تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

سوغاتی‌های جذاب از سفر به استانبول (ترکیه)

هنوز وقتی به کنج اتاقم نگاه می‌کنم خاطرات سفر برایم زنده می‌شود. قالیچه‌ای که روی دیوار نصب شده تک تک روزهای سفر را به خاطرم می‌آورد. برای دوستم هم همینطور است هر بار که چراغ‌های موزاییکی و رنگینی را که برایش از سفرم به استانبول سوغات آوردم می‌بیند، ناخودآگاه با پیغامی احوالم را می‌پرسد و از من یادی می‌کند. چه خوب که خاطرات سفر را جاودانه کنیم و یادمان را در ذهن عزیزانمان همیشگی. چطور بهترین سوغات و یادگاری‌‎ها را از سفر به استانبول تهیه کنیم؟

درباره سوغات استانبول:

از خوراکی گرفته تا وسایل تزیینی در لیست سوغات استانبول قرار می‌گیرد. برای هر نوع سلیقه‌ای می‌توانید یادگاری مناسبی پیدا کنید.

قالیچه و گلیم ترک:

یکی از بهترین انواع سوغات که البته در میان گردشگران خارجی خصوصا اروپایی و آمریکایی بسیار پرطرفدار است، قالی و گلیم ترک است. نقش‌ها و رنگ‌های جذاب و گرم این قالیچه‌ها توجه هر گردشگری را به طرف خودش جلب می‌کند. برای خرید قالیچه و گلیم به کاپالی چارشی یا بازار بزرگ استانبول سری بزنید. دست خالی برنمی‌گردید. هنگام خرید در مورد اصل بودن و دست بافت بودن قالیچه یا ابریشمی بودن آن مطمئن شوید و سپس خرید کنید. برای پایین آوردن قیمت می‌توانید چانه بزنید چون مغازه‌دار قطعا بیشترین مبلغ ممکن را پیشنهاد داده است.

نقش‌ها و رنگ‌های جذاب و گرم قالیچه‌های ترک توجه هر گردشگری را به طرف خودش جلب می‌کند.

باسلوق یا راحت‌الحلقوم‌های ترکی:

چشیدن طعم باسلوق‌های ترکی لذت خاصی دارند. طعم‌های مختلفی دارند و در پوششی از گرد سپید رنگ قرار گرفته‌اند. این شیرینی‌های خوشمزه را می‌توانید در بسته‌بندی بسیار شیک از بازار تهیه کنید. البته نوع باز آن هم فروخته می‌شود که هر چقدر تمایل داشتید می‌توانید بخرید. در حالت بسته بندی تجاری حتما به تاریخ تولید و انقضای محصول که روی بسته نوشته شده دقت کنید.

چشیدن طعم باسلوق‌های ترکی لذت خاصی دارند.

چشم و نظر برای دور کردن چشم بد!

یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار و البته معروف ترکیه، چشم و نظرهای آبی رنگ و شیشه‌ای هستند. مردم ترکیه اعتقاد زیادی به چشم و نظر دارند. البته شبیه این عقیده در ایران هم رواج دارد. در ایران برای دور کردن چشم بد اسپند دود می‌کنند. ترک‌ها معتقدند وقتی کسب و کارتان روبه‌راه است یا  چیز جدیدی خریداری می‌کنید مانند خانه یا لوازم خانه، چشم بد ممکن است آن را خراب کند بنابراین این نشان‌های شیشه‌ای آبی رنگ را به خانه یا ماشین‌شان آویزان می‌کنند. گاهی نیز گردنبند یا دستبند چشم و نظر را استفاده کنند.

یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار و البته معروف ترکیه، چشم و نظرهای آبی رنگ و شیشه‌ای هستند.

چای ترکی:

حتما طعم چای ترکی را در سفر امتحان کنید بعد یک بسته چای ترک را با خودتان به ایران بیاورید تا طعم سفر دلچسب‌تان به استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه را جاودانه کنید. برخی چای‌های ترکی طعم‌دار هستند؛ مثلا چای انار. چایی به زبان ترکی استانبول همان "چای" است. بنابراین به راحتی می‌توانید در بازار سراغش را بگیرید.

یک بسته چای ترک را با خودتان به ایران بیاورید تا طعم سفر دلچسب‌تان به استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه را جاودانه کنید.

