تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

18 جاذبه ترکیه که حتما باید ببینید

ترکیه یکی از محبوب‎ترین مقاصد گردشگری دنیاست. اهل طبیعت و استراحت کنار ساحل هستید یا طرفدار گشت و گذار در کوچه‎های قدیمی و بازدید از بناهای تاریخی؟ جزو هر کدام از این گروه‎ها که باشید، ترکیه دیدنی‎های زیادی برای‎تان دارد. دوست دارید سفرتان را با کدام یک از این جاذبه‌های دیدنی ترکیه شروع کنید؟

تور ترکیه

جاذبه‌های دیدنی ترکیه

1. سفر بین دو قاره

در استانبول می‌توانید با کشتی‌های تفریحی در کمتر از یک ساعت بین اروپا و آسیا گردش کنید. ناوگان‌های کوچک، هر روز، محلی‌ها را از دریای مرمره به سمت تنگه بسفر جا به جا می‌کنند. این تجربه به اندازه اسمش وسوسه‌انگیز است. صبح‌ها، مسیر حرکت این کشتی‌ها با قایق‌های ماهیگیری و کشتی‌های بزرگ باری یکی است. در این سفر، صدای زیبای مرغ‌های دریایی همراه شماست. با غروب آفتاب، تصویر مناره‌های باریک و گنبدهای بیزانسی شهر قدیم در زمینه صورتی‌رنگ آسمان حک می‌شود: این تصویر دیدنی‌ترین چشم‌انداز شهر استانبول است.

در استانبول می‌توانید با گشتی‌های تفریحی در کمتر از یک ساعت بین اروپا و آسیا گردش کنید.

2. کاپادوکیا (cappadocia)

منظره لانه‌زنبوری کاپادوکیا به قدری شگفت‌انگیز است که انگار دسته‌های زنبورهای نابغه آن را ساخته‌اند. اما واقعیت هم از این تصور خیلی فاصله ندارد. این زیبایی کار فرسایش است. صخره‌های این منطقه از جنس خاکستر آتشفشانی و متعلق به دوره زمین‌شناسی مگالیتیک هستند. اینجا، ردپای انسان‌ها هم به چشم می‌خورد. نقاشی‌های دیواری کلیساهای صخره‌ای و داخل شهرهای عجیب زیرزمینی کاپادوکیا هنر دست انسان و به سبک بیزانس‌اند. کاپادوکیا یعنی یک تجربه به یادماندنی: نوشیدنی، غذاهای محلی، غارهای دیدنی، اسب‌سواری، دره‌نوردی و بالن‌سواری. زیبایی‌های کاپادوکیا تا مدت‌ها از ذهن‌تان بیرون نمی‌رود. در تور کاپادوکیا دالاهو منتظر دیدن روی ماه شما هستیم.

منظره لانه‌زنبوری کاپادوکیه به قدری شگفت‌انگیز است که انگار دسته‌های زنبورهای نابغه آن را ساخته‌اند.

3. اِفِسوس (Ephesus)

اِفِسوس بدون شک مشهورترین شهر تاریخی ترکیه است. بقایای این شهر بهتر از هر شهر تاریخی دیگری در منطقه مدیترانه حفاظت شده. اِفِسوس ادای احترامی‌ جالب توجه به هنر یونانی و شاهکارهای معماری رومی است. در مسیر تراش‌خورده و پیچ در پیچ مرمرین که به سمت شهر پایین می‌رود می‌توانید عکس‌های مختلفی ببینید: کتابخانه سلسوس با ستون‌های دوطبقه، خانه‌های پلکانی، نقاشی‌های دیواری درخشان و موزاییک‌هایی پر از جزئیات که در آنها زندگی روزمره طبقه حاکم بر شهر به تصویر کشیده شده است. بخش‌های زیادی از این شهر هنوز زیر زمین است.

فِسوس ادای احترامی‌ جالب توجه به هنر یونانی و شاهکارهای معماری رومی است.

