تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

پل زمان‌خان- چهارمحال و بختیاری

اگر مسافر استان «چهارمحال‌وبختیاری» و شهرستان‌های «سامان» یا «شهرکرد» هستید، حتماً برای دیدن پل «زمان خان» وقت بگذارید. پل زمان خان یکی از جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود که در حین مسافرت شخصی و یا همراه با تور شهرکرد باید حتماً از آن دیدن کنید. این پل تاریخی بر روی رودخانه زاینده‌رود بنا شده و دو طرف ساحل این رود را به یکدیگر وصل می‌کند. در ادامه از این پل و نکات مهم در مورد آن بیشتر خواهیم گفت.

رفتینگ در رودخانه

پل زمان‌خان کجاست؟

پل زمان‌خان در استان چهارمحال‌وبختیاری و در فاصله ۲۷ کیلومتری شمال شهرکرد و 5.2 کیلومتری شهرستان سامان قرار گرفته است. از آنجایی که این پل در یک منطقه خوش آب‌وهوا قرار دارد یکی از جاذبه‌های مهم استان چهارمحال‌وبختیاری شناخته می‌شود و مسافران بسیاری در تور داخلی شهرکرد برای بازدید به سراغ آن می‌روند. این پل بر روی رودخانه زاینده‌رود نصب شده و به دلیل قدمت و از طرفی طبیعت بکر اطرافش یکی از جاذبه‌هایی است که نباید در هنگام سفر با تور شهرکرد آن را از دست داد.

پل زمان‌خان یکی از جاذبه‌های چهارمحال و بختیاری است.

مشخصات پل زمان‌خان

یکی از نکات مهم برای مسافران تور داخلی این است که بدانند این پل چه ویژگی‌های خاصی دارد. پل زمان خان طولی به اندازه ۳۰ متر دارد و دارای دو دهانه است. نکته جالب برای مسافران تور شهرکرد که باید در هنگام بازدید به آن توجه داشته باشند این است که طول دهانه‌های این پل با یکدیگر برابر نیستند. این پل بر روی سه پایه سنگی بنا شده و قدمت آن به زمان صفویان می‌رسد. پل زمان‌خان شهرکرد جز آثار ملی ایران به شمار می‌رود و پس از «سی و سه پل» و «پل خواجو» مهم‌ترین پل ساخته شده بر روی زاینده‌رود است.

تاریخچه پل زمان‌خان

از دیگر نکات جالب برای مسافران تور شهرکرد در مورد این پل، تاریخچه این پل است. پل زمان‌خان به دستور «زمان‌خان» رئیس طایفه ایل «نفر» و از سرداران معروف شاهان صفوی ساخته شد. پیش از این دستور عشایر ناچار بودند برای عبور و مرور از رود زاینده‌رود بگذرند که خطرات بسیاری برای آنها داشت. در نهایت زمانی که یک کودک در آب زاینده‌رود غرق شد و مادر او به نزد زمان خان شکایت برد، این سردار تصمیم به احداث پل بر روی زاینده‌رود گرفت.

پل زمان‌خان یکی از جاذبه‌های مهم در دوره صفویه است.


پس از احداث پل زمان‌خان که با کمک اهالی انجام شد، این پل سه بار تحت بازسازی قرار گرفت. اولین بار در سال ۱۲۰۲ توسط کارگزاران حکومت صفوی، دومین بار در سال ۱۲۸۹ توسط خوانین روستای «ایل بیگی» و در نهایت در سال ۱۳۲۱ توسط حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه «چم عالی» بازسازی‌هایی بر روی این پل انجام شد.

معماری پل زمان‌خان

معماری پل زمان‌خان نیز برای مسافران تور داخلی شهرکرد می‌تواند بسیار جذاب باشد. پل زمان‌خان شباهت بسیاری به پل‌های دوره ساسانی دارد. این پل بر روی سه پایه سنگی بنا شده و دارای دو دهانه نامساوی قوسی شکل با عرض‌های متفاوت ۵ و 5.6 متر است. پایه میانی پل با چرخشی ۳۰ درجه نسبت به جریان آب حالتی قوسی دارد و یک دریچه کوچک و توخالی برای کاهش وزن و جلوگیری از رانش پل، بر بالای پل نصب شده است. در ساخت بدنه پل زمان‌خان آجر به کار رفته و استحکام آن به دلیل طاق‌های ضربی و ملاط گچ و ساروج استفاده شده در ساخت این پل است. پل زمان‌خان بر روی یک صخره احداث شده تا به عنوان یک پایه و موج‌شکن به استحکام پل کمک کند. این پل ۳۲ متر طول و 4.5 متر پهنا دارد و در ارتفاع ۱۲ متری از بستر زاینده‌رود قرار گرفته است.

