تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

چاپارخانه‌ی میبد؛ بنایی بیانگر تاریخ پست

چاپارخانه‌ها یکی از بناهای تاریخی کشورند که تعداد اندکی از آن‌ها باقی مانده، ایستگاه‌های شبانه‌روزی برای استراحت چاپارها و نگهداری و تیمار اسب‌های تیزرو که برای رساندن سریع ‌نامه‌ها و امانات مهم بوده است.

این مراکز از دوره‌ی هخامنشیان شکل گرفتند و استفاده از آن‌ها از جمله‌ی قدیمی‌ترین شیوه‌های پست در جهان است که ابتکار آن را به ایرانیان متعلق می‌دانند. چاپارها یا همان پیک‌ها، هنگام ورود به چاپارخانه‌ها که همیشه تعدادی اسب تازه‌نفس و تیزرو در آن بودند، اسب خسته‌ی خود را با اسب‌ تازه‌نفس عوض می‌کردند و به سرعت سوی مقصد می‌تاختند.

چاپارخانه‌ی میبد یکی از این مجموعه‌هاست که قدمت آن به دوره‌ی قاجار می‌رسد و در سال 1379 در فهرست آثار ملی ثبت شد. این مجموعه از مراکز عمده‌ی پستی و چاپاری قدیم بوده که در مسیر راه باستانی ری - کرمان و در کنار کاروانسرای میبد ساخته شده است.

ساختمان این بنا به‌دلیل این‌که مکانی برای حفظ و نگهداری امانات دولتی و پیام‌ها و نامه‌های پراهمیت بوده، به‌صورت دژ و قلعه‌ای است که دفاع و حفاظت از آن آسان بود. این اهمیت، از برج‌ها، دیوارهای بلند، روزنه‌های دیده‌بانی، تیرکش‌ها و موقعیت خوب دفاعی بنا پیداست. مصالح اصلی ساخت این بنا، خشت و گل است و در قسمت‌هایی از سردر ورودی، پشت‌ بام و پای دیوارهای داخل حیاط، آجر به ‌کار رفته است. این چاپارخانه شامل یک محوطه‌ی روباز، دو محوطه‌ی سرپوشیده، اتاق‌هایی مخصوص رییس چاپارخانه، اقامت پیک‌ها و نگهبانان و محل نگهداری اسب‌هاست.

www.dalahoo.com

اکنون در این بنای خشتی که به موزه‌ی پست تبدیل شده است، مجسمه‌های بسیار زیبایی از پستچیان قدیمی و اسب‌های مورد استفاده برای جابه‌جایی مرسولات پستی، تمبرهای یادبود، وسایل پست قدیم و اسناد و تصاویر تاریخی مربوط به پست، صندوق‌های پول، صندوق‌های پستی، ترازوها و ماشین تحریر‌ها و تلفن‌های قدیمی به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

منبع: ایسنا



1392/02/20 | کد مطلب: 887
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.