4. حمام‌های ترکی

در بسیاری از حمام‌های ترکی خدمات زیادی ارائه می‌شود: خدمات مربوط به حمام کردن، زیبایی صورت، پدیکور و غیره. اما توصیه ما این است که تجربه یک حمام واقعی را در ترکیه امتحان کنید- حمام طولانی و تمیزکاری و پس از آن یک مشت و مال حسابی (که البته دلبخواهی است.) بعد از این تجربه سنتی و فرهنگی، حس‌تان نسبت به دنیا (و البته نسبت به بدن‌تان) تغییر خواهد کرد. یادتان باشد بعد از حمام زمانی را هم به استراحت و صرف چای اختصاص دهید. برای تجربه کامل حمام ترکی محله قدیمی‌ آنتالیا یا منطقه تاریخی سلطان احمد استانبول انتخاب‌های خوبی هستند.

تجربه یک حمام واقعی در دل ترکیه.

5. ایاصوفیه

حتی در استانبول بزرگ هم هیچ اثری به گرد پای ایاصوفیه نمی‌رسد. این بنا قرن‌ها بزرگ‌ترین کلیسای مسیحیت بوده است. ساختمان کلیسا در قرن ششم میلادی به دستور امپراطور ژوستی‌نین ساخته شد و بخشی از رسالت او برای احیای امپراطوری روم به شمار می‌رفت. وقتی به گنبد بلند و پرنقش ایاصوفیه نگاه کنید متوجه می‌شوید چطور این گنبد مرمرین با نقاشی‌هایش یک تنه یاد روم را زنده نگه داشته است.    

ایاصوفیه، قرن‌ها بزرگ‌ترین کلیسای مسیحیت بوده است.

6. مسیر لیسیان (Lycian)

می‌گویند لیسیان جزو 10 مسیر طولانی پیاده‌روی در دنیاست. این مسیر 500 کیلومتری بین فتحیه و آنتالیا قرار دارد. اینجا در واقع شبه جزیره‌ای است که زمانی تمدنی قدیمی ‌و عجیب به نام لیسیان در آن وجود داشته. مسیر لیسیان از بین درخت‌های کاج و سرو می‌گذرد و اطراف آن کوه‌هایی با ارتفاع تقریبا 3 هزار متر قرار دارد. این مسیر از روستاهای مختلف، چشم‌اندازهای ساحلی فوق‌العاده و بقایای شهرهای باستانی از جمله پینارا، زانتوس، لتون و المپوس می‌گذرد. اگر زمان زیادی ندارید یا فکر می‌کنید حرکت در کل مسیر برای‌تان دشوار است، می‌توانید فقط بخش‌هایی از این مسیر را پیاده‌روی کنید.

مسیر لیسیان از روستاهای مختلف، چشم‌اندازهای ساحلی فوق‌العاده و بقایای شهرهای باستانی از جمله پینارا، زانتوس، لتون و المپوس می‌گذرد.

7. صومعه سوملا (Sumela)

موقعیت صخره‌ای صومعه سوملا در هماهنگی کامل با مناظر سرسبز اطراف آن است. جاده‌ای که به آرامی ‌پیچ می‌خورد و از غذاخوری‌های محلی کنار رودخانه می‌گذرد شما را به این صومعه بیزانسی می‌رساند. در سفر از ترابزون، در نزدیکی این صومعه، تجربه‌تان با گذر چند گله گوسفند و تماشای مراتع‌ تر و تازه جان می‌گیرد. در کیلومترهای انتهایی مسیر چشم بگردانید تا دره‌های پوشیده از درخت کاج و دیوارهای عسلی رنگ سوملا را تماشا کنید. سپس با کمی‌ پیاده‌روی وارد مسیری جنگلی شوید که شما را به توررفتگی‌های صخره‌ای و صومعه می‌رساند.  

موقعیت صخره‌ای صومعه سوملا در هماهنگی کامل با مناظر سرسبز اطراف آن است.

