تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

20 غذای خوشمزه شمال ایران

در شهرت و خوشمزگی غذاهای گیلان و انواع خورشت شمالی همین بس که گیلان به عنوان «شهر خلاق غذا» در یونسکو ثبت شده است. غذاهای مازندارن نیز بسیار خوشمزه و متنوعند. همین موضوع سبب شد در این مطلب به غذاهای شمال ایران (گیلان و مازندران) بپردازیم. تنوع و سالم بودن از ویژگی‌های غذاهای شمال است.

تورهای داخلی

1. باقلاقاتق

با شنیدن غذاهای شمال و غذاهای گیلان ناخودآگاه ذهنمان به سمت باقلاقاتق می‌رود. این غذا در این منطقه به وفور پخته می‌شود و در میان گردشگران نیز بسیار پرطرفدار است. مواد اصلی باقلاقاتق، غذای محبوب گیلانی‌ها باقلای رشتی، سیر، تخم مرغ و شوید است.

باقلاقاتق غذای پر طرفدار گیلانی است.

2. اناربیج

اناربیج مخصوص شب یلدا است. این غذا ظاهری شبیه فسنجان دارد. اناربیج از رب انار، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ کرده تهیه می‌شود. برای پختن و جا افتادت این غذای اصبل گیلانی چند ساعت زمان لازم است.

اناربیج مخصوص شب یلدا است.

3. کال کباب

شاید با شنیدن اسم این غذای گیلانی فکر کنید با نوعی کباب روبرو هستید. اما در کال کباب خبری از کباب و حتی گوشت نیست. این غذا از ترکیب بادمجان کبابی، گردو، انار، چوچاق (نوعی سبزی محلی) و سیر پخته می‌شود. این مواد کوبیده شده و با هم ترکیب می‌شوند.

در کال کباب خبری از کباب و حتی گوشت نیست.

4. سیر واویج

سیر واویج دیگر غذای گیلانی است که اغلب کنار برنج و ماهی شور سرو می‌شود. سیر واویج در فصل زمستان و رویش برگ سیر زیاد پخته می‌شود. مواد اصلی این غذا، برگ سیر، ادویه و تخم مرغ است.

سیر واویج در فصل زمستان و رویش برگ سیر زیاد پخته می‌شود.

5. ناز خاتون

بادمجان نیز مانند سیر و تخم مرغ در غذاهای شمال زیاد استفاده می‌شود. نازخاتون نوعی ترشی شمال است که طعم بادجان کبابی آن را از یاد نخواهید برد. اصلی ترشی ناز خاتون بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، پیاز، آبغوره، نعنا و رب انار است.

نازخاتون نوعی ترشی شمال است که طعم بادجان کبابی آن را از یاد نخواهید برد.

6. کدو بره

در میان غذاهای شمال، کدوبره غذایی سبک و ساده است. برای کسانی که زیاد وقت آشپزی ندارند، هم‌چنین کسانی می‌خواهند لاغر شوند، کدوبره پیشتهاد خوبیست.  مواد اصلی این غذا سیب زمینی، کدو سبز، گوجه فرنگی،سیر و تخم مرغ است. این غذای ساده پیشنهاد خوبی برای سفره‌های شما نیز می‌تواند باشد.

در میان غذاهای شمال، کدوبره غذایی سبک و ساده است.

7. آغوز مسما

آغوز مسما غذای مقوی شمال را امتحان کنید. این غذا که از گوشت اردک، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب انار، گردو و انار پخته می‌شود بسیار لذیذ است.  خورشت جا افتاده و خوشمزه آغوز مسما را در کنار برنج میل می‌کنند.

آغوز مسما غذای مقوی شمال را امتحان کنید.

8. شامی

اصالت شامی، غذای خوشمزه گیلانی، به رودبار باز می‌گردد. راز خوشمزگی شامی رودبار استفاده از سبزی‌های معطر است. شمالی‌ها گوشت چرخ‌کرده را با سبزیجات معطر ترکیب می‌کنند و به همراه گوجه فرنگی و روغن می‌پزند. این غذای خوشمزه کنار برنج شمال بسیار خوشمزه است.

