. در سراسر کشور در این هفته جشن برقرار است؛ اما رنگارنگ‌ترین و پر جنب و جوش‌ترین جشن در Ouro Preto برگزار می‌گردد. در طی این جشنواره سمنا بابانوئل به دیدار افراد می‌رود و خیابان‌ها با فرشی از گل‌های رنگارنگ، شن و خاک‌اره تزیین می‌شوند تا طرح‌ها و مضامین زیبایی خلق شود. بچه‌ها در طی جشن لباس‌های جالبی می‌پوشند و آهنگ‌های مذهبی می‌خوانند و حال و هوای عجیبی در شهر جریان دارد.
محل برگزاری: Ouro Preto
تاریخ برگزاری: ۱۶ تا ۱۷ آپریل

برخی از جشن‌های برزیل ریشه مذهبی نیز دارند

شستشوی پله‌های بانفیم (Bonfim)

این جشنواره خاص و منحصربه‌فرد در ایالت سالوادور برزیل جشن گرفته می‌شود. ریشه این جشنواره به سال ۱۷۵۴ باز می‌گردد و یکی از جشنواره‌های بسیار محبوب پس از کارناوال ریو است. در «جشنواره شستشوی پله‌های بانفیم» همه مردم لباس‌های سفید می‌پوشند و در مقابل کلیسای Senhor do Bonfim جمع می‌شوند. بر طبق رسوم قوم محلی «بایانا» برای تطهیر روی پله‌های کلیسا و سر مردم آب معطر می‌ریزند و برای تقویت امید و ایمان سرود می‌خوانند. پس از پایان این کار با غذای سنتی «آکاراژه» که نوعی کوفته لوبیاست که با واتاپه (ساخته شده از میگو، بادام‌زمینی و شیر نارگیل) پخته می‌شود، از افراد پذیرایی می‌کنند.
محل برگزاری: سالوادور
زمان برگزار: ۱۴ ژانویه

فستیوال فولکلور پارینتینز (Parintins)

این فستیوال معروف در منطقه پارینتینز در طی سه روز جشن گرفته می‌شود. «فستیوال فولکلور پارینتینز» پس از فستیوال ریو دومین فستیوال بزرگ برزیل محسوب می‌شود که در تور برزیل مسافران فرصت خوبی دارند تا از طریق آن با فرهنگ فولکلور مردم برزیل آشنا شوند. این جشنواره را به نام «بوی بومبا» (Boi Bumba) و «بومبا مو بوی» (Bumba Meu Boi) نیز می‌شناسند که سنت‌ها و فرهنگ عامیانه «آمازوناس» را به نمایش می‌گذارد.
این جشن بر اساس یکی از افسانه‌های برزیلی که به زنده شدن یک گاو مربوط است به اجرا در می‌آید. در طی این جشنواره دو تیم «گارانتیدو» (Garantido) و «کاپریکوسو» (Caprichoso) از طریق بازگویی داستان این گاو با رقص و آواز با یکدیگر رقابت می‌کند.
محل برگزاری: آمازوناس و پارینتینز
تاریخ برگزاری: ۲۴ تا ۲۶ ژوئن

فستیوال فولکلور پارینتینز بر اساس یک افسانه کهن شکل گرفته است

لولاپالوزا (Lollapalooza)

برزیل به‌خاطر بسیاری از جشنواره‌های موسیقی پر رونق، معروف است و «لولاپالوزا» مطمئناً یکی از آنهاست. این کارناوال موسیقی در سائوپائولو برگزار می‌شود و موسیقی سراسر جهان و موسیقی محلی برزیل را به نمایش می‌گذارد. لولاپالوزا با ارائه اجراهای جذاب توسط هنرمندان مشهور و همچنین استعدادهای جوان، نه‌تنها علاقه‌مندان به موسیقی؛ بلکه هر نوع شخص با هر ذائقه‌ای را جذب خود می‌کند.
محل برگزاری: سائوپائولو
تاریخ برگزاری: ۲۵ تا ۲۷ مارچ

فستیوال برزیلی لولاپالوزا برای موسیقی‌های جذاب است

جشنواره اپرا آمازوناس (Amazonas Festival of Opera)

