تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
سومین پادکست دالاهو

انتخاب مقصد سفر

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

تو این اپیزود فن انتخاب مقصد سفر رو به چند اصل ساده و‌ مهم تبدیل کردیم. چند اصل که اگه قبل انتخاب مقصد سفرتون رعایت کنید کمک میکنه تا از زمان، پول و برنامه هایی که دارید بیشتر لذت ببرید. نکاتی که مقصد رو از جوانب گوناگون بررسی کرده و بهتون میگه اصلا شما آدم یک مقصد خاص هستید یا چون همه دارن انتخابش میکنن یا تبلیغات زیادی درباره اون مقصد می‌بینید، دارید به سمتش کشیده می‌شید…

 

پادکست انتخاب مقصد سفر

محمد اشکانفر: به پادکست دالاهو خوش آمدید؛ اینجا ما در خصوص سفر و گردشگری، معرفی مقاصد جذاب داخلی و خارجی و مسایل مرتبط با سفر صحبت می‌کنیم. پس با من محمد اشکان‌فر و من کریم شادفر همسفر بشید تا به نقاط مختلف دنیا سفر کنیم و از حواشی سفر و مسافرت بشنویم. این سومین اپیزود ماست که در مهرماه 403 منتشر میشه. تو دالاهو همه چیز درباره‌ سفره. ما به پشتوانه‌ تیمی حرفه‌ای رویای سفر شما را به خاطراتی خوش تبدیل می‌کنیم. با دالاهو به عنوان همراهی مطمئن میتونید با خیالی آسوده از کشف و تجربه‌ سفر در ایران و جهان لذت ببرید. ما را توی گوگل با جستجوی کلمه‌ دالاهو راحت پیدا می‌کنید؛ همینطور آدرس وب سایت و اینستاگرام ما رو توی توضیحات اپیزود انتخاب مقصد سفر در کست باکس می‌تونید ببینید.

محمد اشکانفر: شما برای انتخاب مقصد سفرتون به چه نکاتی توجه می‌کنید؟

محمد اشکانفر: آیا شما هم برای انتخاب یک مقصد برای سفرتون با چالش مواجه شدین؟ آیا شده حین سفر دچار تردید بشید که مقصد مناسبی برای سفر انتخاب کردید! چند بار پیش اومده بعد از سفر از انتخاب اون مقصد خوشحال باشید یا برعکس؛ از سفرتون ناراضی برگشته باشید. ما تو این اپیزود تلاش می‌کنیم فن انتخاب مقصد سفر رو به چند اصل ساده و مهم تبدیل کنیم. چند اصل که اگر قبل از انتخاب هر مقصد سفر رعایت کنید، کمک می‌کنه تا از زمان و برنامه‌هایی که دارید بیشتر لذت ببرید نکاتی که مقصد رو از جوانب گوناگون بررسی کرده و بهتون می‌گه اصلا شما آدم یک مقصد خاص هستید؟ یا  چون همه دارن انتخابش می‌کنن یا تبلیغات زیادی دربارش می‌بینید دارید به سمتش کشیده میشید؟! بعد از گوش دادن به این اپیزود مقصد سفرتون رو آگاهانه‌تر انتخاب خواهید کرد. پس با ما در انتخاب مقصد سفر همراه باشید.

محمد اشکانفر: قاعده و رسم اینه که برای همچین برنامه‌هایی و اپیزودی با موضوع تخصصی، یک کارشناس دعوت کنیم. ولی خب ما چون کریم شادفر رو اینجا داریم که خودش بیست و پنج ساله سابقه‌ی سفر داره و به صورت حرفه‌ای و بیست ساله که راهنمای توره و در همین حدود هم بیست ساله که موسس و گرداننده آژانس دالاهو هست، بهترین گزینه‌اس برای مهمان ما به عنوان کارشناس. پس کریم شادفر تو باید نقش مهمان رو بازی کنی تو این اپیزود و من نقش میزبان.

به برنامه‌ ما خوش آمدی کریم شادفر.

کریم شادفر: من هم سلام عرض می‌کنم خدمت محمد عزیز و همه‌ی شنوندگان پادکست دالاهو. به قول تو هم میهمانم تو این برنامه و هم میزبان. خدمتتون عرض بکنم که با هم بریم سراغ موضوعی که برای این اپیزود انتخاب کردیم و قبل از اینکه وارد موضوع بشیم بد نیست که اصلا بگم چطور شد که این اپیزود به ذهنمون رسید و مطلبشو آماده کردیم. با محمد داشتیم متن آماده می‌کردیم که یه اپیزودی آماده کنیم در مورد انتخاب مقصد برای سفر به انتخاب مجری. بعد وقتی تمام اطلاعات و تجربیاتم رو گذاشتم رو میز دیدم که این موضوع انقدر گسترده‌است که نمیشه جفتشون توی اپیزود جمع کرد و نهایتا دو تا اپیزود کردیم. لذا تو این اپیزود ما در مورد انتخاب مقصد سفر و نکاتی که لازم هست بهش توجه کنیم صحبت می‌کنیم و تو اپیزود بعدی اگر اهل سفر با تور باشید؛ می‌ریم سراغ اینکه چطور یک مجری تور رو انتخاب بکنیم. باز دلیل دیگه‌ این بود که خودم به عنوان شخصی که بیست سال هست با مسافران در ارتباطم چه به عنوان تولیدر چه به عنوان موسس دالاهو؛ خیلی اوقات می‌بینم که مسافرا برای انتخاب یک مقصدی هرازگاهی همون‌جورکه اشاره کردی، اشتباه انتخاب می‌کنند و از سفرشون ممکنه ناراضی بیان. دلایلی داره که قراره با همدیگه بازش بکنیم؛ در ادامه اشاره بکنم که این اپیزود ما صرفا برای کسانی که با تور سفر می‌کنن نیست و هر کسی که سفر می‌کنه، این اپیزود رو گوش بکنه، می‌تونه آگاهانه‌تر مقصدش رو انتخاب کنه. لذا نیازی نیست که حتما شما با تور سفر کنید و این اپیزود می‌تونه براتون مفید باشه، وقتی می‌خواهید سفر برین. اطلاعات و نکاتی که ما تو این اپیزود می‌خواهیم ارایه بکنیم بر اساس مقالات نظرسنجی‌های مختلفی که ارگان‌های مختلف مرتبط با سفر و گردشگری گردآوری کردند و همینطور تجربیات و نظرسنجی‌هایی که ما خودمون تو دالاهو داشتیم، جمع‌آوری‌شده. بر اساس این اطلاعات قرار هست درباره موضوع بحث بکنیم و اونو پیش ببریم. اگر اجازه بدید بریم سراغ اینکه چه نکاتی رو توی انتخاب مقصد سفر باید در نظر بگیریم.

کریم شادفر: برای شروع خودم از محمد سوال بپرسم که اهل سفر هم هست. خود تو شخصا بخوای سفر بری احتمالا به خیلی مسایل به صورت ناخودآگاه فکر می‌کنی چون این نکاتی که می‌خواهیم بگیم احتمال بسیار زیاد طبق مقالات به صورت ناخودآگاه تو ذهن آدما اتفاق میفته ولی برای اینکه از ناخودآگاه بخوام به خودآگاه بیارم از محمد می پرسم: خودت برای انتخاب مقصد سفر معمولا، حالا شاخص زیاده، یکی دو تا چیز مهمی که تو ذهنت میاد چیا هست؟ به چی فکر می‌کنی تا یه سفری رو انتخاب بکنی؟ یا به یه جایی سفر بری؟

محمد اشکان فر: خب اولین مورد حس و حالمه. حس و حالمه که تعیین می‌کنه من الان سفر برم یا نه یا چه مقصدی رو انتخاب کنم با توجه به حس و حال درونیمه. خیلی برای من مهمه. و سلیقه‌ام. مثلا من جاهای شلوغ دوست ندارم همیشه جاهای خلوت برم یا تو تایمهای غیر تعطیل که خلوته مقاصد، سفر کنم. حالا متناسب با اون مقصد انتخاب می‌کنم.

