آیا گرجستان جزیی از ایران بوده؟
تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

گرجستان، تنیده در تاریخ ایران

یکی از مقاصد سفر ایرانیان، گرجستان است. کشوری که دو شهر تفلیس و باتومی آن شهرت جهانی دارد و توریست‌های بسیاری را به سمت خود جذب می‌کنند. در کنار تمام زیبایی‌ها و عجایب، تاریخ گرجستان نیز خواندنی است. به خصوص ارتباط آن با ایران و اتفاق‌هایی که در هر دوره تاریخی، بر گرجستان اثر گذاشته است. در این مقاله از وبلاگ دالاهو می‌خواهیم بیشتر درباره گرجستان و تاریخی بگوییم که ریشه در سرزمین ما دارد.

تور گرجستان

 

گرجستان کجاست؟

گرجستان امروزه واقع در اروپا شرقی و محل تلاقی اروپا و آسیا است. کشوری نسبتا کوچک با طبیعتی بکر و مناطق کوهستانی، ساحلی و جنگلی. گرجستان با پشت سر گذاشتن تاریخ پرفراز و نشیب، امروزه تبدیل به کشوری در حال توسعه شده است و به سرعت در حال پیشرفت و مدرن شدن است.

گرجستان از معدود کشورهای اروپایی است که می‌توانید بدون ویزا به آن سفر کنید

 

یکی از دلایل این توسعه پیشرفت صنعت گردشگری در این کشور است. گردشگری و توریسم نقش بسیار به‌سزایی در گرجستان ایفا می‌کند. برای شهر تفلیس که به عنوان پایتخت گرجستان برگزیده شده است و با معماری، خیابان‌های قدیمی و سنگی خود دل هر گردشگری را می‌برد. تفلیس از قرن 5 میلادی قدیمی‌ترین شهر گرجستان محسوب می‌شود.
علاوه بر این، وجود شهرهای کوچک، تاریخ و فرهنگ غنی، غذاهای لذیذ و مردمی مهمان نواز در گرجستان، این کشور را به مقصدی محبوب تبدیل کرده است.

 

 

گرجستان ویزا می‌خواهد؟

برای سفر به گرجستان احتیاجی به تهیه ویزا نیست و می‌توانید بدون روادید مستقیم به این کشور سفر کنید. بهترین فصل‌ها برای سفر به گرجستان بهار و تابستان است و تفریحات آبی و شهرگردی از مهم‌ترین تفریح‌های این کشور محسوب می‌شود. سوغاتی محبوب گرجستان چورچخلا (شیرینی با گردو و انگور) و پاپاخی (کلاه‌های پشمی) می‌باشند که می‌توانید در تور گرجستان آنها را ببینید و بخرید.

 

 

رابطه ایران و گرجستان

گرجستان یا به قول گرجی‌ها، ساکارتولو، کشوری زیبا در همسایگی دریای سیاه است که رابطه‌ای چند هزار ساله با سرزمین ما دارند. از دوران هخامنشیان تا آغاز قرن نوزدهم، ایران نقش مهم و گاه تعیین کننده‌ای در تاریخ مردم گرجستان داشت. حضور پارسیان به شکل گیری نهادهای سیاسی، اصلاح ساختار اجتماعی، مالکیت زمین و غنی سازی ادبیات و فرهنگ کمک کرد. پارسیان همچنین به عنوان وزنه‌ای در برابر سایر نیروهای قدرتمند منطقه، به ویژه رومی‌ها (و بیزانسی‌ها)، ترک‌های عثمانی و روس‌ها عمل کردند. اما رابطه ایران و گرجستان به هیچ وجه یک طرفه نبود. چرا که گرجی‌ها هم سهم عمده‌ای در موفقیت‌های نظامی و اداری ایران داشته و حتی بر ساختار اجتماعی آن، به‌ویژه در دوران صفویان، تأثیر گذاشتند.