راز خوشمزگی شامی رودبار استفاده از سبزی‌های معطر است.

9. ترشه تره

ترشه تره واقعا ترش است. اگر به طعم‌های ترش علاقه دارید در سفر به گیلان حتما این غذا در لیست‌تان قرار دهید. این غذای خوشمزه گیلانی از تخم مرغ، سیر، خالواش، اسفناج و انواع سبزی‌ها مثل گشنیز، جعفری، نعنا و شوید پخته می‌شود. در پایان نیز مقداری آب نارنج به این غذا اضافه می‌کنند.

ترشه تره واقعا ترش است.

10. کباب ترش

 یکی از ناب ترن غذاهای گیلان به خصوص رشت، کباب ترش است. گوشت تازه را با سیر، سبزیجات تازه، گردو، فلفل و رب انار طعم دار می‌کنند. چند ساعت گوشت را در این ترکیب استراحت داده و در نهایت آن را روی زغال کباب می‌کنند.

 یکی از ناب ترن غذاهای گیلان به خصوص رشت، کباب ترش است.

11. شوید قورمه

مراحل تهیه شوید قورمه، غذای خوشمزه گیلان: شوید تازه و خرده شده را تفت داده به آن گوجه سبز و لوبیا اضافه می‌کنند. سپس گوشت را اضافه کرده و صبر می‌کنند تا خورشت جا بیفتد. طعم شوید قورمه را در گیلان از یاد نخواهید برد.

طعم شوید قورمه را در گیلان از یاد نخواهید برد.

12. میرزا قاسمی

در میان غذاهای شمال ایران اسم میرزا قاسمی را زیاد شنیده اید. بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر، تخم مرغ، ادویه و رب گوجه فرنگی جزو مواد اصلی میرزا قاسمی است. راهی گیلان که شدید راز خوشمزگی میرزاقاسمی را بپرسید.

راهی گیلان که شدید راز خوشمزگی میرزاقاسمی را بپرسید.

13. آلو مسما

آلو مسما غذای خوشمزه رشت است. این غذا با اکثر سلیقه‌ها جور در می‌آید. آشپزان رشتی مرغ یا مرغابی را می‌پزند، سپس با پیاز سرخ شده، رب، آلو و ادویه تفت می‌دهند. سپس آب مرغ را به آن اضافه کرده و می‌پزند. در نهیات این خورشت را با بادمجان و گوجه‌های سرخ شده تزیین می‌کنند.

آلو مسما غذای خوشمزه رشت است.

14. مالابیج

در سفر به شمال، اگر دل‌تان غذاهای دریایی خواست، مالابیج را امتحان کنید. مالابیج هم در مازندران و هم در گیلان پخته می‌شود. مالابیج ماهی سفید شکم پری است که از ترکیب رب انار، سبزیجات، گردو پر می‌شود. این ماهی شکم پر را روی زغال کباب می‌کنند. البته برخی آن را در فر می‌پزند.

مالابیج ماهی سفید شکم پری است که از ترکیب رب انار، سبزیجات، گردو پر می‌شود.

15. مرغ ترش

در منوی غذاهای شمال مرغ ترش را زیاد می‌بینید. این خورشت خوشمزه طرفداران بی‌شماری دارد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شمال حتما سبزی مخصوص مرغ ترش را بخرید و با انجام مراحل زیر، این غذا را به وعده‌هایتان اضافه کنید. ابتدا مرغ را با سیر و پیاز سرخ کنید. سپس ادویه، سبزیجات مخصوص، لپه، آب و آب نارنج را به آن اضافه کنید. 10 دقیقه مانده به اینکه غذا حاضر شود، دو تخم مرغ در آن بشکنید.

در منوی غذاهای شمال مرغ ترش را زیاد می‌بینید.

16. اسپناساک

شاید باورتان نشود با اسفناج چنین غذای خوشمزه‌ای پخته شود. با ترکیب گوشت، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، سیر، نعنا، پیاز و هویج این غذای خوشمزه شمالی پخته می‌شود.

