تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

آلمان با کدام کشورها هم مرز است؟

آلمان به‌عنوان دومین کشور پرجمعیت اروپا، با نظام سیاسی و اقتصادی قدرتمند، فرهنگ غنی و طبیعت جذاب، از بهترین کشورها برای سفر است. از آنجا که آلمان با تعدادی از کشورهای پرطرفدار اروپایی هم‌مرز است و پروازهای مستقیم با ایران دارد، یکی از بهترین مقاصد برای تورهای اروپایی است. اگر شما هم دوست دارید از آلمان برای دیدن کشورهای دیگر بروید، این مطلب را از دست ندهید.

تور اروپا

آلمان کجاست؟

جمهوری فدرال آلمان کشوری است واقع در اروپای مرکزی که از کوه‌های آلپ تا دریای شمال و دریای بالتیک امتداد دارد. این سرزمین، دومین کشور پر‌جمعیت اروپا بعد از روسیه است و از نظر وسعت در اروپا در جایگاه هفتم قرار می‌گیرد. این در حالی است که مقام 63ام را از نظر وسعت در کل دنیا دارد.

آلمان از پیشرفته‌ترین و زیباترین کشورهای دنیاست


مرتفع‌ترین نقطه آلمان در شمال، Zogspitze با 2962 متر ارتفاع و کم‌ارتفاع‌ترین نقطه Neuendorf-Sachsenbande در قسمت شمال غربی ساحل دریای شمال و شمال شرقی دریای بالتیک با ارتفاع 3.5 متر پایین‌تر از سطح دریا قرار دارد.
زمانی که به سمت جنوب آلمان سفر می‌کنید، مناظر تپه‌ای و کوهستانی را خواهید دید که از گدازه‌های آتشفشانی تشکیل‌ شده‌اند. قسمت‌های مرکزی و شرقی این کشور را مناطق پست با خاک ماسه‌ای و زمین‌های آبرفتی به دلیل مجاورت با رودخانه‌ها شکل داده‌اند.

مرزهای آلمان با همسایگان اروپایی

آلمان با 9 کشور اروپایی دارای مرز خاکی مشترک است. دانمارک در شمال، لهستان و جمهوری چک در شرق، سوئیس و اتریش در جنوب، فرانسه در جنوب غربی و بلژیک، لوکزامبورگ و هلند در سمت غرب. همچنین آلمان با دو کشور اروپایی دارای مرز مشترک آبی است: سوئد در شمال (دریای بالتیک) و انگلستان در شمال غربی (دریای شمال). به همین دلیل آلمان از بهترین کشورها برای آغاز تور اروپا و گشت و گذار در این قاره زیباست.

مرز آلمان - اتریش

از بین همسایگان آلمان، کشور اتریش دارای بیشترین مرز مشترک (حدود 814 کیلومتر) با این کشور است. مرز اتریش و آلمان که از یک سو به سمت جمهوری چک و از سوی دیگر به سوئیس امتداد می‌یابد، اولین‌بار در قرن نوزدهم در توافق بین باواریا و امپراتوری اتریش به رسمیت شناخته شد. اما دو سرزمین در سال 1938 ادغام گردیده و مرز آنها از میان رفت. ایالت اتریش پس از امضای معاهده 1955 دوباره تشکیل شد و آلمان و اتریش به‌صورت رسمی در سال 1972 بر سر مرز فعلی توافق کردند. در سمت آلمانی مرز، ایالت Bavaria واقع شده و در سمت اتریشی مرز، چهار ایالت Salzburg، Vorarlberg، Oberosterreich و Tirol از اتریش واقع شده‌اند.

اتریش یکی از کشورهای هم مرز با آلمان است

مرز آلمان - دانمارک

این مرز 138 کیلومتر طول دارد و برای اولین‌بار در قرن نهم قرارداد شد و حریم آن رودخانه Eider بود. این مرز طبیعی امپراتوری فرانکی و دانمارک را جدا می‌کرد. اما مرز بین‌المللی فعلی در سال 1920 به دنبال معاهده ورسای پس از جنگ جهانی اول و شکست آلمان تعیین گردید. در خلال جنگ جهانی دوم، بسیاری از پناه‌جویان آلمانی به دلیل فقدان کنترل مرزی، از این مرز به دانمارک مهاجرت کردند. دانمارک در سال 2016 در زمان بحران مهاجرت اروپا، جهت ممانعت از سرازیرشدن مهاجران غیرقانونی از آلمان به دانمارک کنترل‌های مرزی را بازتعریف کرد.

مرز آلمان - سوئیس

در حدود 348 کیلومتر بین آلمان و سوئیس کشیده شده و در امتداد رودخانه راین و دریاچه Constance است. هر دو کشور کنترل‌های مرزی را در کل طول مرز پس از توافق شنگن برداشته‌اند؛ اما آلمان در سال 2016 به دنبال بحران مهاجرت اروپا کنترل‌های ساده‌ای را در مرز قرار داد.

سوئیس 348 کیلومتر مرز مشترک با آلمان دارد

مرز آلمان - جمهوری چک

این مرز در جنوب آلمان واقع شده و پس از اتریش طولانی‌ترین مرز این کشور با همسایگانش است و حدود 703 کیلومتر طول دارد. تعداد زیادی رودخانه از این مرز می‌گذرند و یا در امتداد بخشی از مرز پیش می‌روند از جمله Biela، Elbe، Ohre و Floha. دو کشور پس از توافق شنگن تمام کنترل‌های مرزی را در امتداد مرزهایشان برداشته‌اند و شما می‌توانید به‌سادگی بین دو کشور عبور و مرور کنید.