شاخص اول: هدف از سفر

کریم شادفر: بسیار عالی! به نکته‌ درست و مهمی اشاره کرد محمد. ما به غیر از این یکی دو تا نکته‌ای که گفته شد حدود بیست تا شاخص رو نوشتیم که قراره توضیح بدیم و البته این بیستا بر اساس اولویت و اهمیتی که ما دیدیم توی تجربیات مون چیدیم و براساس اولویت و اهمیت جلو میریم. اما ممکنه این اولویت و اهمیت توی آدمای مختلف یه مقدار تغییر بکنه و بعضیاش عقب جلو بشه. ولی اکثریت ما معمولا تو ذهن‌مون مرور می‌کنیم تا یک سفری رو انتخاب بکنیم که کجا بریم همونجوری که محمد عزیز اشاره کرد اولین چیزی که آدم‌ها توی سفرشون وقتی می‌خوان یه جایی رو سفر کنن حس و حالشون که ما اسمشو گذاشتیم هدف از سفر؛ چون این هدف از سفر خیلی مهمه که من که میخوام یک سفری برم دنبال چه هدفی هستم؟ و این هدف از سفر می‌تونه توی سنین مختلف توی آدمهای مختلف و موقعیت‌های مختلف تغییر بکنه ممکنه یه شخصی هدف از سفرش خرید باشه، میره سفر به استانبول که فقط خرید بکنه برگرده. ممکنه یه شخصی هدف از سفرش این باشه که خودش و به چالش بکشه میخواد یه سفری بره،  صعود به دماوند داشته باشه. میخواد یه سفر تریکینگ بره. ولی این هدف از سفر الزاما اینطور نیست که همیشه ثابت باشه ممکنه یه شخصی من شادفر الان خسته باشم، اصلا دنبال چالش هم نیستم، بخوام برم یه هفته سفر فقط یه گوشه‌ی آروم و دنج استراحت کنم. ممکنه پنج ماه دیگه نظرم عوض بشه بخوام خودمو به چالش بکشم و بخوام برم مثلا صعود بکنم به قله دماوند. رو این حساب هدف از سفرمون رو ما باید شفاف با خودمون روشن بکنیم که الان این سفری که حس کردم و اون حس و حالی که گفته شد چی هست و چرا میخوان برن سفر. تازه بعد حالا وارد جزییات بعدی بشیم.

هدف شما از سفر چیه؟ خرید کردن یا تماشای آثار تاریخی یا...

شاخص دوم: تاریخ سفر و مدت زمان سفره

نکته‌ی دوم اگر فکر می‌کنید بودجه و هزینه سفر هست؛ معمولا بودجه و هزینه سفر هم باز هم دومین گزینه نیست! خیلی اوقات معمولا گزینه‌ی سوم هست. دومین گزینه ما تاریخ سفر و مدت زمان سفره. ما همه‌ی آدما به خاطر مناسبات و روابط اجتماعی که داریم یه سری محدودیت‌هایی روداریم که محدودیت‌ها جبر در حقیقت زمانی هست ما زمانی که داریم در اختیار خودمون همیشه نیست. کارمندیم مرخصی باید بگیریم، دانشجوییم باید از دانشگاه اصطلاحا مرخصی بگیریم. کودکیم داریم مدرسه میریم و هممون با یک جبری در ارتباط هستیم. حتی آدمای بازنشسته هم به این راحتی نمی‌تونن تاریخشون انتخاب بکنن و مجبورند برای سفرشون یه تاریخی روانتخاب بکنن و هر موقع دلشون بخواد نمیتونن برن سفر و در ادامه هم تعداد روز سفرشون یه سری یه محدودیت‌هایی داره که چند روز برن سفر. معمولا ایرانی‌ها به خاطر تقویمی که دارن باهاش زندگی می‌کنند سه چهار تا تاریخ هستش که سفر بیشتر میرن، به خاطر اینکه تعطیلات بیشتری هست. مثل ایام نوروز؛ مثل تعطیلات خرداد؛ آخر شهریور به خاطر اینکه داره تابستون تموم میشه و گاهی اوقات بهمن ماه به خاطر اینکه تعطیلات خوبی داره. پس دومین موضوعی که ما موقعی که می‌خوایم به سفر بریم بهش فکر می‌کنیم و توی نکات و شاخصه‌ها در نظر می‌گیریم تاریخ سفر مدت‌زمان.

شاخص سوم: بودجه و هزینه سفر

سومین موضوع که خیلی مهم هست خصوصا با وضعیت اقتصادی ما ایرانیا که خب وضعیت خیلی جالبی هم نداره بودجه و هزینه سفر ما هست. قاعدتا باید سفر جز چیزهایی باشه که ما توی سبد اقتصادی خونواده، ته شاید خواسته‌هامون باشه. ولی خیلی اوقات پیش میاد که آدما به خاطر اون خواسته‌شون و اون هدف که دنبالش تو سفر؛ مجبور میشن یا خواسته و ناخواسته از یه سری چیزای واجب‌تر شون برخلاف هرم مازلو جابه‌جا می‌کنند و از یه موضوع دیگه‌ای مثل مثلا خرید ممکنه حتی ماشین یا یخچال یا لباسشویی شون بزنن و هزینه برای سفرشون بذارن و خرید واجبشون روبه یه تایم دیگه یا زمان دیگه‌ای موکول بکنن. پس سومین موضوع این هستش که ما به تناسب وضع اقتصادیمون چقدر می‌خوایم بودجه بذاریم؟ آیا می‌تونیم این هزینه رو برای سفرای خارجی مثلا پنجاه شصت میلیون بذاریم؟ یا نه مجبور هستیم فعلا یه سفر مثلا ده میلیون تومنی داخلی قناعت بکنیم.

شاخص چهارم: علاقه‌مندی‌های شخصی برای سفر

محمد اشکانفر: ببخشید شادفر. چیزی که الان متوجه شدم و مطمئن شدم اینکه شاید هزینه‌ی سفر برای انتخاب مقصد شاید گزینه‌ی اول ما نباشه ولی برای کنسل کردن یه مقصد حتما گزینه‌ی اول ماست. هزینه‌ سفر و خیلی وقتا ما مجبوریم به خاطر هزینه از یه مقصدی بگذریم.

کریم شادفر: متاسفانه باید بگم موافقم. معمولا خب به خاطر فشارهای اقتصادی، سفر اولین گزینه هست که میریم سراغش و حذفش می‌کنیم.

موضوع چهارم علاقه‌مندی‌های شخصی ما هست. این با هدف از سفر متفاوت هست. همه‌ ما باز هم بر اساس تجربه‌ زیستمون و بر اساس خلق و خومون و مسایل دیگه روح و روانمون یه سری علاقه‌مندی‌هایی داریم که همه‌ی آدما متفاوتند. هیچ دو تا آدم نمی‌تونیم پیدا کنیم که علاقه‌مندشون شبیه به هم باشه؛ تو سفر هم همینطوره. بعضی آدما به تاریخ پیش علاقه‌مندند بعضیا به طبیعت علاقه‌مندند بعضیا به شهرگردی علاقه‌مندند. بعضیا به تجربه‌ی زیستن با مردم مقصد علاقه‌مندند. بعضی‌ها به موسیقی و دیدن رقص موسیقی مقصد علاقه‌مندن ووو و این لیست می‌تونه بالای بیست سی تا مورد باشه. ولی خب همه‌ی ما احتمالا صفر و یک هم نیستیم که بگیم فقط به آثار باستانی علاقه‌مندیم. احتمالا یک تعدادی علاقه‌مندی داریم. ممکنه منه شادفر به آثار باستانی علاقه‌مند باشم در کنارش به این که تو جنگل پیاده‌روی بکنم هم علاقه‌مند باشم و در کنارش بخوان غواصی بکنم هم علاقه‌مند باشم. رو این حساب موقعی که یه سفری رو می‌خوایم بریم باید ببینیم این مقصد و این سفری که ممکنه یک روز دو روز تا دو سه هفته یا یک ماه باشه چقدر از این علاقمندی‌های من رو پوشش می‌ده و قرار هستش که من از این علاقمندی‌هام لذت ببرم. اینطور نباشه که برم اونجا و ببینم که خب اصلا بیشتر این جاذبه‌ها و این سفر اصلا با علاقه‌مندی‌های من تناسبی نداره و قاعدتا این سفر برای من احتمالا سفر جذابی نخواهد بود.

آیا مقصدی که انتخاب کردین علاقه مندی‌های شما را پوشش میدهد؟

محمد اشکانفر: البته زمان سن و سالم خیلی تاثیر داره. ما توی گذر زمان علاقه‌مندی هامون تغییر می‌کنه مثلا علاقه‌مندی‌هامون تو سن بیست و پنج سالگی تا پنجاه سالگی قطعا تغییر می‌کنه. یا یه فرد بیست و پنج ساله با پنجاه ساله خیلی علاقه‌مندی مشترکی شاید نداشته باشن. تاثیر داره کمک می‌کنه که ما انتخاب بهتری داشته باشیم اگر آگاهانه به این موضوع توجه کنیم.

کریم شادفر: قطعا سن موضوع خیلی مهمی هست شاید افرادی که سنین بالاتری هستند راحت‌تر با ما همزاد پنداری بکنن تا یه جوون بیست و پنج ساله. چون ما این دوره گذروندیم دیدیم که این تغییر می‌کنه. قاعدتا سن یک موضوع مهم هستش.

