تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
ویزای مصر و تور مصر برای ایرانیان چگونه است؟

همه چیز درباره سفر ایرانیان به مصر

تور مصر از پرطرفدارترین مقاصد در جهان است. سفری که در آن به عمق داستان‌های اساطیری مصر می‌روید و می‌توانید بخشی از اعجاب‌انگیزترین جاذبه‌های دنیای باستان را ببینید. به‌ دلایل گوناگون، سال‌ها بود که امکان سفر به مصر برای ایرانی‌ها مقدور نبود. اما حالا بوی بهبود ز اوضاع روابط سیاسی دو کشور شنیده می‌شود. بهبودی که می‌تواند زمینه برگزاری تور مصر از ایران را فراهم کرده و شرایط را تغییر دهد. اگر شما می‌خواهید جز اولین مسافران مصر باشید و این کشور جذاب را با دالاهو ببینید، در این مقاله، همراه‌مان بمانید.

تور خارجی

کشور مصر کجاست؟

مصر کشوری است فراقاره‌ای، یعنی بخشی از آن در شمال شرقی قاره آفریقا و بخشی دیگر که شامل شبه جزیره سینا می‌شود، در غرب قاره آسیاست. دریای مدیترانه در شمال مصر است و دریای سرخ هم در شرق آن قرار گرفته است. مصر بیش از 100 میلیون نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آنها شهرنشین هستند. عمده مردم مصر در دو شهر قاهره و اسکندریه زندگی می‌کنند.

از گذشته تا امروز قاره و اسکندریه از شهرهای مهم مصر هستند

عده‌ای هم در دلتاهای رود نیل؛ از گذشته تا به‌امروز، سکنی گزیده‌اند. بیشتر مردم مصر نژادهای آفریقایی دارند. حدود 80 درصد از آنها مسلمان سنی هستند. 15 درصد از جمعیت مصر را مسیحیان شکل داده‌اند و حدود 5 درصد هم از شیعیان هستند.
از آنجا که بخشی مهم از اقتصاد مصر مبتنی بر گردشگری است، این کشور برای ایجاد تجربه‌ی بی‌نظیر از تور مصر و سفر به مصر، مصرانه تلاش می‌کند.

تاریخچه کشور مصر

مصر تمدنی باستانی و داستان‌های اساطیری بسیاری را در خود پنهان کرده است. رازهایی در این کشور وجود دارد که هنوز پاسخی برای آنها نیافته‌ایم.
احتمالا بیش از 4 هزار سال پیش از میلاد حضرت مسیج، نخستین گروه از مردم به سبب وجود رود نیل و خاک حاصلخیز، در این منطقه ساکن شده‌اند. به‌همین دلیل تمدن مصر از کهن‌ترین نشانه‌های بشری است. دوره تاریخی مصر را به سه بخش، دوره پادشاهی کهن، دوره پادشاهی میانه و دوره پادشاهی نوین، تقسیم می‌کنند. در هر کدام از این زمان‌ها، رویدادهای مهمی بر مصر گذشته است.
برای مثال در دوره اول، مصر به بخش مصر علیا و مصر سفلی، تقسیم شده بود. دو سلطنت بزرگ که کشتزارها و دره‌های رود نیل، آنها را از هم جدا می‌کرد. تا اینکه 3100 سال پیش، پادشاهی به‌نام «منس» یا «نارمر» از مصر علیا به‌سمت مصر سفلی حمله کرد و توانست آن مناطق را به‌دست آورد. در نهایت این جنگ، به یکپارچه شدن مصر منجر شد و نمادهای کرکس و مار، به‌عنوان نماد اتحاد دو سرزمین، کنار هم قرار گرفتند.