مرز آلمان - لهستان

لهستان در شرق آلمان واقع شده و مرز بین دو کشور در حدود 467 کیلومتر طول دارد. تخمین زده می‌شود حدود یک میلیون نفر در دو طرف مرز مشترک بین این دو کشور زندگی می‌کنند. این مرز از جمهوری چک شروع شده و به سمت شمال تا دریای بالتیک کشیده می‌شود. مرز فعلی در سال 1990 پس از تغییرات بسیار در طول صدها سال قبل، گذاشته شد. مبدأ این مرز به صدها سال قبل زمانی که اسلاوهای قرون‌وسطی و قبایل آلمانی در این منطقه زیست می‌کردند، برمی‌گردد. رودخانه‌هایی چون Oder و Neisse به‌عنوان مرزهای طبیعی در این دوره قلمداد می‌شدند. این مرز ثابت نبود و دائماً جابه‌جا می‌شد. این مرز در قرن هفدهم زمانی که لهستان جزئی از پروس شد و به دنبال آن زمانی که پروس جزئی از امپراتوری آلمان در سال 1871 گردید، از بین رفت. جمهوری لهستان در سال 1918 پس از قرارداد ورسای، دوباره استقلال خود را بازیافت و به طور مجدد مرز تعیین گردید. اما در خلال جنگ جهانی دوم، آلمان مجدداً به لهستان حمله کرد و پس از شکستش در جنگ، دوباره دو رودخانه ذکر شده به‌عنوان مرز دو کشور قلمداد گردید. این دو کشور در سال 1990 به‌صورت رسمی مرز فعلی را پذیرفتند.

مرز آلمان - فرانسه

فرانسه در جنوب شرقی آلمان قرار گرفته و دو کشور حدود 451 کیلومتر مرز مشترک دارند. این مرز در محل تلاقی سه کشور سوئیس - فرانسه - آلمان شروع شده و به تقاطع سه‌گانه کشور آلمان - فرانسه - لوکزامبورگ ختم می‌شود. بخش اعظم این مرز در امتداد رود راین است. منطقه‌ای به نام Alsace-Lorraine که مرکز کشاکش جنگ بین دو کشور در طول دو قرن بود. این منطقه در اصل بخشی از قلمرو فرانسه بود؛ اما پس از جنگ فرانکو - پروس در سال 1871 توسط امپراتوری آلمان فتح شد. پس از معاهده ورسای 1918 دوباره این منطقه به فرانسه بازگردانده شد. رایش سوم این منطقه را در سال 1941 در جنگ جهانی دوم مجدداً ضمیمه آلمان کرد که البته پس از شکست در جنگ دوباره باز پس گرفته شد.

فرانسه در جنوب شرقی آلمان واقع شده است

عبور از مرزها

برای شرکت در تور اروپا انتخاب‌ها و مبدا‌های گوناگونی را می‌توانید داشته باشید. آلمان هم یکی از همان نقطه‌های شروع است که با مرزهای آبی و خاکی، شما را به سمت دیگر کشورها می‌فرستد. با شرکت در تور اروپا دالاهو می‌توانید در سرزمین بدون مرز اروپایی، از دیدن و شناختن فرهنگ‌ها لذت ببرید.

آب‌وهوای آلمان چگونه است؟

آب‌وهوای آلمان به‌ویژه مناطق شمالی و شرقی، به دلیل نزدیکی به سیبری در زمستان‌ها می‌تواند تا منهای 20 درجه سانتی‌گراد پایین بیاید. گرم‌ترین منطقه در مجاورت مرز فرانسه است. شرایط جوی در آلمان در قسمت‌های غربی معتدل اقیانوسی و در قسمت‌های شرقی مرطوب و پرباران است. در تمامی ماه‌های سال بارش متوسط وجود دارد و پرباران‌ترین فصول از نوامبر تا فوریه است.

 

جمعیت آلمان چقدر است؟

جمعیت آلمان حدود 83 میلیون نفر در سال 2020 بوده (19 امین کشور از نظر جمعیت در جهان) با تراکم 233 نفر در هر کیلومترمربع و طبق آمار سازمان ملل متحد، آلمان دومین کشور مهاجرپذیر در جهان است. به‌طوری‌که 23 درصد جمعیت آن پاسپورت آلمانی ندارند و یا تبار مستقیم (نسل دوم) مهاجران هستند.
این کشور دارای 16 ایالت بوده است و ایالت برلین که پایتخت در آن واقع شده، هشتمین ایالت از نظر جمعیت است.
پرجمعیت‌ترین شهرهای آلمان عبارت‌اند از برلین، هامبورگ، مونیخ، کلن، فرانکفورت و اشتوتگارت.

آلمان از مهاجرپذیر ترین کشورهای دنیاست

 

تور اروپا با دالاهو

آژانس گردشگری دالاهو با سال‌ها سابقه در زمینه برگزاری انواع تورهای داخلی و تور خارجی به زودی عازم تورهای اروپایی خواهد بود. اگر شما هم می‌خواهید تجربه تورهای خاص و مناسب را داشته باشید، کافی است با ما تماس بگیرید و برای شرکت در تورهای قاره اروپا دالاهو ثبت‌نام کنید.



1402/05/16 | کد مطلب: 4905
برچسب‌ها: نکات سفر
سپیدار وطنی

نویسنده، ارشد MBA، عاشق سفر و کتاب و فیلم



  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.