شاخص پنجم: محل اقامت در سفر

موضوع پنجم که خیلی تاثیرگذار هست؛ باز هم و جز اولویت‌هاس: نوع اقامتگاهی هستش که ما به یک سفر می‌ریم قرار شب کجا بخوابیم سفرهای یک روز کاری نداریم ولی تو سفرهایی که بیش از یک روز هست و قرار یک جایی اقامت بکنیم برای همه‌ی آدما محل اقامت خیلی مهمه. بعضی آدما هستن که حتی تختخوابشون عوض میشه به راحتی خوابشون نمی‌بره. بعضی‌ها وسواس‌های خاص خودشون رو دارن ممکنه فقط تو هتل پنج ستاره بخوابن حالا به هر علتی ولی من شادفر به عنوان نمونه و مثال بگم؛ جالبه من توی چادر و کمپ هم اگر باشه می‌خوابم و از آسمون پرستارش لذت می‌برم، هتل پنج ستاره هم باشه می‌خوابم. برای خود من به شخصه تمیز بودن و نظافت و محل خواب برای من شاید کفایت بکنه و راحتیش به دلایل و عوامل دیگه‌ای بستگی داره. بعد این قضیه برای آدمهای مختلف بازم بسیار متفاوت هست و آدما براساس دلایل زیادی می‌تونن این نوع اقامت براشون متفاوت باشه، مثلا باز هم می‌خوام اشاره بکنم نوع اقامتگاه بوم‌گردی هاستل اصلا شکل و شمایلش با هتل متفاوته. یک تفاوت عمده‌ای که داره یک محل اشتراکی بزرگی رو داره یعنی شما تو هاستل سر و صدای زیادی رو می‌شنوید اکثرا جوونن. جمع میشن گپ میزنند حتی موسیقی می‌نوازن. ولی خب تو هتل پنج ستاره اینطور نیست شما اتاق اختصاصی خودتون دارید و یک آرامش خاص خودتون دارید.

اقامت در هاستل، فضایی صمیمانه‌تر با هزینه کمتر

محمد اشکانفر: یعنی تعریف متفاوتی دارند آدما از جاهای مناسب برای استراحت‌ و برای خواب.

کریم شادفر: رو این حساب وقتی میخوایم یه سفری رو بریم خصوصا اگه قراره با یه توری بریم باید ببینیم اقامتگاه چطور هست؟ من تو اقامتگاهی که قراره بخوابم آیا راحت خواهد بود یا نه؟ و این تاثیرگذار هست تو انتخاب مقصدمون. رو این حساب ممکنه آدما بازم تو گذر زمان تغییراتی داشته باشن. من خودم بارها تجربه‌ اقامت هاستل داشتم تو ایام جوونیم یا جوون‌تر که بودم ولی خب الان خیلی علاقه ندارم تو هاستل بخوابم؛ به خاطر اینکه دوست دارم آرامش داشته باشم. دیگه حوصله‌ی گپ و گفت و صحبت با یه تعدادی خارجی توی هاستل رو ندارم و دوست دارم تو اتاق که رفتم در اختیار خودم باشم.

محمد اشکانفر: من یه تجربه تو این مورد دارم که توجه به این موضوع خیلی مهمه. ما یه هتل پنج ستاره تو بوشهر بودیم و یک گروه تاتری که رفته بودیم سفر هنری. ما ساعت دوازده شب داشتیم می‌نواختیم و آواز می‌خونیم و ما رو از هتل اخراج کردن. آره، در نظر گرفتن این موضوع خیلی مهمه. نوع اقامتگاه رو درست انتخاب کنید. مثل ما اشتباهی نرین توی یه هتل 5 ستاره.

کریم شادفر: شاید اگه توی یه اقامتگاه بومگردی می‌رفتین احتمالا استقبال می‌کردن.

محمداشکانفر: خیلی استقبال می کردن؛ بله اما توی هتل گفتن یا ساکت بشین یا برید بیرون. ما رفتیم بیرون.

شاخص ششم: تورلیدر در سفر

کریم شادفر: موضوع ششم شاید موضوعی هستش یا شاخصی هستش که تو ده پونزده سال اخیر خیلی پررنگ‌تر شده. به خاطر اینکه این عضو تور خصوصا توی سفرهایی که یه تور برگزار میشه، قدیم خیلی بهش اهمیت داده نمی‌شد ولی جایگاه این عضو و این شخص توی تورها خیلی پر رنگ شده و تاثیرگذاریش خیلی خیلی پررنگ شده. تور لیدر همراه گروه هست. به این مفهوم که قدیم خیلی تورلیدر توی سفرها تاثیرگذار نبود ولی الان سفرهای گروهی، کسی که اصطلاحا رهبری می‌کنه و سرپرستی می‌کنه یک گروه رو تاثیر بسیار جدی می‌تونه توی سفر داشته باشه که این مدیریتش تعاملش با همسفرها و نکات دیگه‌ای، تجربیاتش، علمش، تاریخش و تمام چیزهایی که بلده می‌تونه کمک بکنه به سفر، به خوب بودن سفر که اجرا میشه. البته باز اشاره می‌کنم این تورلیدر توی سفرهای تور یا گروهی نمود بیشتری داره ولی حتی تو سفرهای شخصی و خانوادگی هم اگه دقت بکنیم همیشه یه نفر هستش که گرداننده‌ اون گروهه اون سفره. مثلا یه خانواده چهار پنج نفره هم ممکنه با هم در مورد خیلی چیزا مشورت بکنن و تعامل بکنن ولی نهایتا یه نفره که داره اون سفر رو پیش میبره

محمد اشکانفر: یه نفره که کار رو جمع می‌کنه.

کریم شادفر: دقیقا! جمع کننده خیلی مهمه که بتونه در مورد خیلی چیزا تصمیم بگیره. درمورد هزینه‌ی سفر درمورد خوش گذشتن، در مورد بگو بخند، کجا بریم کجا نریم، و الی آخر. پس این بند هم یکی از مسایلی هستش که توی انتخاب سفر و مقصدتون تاثیرگذار هست

شاخص هفتم: توجه به توانایی جسمی و روحی

کریم شادفر: نکته‌ی هفتم که باز هم تعداد تجربه‌ی ما مثال زیاد داشتیم تو دالاهو. توجه به توانایی جسمی و روحی ما هست و تناسبش به سفری که میخوایم بریم. به این مفهوم که مایک خصوصا تو این یکی دو دهه‌ اخیر تبلیغات زیادی رو ما توی حوزه‌های مختلف و حوزه گردشگری هم می‌بینیم و یه عکس قشنگی رو می‌بینیم. یک شاتی از یک مکانی رو می‌بینیم ومی‌گیم به به چقدر خوشگله! پاشم برم. شال و کلاه می‌کنیم بریم. ولی در نظر نمی‌گیریم که آیا اصلا برای دیدن اون مکان و انداختن عکس و فیلم، من توانایی جسمانی رسیدن به اونجا رو دارم؟ خیلی از جاذبه‌ها توی محیط‌های شهری هستن، اکثرشون دسترسی‌هاش ساده هستن. اکثر آدما می‌تونن برن ببینن. ولی یه تعدادی از جاذبه‌ها هستن که اینطوری نیستن. خصوصا که طبیعت‌گردی هم رشد عجیبی داشته تو این ده بیست سال و خیلی از این جاذبه‌ها، توی محل و موقعیت طبیعی هستن که ممکنه شما نیازمند این باشین که دو، سه، پنج یا ده ساعت پیاده‌روی بکنید. یا ممکنه کوهنوردی لازم داشته باشه. با توجه به این، من باید ببینم آیا توانایی جسمی دارم که به اون مقصد برسم؟ و اون موقعیت رو ببینم و عکس رو بندازم؟ یا حالا عکس هم نندازم برسم به اون موقعیت!

محمد اشکانفر: در واقع اون یه فریم رو دیده ولی اون هشت ساعت، ده ساعت پیاده‌روی رو ندیده و با توجه به اون یه فریم انتخاب کرده اون مقصد رو. بعد که میره اونجا دچار مشکل میشه و حالا بعضی مواقع فقط مشکل سطحیه یا خیلی عجیب غریب نیست؛ بعضی مواقع ممکنه خطر جانی داشته باشه؛ هم برای خودش و هم برای همسفراش و تبدیل به یه معضل و فاجعه بشه، همین عدم توجه به اینکه توانایی سفر به اون مقصد رو داره یا نه؟ این خیلی مهمه.

