تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
مفهوم اعداد روی کیسه خواب چیست؟

چطور دمای کیسه خواب را تنظیم کنیم؟

یکی از تجهیزات ضروری سفرهای طبیعتگردی داشتن یک کیسه خواب مناسب است. خواب راحت در شب باعث می‌شود که فردای آن شب انرژی لازم برای فعالیت‌های طبیعتگردی یا کوهپیمایی را داشته باشید. روی همه کیسه خوابها، اعدادی درج شده که هر کدام مفهوم خاصی دارند. بخشی از این اعداد بر حسب سانتیگراد درج شده که در ادامه مطلب مفهوم آنها را توضیح خواهیم داد. اگر قصد خرید کیسه خواب دارید مطلب کیسه خواب پر یا کیسه خواب الیاف؟ و این مطلب راهنمای شما خواهند بود.

 

تورهای ترکینگ

 

نکات مهم خرید کیسه خواب

کیسه خواب از لوازم ضروری سفر است. وسیله‌ای که اگر نباشد خواب راحتی نخواهید داشت و حتی ممکن است به شدت از سرما آسیب ببینید. به همین دلیل خرید کیسه خواب بسیار مهم است و تقریبا از اولین وسایلی است که باید در شروع طبیعگردی، تهیه‌اش کنید. بدون کیسه خواب شرکت در بسیاری از تورهای داخلی و برخی از انواع تور خارجی میسر نیست و می‌تواند شما را از همراهی با دوستان‌تان بازدارد. اما خرید کیسه خواب نیز به این سادگی‌ها نیست. چرا که اگر نکات مهم درباره انتخاب کیسه خواب را ندانید و وسیله‌ی اشتباهی بخرید، قطعا در سفر به مشکل برمی‌خورید و کیسه خواب کارایی لازم را برایتان خواهد داشت. برای اینکه بدانیم چگونه یک کیسه خواب مناسب بخرید، این مطلب از دالاهو را از دست ندهید.

 

اعداد روی کیسه خواب چه می‌گوید؟

برای یکسان سازی اعداد اعلام شده برای کیسه خواب‌ها توسط کمپانی ها در سال 2004 استاندار اروپایی آزمایش توان گرمایی کیسه خواب‌ها ایجاد شد، استاندارد اروپایی En13537. 
اگرچه شرایط آزمایشگاهی این آزمون نمی‌تواند عین شرایط واقعی را ایجاد کند اما این استاندار شرایط یکسانی را برای همه آزمایشگاه‌ها تعیین کرد و روش‌های مختلف آزمایشگاه‌ها را به شکلی واحد در آورد. البته راحتی کیسه خواب علاوه بر آن چیزی که برای کیسه خواب اعلام می‌شود به بسیاری از عوامل دیگر در زمان استفاده نیز مربوط می‌شود.
مفهوم اعداد مختلف اعلام شده برای یک کیسه خواب:

www.dalahoo.com

 

Maximum Comfort temperature: حداکثر دمایی که یک مرد عادی بدون اینکه به شدت عرق کند در کیسه خواب می‌تواند بخوابد و در این حالت باید زیپ کیسه خواب کاملا باز باشد، دست‌ها بیرون کیسه خواب باشد و کلاه کیسه خواب نیز باز باشد.

Comfort temperature: دمایی که در آن یک زن عادی درون کیسه خواب تمامی شب را با آرامش بخوابد.

Lowest Comfort temperature: کمترین دمایی که یک مرد عادی در شب به مدت هشت ساعت درون کیسه خواب بخوابد بدون اینکه از خواب بیدار شود.

Extreme temperature: کمترین دمایی که کیسه خواب می‌تواند از یک زن عادی در مقابل از دست دادن دمای عمومی بدن محافظت کند. این حالت اجازه شش ساعت خواب غیر راحت را بدون اینکه دمای داخلی بدن تا مرحله خطرناک پایین بیاید به فرد می‌دهد.

نمونه‌ای از نحوه درج شدن دما روی کیسه خواب.