8. سواحل ترکیه

سواحل ترکیه در دنیا مشهور است: ترکیبی از نور گرم خورشید، شن‌های نرم و آب‌های نیلگون. سواحل مدیترانه و دریای اژه را در صدر فهرست‌تان جای بدهید. سواحلی مثل کاپوتاش (خلیجی کوچک با آبی فوق‌العاده و کم‌عمق در نزدیکی کالکان) و پاتارا (طولانی‌ترین ساحل ترکیه). خیلی از سواحل عالی مدیترانه مسیر مخصوص پیاده‌روی دارند و بقیه آنها سواحلی شنی هستند که امکان فعالیت‌های مختلفی را برای گردشگرها فراهم می‌کنند، مثلا موج سواری در آلاچاتی و آکیاکا. اگر به دنبال مقاصد خلوتی به دور از شلوغی‌های آخر هفته هستید به جایی مانند سواحل جزایر اژه بروید، جایی مثل امبروس (به ترکی Gökçeada) یا تندوس (به ترکی Bozcaada).

سواحل ترکیه در دنیا مشهور است: ترکیبی از نور گرم خورشید، شن‌های نرم و آب‌های نیلگون.

9. شهر باستانی آنی (Ani)

آنی واقعا منطقه‌ای استثنایی است. این منطقه از نظر تاریخی قابل توجه و از نظر فرهنگی چشمگیر است و مناظری جادویی دارد. این شهر عجیب بر روی دریایی از سبزه و چمن شناور مانده و شبیه به صحنه فیلم به نظر می‌رسد. این ناحیه در منطقه‌ای بکر، درست در مرز ارمنستان، قرار گرفته و مثل یک تابلوی نقاشی به چشم می‌آید. قبل از حمله مغول و خشکی منطقه در سال 1239، آنی شهری پررونق و پایتخت پادشاهی اورارتوها و ارمنی‌ها بوده. در میان بقایای این شهر کلیساهایی دیدنی و کلیسای جامعی وجود دارد که ساخت آنها به سال‌های 987 تا 1010 برمی‌گردد.

آنی واقعا منطقه‌ای استثنایی است. این منطقه از نظر تاریخی قابل توجه و از نظر فرهنگی چشمگیر است و مناظری جادویی دارد.

10. کوه‌های نمرود (Nemrut Daği)

قدرت شکوهمند بشر در بالای قله بلند و صخره‌ای کوه‌های نمرود در طی قرن‌ها طنین‌انداز بوده است. خورشید باشکوه سایه سر مجسمه‌های عظیم‌الجثه کوه را کم‌کم نمایان می‌کند، و با از راه رسیدن طلوع جزئیات بیشتری از منظر وسیع پایین‌دست به این صحنه اضافه می‌شود. با یک استکان چای گرم باید به خنکی روز تازه از راه رسیده خوشامد گفت. از قله دیدن کنید و سپس به تماشای پل رومی زیبایی بروید که در همان نزدیکی، بر روی رودخانه سندره، ساخته شده است.

قدرت شکوهمند بشر در بالای قله بلند و صخره‌ای کوه‌های نمرود در طی قرن‌ها طنین‌انداز بوده است.

11. کوه‌های کاچکار (Kaçkar Dağı)

کوه‌های موجدار کاچکار بین ساحل دریای سیاه و رودخانه چورو قرار گرفته. این کوه‌ها تقریبا 4 هزار متر ارتفاع دارند و مکان فوق‌العاده‌ای برای کوه‌نوردی در تابستان، بعد از آب شدن برف‌ها، هستند. چند روزی را در مراتع پایین کوه بگذرانید، در دهکده‌هایی مثل اولگنلار و آیدر، و یکی از بی‌نظیرترین تجربه‌ها را در ترکیه داشته باشید. در دامنه‌های شیبدار این کوه محلی‌ها را ببینید و با فرهنگ آنها آشنا شوید. محلی‌های این منطقه مردمی مهمان‌نواز هستند. غذاهای مخصوص آنها را حتما امتحان کنید. غذاهایی مثل «موهلاما» (ذرت پخته شده در کره). به اینجا بیایید و در روستاهایی با پل‌های عثمانی و کلیساهای گرجستانی استراحت کنید.