کریم شادفر: دقیقا همینطوره. مثلا یه مثال ساده توی سفرهای دالاهو بخوام اشاره بکنم؛ مثلا یک سفری که خیلی هم پرطرفداره، سفر اسالم به خلخال هست. یه سفری هست پیمایشی که طی دو روز 20 تا 22 کیلومتر باید همسفرها پیاده‌روی بکنن. خب مسیر هم بسیار زیباست چه پاییز بهار و تابستون و خیلیا دیدم که هر از گاهی این سفر رو انتخاب می‌کنن میان ولی آمادگی و توان جسمی پیمایش ندارن. خسته میشن. ممکنه واقعیتش حتی براشون مشکل جسمی پیش بیاد. اذیت میشن هم خودشون هم همسفرهاشون و نهایتا از اون سفر ممکنه لذت نبرن.
محمد اشکانفر: پس باید قبلش آزمون قوای جسمانی بدن؟

کریم شادفر: نه الزاما؛ الان تورها درجه‌بندی سختی دارند. میزان پیمایششون مشخصه.

محمد اشکانفر: درجه‌بندی سختی یه چیز شناخته شده‌است یا مثلا چطور یه سفری سختیش یکه، دوعه و... اگه اینو یکم توضیح بدی برامون، خیلی خوبه. مثلا کسی که می‌خواد ببینه درجه سختی مثلا یک توری رو چطور مینویسن بر چه اساسی؟
کریم شادفر: اینو فکر می‌کنم بذاریم تو یه اپیزود دیگه‌ای در مورد این موضوع صحبت کنیم و الان وارد موضوع نشیم. ولی الان به صورت کلی تورها یا سفرها معمولا اطلاعات انقدر زیاد هستش که شما به راحتی می‌تونید ببینید که این سختی این سفر چطور هست؟ یا چقدر که دلایل زیادی داره بخوام واردش بشیم شاید نیم ساعت بیشتر در مجموع باید در موردش حرف بزنیم. ولی به غیر از توانایی جسمی جال بود که دقت کردم که چه جالب حتی برای انتخاب مقصد سفر یا موندن توی سفر گاهی اوقات فقط توان جسمی نیست. توانایی روحی هم می‌تونه تاثیرگذار باشه. خودمو مرور می‌کردم دیدم چه جالبه. من خودم به شخصه سفر زیاد میرم. شغلم هست؛ بعضی سفرهای خارج از کشوری که تا بیست، بیست و پنج روز تو سفر بودم بعد از بیست، بیست و پنج روز روحم خسته میشد؛ هیچ مشکلی از نظر جسمی نداشتم، همچنان می‌تونستم برم، ولی دیگه اون مقصد برام جذابیت نداشته و دوست داشتم برگردم به شهرم به خونه‌ام، دوستان آشنایان فامیل خانواده اینا دلم تنگ شده و بیان ببینمشون. روی این حساب ممکنه شما یه سفری برید و از نظر روحی توانش رو نداشته باشید. مثلا ممکنه من تو بیست و پنج روز خسته شدم. ممکنه یه شخصی بعد از شیش هفت روز دیگه روح و روان کشش اون سفر رو نداشته باشه و اذیت بشه. پس با این تفاسیر شاخص هفتم، توانایی جسمی روحی هست. حواسمون باشه مقصدی که می‌خوایم بریم آیا با شرایط خود ما تو اون برهه از زمان تناسب داره یا نه.

شاخص هشتم: همراهان در سفر

کریم شادفر: بند هشتم نوع همراهان ما هستش تو یک سفر. ما تنها داریم سفر می‌کنیم؟ آیا داریم با خونوادمون سفر می‌کنیم؟ کودک خردسال و نوجوان همراهمون هست؟ افراد مسن همراهمون هستند؟ حتی ممکنه افرادی باشن که دچار یه سری معلولیت‌های هستند که همراه ما هستن؛ قطعا ما باید برایند همه‌ی نکات در مورد این همه‌ی نفراتی که داریم باهاشون سفر میریم در نظر بگیریم. به این مفهوم که اگه من دارم سفر میرم مثلا برنامه پیمایشی اگر یه کودک دو ساله دارم من نمی‌تونم اینو ببرمش. اگه دارم میرم یه سفری که بیست روز طول میکشه این شخصی که مثلا هفتاد و هفتاد و پنج سالشه توانایی رو داره که بیست روز همراه من سفر باشه و مثال‌های بسیار زیاد.

محمد اشکانفر: در واقع باید به محدودیت‌هایی که همسفرامونم دارن توجه کنیم علاوه بر محدودیت‌هایی که خودمون هم ممکنه داشته باشیم.

شاخص نهم: امنیت مقصد سفر

کریم شادفر: دقیقا و باید برآیندی از محدودیت‌های هممون رو در نظر بگیریم که همه از این سفر لذت ببرن.
بند نهم یا شاخصه‌ نهم که باید در نظر بگیریم امنیت مقصد سفر هست. خب باز هم مساله امنیت برای ما انسان‌ها جزو اصلی‌ترین خواسته‌ها و نیازهامون هست و تو زندگی روزمرمون همه جا براساس ذات بشری مون، امنیت برامون خیلی مهمه و خب سفر هم میخوایم بریم قطعا در نظر می‌گیریم. شاید ناخواسته جاهایی که ناامنه اصلا بهش فکر نمی‌کنیم. ولی جاهایی که یه مقدار حساسیت داره سریع شاخکاشون تیز میشه جایی که می‌خوایم سفر بکنیم، امن هست یا نه؟ باز هم این امنیت برای آدم‌ها به صورت صفر و یکی نیست و یک طیف هست. آدم‌ها نسبت بهش حس و تجربه متفاوتی دارن. مثلا میگم الان سومالی و سودان یک سری مسایل داخلی و امنیتی داره که خیلی کشور امنی نیست ولی ممکنه واقعا آدمایی پیدا بشن تو همین ایران خودمون یا اروپایی‌ها یا کشورای دیگه، برن به سودان، سومالی. یا مثلا در مورد کشور افغانستان همسایه خودمون؛ هنوزم که هنوزه بعضی‌ها حساسیت دارن که ناامنه سفر می‌کنن، حالا این احساسشون هم تا حدودی شاید درست باشه ولی خب خیلی از ایرانیا تو همین یکی دو ساله گذشته سفر کردن به افغانستان و هیچ مشکلی هم نداشتن. ولی در مورد ایران خودمون شاید چندین دهه هستش که باید از مسایل جزیی که حالا همه جای دنیا هست امنیت کامل برقراره و داخل ایران مثلا کسی نمیاد بپرسه فلان جا برم امنه؟ قطعا چون مطمئن هست، امن هست همچین سوالی رو نمی‌پرسه. ولی با همه این تفاسیر باز هم این موضوع امنیت حسش برای آدم‌ها متفاوته. باز یه مثالی از خاطرات خودم بگم تو سفرها. یادمه یکی دو سال پیش داشتم سفر سریلانکا ثبت نام می‌کردیم، مسافر می‌پرسید اونجا هنوز ببرهای تامیل هستن؟
محمد اشکانفر: آهان توی سریلانکا؟
کریم شادفر: خوب این ببرهای تامیل برای دهه‌ نود میلادیه. حدود بیست سال از این موضوع گذشته ولی تو ذهن این شخص هنوز بود که ببرهای تامیل ممکنه ناامنی ایجاد بکنن. سوالش به جا بود. کاملا درست بود. داشت به امنیت مقصد فکر می‌کرد. ولی خب جوابش این بود که امنیت برقرار و الان ببرهای تامیل کاملا موضوعشون برطرف‌شده.

شاخص دهم: آب و هوای مقصد

موضوع دهم بحث آب و هوای مقصد هست که خب ما باز هم تو همه‌ی سفرهامون بهش توجه می‌کنیم و چکش می‌کنیم. این آب و هوای مقصد الزاما و صرفا دما نیست شاخص‌های زیادی توش دخیله. باز هم اینو با یه مثال میگم یه مسافر خارجی داشتیم چند روزی مهمان ما بود توی تورهامون. بعد رسیدیم به شمال هوا ابری و بارونی شد دیدیم خیلی دمق شد، گفتیم فلانی چرا دمق شدی؟ گفت بابا اینجا هم بارون و سرما. گفتم خب خوبه که گفت چی چی خوبه ما کلا توی اروپا هم با بارون و سرما سر و کله میزنیم، اینجا هم دوباره باران و سرما. گفتم اتفاقا چه جالب ما ایرانیا با دیدن هوای ابری بارونی حس عاشقانه و شاعرانه می‌گیریم. این بنده خدا دپرس میشه. رو این حساب ما وقتی می‌خوایم سفر بریم یا باز یه مسافر دیگه‌ای بود می‌گفت آقا من می‌خوام برم مالدیو، مالدیو خیلی قشنگه. هم عکس‌هاش و هم فیلماشو دیدم، شرجی و رطوبتش چطوره؟ گفتم خب تو این فصل‌ها رطوبت بالایی داره. گفت من وقتی جایی با رطوبت بالا برم، میگرنم عود می‌کنه و نمی‌تونم سفر بکنم. خب پس گفتم نرو و اگه می‌خوای بری فقط تو این یکی دو ماه، رطوبتش تازه کاهش پیدا می‌کنه نه اینکه صفر بشه. چون استواییه و کنار دریاست همه‌چیز. بگذریم پس آب و هوای مقصد خیلی تاثیرگذار هستش که ما وقتی می‌خوایم یه مقصدی رو انتخاب بکنیم آیا گرمه؟ سرده؟ بارونیه؟ برفیه؟

شما چه آب و هوایی رو برای سفر میپسندین؟

محمد اشکانفر: باید با توجه به شرایط خودمون هم بسنجیم مثل همین الان تو این استودیو، من گرممه تو سردته.
کریم شادفر: کاملا.