7. بشته واش

در میان غذاهای خوشمزه شمال باید به بشته واش اشاره کرد. بشته واش نوعی آش است. این آش که از اسفناج، عدس، سیر، پیاز و زیره سبز درست می‌شود پیشنهادی ویژه برای یک عصرانه لذیذ در روزهای سرد زمستان است.

18. کئی پلا

اغلب غذاهای شمال ترش مزه‌اند. اما کئی پلا مزه نسبتا شیرینی دارد. دلیل آن استفاده از کدو است. از مواد اصلی این غذا می‌توان به گوشت چرخ کرده، کدوی رنده شده، پیاز، زیره، برنج و کره محلی اشاره کرد.

کئی پلا مزه نسبتا شیرینی دارد.

19. ناردونی

ناردونی به معنی دانه‌های انار، نام یکی از معروف‌ترین غذاهای شمال است. این غذا از انار، سیر، پیاز، رب انار و مرغ پخته می‌شود. دانه‌های انار و لعاب خورشت ناردونی واقعا وسوسه انگیز است.

دانه‌های انار و لعاب خورشت ناردونی واقعا وسوسه انگیز است.

20. اسفناج مرجی

طعم انار و اسفناج کنار هم فوق‌العاده است.  سالاد اسفناج را شاید خورده باشید. اسفناج مرجی نیز از ترکیب اسفناج و انار پخته می‌شود.  مواد اصلی این غذا، اسفناج پخته، عدسی، سیر، انار ترش است.

 



1399/01/16 | کد مطلب: 4494
برچسب‌ها: شکم‌گردی
سیما رفیعی

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
سامیار
1403/01/10 22:51
ترش تره عالیه
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1403/01/18 10:20
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

مریم
1402/11/16 22:37
سلام خیلی ممنون بابت معرفی غذاهای گیلان خورشت آلو مسما بادمجان و گوجه نداره یک خورشت بینظیر گیلانی هستش که در مهمانی ها و مجالس خاص پخته میشه
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/11/24 18:57
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود رابا ما به اشتراک گذاشتین. حتما مجددا بررسی خواهیم کرد.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1402/07/18 12:15
سیراویج گوجه فرنگی یا رب هم میزنند ننوشتی
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/07/24 09:48
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کردین و نظر خود رابا ما به اشتراک گذاشتین. حتما مطلب را بازبینی و از نظرات شما در بروزرسانی مطلب استفاده خواهیم کرد.

با تشکر از پیام شما

Jm
1402/09/12 14:31
سیرابیج اصلا رب وگوجه نداره ورنگش سبزه
زهرا خانم پیوند
1402/01/20 01:53
عالی عالی عالی غذاهای شمال حرف نداره
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/02/06 13:43
دوست عزیز
سلام

ممنون که مطلب را مطالعه کردین و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

ز
1402/01/20 00:51
سلام چرا خورشت لگد بزن گیلانی که گردو و بادمجونو.. دارد رو نمیبینیم؟ این غذا از قلم افتاده
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/01/31 09:52
دوست عزیز
سلام

ما چنین نامی در بین خورش های گیلانی ندیده بودیم؛ فکر می کنم منظور خورشت گیلانی "لگد دموج" هست. ممنون که ارسال کردین. بررسی می کنیم و حتما مطلب را بروز می کنیم.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1402/01/12 14:03
مفید. و مختصر همه را داشت اگه کسی آشپزی بلد باشد می پزد
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/01/14 15:17
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1401/11/23 16:12
ممنونم از غذاهای خوشمزه شمال چیزی بود که حتی به ذهن خود انسان هم نمیرسه
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/11/24 13:39
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، مطلب را مطالعه کرده و نظر خود را با ما به شاتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

یاس
1401/08/12 00:10
من تازه از سفر شمال برگشتم، حس میکنم دیگه غذاهای خودمونو دوست ندارم بس که غذاهای شمالی خوشمزه بود،یعنی از باقالی قاتق و میرزا قاسمی سیر نمیشدی خداااا
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/08/15 12:56
دوست عزیز
سلام

از اینکه وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین، از شما ممنونیم.

