تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

راه و رسم پیاده‌روی در طبیعت

پیاده‌روی در طبیعت یکی از بهترین راه‌های ترک آلودگی‌ها و هیاهوی شهری و کسب مزایای بهداشتی و روانی فراوان است. یادگیری چگونگی پیاده‌روی در محیط‌های باز و طبیعی می‌تواند سبب افزایش لذت سفر و کم کردن خطرات احتمالی شود. در اینجا به توصیه‌هایی که می‌تواند در پیاده‌روی آرام‌تر و لذتبخش‌تر کمک‌کننده باشد، پرداختیم.

تورهای ترکینگ

اصول پیاده‌روی در طبیعت

پیاده‌روی با اینکه فعالیت ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ اما بدون رعایت کردن اصول آن ممکن است مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد. از جمله اصولی که باید در حین پیاده‌روی در تور طبیعت‌گردی و تور نوروز آنها را رعایت کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

برنامه‌ریزی و تحقیق کنید

با توجه به مقصد تور طبیعت‌گردی و تور نوروزی خود بهتر است در مورد مسیری که می‌خواهید در آن به پیاده‌روی بپردازید کمی تحقیق کنید. در مورد سطح دشواری، مسافت، افزایش ارتفاع، شرایط آب‌وهوایی و هرگونه خطر احتمالی در طول مسیر اطلاعات لازم را به دست آورید. این دانش به شما کمک می‌کند تا بدانید که آیا مسیر با سطح توانایی بدنی شما مناسب است یا خیر و تجهیزات و لوازم لازم را به همراه ببرید.
حد و اندازه خود را بشناسید
بسیار مهم است که توانایی خود را با توجه به مقصدی که جهت پیاده‌روی در تور طبیعت‌گردی یا تور نوروزی مشخص کرده‌اید، بسنجید. اگر به‌تازگی پیاده‌روی را شروع کرده‌اید بهتر است مسیری را انتخاب کنید که با سطح آمادگی بدن شما متناسب است و به‌سرعت باعث خستگی و رها کردن مسیر نمی‌شود.

قبل از تور ترکینگ حتما برنامه‌ریزی کنید

لباس مناسب بپوشید

سرمایه‌گذاری روی وسایل پیاده‌روی مناسب برای راحتی و ایمنی شما بسیار مهم است. برای جلوگیری از لغزش و افتادن، کفش مناسبی که از مچ پا حمایت می‌کند، بپوشید. برای تنظیم دمای بدن، لباس‌های چندلایه و ضد رطوبت را انتخاب کنید تا خشک بمانند. وسایل ضروری مانند کلاه، عینک‌آفتابی، ضدآفتاب و دافع حشرات را فراموش نکنید. حمل کوله‌پشتی با وسایل ضروری مانند آب، تنقلات، جعبه کمک‌های اولیه، نقشه و قطب‌نما نیز بسیار مهم است.

غذا بخورید و آب کافی بنوشید

هیدراتاسیون در هنگام پیاده‌روی، به‌ویژه در هوای گرم یا در ارتفاعات بسیار مهم است. مقدار کافی آب به همراه داشته باشید و به طور منظم بنوشید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری شود. تنقلات سرشار از انرژی نیز با خود به همراه ببرید تا در طول مسیر مدام سطح انرژی خود را افزایش دهید. تأمین انرژی و هیدراته ماندن باعث افزایش استقامت و عملکرد کلی شما می‌شود.

با آرامش قدم بزنید

پیاده‌روی یک مسابقه نیست؛ سفری است که باید از آن لذت برد. با سرعتی کم و راحت شروع کنید و به‌تدریج با افزایش استقامت بدن آن را افزایش دهید. فعالیت بیش از حد توان شما می‌تواند منجر به خستگی و افزایش خطر آسیب شود. به طور منظم برای استراحت، آبرسانی به بدن و لذت بردن از محیط اطراف کمی بنشینید. به صدای بدن خود گوش دهید و اگر احساس خستگی یا هر گونه ناراحتی کردید، سرعت خود را کاهش دهید یا در صورت لزوم بایستید.

در تور ترکینگ براساس توانایی خود سرعت بگیرید و عجله نکنید

اثری از خود در طبیعت به جا نگذارید

در حین پیاده‌روی در تور طبیعت‌گردی و تور نوروزی احترام به طبیعت و محیط‌زیست بسیار مهم است. برای این کار یک کیسه زباله کوچک به همراه داشته باشید تا زباله‌های خود را جمع‌آوری کنید و زمانی که به محل تعیین شده رسیدید آن را دور بیندازید. به‌هیچ‌عنوان مزاحم حیات‌وحش نشوید و سعی کنید به زندگی آنها آسیب نرسانید. در مسیرهای مشخص شده راه بروید و از چیدن گل‌ها یا آسیب رساندن به گیاهان خودداری کنید.