محمد اشکانفر: آره متفاوت برای هر کسی متفاوته.

کریم شادفر: حس آدما نسبت به دما کاملا متفاوته؛ حتی به همون بارونی که اشاره کردم متفاوته. اینو باز هم بر اساس شرایط خودمون و همراهانمون باید در نظر بگیریم ممکنه یک شخصی اصلا توی دمای چهل، چهل و پنج درجه براش گرم نباشه؛ مثلا یه فرد اهوازی احتمالا براش عادیه ولی برای فردی که مثلا کردستان ما زندگی می‌کنه چهل و چهل و پنج درجه بسیار آزار دهنده باشه. در مجموع باید به آب و هوای مقصدی که می‌خوایم سفر بکنیم توجه داشته باشیم. ببینیم که تو اون تاریخ و زمانی که می‌خوایم سفر بکنیم مناسب هست برامون یا خیر.

شاخص یازدهم: اخذ ویزای مقصد

کریم شادفر: آیتم یازدهم ویزای مقاصد خارجی هست. با توجه به اینکه ما ایرانیا پاسپورت معتبری نداریم به اون مفهومی که می‌شناسیم. برای سفر به خیلی از کشورها متاسفانه با سد گرفتن ویزا مواجه می‌شیم و تعدادشم کم نیست تمام کشورهای حوزه شنگن؛ کشورهایی مثل کانادا، استرالیا، انگلیس، آمریکا، ژاپن، مکزیک و این کشورها ما وقتی می‌خوایم ویزا بگیریم ممکنه بعضیامون اصلا شرایط دریافت ویزا رو نداشته باشیم و به این راحتی به ما ویزا ندن و اصلا سفرمون اجرا نشه و نتونیم بریم. ولی خب در مقابل کشورهای زیادی داریم که ویزا هم یا ندارن به راحتی بدون ویزا می‌تونیم سفر بکنیم یا ویزاشون پروسه‌شون خیلی سخت و پیچیده نیست. پس اگر قصد سفر به یک مقصد خارجی داریم، حالا خودمون و همراهانمون، باید بررسی کنیم که آیا شرایط دریافت ویزای اون مقصد رو داریم و می‌تونیم به اون کشور سفر بکنیم یا خیر. موج دوازدهم؛ بذار من یه استراحتی بکنم از محمد بپرسم خودشم با اینکه تورلیدر نیست ولی اهل سفره و سفر هم زیاد رفته. بند دوازهم وسیله‌ی نقلیه‌ی سفر هست. فکر می‌کنی وسیله نقلیه سفر چه اهمیتی داره توی انتخاب یه مقصد؟

شاخص دوازدهم: وسیله نقلیه

محمداشکانفر: خب با توجه به روحیات فرد و شرایط جسمانی متفاوته. مثلا یه کسی ممکنه واقعا نتونه سوار پرواز بشه دچار ترس باشه از پرواز و فوبیا باشه. خب این قطعا باید این موضوع رو در نظر بگیره. یا کسی با رانندگی توی جاده خاکی مشکل داشته باشه؛ اگه سوار یه ماشینی باشه یه مقصد یه بخشیش یه جاده‌ی خاکی که باید با یه جیپ طی کنه این نتونه تحمل کنه مثلا کمرش درد بگیره. این موارد رو باید در نظر بگیره که وسیله‌ای که قراره باهاش سفر کنه و یا بخشی از سفرشه چقدر باهاش سازگاری داره با روحیاتش یا شرایط جسمانیش.

کریم شادفر: کاملا درسته بعضیا ممکنه تو کشتی دریا زده بشن. اگه سفرشون بخشیش با کشتیه نتونن سوار بشن یا با دریا اصلا فوبیا دارن به هر علتی. این وسط یه خاطره یادم اومد بد نیست بگم. دنیس برگکمپ رو یادت میاد؟

محمد اشکانفر: آره بازیکن تیم آرسنال بود. هلندی بود. این بازیکن به خاطر مسئله‌ای که پیش اومده بود فوبیای پرواز داشت. هر موقع باشگاه آرسنال مسابقه داشت یا تیم ملی هلند مسابقه داشت و قرار بود با پرواز برن. این بنده خدا سوار هواپیما نمی‌شد و با وسیله نقلیه زمینی سفر می‌کرد و گاهی اوقات هم چون مقاصدشون دور بودن ممکن بود اون سفر رو نره و تیمش رو همراهی نکنه.این قضیه برای بعضی آدما هست.

محمد اشکانفر: دو مورد فوتبال ایران هم داشتیم اینو.

کریم شادفر: حالا من چون فوتبال ایرانو پیگیری نمی‌کنم؛ نمیدونم.

پس در مورد وسیله نقلیه سفر هم این نکته رو همونطورکه محمد عزیز اشاره کرد توانایی‌ جسمانیمون توش دخیله؛ روحیات‌مون، علاقه‌مندی‌هامون و ترس‌هامون توش دخیله که انتخاب بکنیم، این سفر که میخوایم بریم و وسیله‌نقلیه که اجبارا قراره سوارش بشیم میتونیم باهاش بریم یا نه؟

بعضی ها فوبیای پرواز دارند و هواپیما انتخاب اونها نیست

شاخص سیزدهم: بعد مسافت تا مقصد

کریم شادفر: بند سیزدهم یه جورایی به همین بند دوازدهم مربوطه فاصله و بعد مسافت تا مقصده. باز هم بعضی مقاصد هستن که برای بعضیا اصلا اسمش میاد ترس ورشون می‌داره! مثلا اینکه شما بیاید برید برزیل فقط پرواز دوحه یا دبی شما برای اونجا حدود دوازده ساعته. سه ساعت هم قراره تا دوحه یا دبی پرواز کنی، دو سه ساعت هم اونجا باید توی فرودگاه توقف داشته باشی، یعنی شما طبق تجربه خود منم بیست و چهار ساعت طول میکشه از تهران تا برسید به مقصدتون توی برزیل. آیا من این توانایی رو دارم که این بعد مسافت و فاصله رو که با هواپیما هست تحمل بکنم؟ ممکنه بعضیا تحملشو نداشته باشن یا همونجوری که تو اشاره کردی تو علاقه‌مند هستیو دوست داری تو جاده دوازده ساعت رانندگی بکنی، منم یه دوره‌ای واقعا علاقه‌مند بودم؛ الان به شخصه توانایی و علاقه‌ام نیستش که بشینم تو ماشینو بیست ساعت تو جاده برونم تا برسم به چابهار. ولی بعضیا همچنان علاقه‌مندن. رو این حساب فاصله و بعد مسافت خیلی تاثیرگذار هستش که ما ببینیم آیا می‌تونیم این مسیر رو بریم و این مقصد رو بخوایم انتخاب بکنیم یا خیر. موضوع چهاردهم وضعیت غذای مقصد هست از اینجا به بعد هرچی میریم جلوتر آیتم‌ها شاخص‌هایی که داریم صحبت می‌کنیم همچنان اهمیت دارن ولی میزان اهمیتشون طبق تجربه‌ی ما کمتر و کمتر میشه.

شاخص چهاردهم: شرایط غذایی در مقصد

محمد اشکانفر: برای من غذای مقصد جز گزینه‌های اون بالاس.

کریم شادفر: چرا؟

محمد اشکانفر: چون من خیلی بد غذام تقریبا با چالش مواجه‌ام هر سفری که بخوام سفر برم. حتی مهمونی می‌خوام برم با چالش مواجهم و همیشه با خودم نون و پنیر و گردو می‌برم.