نکات انتخاب کیسه خواب مناسب

  • زمانی که می‌خواهید کیسه خواب انتخاب کنید با توجه به شرایط و نوع فعالیتی که در نظر دارید انجام دهید به دمای راحت comfort  توجه کنید. به هر حال احساس سرما و یا گرما برای بدن ما مطلوب نیست و توان جسمی ما را کاهش می‌دهد. 
  • به طور معمول هرچه دمای Comfort کیسه خواب پایین‌تر و در دمای سردتر مقاوم‌تر باشد قیمت آن گرون است. پیش از خرید کیسه‌خوابی با این مشخصه به این فکر کنید که تعداد سفرهایی که در این دما خواهید بود چقدر است و آیا خرید آن منطقی است؟
  • اعداد درج شده روی کیسه خواب به طور حدودی برای افراد معمولی نوشته شده؛ ممکن است بدن شما در مقابل سرما و گرما مقاوت متفاوتی باشد. به طور مثال ممکن است در دمای 5 درجه کسی در کیسه خوابی با دمای Comfort 5 درجه احساس سرما کند اما شما در آن احساس گرما کنید. هنگام خرید کیسه خواب به میزان مقاوت‌تان در مقابله سرما توجه کنید.
  • برای استفاده از کیسه خواب نکاتی وجود دارد که اگر آن‎ها را رعایت کنید اثر گرم نگه داشتن کیسه خواب‌تان بیشتر خواهد بود. مطلب گرم کردن چادر و کیسه خواب و چطور از کیسه خواب به درستی استفاده کنیم؟ را مطالعه کنید.

با انتخاب کیسه خوابی مناسب روزهای پرانرژی‌ای در سفر را تجربه خواهید کرد.

 

چگونه دمای داخل کیسه خواب را گرم نگه داریم؟

علاوه بر نکات گفته شده، چند ترفند ساده نیز وجود دارد که می‌توان با کمک آنها دمای داخل کیسه خواب را افزایش داد. باید در نظر داشته باشید که این ترفندها برای نهایت 1 تا 2 ساعت کمک‌تان می‌کنند و در شرایط اظطراری می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

1- با لباس گرم کامل داخل کیسه خواب بروید

قبل از هر چیز اگر کیسه خواب‌تان نمی‌تواند در برابر سرمای محیط از بدن‌تان مراقبت کند، باید با لباس‌های گرم و کامل، در آنها بخوابید. پوشاندن پاها و سر، بسیار اهمیت دارد و بهتر است دستکش هم بپوشید. شاید خوابیدن به این شکل آسان نباشد اما از سرمازدگی خیلی بهتر است.

 

2- از کیسه آبگرم کمک بگیرید

اگر کیسه خواب‌تان آنقدرها گرم نیست، یک کیسه آبگرم را پر از آب جوش کنید و آن‌را داخل کیسه خواب بگذارید. تمام زیپ‌ها را ببندید و چند دقیقه‌ای صبر کنید تا هوای داخل کیسه خواب گرم شود. پس از آن وارد کیسه خواب شوید و راحت بخوابید.

 

3- از بطری‌ها کمک بگیرید

در شرایط اظطراری که هیچ وسیله‌ای اطزاف‌تان نیست و کیسه آبگرم هم ندارید، چند بطری آب معدنی پیدا کنید و داخل آنها آب جوش بریزید. پس از ریختن آب جوش بطری تغییر شکل می‌دهد اما معمولا پاره یا سوراخ نمی‌شود. این بطری‌ها را داخل کیسه خواب بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا داخل آن کاملا گرم شود. سپس بطری‌های سرد شده را خارج کنید و در کیسه بخوابید.

 

4- از زیرانداز کیسه خواب استفاده کنید

زیراندازها بسیار مهم هستند و جلوی نفوذ سرمای زمین را می‌گیرند. بدون زیرانداز مناسب حتی بهترین کیسه خواب‌ها هم توانایی‌شان در عدم ورود سرما، کاهش پیدا می‌کند.

 

شما چه تجربیاتی دارید؟

در اینجا از راهکارهایی برای گرم کردن داخل کیسه خواب گفتیم. شما چه کارهایی انجام می‌دهید و چه تجربیاتی دارید؟ خوشحال می‌شویم در بخش کامنت‌ها برایمان از تجربیات خود بگویید.



1397/12/11 | کد مطلب: 966
برچسب‌ها: نکات سفر
علی شجاعی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
محمد
1393/11/28 15:40
سلام
مرد یا زنی که در این دسته‌بندی بهش اشاره شده چه حجم لباسی به تن داره؟
پاسخ دهید...
ناشناس
1393/12/19 11:14
با سلام
برای تعیین درجه کیسه خواب، افراد با یک دست لباس معمول و راحت در نظر گرفته می‌شوند، نه با لباس‎های بسیار گرم و نه لباس‌های خیلی سبک.
با تشکر
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.