«جشنواره اپرا آمازوناس» یک جشن موسیقی فاخر در منطقه «مانائوس» برزیل است. جشنواره اپرا آمازوناس با نمایش آثار برجسته «ارنانی آگویار»، «پیتر گرایمز»، «ژان باپتیست» و ادای احترام ویژه به «لودویگ ون بتهوون»، در مدت سه هفته برگزار می‌شود. دوستداران موسیقی و اپرا از گوشه‌وکنار جهان برای دیدن اجرای این آثار، به این جشنواره می‌پیوندند. اگر از علاقه‌مندان به موسیقی فاخر و کلاسیک و به‌خصوص موسیقی برزیلی هستید باید حتماً در این جشنواره شرکت کنید.
محل برگزاری: مانائوس (Manaus)
تاریخ برگزاری: آپریل و ژوئن

فستیوال راک در ریو (Rock in Rio)

«راک در ریو» یک جشنواره موسیقی افسانه‌ای است که در ریودوژانیرو برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به موسیقی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. این رویداد عظیم یک ترکیب چشمگیر از هنرمندان ملی و بین‌المللی راک، پاپ و موسیقی آلترناتیو را در چندین مرحله به نمایش می‌گذارد. از هنرمندان قدیمی تا استعدادهای نوظهور تجربه بی‌نظیری را برای دوستداران موسیقی ارائه می‌دهند. تماشاگران می‌توانند به جمعیت پرانرژی حاضر بپیوندند، از اجراهای پر انرژی لذت ببرند و بخشی از این جشن حماسی موسیقی زنده باشند.
محل برگزاری: ریودوژانیرو
تاریخ برگزاری: در دهه اول ماه سپتامبر

جشنواره راک ریو برای دوستداران راک عالی است

جشنواره سائو جوائو (São João Festival)

این جشنواره در ایالت‌های شمال شرقی برزیل به یاد «سنت جان باپتیست» جشن گرفته می‌شود. مردم در این جشن به بازی و رقص‌های سنتی می‌پردازند و از غذاها و نوشیدنی‌های این منطقه لذت می‌برند. مردان با لباس‌های سنتی، کلاه‌های حصیری و پیراهن‌های چهارخانه و زنان با لباس‌های رنگارنگ در جشن شرکت می‌کنند. در این جشنواره فضای شاد و پر نشاطی وجود دارد و افراد می‌توانند خاطرات ماندگاری از فرهنگ و جاذبه‌های برزیل در ذهن خود ثبت کنند.
محل برگزاری: ایالت‌های شمال شرقی برزیل
تاریخ برگزاری: 23 تا 26 ژوئن

در نواحی گوناگون برزیل می‌توانید جشنواره‌های متنوعی را پیدا کنید

سیریو دی نازاره (Círio de Nazaré)

این جشنواره یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های مذهبی برزیل است که در بلم، پارا برگزار می‌شود. در این جشنواره به بزرگداشت مریم باکره می‌پردازند. در یک راهپیمایی بزرگ مجسمه مریم باکره حمل می‌شود و مردم با دعا و موسیقی، فضای خاصی را در خیابان‌های این منطقه به وجود می‌آورند.
محل برگزاری: بلم، پارا
تاریخ برگزاری: یکشنبه دوم ماه اکتبر

جشنواره سیریو دی نازاره برای بزرگداشت حضرت مریم است

سخن آخر

فستیوال‌های برزیل تصویری بی‌نظیر از میراث‌فرهنگی غنی این کشور هستند و از جاذبه‌های برزیل محسوب می‌شوند. از ریتم‌های پر زرق‌وبرق کارناوال گرفته تا جشن‌های فولکلور مسحورکننده و راهپیمایی‌های مذهبی، همگی روح و تنوع فرهنگ برزیل را به تصویر می‌کشند. چه به دیدن ضربات تپنده سامبا و یا به دیدن فستیوال‌های مذهبی - سنتی بروید، تصویری از فرهنگ بی‌بدیل مردم برزیل در ذهنتان نقش می‌بندد که هیچ‌گاه پس از تور برزیل فراموش نخواهید کرد.



1402/08/26 | کد مطلب: 3855
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:

تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.