کریم شادفر: جالب بود! نمی‌دونستم؛ خب همین برای من چون اهمیتی نداشت فکر می‌کردم که اهمیت بالایی نداره ولی ظاهرا برای خیلی‌ها اهمیت داره مثل محمد. به این مفهوم که سفری که شما می‌خواید برید توی مقصد قراره چه نوع غذاهایی باهاش برخورد بکنید. مثال عینی‌شو خیلی از ایرانیا دیدن و شنیدن و تجربشو شاید داشتن مثلا غذاهای هندیه؛ مثلا غذاهای جنوب شرق آسیاست، غذاهای هندی بسیار تندن. خود من هم حتی با اینکه همه جور غذا می‌خورم و یکی از گزینه‌هایی که من خودم همیشه دوست دارم اینو، هر نوع غذایی جلوم بذارین میخورم ولی غذای خیلی تند هندی رو واقعا دیگه نمی‌تونم بخورم اذیتم می‌کنه یا جنوب شرق آسیا غذاهاشون عطر و طعم و بوی خاصی داره نمی‌تونیم بگیم...
محمد اشکانفر: وحشتناکه!

کریم شادفر: وحشتناک نیست اتفاقا اینم جالبه بگم، خوب متفاوته، چون بازم حس آدما چون شرق آسیاییه داره با اون لذت می‌بره و ممکنه حتی یه دو ماه از او فاصله بگیره غذای اروپایی‌ها یا ایرانی حتی براش آزار دهنده بشه.

امتحان کردن غذای خیابانی یکی از تجربه‌های جالب در سفره

محمد اشکانفر: من دیدم مسافرای ویتنامی که میان ایران اونا دقیقا میان کشورمون مشکل دارن، با خودشون غذا میارن. کریم شادفر: دقیقا همین نکته‌اس. افتضاح یا وحشتناک نیست. غذای اونا متفاوته و این تفاوت ممکنه که باعث آزار بعضیا بشه. پس با این تفاسیر اگه میخوایی مقصدی رو انتخاب کنیم باید ببینیم که اونجا وضعیت غذا چطوره. می‌تونیم غذا به راحتی بخوریم؟ نمی‌تونیم؟ بعضیا هستن که به دلایل مذهبی دنبال غذای حلال هستند یا اونجا غذای حلال پیدا میشه یا نمیشه. بعضیا وگن هستن بعضیا وجترین هستن، روی این حساب باید ببینن که تو مقصد چه انتخاب‌هایی دارن. اگر انتخابی ندارن حداقل با خودشون بتونن یه سری غذا رو ببرن.

شاخص پانزدهم: تجهیزات مورد نیاز سفر

کریم شادفر: بند پانزدهم باز این ماجرا و مثالش توی سفرهای دالاهو زیاد دیدیم. تجهیزات مورد نیاز سفر هست. این تجهیزات مورد نیاز میتونه از یه سفر شهرگردی ساده باشه که شما مثلا میری مسکو و سن پترزبورگ یا حالا شیراز و خب وسایل خیلی خاصی نمی‌خواد وسایل شخصی تونو میریزد توی کوله پشتی‌تون میرید ولی یک سری سفرهای خاص مثل سفرهای پیمایشی مثل سفر کوهنوردی مثل سفر به یک نقطه‌ی خاص با شرایط خاصی مثل مثلا دریاچه بایکال توی زمستون یا یه سفر زمستونی حتی به مسکو دیگه شما نمی‌تونید با وسایل عادی سفر بکنید. برای سفری که قراره برین کمپ بزنید باید چادر همراهتون باشه باید لباس گرم برای شب داشته باشید، باید چراغ قوه‌ی پیشانی داشته‌باشید و خیلی وسایل دیگه‌ای که حالا مورد بحث ما نیس و ممکنه توی اپیزود دیگه وارد بشیم بهش. یا اگه شما دارید میرید مسکو و سن پترزبورگ زمستون دماش 10-، 15- درجه هست یا بایکال که زمستون 30-، 35- درجه است شما دیگه نمی‌تونی با وسایل روزمره که باهاش تو تهران زندگی می‌کنید پاشید برید اونجا. باید تجهیزات آماده بکنید و این ما به عینه توی بعضی از سفرهای پیمایشی ترکینگ دالاهو دیدیم که، طرف عکسو بازم دیده، دوسش داشته، اومده ثبت نام کرده، رسیده پای تور، تورلیدر همه‌ی نکات رو گفته رو سایت هم ما همه نکات رو گفتیم؛ بعد می‌بینیم که مثلا با کفش شهرگردی با یک کتونی اومده و قراره مثلا بیست و پنج کیلومتر پیاده‌روی بکنه تو مسیر کوهستانی. نه اینکه نمیشه، اومده ولی اذیت شده این شخص! حتی از اون سفر لذت نبرده و گاهی اوقات حتی ممکنه همسفران گروه رو هم اذیت کرده باشه؛ چون حالا دیگه نمی‌تونه تند بره، آروم آروم داره میاد، مچ پا گرفته و مسایل دیگه. یا توی کمپ، شب اومده ما گفتیم که پنج درجه‌س، لباس گرم نیاورده به هوای اینکه تهران تابستون چهل درجه‌اس! بله تهران چهل درجه است ولی اگر شما یه هفته کمپین کنین تو دامنه‌های دماوند و توی دشت لار شب اونجا 10 درجه‌اس؛ شما دیگه نمی‌تونی با تیشرت اونجا بخوابی. پس تجهیزات مورد نیاز باید به تناسب اون سفر مناسب باشه.

هر سفری نیازمند تجهیزات مناسب خود است

شاخص شانزدهم: وضعیت فرهنگی و مذهبی مقصد

کریم شادفر: بند شونزدهم وضعیت فرهنگی و مذهبی مقصد هست. باز هم برای خیلیا احتمالا خیلی مهم نباشه که مثلا شما برید بالفرض هندوستان، مثلا شهری به اسم ریشیکش می‌بینید که این هندی‌ها در اوج کثیفی دارن زندگی می‌کنن و از آب خونه‌ای که توش گاو داره رفت‌و آمد می‌کنه آب می‌نوشند و حتی بوی خاصی داره. چون خودم تجربه‌اش کردم مثال زدم. ممکنه برای بعضیا این آزار دهنده باشه حتما نتونن تو اون شهر بمونن. یا خدمتتون عرض بکنم که مسایل دیگه‌ای از این دست که مثلا برای بعضی از کسایی که مسلمونن و کشورهای اروپایی میرن ممکنه یه سری مسایل براشون آزار دهنده باشه و نخوان سفر بکنن. در مجموع وضعیت فرهنگی و مذهبی مقصد رو هم باید در نظر بگیرند که آیا اونجا اذیت میشن.

محمد اشکانفر: ممکنه ناخواسته ما باعث آزار اهالی مقصد بشیم، نوع پوشش مون، نوع رفتارمون، بدون اینکه بدونیم اونا رو آزار بدیم یا اذیت کنیم یا مشکل ایجاد کنیم.

کریم شادفر: دو طرف است کاملا درسته. پس اینم بند شونزدهم.

شاخص هفدهم: ترافیک و شلوغی مقصد

کریم شادفر: بند هفدهم... این هم برای بعضیا شاید خیلی مهم نباشه برای من اتفاقا خیلی مهمه؛ ترافیک و شلوغی مسیر و مقصد هست. شخصا علاقه‌مند نیستم توی تاریخ‌هایی که خیلی شلوغه، ترافیکه، ازدحام جمعیت قراره به اون مقصد بره برسه، سفر بکنن. مثال عینی همین تهدیدات شهریور چهارصد و سه بود که تقریبا نزدیک به دو دهه است داره اتفاق تکرار میشه؛ جاده‌ی چالوس ما طی دو دهه‌ی اخیر همه‌ی تعطیلات با ترافیک بسیار سنگینی مواجه میشه و بعدشم تو خود شهرهای شمالی هم شما با مشکلات بسیار جدی مواجه میشید. شلوغ! بنزین پیدا نمیشه! نون پیدا نمیشه! و مسایلی از این دست و شما تو اون مقصد با یک ترافیک و ازدحام عجیبی مواجه میشید. شاید سال‌های اول که این اتفاق می‌افتاد می‌گفتیم مردم نمی‌دونن جاده شلوغه! ولی الان سالهاست ما می‌دونیم که جاده‌ی چالوس و جاده رشت و جاده‌ی هراز و فیروزکوه با ترافیک سنگینی مواجه خواهد شد ولی همچنان هم مردم ما با علاقه‌ی شدید این جاده رو میرن، لذت می‌برن و دوازده سیزده ساعت به گفته‌ای تو همین تعطیلات شهریور موقع رفت تو راه بودن و دوازده، سیزده ساعت موقع برگشت تو راه بودن، نمیدونم احتمالا این دوستان لذت میبرن! من به شخصه علاقه ندارم.

محمد اشکانفر: یه کم ماهیتش داره عوض میشه و تو مسیر اون دوازده ساعت که تو ترافیک هستند تبدیل شده به یه کارناوال. پیاده میشن میزنن می‌رقصند آواز میخونن و یکم جذاب کرده موضوع رو.