مراقب آب‌وهوا باشید

شرایط آب‌وهوایی می‌تواند در طول پیاده‌روی به سرعت تغییر کند، پس آماده این تغییرات باشید. پیش‌بینی آب‌وهوا را قبل از حرکت بررسی کنید و بر اساس آن لباس‌ها و وسایل موردنیاز را بردارید. لباس‌های اضافی و یک پوشش ضد آب برای کوله‌پشتی مناسب طبیعت‌گردی خود به همراه داشته باشید. در صورت وجود رعدوبرق یا بارش شدید فوراً به دنبال پناهگاه باشید و صبر کنید تا شرایط هوایی بهتر شود.

مراقب شرایط آب‌وهوایی باشید و در شرایط مناسب حرکت کنید

گروهی پیاده‌روی کنید

همواره توصیه می‌شود با یک همراه و یا به شکل گروهی در تور طبیعت‌گردی به پیاده‌روی بروید؛ به‌خصوص اگر می‌خواهید این کار را در مسیرهای ناآشنا و پرچالش انجام دهید. اگر به تنهایی پیاده‌روی می‌کنید، برنامه سفر، زمان تخمینی بازگشت و هرگونه اطلاعات تماس اضطراری را به شخصی اطلاع دهید. این کار کمک می‌کند تا فرد دیگری از مکان شما مطلع باشد و در صورت عدم بازگشت شما برای کمک گرفتن برنامه‌ریزی کند.

سبک به پیاده‌روی بروید

بسیار مهم است که برای پیاده‌روی در تور طبیعت‌گردی یا تور نوروزی وسیله‌های کمی را با خود حمل کنید. در واقع سنگین‌ترین چیزهایی که با خود به پیاده‌روی می‌برید باید غذا و نوشیدنی باشند. جدای از این موارد بردن یک چراغ‌قوه کوچک به همراه باتری اضافه، آینه کوچک جهت علامت دادن در مواقع اضطراری و جعبه کوچک کمک‌های اولیه نیز توصیه می‌شود.

مراقب حیوانات در مسیر باشید

زمانی که می‌خواهید به پیاده‌روی در تور طبیعت‌گردی یا تور نوروزی بپردازید بسیار مراقب حیواناتی باشید که در آن منطقه زندگی می‌کنند. بیشترین خطری که افراد را حین پیاده‌روی در طبیعت تهدید می‌کند از جانب مارها است. مارها به طور معمول در میان خزه‌ها و بوته‌ها زندگی می‌کنند و زمانی که افراد به این منطقه‌ها وارد می‌شوند ممکن است در معرض گزش آنها قرار بگیرند. بسیار مهم است در صورت پیاده‌روی در این مکان‌ها کفش‌های ساق‌دار و جوراب‌های بلند بپوشید. جدای از مارها باید مراقب حیوانات بومی منطقه نیز باشید. خرس، گرگ و عقرب جزو حیوانات خطرناکی هستند که در برخی مناطق ایران زندگی می‌کنند. بسیار مهم است پیش از سفر به منطقه‌ای که قصد پیاده‌روی در آن را دارید حتماً در مورد حیوانات آن منطقه از اهالی منطقه و متولیان محیط‌زیست اطلاعات لازم را کسب کنید.

در تور ترکینگ مراقب حیات‌وحش باشید

سخن آخر

پیاده‌روی در طبیعت یکی از فعالیت‌هایی است که افراد می‌توانند در حین تور طبیعت‌گردی و یا حتی تور نوروز در طبیعت داشته باشند. این فعالیت نقش مهمی در سلامت روح و جسم دارد و به همین دلیل به انجام آن بسیار توصیه می‌شود. بسیار مهم است که برای انجام این فعالیت اصول پیاده‌روی رعایت شود تا این فعالیت به بهترین شکل خود صورت گیرد. اگر علاقه‌مند به شرکت در تور طبیعت‌گردی یا انواع تور نوروز هستید می‌توانید با مشاوران آژانس گردشگری دالاهو مشورت نمایید.



1392/05/31 | کد مطلب: 1169
برچسب‌ها: نکات سفر
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.