دوره پادشاهی مصر به سه دوره مهم تقسیم می‌شود


در پادشاهی کهن، کار ساخت اهرام ثلاثه آغاز شد. بعد هم نوبت به تندیس ابوالهل رسید که نمادی از شکوه و عظمت مصر بود. جالب است بدانید، هزینه ساخت این بناها آنقدر زیاد بود که در آن زمان نارضایتی عمومی شکل گرفت و در نتیجه پادشاهان بعدی دیگر از فکر بناهای خیلی بزرگ بیرون آمدند. البته این چیزی است که تاریخ به‌ما می‌گوید. برخی از محققان معتقدند که معماری بی‌نظیر اهرام برای آن سال‌ها واقعا شگفت‌انگیز است و شاید داستان‌های دیگری در پشت ساخت و معماری این بناها، پنهان شده باشد.

فرعون‌های مصر

مردم مصر ایزدهایی داشته‌اند. از جمله آن خدایان «رع» بود که خدای خورشید بوده است. تندیس رع، انسانی است با سر شاهین که تاجی شبیه به خورشید روی سر دارد و یک مار نیز، به‌دور او پیچیده شده است. این ایزدها نقش مهمی در شکل‌ دادن ساختار ذهنی، قبایل و تمدن مصر داشته‌اند.
برای نمونه، در آن زمان پادشاهانی بر مصر حکومت می‌کردند که در این دوره، ما آنها را فرعون می‌نامیم. فرعون، فرمانروای کل مصر و پسر «رع» بوده است.

رع خدای خورشید و پدر فرعون‌های مصر است

اگر فکر می‌کنید همه فرعون‌ها مرد بوده‌اند، صبر کنید. جالب است بدانید یکی از معروف‌ترین فرعون‌های مصر، زنی به‌نام «حتشپسوت»  بوده که به‌جای همسر و بعد هم در کنار پسرش سلطنت کرده است. او که معتلق به دوران پادشاهی نوین مصر بود، 22 سال بر این کشور حکومت کرد. در این زمان از کشورش، منطقه‌ای بسیار قدرتمند و ایمن ساخت. به‌شکلی که دوران سلطنت او را، عصر طلایی مصر باستان می‌نامند. او هم پادشاه بود و هم ملکه! آن هم در بیش از 3000 سال پیش که بسیاری از تمدن‌های امروزی حتی شکل هم نگرفته‌ بودند. حتشپسوت، به‌فکر بازسازی بناهای کهن و معابد آسیب‌دیده بود. همچنین بازرگان‌هایی را به مناطق گوناگون می‌فرستاد. امروزه در تور مصر می‌توانید تصاویر او و حتی مجسمه سنگی‌اش را نیز از نزدیک ببینید.

روابط ایران و مصر

در ایران باستان، مصر یکی از تمدن‌های مهم و البته اثرگذار بود. در دوره هخامنشیان کوروش بزرگ پس از فتح بابل، به‌دنبال مصر بود و می‌خواست این سرزمین را نیز به قلمرو‌اش اضافه شود. چرا که اخبار، حاکی از آمادگی مصر برای حمله به ایران بود. اگرچه فتح مصر به کوروش نرسید اما در همان دوران هخامنشی، کمبوجیه دوم به مصر لشکر کشید و باعث شد بخش‌هایی از این کشور برای بیش از دو قرن، جز قلمرو ایرانیان باشند.
در دوره پادشاهی داریوش، هخامنشیان حفر کانال سوئز را آغاز کردند. راهی استراتژیک و مهم که هنوز هم باعث غنا و اهمیت کشور مصر است. سال‌ها گذشت تا اینکه در دوره ساسانیان نیز، برای 10 سال، مصر به خاک ایران اضافه شد.