با تشکر از پیام شما

حامد
1401/06/23 04:03
دکه های گیلان غذاشون از رستوران‌های شرق مازندران بهتره گیلان نباشه شما تعطیل هستین از نظر تنوع غذایی مازندران شعبه گیلان هست از نظر غذا البته رامسر تا شهسوار خوبه
پاسخ دهید...
ناشناس
1401/04/21 12:31
غذاهای سنتی هر منطقه جز فرهنگ اون منطقه هست و در طی هزاران سال دستور پختش بوجود امده و بر اساس اینکه چه مواد غذایی بیشتری در دسترس بوده ، فرهنگ غذایی ما مثل سایر شاخه های فرهنگی مثل لباس پوشیدن ، موسیقی، معماری بشدت در معرض تهاجم فرهنگی هست سعی کنیم غذاهای محلی را حفظ کنیم و به نسل های بعدی منتقل
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/05/08 15:23
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

شهریار a
1400/12/26 16:46
این مقاله عالی بود خیلی ممنونم ❤️
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/01/06 12:14
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

ماریا
1400/09/18 21:05
اینهمه انار استفاده میکنن که همش باید دستشویی باشن و مشغول اجابت مزاج و دچار سوهاضمه. بنظرم بهتره یکم تنوع بدن به غذاهاشون. من که از غذای ترش اصلا خوشم نمیاد. یه مدت تبریز بودم سوپ و اش رو اونجا ترش درست میکنن اصلا خوشمزه نبود. چجوری میتونن همش تخم مرغ و گوجه و رب انار بخورن اخه؟
پاسخ دهید...
ناشناس
1400/09/26 19:22
وقتی غذایی رو که نخوردید لطفن در موردش نظر ندید
رويا
1400/10/17 18:18
هههههههغذاى هر ناحيه مخصوص به خاصيت بدنى و اب و هواى ناحيه و انچه انجا مى رويد براى مزاجشان خوب هست. اگر از شمال نيستيد خوب لازم نيست غذاهايشان را بخورد. ببينيد در منطقه كه شما هستيد چى رايج هست و به مزاجتان مطلوب.
Taehyung
1400/11/15 12:11
وفتی نخوردی نظر نده چون خیلی خوشمزس از شکلش نبین
ناشناس
1400/11/21 00:45
اه اه اه چقد غر میزنیدو ایراد میگیرید . شما درست نکن مگه مجبورت کردن
......
1401/04/15 22:25
تو که شمالی نیستی لطفا بدون آگاهی نظر نده. نگران هم نباش اون معده توعه که با خوردن انار ، سوهاضمه میگیری
ناشناس
1401/05/30 11:13
شما غذای مورد علاقه خودت را میل بکن
ناشناس
1401/08/05 23:19
تواخه بی سلبقه ای اخه پس فضول نباش ماچطورمیخوریم
ناشناس
1401/08/10 10:11
طبع مزاجت و درست کن سوء هاضمه ات خوب میشه تا مخلفات و ترکیبات غذای شمالی
ناشناس
1401/08/18 19:56
هنوز نمی دونی انار ترش باعث یبوست میشه نه اجابت مزاج، ضمناً اونجا طبق ذائقه شخص شما غذا نمی پزن، اگر خوشت نمیاد کسی مجبورت نکرد که غذای شمال رو بخوری.
ناشناس
1401/12/01 16:53
تبریز رو باشمال مقایسه نکنید ماهم مسافرت داشتیم ،غذاهای شمال عالی هستند وبا کمترین مواد غذایی ،بهترین وعالی ترین غذا در شمال پخته میشه
Mm
1401/12/23 10:11
نظر شخصیت واسه خودت محترم ولی واسه دیگران اصلا قابل احترام نیست پس نظرت واسه خودت تو دلت نگه دار
ایرانی
1402/03/14 08:55
همونطوری میخورن که تا حالا شما نخوردی ببینی اصلا چیه
ناشناس
1400/09/01 10:34
بله من همشو خوردم چون یه دختر شمالی هستم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/09/02 11:01
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1400/09/20 19:02
قربون شما برم
شهریار a
1400/12/26 16:49
خوشبحالت دختر شمالی ،کلا غذا های شمال ایران سالم و مقوی تره و منم مجذوبش شدم
یاس
1400/08/09 19:14
والله من هیچکدوم نخردمه اگه وضعیت مالی خوبی داشتم حتما می‌رفت شمال فقط واسه امتحان کردن غذاهاشون
پاسخ دهید...
ناشناس
1400/08/04 09:47
سلام من در تنکابن هستم و همه ی اینارو خوردم وای که خوبه
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/08/04 13:21
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