شاید برای به قول تو برای اونا با مثالی که زدی، کارناواله. یه وقت این اشتباه با این قضیه نشه مثلا کارناروال ریو که خد من هم تجربه‌اش را داشتم،کارناوال ریو، شلوغه، ازدحامه، خیلی از نقاط شهر درگیر این شلوغی و ترافیک هست ولی این کارناوال رو شما دانسته رفتید که این کارناوال  رو ببینید.

محمد اشکانفر: در واقع اون شلوغی بخشی از ماهیت این اتفاق و اون کارناواله که جذابش کرده و بقیه رو ترغیب می‌کنه که بهش سفر بکنن تو اون تایم تو اون مقصد که به اون کارناوال برسن.

کریم شادفر: دقیقا، شما به عنوان یک جاذبه بهش نگاه می‌کنید. حالا دیگه اذیت میشن خودآگاه دارید به اون شلوغی سفر می‌کند ولی وقتی ناخودآگاه میره توی ترافیک گیر می‌کنید برای بعضیا احتمالا که شبیه به من فکر می‌کنن آزاردهنده‌است. ولی برای بعضیا که اشاره کردی تو جاده پیاده میشن و شادی می‌کنند، میزنن و می‌رقصن احتمالا تو خودآگاه‌شون اینه که تو جاده می‌زنیم و می‌رقصیم دیگه.

شاخص هجدهم: زمان اقدام برای ثبت نام مقصد

کریم شادفر: بند بعدی بند هیجدهم که ما ایرانیا چون دقیقه نود هستیم، اینو واقعیتش من توی لیستم آوردم که بعضی اوقات می‌تونه باعث بشه که یه سفرتون باعث لغوش بشه، مهلت باقی مانده تا سفر هست؛ چون ما خیلی اوقات توی سفرهامون می‌بینیم که توی دالاهو، دوستان و همسفرای عزیزمون تماس میگیرن مثلا بیست روز یا بیست و پنج روز مونده به تاریخ سفر ژاپن میگه من میخوام بیام. همه‌ی شرایطش هم داره. هیچ مشکلی هم نیست میخواد بیاد. ولی دیگه نمی‌تونه تو بیست و پنج روز مونده به سفر بیاد ژاپن! چرا؟ چون ویزاش دیگه توی بیست و پنج روز نمی‌تونه بگیره! جز مقاصدی هستش که ویزاش پروسه‌ی طولانی داره. ممکنه شما برنامه‌ریزی بکنی، شال و کلاه بکنی بخوای بری شیراز. بعد مثلا بیست و نه اسفند می‌خوای تازه تصمیم بگیری راه بیفتی بلیط اتوبوس نیست! بلیط هواپیما نیست! هتل‌ها همه پرن! شما دیگه نمی‌تونی بری، اگه می‌خواستی بری شیراز باید تقریبا حداکثر تا اوایل اسفند ماه تصمیمت رو قطعی می‌کردی، کارهات  رو انجام می‌دادی. پس با این تفاسیر برای انتخاب یک مقصد مهلت باقی مونده تا سفرمون خیلی مهمه. که بعضی جاها ممکنه خیلی مهم نباشه ما قراره با ماشینمون صبح راه بیفتیم بریم فیروزکوه خوب شال و کلاه می‌کنیم و راه میفتیم، اتفاق عجیب و غریبی نیست. ولی بعضی مقاصد مهلت و زمانی دارن.

محمد اشکانفر: یه مهلتی دارن برای تصمیم‌گیری.

شاخص نوزدهم: انتخاب یک مقصد به دلیل یک پیشنهادِ تخفیفِ خاص!

کریم شادفر: یه نکته‌ی جالبی هم که داشتم لیستم رو تکمیل می‌کردم، یادم اومد و برخورد کردم، بند نوزدهم هست؛ انتخاب یک مقصد به دلیل یک پیشنهادِ تخفیفِ خاص!

محمداشکانفر: من تجربه‌اش رو داشتم.

کریم شادفر: میشه مثالت رو بگی؟

محمد اشکانفر: قبل از کرونا یه هتل 5 ستاره توی جلفا افتتاح شده بود و پنجاه درصد بیش از پنجاه درصد تخفیف داشت؛ و من سه روز رفتم اونجا فقط به خاطر این تخفیف و خیلی بهم خوش گذشت و هتل خوبی بود و خود جلفا رو هم اولین بار بود می‌دیدم و تجربه‌ی خیلی خوبی بود برای من.

کریم شادفر: بسیار عالی! من اینو یادمه از روی یک گزارشی که قبل از کرونا، 2018 یا 2019 می‌خوندم به لیستم اضافه کردم. تو گزارش تریپ ادوایزر توی اون سال حدود 15 تا 20 درصد مسافرانی که به سفرهای خارج از کشور رفته بودن، اعلام کرده بودن که مقصد سفرشون رو به خاطر یک تخفیف خاص و یک آفر خاص انتخاب کردن. یعنی چی؟ اومده بود یه هتلی؛ همونجوری که تو اشاره کردی، به عنوان مثال تخفیف خیلی خوبی اعلام کرده بود. یا یک پروازی تخفیف خیلی خوبی اعلام کرده بود و این راغب شده بود که پاشه بره سریلانکا! چون هتل و اقامتگاه خوبی رو یا پرواز خوبی رو تخفیف گرفته بود و این قضیه معمولا هم توی هتل و وسیله نقلیه هواپیماست اتفاق میفته.

محمد اشکانفر: درصد بالای هزینه‌ی سفر، هتل و اقامته.

کریم شادفر: دقیقا! این دوتا چون بخش عمده هزینه‌های سفر هستش، اگه تخفیف خوبی بزنن ممکنه مسافر رو ترغیب بکنه که اگه روشم فکر نکرده بود بازم بره. یه مثالی که گفتی الان یادم اومد؛ یه مثالی خودم بگم سال نود و شیش یا نود و پنج بود با یکی از دوستان داشتیم می‌رفتیم استخر، من همین پرواز و هتل‌ها رو نگاه می‌کردم توی آذرماه بود دیدم که پرواز آنتالیا زده سیصد، چهارصد هزار تومن! اون موقع پروازش نزدیک دو میلیون تومن بود و پشت بندشم رفتم سراغ هتل دیدم خب چون رفته توی فصل پاییز آنتالیا هتل ارزون شده هتلهای که تو تابستون دویست دلار بود شده شبی چهل دلار! یعنی عملا به دو نفر می‌شد نفری بیست دلار. پول صبحانه‌ش نبود با هم نشستیم تو استخر یه مقدار گپ زدیم و بریم بریم. با هم برگشتیم، تور رو خریدیم، هتل گرفتیم، آنتالیا فکر کنم دفعه‌ی دوم بود داشتیم می‌رفتیم. توی فصل خلوتیش بسیار جذاب! عالی! هوا عالی و قیمت‌ها یک چهارم شده بود برای ما. سفری که اصلا نمی‌خواستیم بریم رو به خاطر تخفیف ویژه رفتیم.

محمداشکانفر: دفعه‌ی بعد همین تخفیف رو دیدی حتما منو خبر کن!

کریم شادفر: دیگه آنتالیا فکر نمی‌کنم برم!

محمد اشکانفر: حالا هر جا، فرق نمی‌کنه.

شاخص بیستم: انتخاب مقصد بر اساس پیشنهاد بلاگرها و اینفلوینسرها

کریم شادفر: بند بیستم که یه چیز جدیدی هست. بازم اینو طبق تجربه به لیستم اضافه کردم؛ انتخاب مقصد بر اساس پیشنهاد بلاگرها و اینفلوینسرها هست. شاید این قضیه تا ده سال پیش خیلی اصلا جزو شاخص‌ها نبود. هم خوبه هم بده! خواستم فقط با آگاهی بهش نگاه کنیم و حواسمون بهش باشه. خب الان خیلی از کسایی که بلاگر سفر هستن و عکسا و فیلم‌های خیلی جذابی از جاهایی که سفر می‌کنن میذارن که خیلی خوبه. باعث میشه کمک بکنه به جذب توریست برای اونجا و آشنایی بیشتر مردم برای رفتن به اونجا. ولی حواسمون باشه که خیلی از این در حقیقت فیلم‌ها و تصاویری که توسط این بلاگرها و اینفلوئنسرها پخش میشه و ترند میشه، ممکنه الزاما باب میل من نباشه و صرفا به خاطر ترند شدن انتخاب نکنم برم اونجا و همین نکاتی که گفتم رو بذارم کنار و چشم بسته، چون یه بلاگری یا چندتا بلاگر اونو معرفی کردن وسوسه بشم پاشم برم. همه‌ نکاتی که گفتم رو یه بار دیگه مرور بکنم، ببینم این چیزی که ایشون گفته مناسب من هست یا نیست. در هر صورت یه تبلیغی داره انجام میشه و این تبلیغ می‌تونه کمک بکنه به انتخاب من. ولی اینطور نباشه من چشمم رو تمام شاخص‌ها ببندم چون بگم فلان شخص اینجا رو معرفی کرده پس خوبه پس پاشید بریم.