چراغ‌های موزاییکی ترکی:

روشنایی رنگینی که سر مخروطی شکلی دارند، از هدایا و یادگاری‌های معروف ترکیه هستند. وارد کاپالی چارشی که شوید راسته فروش این چراغ‌ها بسیار تماشایی است. چراغ‌های خوشرنگی که با تکه‌های رنگی شیشه و سرامیک تزیین شده‌اند. هر جای خانه که این چراغ‌ها را روشن کنید حتما حال و هوای استانبول یا سفر به ترکیه برای‌تان زنده خواهد شد.

روشنایی رنگینی که سر مخروطی شکلی دارند، از هدایا و یادگاری‌های معروف ترکیه هستند.

ظروف سفالی:

کاسه‌های خوش نقش و نگار با رنگ‌های آبی خوشرنگ و زمینه سفید یا رنگ‌های گرم در بازار حتما چشم‌تان را به سمت خود خواهد کشاند. توقف کنید و در نقوش این کاسه‌ها تامل کنید. این نقش‌ها یادگار هنر اسلامی از قرن هشتم در ترکیه هستند. تاکنون سنت نقاشی روی کاسه‌های سفالی در اینجا حفظ شده است.

نقش‌های روی سفال‌ها، یادگار هنر اسلامی از قرن هشتم در ترکیه هستند.

ادویه:

باور کنید یا نه ادویه ترکی نظیر ندارد. از انجایی که ادویه در تهیه غذاهای ترکی بسیار دارای اهمیت است، ترک‌ها ادویه‌های بسیار مرغوبی دارند. بازار ادویه فروش‌های مصری در استانبول یکی از بازارهای معروف برای خرید ادویه است. ادویه را می‌توانید در ظروف شیک شیشه‌ای و در بسته‌بندی‌های تجاری خریداری کنید یا می‌توانید از ادویه‌های باز هر مقدار که خواستید سفارش دهید. "پول بیبر" یکی از ادویه‌های پرطرفدار در بین ترکهاست. اگر از طعم تند وتیز غذاهای ترکی خوش‌تان آمده باید بگوییم که علتش وجود مقداری پول بیبر یا ادویه فلفل قرمز خشک شده است.

 از انجایی که ادویه در تهیه غذاهای ترکی بسیار دارای اهمیت است، ترک‌ها ادویه‌های بسیار مرغوبی دارند.

قهوه ترک:

عطرش سرمست‌تان خواهد کرد. طعم و عطر قهوه ترکی در دنیا شناخته شده است. خود ترک‌ها بسیار طرفدار مصرف قهوه هستند. بهترین قهوه‌ها را در ترکیه می‌توانید بیابید. قهوه مورد نظرتان را انتخاب کنید و از فروشنده بخواهید آن رابرای‌تان آسیاب کند. البته بسیته‌بندی حاضری هم هست اما لذت بوییدن دانه‌های قهوه و سپس انتخاب یکی از انواع آنها چیز دیگریست.

عطر قهوه ترک سرمست‌تان خواهد کرد.

وسایلی چرمی:

چرم یا به قول ترک‌ها "دِری" در ترکیه یکی دیگر از سوغاتی‌ها به حساب می‌آید. کیف‌های چرمی کوچک و بزرگ و یا دستبند‌های چرمی که هر کدام با ظرافت دست استادکار ترک طراحی و ساخته شده‌اند بهترین یادگاری هستند. در کاپالی چارشی یا بازار بزرگ استانبول می‌توانید انواع وسایل ساخته شده از چرم را پیدا کنید.

چرم یا به قول ترک‌ها

مگنت‌های یادگاری:

از دیگر سوغاتی‌هایی که در سفر به هر کشوری می‌توانید تهیه کنید، مگنت‌های یادگاری آن کشور است. نمادهای معروف شهر استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه می‌تواند انتخاب خوبی برای یک یادگاری ماندگار از سفرتان باشد. حالا هر وقت که چشم‌تان به این مگنت‌ها بیفتد خاطره آن سفر برایتان زنده خواهد شد.

  نمادهای معروف شهر استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه می‌تواند انتخاب خوبی برای یک یادگاری ماندگار از سفرتان باشد.



1397/08/28 | کد مطلب: 4279
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.