مردم ایران و گرجستان ارتباط تاریخی دیرینه‌ای با هم دارند

 

تاریخ میان ملل ایران و گرجستان

همانطور که در ابتدا این مطلب اشاره کردیم سرزمین ما و گرجستان دو سرزمین تعیین کننده برای یکدیگر بوده‌اند. در گذشته، گرجستان کشوری با موقیعتی ویژه و حساس از لحاظ جغرافیایی محسوب می‌شده است. دولت‌های باستان اعم از ایرانی، بیزانسی و رومی تلاش‌های فراوانی برای نفوذ یا تسخیر گرجستان کرده‌اند. هرچند که هیچکدام نتوانستند به طور کامل به این سرزمین تسلط پیدا کنند. در نتیجه اقتدار و استحکام فراوان مردم گرجستان در طی تاریخ، از نفوذ و تسلط بیگانگان بر این سرزمین کاست. به طبع همین امر باعث خشم فرمانروایان بسیاری می‌شده است.

مردم گرجستان برای حفظ سرزمین خود تلاش‌های بسیاری کرده‌اند

 

گرجستان جز ایران بوده؟

هرگز تمام گرجستان برای ایران نبوده و تنها در مقطعی از تاریخ، بخشی از نواحی شرقی تحت حکمرانی ایران قرار می‌گیرد. از دورانی که می‌توانیم بگوییم گرجستان جزئی از دولت سرزمین ایران محسوب می‌شده است دوران صفویه است. شاه اسماعیل اول صفوی که بنیان گذار این حکومت می‌باشد پس از اجداد خود که شیخ جنید و شیخ حیدر بوده‌اند، رویای تسلط بر این سرزمین را در سر داشته و آن را نیز عملی می‌کند. به گفته اسکندربیک ترکمان (مورخ شاه عباس اول) بعد از حمله شاه عباس اول به این سرزمین دیگر بویی از آبادانی در گرجستان به مشام نمی‌رسی.د زیرا قزلباشان بر هیچ متنفسی رحم نکردند، گویی که چنین وقایعی بر این مردم بعید بوده است. پس از او شاه طهماسب به گرجستان حمله بزرگ دیگری را ترتیب می‌دهد که نتیجه آن فرستادن تعداد بسیار زیادی از گرجی‌ها به ایران بوده است.

 

 

حمله نادرشاه به گرجستان

بعد از صفویان، نادرشاه به گرجستان حمله می‌کند و بسیاری از مردم گرجستان را به زادگاه خود، یعنی خراسان می‌فرستد. تاریخ تراژدیک ایران و گرجستان متاسفانه همین جا پایان نمی‌یابد. سال‌ها بعد، آغا محمد خان قاجار نیز به این سرزمین می‌تازد و بخش‌هایی از آن را به تصرف و تسلط خود درآورد. همزمان با این اتفاق گرجی‌ها سعی کردند تا روابطی را با روسیه گسترش دهند و همین امر باعث تشکیل معاهده‌ای میان این دو کشور که به معاهده گئورگیوسک معروف است، شد. این معاهده باعث می‌شد گرجستان به یکی از فرمانداری‌های روسیه تبدیل شود و رژیم تزاری بر آن تسلط یابد. در این میان جنگ‌های فراوان بین ایران و روسیه رخ می‌دهد و همزمان با این اتفاق، ایران از لحاظ تاکتیکی و فنون جنگی بسیار عقب می‌ماند. در نهایت این رویدادها باعث از دست رفتن تسلط ایران بر گرجستان می‌شود. پس از این وقایع تاریخی،گرجستان همچنان جزئی از روسیه باقی می‌ماند تا اینکه در سال 1990 همزمان با تاریخ فروپاشی حکومت شوروی، هنوز هم گرجستان جزئی از این سرزمین است. سرانجام گرجستان بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و با مبارزه‌های طولانی به حکومتی جمهوری‌خواه و دموکراتیک می‌شود و تاریخ و تمدن خود را از نو رونویسی می‌کند. حالا اگر در تور گرجستان شرکت کنید می‌توانید نشانه‌های دولت کمونیستی پیشین را ببینید و در سایه رویدادهای تاریخی یک فنجان قهوه عالی میل کنید.