کوه‌های موجدار کاچکار بین ساحل دریای سیاه و رودخانه چورو قرار گرفته و یکی از مکان‌های ایده‌آل برای کوهنوردان است.

12. شبه جزیره گالیپولی (Gallipoli)

این شبه جزیره امتداد باریکی است در ورودی منطقه شناخته شده‌تر تنگه داردانل. درختان کاج دور تا دور تپه‌های آن را گرفته‌اند. اینجا منطقه محبوب کوله‌پشتی گردهاست. قلعه «کلیت‌باهیر» هم در همین ناحیه قرار دارد. گردشی آرام در این نواحی ییلاقی تجربه‌ای به یادماندنی برای خیلی از گردشگرهاست: در اینجا مراسم یادبودی هم برای مردان جوانی برگزار می‌شود که در سرزمین‌های دور جنگیده و در شرایط خسته‌کننده جان خود را از دست داده‌اند. راهنمایان پرشور منطقه به خوبی پوچی و تراژدی نبرد گالیپولی، یکی از غم‌انگیزترین صحنه‌های جنگ جهانی اول، را برای‌تان به تصویر خواهند کشید.

این شبه جزیره امتداد باریکی است در ورودی منطقه شناخته شده‌تر تنگه داردانل. 

13. پاموکاله (Pamukkale)

پاموکاله به معادن تراورتن (سنگ آهک متخلخل) مشهور است. تاج سر این منطقه «قلعه پنبه» در بقایای شهر چشمه‌های آب گرم است: شهر رومی و بیزانسی هیراپولیس. این قلعه در روز رنگی سفید و عجیب دارد و در شب شبیه به یک پیست اسکی به نظر می‌رسد. قلعه پنبه یکی از عجیب‌ترین گنج‌های ترکیه است. قبل از پایین آمدن به سمت روستای پاموکاله، در بقایای تاریخی این منطقه، جاهایی مثل آمفی تئاتر رومی، گشت و گذار کنید و پای‌تان را در آبی شفابخش قرار دهید که پر است از بلورهای تراورتن. به جز این‌ها، می‌توانید تماشای استخر قدیمی هیراپولیس، در میان ستون‌های مرمرین، را تجربه کنید.

پاموکاله به معادن تراورتن (سنگ آهک متخلخل) مشهور است.

14. مراسم سماع

صدای چرخش لباس مخصوص دراویش در مراسم سماع انرژی معنوی ایجاد می‌کند. حرکت هماهنگ سماع‌کنندگان هر ببینده‌ای را مسحور خود می‌کند. مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز می‌شود و به پایان می‌رسد و بخش‌های مختلف آن حالت سمبلیک دارد. این رقص بازنمایاننده ترک زندگی زمینی و حیات دوباره در یگانگی با معبود است. به همین دلیل کلاه مخروطی سماع‌کنندگان نشانه سنگ قبر آنهاست. مراسم رقص سماع را می‌توانید در مکان‌های مختلفی تماشا کنید، از جمله در استانبول، کاپادوکیا، بورسا و کنیا. در کنیا موزه‌ای هم وجود دارد که می‌توانید با بازدید از آن اطلاعات خوبی درباره مولانا به دست آورید. در تور قونیه دالاهو می‌توانید شاهد رقص‌های سماع بسیار زیبا باشید.

صدای چرخش لباس مخصوص دراویش در مراسم سماع انرژی معنوی ایجاد می‌کند.

15. سافرانبلو (Safranbolu)

سافرانبلو در سال 1994 برای حفاظت در فهرست یونسکو ثبت شد. این شهر نمونه‌ برجسته‌ای است از یک شهر عثمانی احیاشده. گردشگرهای محلی برای اقامت در کلبه‌های نیمه چوبی و نوستالژیک به این محل می‌آیند. اینجا جایی است که انگار از صفحات کتاب‌های داستان بچه‌ها جدا شده. اما جادوی شهر به همین جا ختم نمی‌شود. مغازه‌های فروش شیرینی و زعفران در کوچه پس کوچه‌های سنگ فرش شده ردیف شده‌اند، و صنعت‌کارها و پینه‌دوزها بساط کسب و کار کهن‌شان را در کنار مسجدهای قرون وسطایی پهن کرده‌اند. تصویر فانتزی این شهر با روشن شدن آسمان شب در اثر بادهای تابستانی کامل می‌شود.  