کانال سوئز در زمان داریوش هخامنشی حفر شد


قرن‌ها بعد، مصر هم مانند بسیاری از کشورهای دیگر، داستان‌های تلخ و شیرینی را دید. تا آن روزی که به استعمار بریتانیا درآمد. این استعمار تا قرن نوزدهم ادامه داشت. یعنی زمانی که پادشاهان قاجار بر این حکم می‌رانند.
به محض آنکه مصر در سال 1922 اعلام استقلال کرد، ایران بود که آن‌را پذیرفت و کنسولگری ایران در مصر افتتاح شد. این اقدامات به گسترش روابط نیز کمک کرد. تا جایی که در آن دوره، تنباکو از ایران به مصر صادر می‌شد.
با انقراض قاجاریان، در دوره پهلوی نیز ارتباط ایران و مصر ادامه پیدا کرد. اما این‌بار در سطحی بالاتر. چراکه اولین همسر محمدرضا شاه پهلوی، خواهر ملکه فاروق، شاه مصر و سودان، ملکه فوزیه بود. این روابط کمک کرده بود تا شاه ایران و شاه مصر یعنی انورالسادات، خارج از روابط سیاسی، دوستانی صمیمی باشند.

در زمان قاجار ایران و مصر روابط تجاری داشتند


با پیروزی انقلاب اسلامی، خاندان پهلوی به مصر رفتند و آنجا مورد استقبال انورالسادات قرار گرفتند. رفتار پادشاهی مصر، باعث شد تا قطع روابط دو کشور شکل بگیرید. علاوه بر این‌ها، مصر قرار صلح کمپ دیوید را پذیرفت که به‌موجب آن، کشور اسرائیل را به رسمیت می‌شناخت.
درنهایت هم وقتی انورالسادات توسط خالد اسلامبولی که یک افسر مصری و عضو گروه جهاد اسلامی بود، ترور شد، روابط ایران و مصر روبه‌ تیرگی بیشتر رفت.
در نتیجه همه این رویدادها، برای بیش از 40 سال است که ایرانیان به مصر سفر نمی‌کنند.

سفر ایرانیان به مصر امکان‌پذیر است

دولت‌ ایران و مصر چند بار تلاش کردند که روابط دو کشور را بهبود ببخشند اما برنامه‌های صلح، پیش‌ نمی‌رفت. در سال 1392، کم‌کم نشانه‌هایی از ایجاد روابط حسنه دید شد اما باز هم نتایجی حاصل نشد و تور مصر همچنان یک رویا باقی ماند.
با گذشت نزدیک به نیم قرن، جهان باز هم رویدادهای بسیاری را به‌چشم دید که یکی از آنها انقلاب مصر بود. رویدادی که در موج بهار عربی نقش داشت و توانست به تغییرات سیاسی مهم در این کشور و حتی در منطقه منجر شود. با این تغییرات، کم‌کم زمزمه‌های برقراری ارتباط میان مصر و ایران دوباره شکل گرفت.
تا جایی که امسال، ابتدا امکان ورود ایرانیان به شبه جزیره سینا مطرح شد و حالا هم به‌نظر می‎رسد ایرانیان بتوانند اهرام ثلاثه جادویی، بناهای باستانی و دیگر جاذبه‌های مصر را ببینند.

چگونه از مصر ویزا بگیریم؟

ایرانیانی که با آژانس گردشگری از ایران به شبه جزیره سینا می‌روند، به‌محض ورود ویزای مصر را دریافت می‌کنند. این شبه جزیره در نزدیکی کانال سوئز قرار دارد و در گذشته محلی برای استخراج فیروزه بوده است. با این حال باید بدانید جزیره سینا، با قاهره که محل قرارگیری اهرام ثلاثه و دیگر دیدنی‌های آن نواحی است، بسیار فاصله دارد. البته جزیره سینا نیز بسیار مهم و دیدنی است. در اینجا کوهی به‌نام سینا هست که بنابر متون مذهبی، محل نگهداری ده فرمان خداوند است. همان فرمان‌هایی که حضرت موسی (ع) آنها را دریافت کرد.
پس از آن‌که مصر امکان بازدید از جزیره سینا را مطرح کرد، وقت آن بود که خبر بهتری هم برسد. ایرانیان با گسترش روابط می‌توانند باز هم به مصر سفر کنند و به دیدار اهرام نیز بروند. این خبر را رییس انجمن صنفی دفتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرده و گفته شده که ایرانیان به‌زودی می‌توانند در کنار اهرام سه‌گانه مصر در تور مصر، به اسکندریه و شرم‌الشیخ نیز سفر کنند. این خبر بسیار خوبی برای دوستداران تور مصر است.