محمد اشکانفر: یعنی در واقع ما در مواجهه با این تبلیغات چشم بسته عمل نکنیم! و به اون شاخص‌ها توجه کنیم و بعد از اینکه به نتیجه رسیدیم، حالا تصمیم بگیریم که به اون مقصد بریم یانه.

شاخص بیست و یکم: تاثیر یک مقصد خارجی برای سفرهای خارجی در آینده

کریم شادفر: بند بیست و یکم بازم یه نکته‌ای هستش که خب خیلی اهمیت نداره. ولی بازهم بعضیا بهش توجه می‌کنن. تاثیر سفر به یک مقصد خارجی هست که می‌تونه برای یک سفر دیگه‌ای در آینده به یک مقصد خارجی دیگه‌ای تاثیر بذاره. سخت و پیچیده شده!

محمد اشکانفر: من یاد رونالدینیو افتادم؛ راست رو نگاه می‌کرد، چپ رو می‌زد.

کریم شادفر: سخت شد یه بار دیگه میگم با یه مثال میگم این شاخصه به این مفهوم هستش که الان خب خیلی از ایرانی‌ها برای گرفتن ویزای شنگن یا ویزای انگلیس یا ویزای کانادا، استرالیا یا آمریکا، خب نیازمند یه سری مدارکی هستن؛ یکی از چیزهایی که معمولا برای دریافت این ویزا می‌تونه تاثیر و نگاه منفی داشته باشه سابقه‌ی سفر به یک کشور دیگست، مثلا اگه شما سابقه‌ی سفر به سوریه و لبنان داشته باشید ممکن ویزای شنگن یه امتیاز منفی حساب بشه. هر چند این گزینه رو هیچ وقت هیچ کدوم از این سفارت‌ها به صورت مکتوب ابلاغ و اعلام نکردن ولی طبق تجربه و مشاهدات دیده شده که می‌تونه تاثیر منفی بذاره. یا مثلا بعضیا نگرانن که آقا من اگه برم افغانستان یا پاکستان ممکنه ویزای کانادا من ریجکت بشه. روی این حساب ممکنه بعضی از مقاصد که ما میخوایم سفر بکنیم این محدودیت رو حواسمون باشه که آیا برویم انتخاب بکنیم یا نکنیم. مثال عینی‌شو باز در مورد خودم بگم؛ من خودم سفر افغانستان رو با تمام نکاتی که گفتم دوست دارم برم ولی دقیقا به همین علت من هنوز تصمیم نگرفتم و تردید دارم که اگه برم ممکنه من بعدش ویزای شنگن بخوام بگیرم یا ویزای استرالیا و کانادا رو ممکنه برای من امتیاز منفی حساب بشه. بازم اشاره میکنم اینو بعدا از ما نپرسن که آقا این ابلاغیه‌اش کجاست؟ هیچ جایی همچین چیزی اعلام رسمی نشده. بر اساس شهود و تجربیاتی هستش که اتفاق افتاده.

محمد اشکانفر: از یه منظر دیگه هم میشه بهش نگاه کرد مثلا ما اگه ویزای ژاپن داشته باشیم ویزای شنگن رو راحت تر بهمون می‌دن. برعکسشم اینجوری هم هست که بعضیا مثلا حالا شاید ژاپن خیلی علاقه‌مند نباشن به سفر بهش، فقط صرفا ویزاشو بگیرن برن سفر کنن که از اون ور ویزای اروپا راحت‌تر بگیرن. البته عکسشم هست اینم صادقه.

کریم شادفر: خدمت شما عرض کنم که آخرین بند ما عملا دیگه جمع‌بندی کل این موضوع هست و فکر می‌کنم تمام شاخصه‌هایی که بود رو ما سعی کردیم جمع بکنیم و طبق تجربه‌مون خدمت دوستان اعلام کنیم. بند آخر جمع‌بندی و تحقیق هست که حاصل همه‌ی نکاتی بود که تا اینجا اشاره کردیم به این مفهوم که شاید تا ده سال بیست سال پیش واقعا سفر رفتن یا سی سال پیش سفر رفتن استرس‌های زیادی داشت، هرچند هنوز هم داره و پیدا کردن یک مقصد مناسب، دیتا و اطلاعات و منابع و مراجع کمی در دسترس بود. صرفا ما باید می‌رفتیم سراغ کتاب‌ها، باید می‌گشتیم پیدا می‌کردیم. یه فیلم که مثلا یک شخصی ساخته باشه برداریم نگاه بکنیم؛ یه وقتی می‌رفتیم پای صحبت یک آژانس مسافرتی، کانتر فروش به ما توضیح میداد.

محمد اشکانفر: کاتالوگ می‌دیدم.

کریم شادفر: ولی واقعیتش توی این ده بیست سال انقدر کار ساده شده که ما به راحتی می‌تونیم اطلاعات کسب بکنیم و تصمیم بگیریم یه مقصدی رو بریم یا نریم. اینستاگرام، فیسبوک، گوگل خدمتتون عرض بکنم که خیلی ابزار آلات دیگه‌ای که ما به صورت آنلاین و بسیار سریع می‌تونیم این تحقیقات رو انجام بدیم و نهایتا تصمیم بگیریم که این سفر رو بریم یا نه. این بیست و دو آیتمی که با هم مرور کردیم آیتم‌هایی بود که طبق تجربه‌ی چندین سال سفر ما توی دالاهو و سفرهای شخصی خودم گردآوری شده بود و امیدوارم که مفید باشه برای اینکه وقتی می‌خوایم یک سفری رو انتخاب بکنیم یک مقصدی رو انتخاب بکنیم که یه روز چه چند روزه چه داخلی چه شخصی چه گروهی خانوادگی چه با تور نهایتا با این شاخصه‌ها، احتمالا خیلی از اینا رو باز اشاره می‌کنم به صورت ناخودآگاه ما تو ذهن‌مون مرور می‌کردیم، ولی خب چون تجربشو داشتیم و دیدیم که بعضی موقع‌ها مقصد رو ما اشتباه انتخاب می‌کردیم، بازم حدس زدیم که بعضیاشو جا مینداختیم بهش خیلی جدی توجه نمی‌کردیم. امیدوارم بعد از این اپیزود این اطلاعات باعث بشه که آگاهانه‌تر مقصدمون انتخاب بکنیم تا بتونیم هم خودمون هم همراهانمون سفر لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تری داشته‌باشیم.

محمد اشکانفر: حالا که شاخصه‌های انتخاب مقصد فهمیدیم و متوجه شدیم که برای انتخاب آگاهانه باید چیکار کنیم اگر قصد سفر با تور دارید حتما اپیزود بعدی ما رو گوش بدید که اونجا در مورد انتخاب مجری مناسب تور هست. و من تشکر می‌کنم از کریم شادفر به عنوان مهمان عزیز ما و میزبان ما. ببخشید من همش تو آشپزخونه بود.

کریم شادفر: مرسی از محمد عزیز، من هم میهمان بودم و هم میزبان. مرسی که پادکست ما و اپیزود ما رو در این خصوص گوش کردید و ما رو معرفی می‌کنید به دوستانتون تا از اطلاعاتی که به اشتراک میذاریم استفاده بکنن. تا اپیزود بعدی که در مورد انتخاب مجری مناسب تور هست خداحافظی می‌کنم از شما.

محمد اشکانفر: این سومین اپیزود پادکست دالاهو بود که به معرفی نکات مهم در انتخاب مقصد سفر پرداختیم. اپیزود بعدی ما در خصوص نکات مهم درباره انتخاب مجری توره. اگه اهل سفر رفتن با تور هستید اپیزود بعدی ما رو از دست ندید. آژانس دالاهو صاحب امتیاز این پادکست و اطلاعات ما رو توی گوگل با جستجوی کلمه‌ی دالاهو راحت می‌تونید پیدا کنید همینطور آدرس سایت یا صفحه‌ی اینستاگرام ما رو توی توضیحات همین اپیزود می‌تونید ببینید. برامون کامنت بزارید و انتقادات و پیشنهادات خودتون رو برای ما بنویسید و بگید دوست دارید در خصوص چه مسایلی از سفر وگردشگری بشنوید تا اپیزود بعدی، بدرود.



1403/07/19 | کد مطلب: 5090
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.