هنوز هم می‌توان نشانه‌های حضور کمونیست‌ها را در گرجستان به وضوح دید

 

جاذبه‌های گردشگری گرجستان

گرجستان کشوری با دیدنی‌ها و تماشایی‌های خاص خود است. از نقاط گردشگری محبوب گرجستان شهر تفلیس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تفلیس سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران می‌باشد. خیابان‌ها و پیاده‌روهای باریک، خانه‌هایی با معماری‌هایی متفاوت و بالکن‌های عجیب، پله‌های گرد، کلیساهای قدیمی از زیبایی‌هایی هستند که در این شهر می‌توانید شاهدشان باشید. علاوه بر زیبایی‌های شهری، تفریح در خطوط ساحلی تفلیس توصیه ما به شما گردشگران است. از دیگر نقاط گردشگری محبوب در گرجستان می‌توان به شهر باتومی اشاره کرد. باتومی شهری ساحلی و مناسب برای گذراندن وقت در فصل تابستان است. درختان نخل، ساختمان‌هایی رنگین، خیابان مشهور اروپا، تضاد بافت مدرن و قدیمی شهر، کلیسا جامع مادر مقدس، موزه‌های فراوان باتومی، دلفیناریوم و تله کابین آرگو از چندین جاذبه محبوب در این شهر محسوب می‌شوند.

از مدرن تا کهن، از طبیعت تا فرهنگ، گرجستان برای هر سلیقه‌ای جاذبه‌ای دارد

 

شهرهای مهم گرجستان

از دیگر شهرها و نقاط گردشگری در گرجستان می‌توان به شهرهای مستیا، اسپانتیمیندا و متسخا اشاره کرد. مستیا شهری کوهستانی است و در شمال غربی گرجستان قرار دارد قدمت مستیا به دوران قرون وسطی برمی‌گردد و بیشتر با جاذبه‌های طبیعی خود شناخته می‌شود. یخچال‌های چالادی، کوه اوشابا، دریاچه کرولدی از جاذبه‌های طبیعی و معروف مستیا هستند. اسپانتسمیندا نیز یکی دیگر از شهرهای قدیمی گرجستان محسوب می‌شود و تفریحات مهیجی مانند یخ نوردی، پاراگلایدر، اسب سواری دارد. متسخا با قدمتی 3000 ساله و اهمیت تاریخی خود و نزدیکی به تفلیس از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. در این شهر قلعه‌های فراوانی مانند قلعه آرمازی و قلعه ببرستیخ وجود دارند. علاوه بر قلعه‌های زیبا، کلیسا سوتیتیخولی که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و صومعه سنت نینو از جاذبه‌های گردشگری محبوب در شهر متسخا به حساب می‌آیند.

طبیعت و تاریخ گرجستان هنوز ناشناخته‌های بسیاری دارد

 

تور گرجستان با دالاهو

گرجستان از بهترین و زیباترین سفرهایتان خواهد بود. به شرط آنکه با لیدرهایی آگاه و در مسیر گردشگری مناسب، برای دیدن این شهر اقدام کنید. در تور گرجستان دالاهو با بهترین و خاص‌ترین تجربه‌ها همراه‌تان هستیم. برای ثبت نام در تور گرجستان و اطلاع از شرایط با ما تماس بگیرید.



1402/02/29 | کد مطلب: 4830
نیوشا امینیان


  • به اشتراک بگذارید:



تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
مانی
1403/01/29 20:24
فقط یه مدتی دست ایران بوده !از هزارهٔ دوم پیش از میلاد مسیح، هم‌زمان با قدرت گرفتن آشوری‌ها، اقوام گله دار و دامپرور از سرزمین بین‌النهرین در گرجستان سکنی گزیدند؛ که بعدها تمدن اورارتو را تشکیل دادند تمدن اوراتور یه تمدن ارمنی بود که ارمنیام یکی از گروه های مردمان ایرانی نژادن بعد تر هم ماد ها میگ
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1403/02/02 18:17
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کرده و نظر خود رابا ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

جواد جردن
1402/09/10 15:46
مردمانی ب شدت مهمان نواز خونگرم و مهربان اگ ی بار ب یکی از شهرهای گرجستان سفر کنید متوجه میشید حتی کسانی ک مهاجرت میکنن ب این کشور طوری باهاشون رفتار میکنن ک انگار از خود مردم گرجستانن
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/09/11 13:20
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.