مدارک ویزای مصر چیست؟

در حال حاضر برای ایرانیان با ویزای ایرانی، ویزای تجاری مصر صادر می‌شود. این ویزا نسبت به ویزای توریستی نکات مهمی را دربرمی‌گیرد. از جمله آن‌که باید یک شرکت مصری معتبر به شما دعوت‌نامه بدهد. این شرکت تعهد و تمام مسئولیت سفر شما ازجمله بیمه، اقامت و... را برعهده می‌گیرد.
مدارک لازم برای دریافت ویزای تجاری مصر شامل موارد زیر است:

-اصل پاسپورت
-بلیط رفت و برگشت
-دعوت‌نامه از شرکت معتبر مصری
-مدارک رزرو هتل
-مدارک تمکن مالی
-داشتن گردش مالی سه‌ماهه
-سلامت روحی و جسمی
-دو قطعه عکس از سال جاری در ابعاد 4 در 6
-داشتن گواهی عدم سوء پیشینه در ۱۰ سال اخیر (این گواهی علاوه بر مصر برای شرکت در دیگر تورهای خارجی نیز لازم است)

جاذبه‌های گردشگری مصر

حالا که قرار است به مصر برویم، خوب است بدانیم چه جاذبه‌هایی انتظارمان را می‌کشند. در اینجا از برخی دیدنی‌های مصر برای‌تان گفته‌ایم.

اهرام ثلاثه یا اهرام جیزه

بی‌شک بسیاری از گردشگران، مصر را با اهرام آن می‌شناسند. این اهرام نماد مصر هستند و اسامی آنها خوفو، خفرع و منقرع می‌باشد که از فرعون‌های مصری گرفته شده است. علاوه بر معماری بیرونی، درون اهرام‌ها نیز جالب توجه است. در اطراف این اهرام، هرم‌های کوچک دیگری هم وجود دارد که باید در تور مصر به دیدارشان برویم. ساخت اهرام مصر بیش از 20 سال طول کشیده و احتمالا بالغ بر 10000 برده در ساخت آنها نقش داشته‌اند.

اهرام ثلاثه از عجایب هفتگانه جهان و جاذبه‌های کشور مصر است

تندیس ابوالهل

این تندیس نیز در جیزه و در نزدیکی سه هرم مصر قرار دارد. تندیسی از یک موجود با سری انسانی است، بدن شیر و بال‌های عقاب. ابوالهل در اساطیر مصر جایگاه ویژهای دارد و نمادی از دانایی، محسوب می‌شود. هنوز رازهای بسیاری درباره این تندیس وجود دارد و نشانه‌های آن، با توجه به پیشینه مردم مصر، بارها مورد کاوش قرار گرفته است.

تندیس ابوالهل از مهم‌ترین جاذبه‌های مصر است

معبد لوکسور

در مصر معابد باستانی متعددی به‌چشم می‌خورد اما لوکسور چیز دیگری است. یک بنا با بیش از 4000 سال قدمت توسط دو پادشاه مصری به‌نام‌های آمن‌هوتپ سوم و رامسس ساخته و وقف خدای آمون شد. این معبد بعدها تخریب شد اما اسکندر مقدونی آن‌را از نو بازسازی کرد.

لوکسور از معابد مهم در تور مصر است

دره پادشاهان مصر

بیش از 63 مقبره سنگی و چند مومیایی که عمدتا فراعنه مصر و اشراف‌زاده‌گان بودند، از دره پادشاهان مصر پیدا شده‌اند. این دره در نزدیکی رود نیل است و اکثر گردشگران برای دیدن عجایب آن صف می‌کشند.