رضا
1400/02/16 16:58
باید با دختر شمالی ازدواج کنم تا از این غذاهای خوشمزه بهرمند شوم.
پاسخ دهید...
ناشناس
1400/05/08 01:28
حتما .این کارو بکن.
ناشناس
1400/05/27 18:37
منم همینطور
بهزاد زاهدان
1401/08/19 01:16
من ازوقتی زن شمالی گرفتم ناردونی چکدرمه ترکمنی بامرغ ترش محبوب ترین‌ غذاهای من شدن
ناشناس
1402/12/12 10:36
اشپز میخواید پس
ناشناس
1400/01/29 11:03
بادیدن این غذاها خلاقیت آشپزی شکوفا میشود با تشکر رقیه از روستای نوشر لاهیجان
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/01/30 10:01
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1400/09/16 19:48
غذای شمالی ۲۰ هسته چون من خودم شمالی هستم
شیلا
1400/01/25 17:23
آخ که آب دهنم راه افتاد ! به به ! ممنون از همه کسانی که این مطالب رو گردآوری کردند !
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/01/28 11:06
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و این مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

Hajer
1399/10/18 22:36
خیلی خوب دلم برای شمال و غذاهای محلی شمال ایران تنک شده
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/10/20 09:54
دوست عزیز
سلام

واقعا غذاهای شمال طعم بی نظیر و دلچسبی دارن. ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1399/09/28 18:26
سلام ممنون از مطالبتونولی چرا خورشت فسنجون نیست ؟؟
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/09/29 11:16
دوست عزیز
سلام

بله فسنجان هم از غذاهای خوشمزه شمال کشور است. حتما در آینده متن را تکمیل تر خواهیم کرد.

با تشکر از پیام شما

پرنیان
1399/09/25 17:36
عالی بود ممنون
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/09/26 09:32
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

سلام
1399/08/17 16:40
سلامخیلی بهم کمک کرد
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/08/18 09:45
دوست عزیز
سلام

خوشحالیم که وقت گذاشتین و مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

ملیحه سلامتی
1399/08/14 10:20
لیست خوبیه از غذاهای شمالی، ممنون. بخصوص ناردونی خیلی هوس انگیزه.
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/08/14 10:23
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطالعه کردین. غذاهای شمالی اکثرا جذاب و خوشمزه هستن.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1399/08/12 12:52
خوب نه بود
پاسخ دهید...
رعنا ابراهیم پور
1400/01/26 18:53
کجایی هستی
ناشناس
1399/07/09 23:40
ازخودتون غذاهای شمالی اختراع میکنینمن که شمالی ام از این غداهاتون تاهالا نخوردم
پاسخ دهید...
زهره
1399/01/21 19:26
خیلی جذاب نبود
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/01/30 12:30
دوست عزیز
سلام

لطفا پیشنهادات خودتان را برای بهتر شدن مطلب برای مان ارسال کنید.

با تشکر از پیام شما

مجید حسینی
1399/01/17 19:09
سلامبرای شما آژانس هستید و در گردشگری دستی دارید بسیار ناپسند هست که شمال ایران رو فقط گیلان و مازندران بدانید. لطفا این دوست نویسنده رو یک سفر به گلستان بفرستید تا هم با غذاهای اینجا آشنا بشه و هم استان شمالی دیگه ایران رو ببینند.
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/01/30 14:27
دوست عزیز
سلام

ممنون برای ارسال نظراتتون. حتما موضوع بررسی و کیفیت متن ارتقا پیدا خواهد کرد.

با تشکر از پیام شما

رعنا ابراهیم پور
1400/01/26 19:01
عزیزم حتما باید از همین نویسنده غذا های گلستان رو بشناسی خوب بزن غذا های گلستان
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.