سافران بولو در سال 1994 برای حفاظت در فهرست یونسکو ثبت شد.

16. دریاگردی با گولت (Gület)

نقطه اوج سفر خیلی از گردشگرها به ترکیه گشت و گذار با قایق تفریحی است. سفر با گولت (قایق بادبانی سنتی از جنس چوب) در بین محلی‌ها به «سفر آبی» معروف است و 4 روز و 3 شب در کنار خط ساحلی فیروزه‌ای در غرب مدیترانه طول می‌کشد. گشت و گذار با این قایق‌ها فرصت ماجراجویی در سواحل بکر، تماشای غروب آفتاب، و دور شدن از همه چیز و وقت گذراندن روی دریا را برای‌تان فراهم می‌کند. مسیر معمول این قایق‌ها مسیر فتحیه- المپوس است. قایق‌ها در ایستگاه‌های مختلف توقف دارند، ایستگاه‌هایی مثل دره پروانه‌ها. خیلی از گردشگرها معتقدند مسیر فتحیه- مارماریس مسیر زیباتری است.

سفر با گولت (قایق بادبانی سنتی از جنس چوب) در بین محلی‌ها به «سفر آبی» معروف است و 4 روز و 3 شب در کنار خط ساحلی فیروزه‌ای در غرب مدیترانه طول می‌کشد.

17. خرید در بازارها

در ترکیه برای هر سلیقه‌ای بازار وجود دارد. از بازار بزرگ معروف و پر رفت و آمدش گرفته تا بازارهای کوچک‌تر و خلوت‌تر. در این بازارها هر چیزی پیدا می‌شود: از عروسک‌های خیمه شب بازی در بازارهای سرپوشیده تا شال‌های ابریشمی در کاروانسراهای قدیمی. برای اینکه بهترین فرش‌های ترکیه را به خانه‌تان ببرید باید شانس یک سلطان را داشته باشید، اما ناامید نشوید. چیزهایی را که دوست دارید پیدا کنید، با مغازه‌دارها چای بنوشید و یادتان باشد شاید اجناس را به بهترین قیمت نخرید اما مهارت تخفیف گرفتن‌تان زیاد می‌شود. 

در ترکیه برای هر سلیقه‌ای بازار وجود دارد. از بازار بزرگ معروف و پر سر رفت و آمدش گرفته تا بازارهای کوچک‌تر و خلوت‌تر

18. شبه جزایر داتچا (Datça) و بوزبورون (Bozburun)

طول این شبه جزایر کوهستانی از مارماریس تا جزیره یونانی سیمی است. داتچا و بوزبورون بین دریای اژه و دریای مدیترانه یک مرز دیدنی ایجاد کرده‌اند. از خانه‌های قایقی روستای بوزبورون تا بقایای شهر کنیدوس در راس شبه جزیره داتچا، در همه جا ردپای ترکیبی از مناظر وسوسه‌کننده برای استراحت و آرامش روستایی به چشم می‌خورد. داتچای قدیم مسیرهای سنگ فرش شده و خانه‌های سنگی مزین به گل‌های کاغذی دارد. اما سلیمیه روستایی رو به رشد با رستوران‌های خوب است. در فصل تابستان، کشتی‌های تفریحی هر روز بین جزیره داتچا و بودروم در رفت و آمد هستند.    

داتچا و بوزبورون بین دریای اژه و دریای مدیترانه یک مرز دیدنی ایجاد کرده‌اند.

برگرفته از کتاب lonely planet



1397/09/06 | کد مطلب: 4290
سپیده اقتداری

کارشناس ارشد فلسفه هنر، مترجم و ویراستار، علاقه‌مند به خواندن و نوشتن.


ترجمه: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.