بسیاری از فرعون‌های مصر در دره پادشاهان دفن شده بودند

شهر مردگان مصر

اگر پادشاهان در دره بوده‌اند، افراد مذهبی و کاهنان معابد را کجا دفن کرده‌اند؟ پاسخ شما اینجاست! شهر مردگان که منطقه‌ای وسیع و عجیب در نزدیکی قاهره است. در اینجا اجساد مومیایی شده بسیاری پیدا شده که عمدتا از طبقه روحانی‌ها بوده‌اند و در زمان خود افرادی مهم محسوب می‌شدند.

شهر مردگان در اطراف قاهره و محل دفن کاهنان است

قلعه صلاح‌الدین مصر

در زمان جنگل‌های صلیبی، نام صلاح‌الدین ایوبی از جمله اسامی مهمی است که بارها شنیده می‌شود. صلاح‌الدین برای حفاظت از مصر، روی تپه‌ای مرتع که هوای خوبی هم دارد، قلعه‌ای را بنا کرد. این قلعه در نزدیکی قاهره است و حالا از جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود.

قلعه صلاح‌الیدن ایوبی از دیدنی‌های مصر است

موزه مومیایی مصر

اگر فیلم‌های مومیایی را دیده‌اید، وقت آن است که در تور مصر با مومیایی‌های واقعی مواجه شوید. ضمنا فرصت این‌را داشته باشید که ابزار و وسایل مومیایی کردن را ببینید و بیشتر این فرآیند را بشناسید. موزه مومیایی مصر برای بسیاری از گردشگران جذاب و به‌یادماندنی بوده است.

موزه مومیایی مصر برای گردشگران بسیار مهم است

موزه مصر

تا مصر بیایید و موزه مصر را نبینید؟ هرگز نباید چنین شود. چرا که این موزه گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ و تمدن مصر است و در آن بیش از 120 هزار قطعه باارزش نگهداری می‌شود. در موزه مصر می‌توانید 27 مومیایی را ببینید که همگی از خاندان‌های سلطنتی مصر بوده‌اند.

موزه مصر محلی برای نگهداری 120 هزار شی باستانی مهم است

شهر اسکندریه

اسکندریه شهری افسانه‌ای با کافه‌ها، سواحل و تفرجگاه‌های متعدد است. این شهر به‌دست اسکندر مقدونی بنا شده است. این شهر بندری بسیار مهم است و کتابخانه‌ای نیز دارد. این کتابخانه متعلق به زمان اسکندر مقدونی است و درنوع خود گنجینه‌ای والا محسوب می‌شود.

اسکندریه شهری بندری است که کتابخانه‌ای بی‌نظیر دارد

رود نیل

طولانی‌ترین رودخانه جهان، نیل است. این رود از اوگاندا، سودان و مصر می‌گذرد و در نهایت به مدیترانه می‌ریزد. از هزاران سال پیش مردم در اطراف نیل ساکن شدند. آنها کشاورزی و سفالگری کردند و توانستند فنون بافت کتان را نیز بیابند. در تور مصر فرصت دیدن این شاه‌رگ حیات مصر را خواهید داشت.

نیل طولانی‌ترین رود جهان و از دیدنی‌های کشور مصر است

تور مصر، سفری به اعماق تاریخ

این روزها فعالین گردشگری اخبار مربوط به برگزاری تور مصر را با دقت بررسی می‌کنند تا به محض ایجاد امکان سفر، بتوانند به این کشور افسانه‌ای بروند. اگر شما هم دوست دارید مصر را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم برای این تور آماده باشید. چراکه ممکن است پس از چند تور، مجدد امکان سفر دست‌خوش تغییراتی شود. در دالاهو نیز، ما برای برگزاری بهترین تور مصر در تلاش هستیم و به‌محض دریافت مجوزها، شما را در جریان برگزاری تور مصر قرار خواهیم داد.



1402/06/16 | کد مطلب: 4915
نیوشا امینیان


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.