پل زمان‌خان موج‌شکن‌هایی برای مهار شدت آب زاینده‌رود دارد.

چه تفریحاتی در هنگام بازدید از پل زمان‌خان امکان‌پذیر است؟

مسافران تور داخلی زمانی که به دیدن پل زمان‌خان می‌روند، می‌توانند تفریحات دیگری نیز در این منطقه داشته باشند. از جمله این تفریحات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رفتینگ

رفتینگ به شکل گروهی با یک قایق در آب‌های خروشان انجام می‌شود و مسافران تور شهرکرد می‌توانند رفتینگ در رودخانه زاینده‌رود را در نزدیکی پل زمان‌خان تجربه کنند. درجه سختی موج‌های رودخانه زاینده‌رود بین 2 و ۳ متغیر است و در اطراف پل زمان‌خان حتی به ۴ نیز می‌رسد.

رفتینگ از جذاب‌ترین تفریح‌ها در حومه پل زمان‌خان است.

ماهیگیری

مسافران تور داخلی که به ماهیگیری علاقه‌مند هستند می‌توانند در این منطقه به صید قزل‌آلا وحشی بپردازند. اگر به ماهیگیری علاقه‌مند هستید وسیله‌های آن را حتماً به همراه ببرید.

شنا

از دیگر تفریحاتی که مسافران تور شهرکرد می‌توانند در اطراف پل زمان‌خان داشته باشند شنا کردن است. باید توجه داشت شنا زمانی مجاز است که رودخانه مواج نیست و خطری فرد را تهدید نمی‌کند.

پیک‌نیک کردن

به دلیل طبیعت بسیار زیبا و تماشایی اطراف پل زمان‌خان بسیاری از مسافران تور داخلی در اطراف این پل تاریخی پیک‌نیک می‌کنند و از طبیعت زیبای آن لذت می‌برند.

پیک‌نیک در اطراف پل زمان‌خان از تفریح‌های متداول است.

بهترین زمان برای بازدید از پل زمان‌خان

به مسافران تور داخلی پیشنهاد می‌شود که برای سفر به این منطقه فصل بهار و تابستان را انتخاب کنند. در این فصل‌ها شهر سامان آب‌وهوای معتدل دارد و رودخانه در بهترین وضعیت خودش است. آب‌وهوای شهرکرد در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد است و این کاهش دما می‌تواند برای مسافران تور شهرکرد خوشایند نباشد.

مکان‌های دیدنی در اطراف پل زمان خان

مسافران تور داخلی می‌توانند در هنگام بازدید از پل زمان‌خان به دیدن نقاط دیدنی زیر نیز بروند:

روستای هوره

پیشینه تاریخی این روستا به ۷۰۰ سال قبل باز می‌گردد و دیدنی‌های تاریخی و طبیعی مختلفی دارد. «قلعه هوره» یکی از این دیدنی‌های این روستا است.

روستای سوادجان

این روستا در حاشیه رودخانه زاینده‌رود و در اطراف پل زمان خان قرار دارد. به دلیل قابلیت‌های فرهنگی، بافت روستا و باغ‌های سرسبز از نقاط دیدنی این منطقه برای مسافران تور شهرکرد به شمار می‌رود.

قلعه چالشتر

این قلعه در شهرکرد و ناحیه چالشتر قرار گرفته و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. تزیینات بسیار زیبای آن برای افراد اهل معماری و هنر در تور داخلی شهرکرد بسیار دیدنی است.

نکات مهم در هنگام بازدید از پل زمان خان

در هنگام بازدید از پل زمان‌خان بهتر است نکات زیر را حتماً در نظر داشته باشید:
• در روزهای تعطیل ترافیک سنگینی در اطراف پل زمان خان وجود دارد. در این روزها باید به کمبود فضای پارکینگ و کمبود سرویس بهداشتی توجه داشته باشید.
• هنگام بازدید از پل زمان‌خان حتی در فصول گرم، لباس گرم به همراه ببرید.
• از شنا کردن در زمانی که رودخانه بسیار پرآب است خودداری کنید.
• اگر نیاز به وسیله‌ای دارید آن را پیش از خروج از شهر سامان خریداری کنید.
• در زمان بازدید زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید.

شدت آب و دمای آن شنا کردن در اطراف پل زمان‌خان را تقریبا غیرممکن کرده است.

سخن آخر

پل زمان‌خان یکی از دیدنی‌های استان چهارمحال‌وبختیاری و شهرستان سامان است که امروزه بسیاری از افراد جهت دیدن آن در تور شهرکرد شرکت می‌کنند. این پل از آنجایی که بر روی رودخانه زاینده‌رود قرار گرفته و از طرفی طبیعت بسیار زیبایی آن را احاطه کرده بسیار پربیننده است و می‌تواند اوقات خوشی را برای مسافران تور داخلی بسازد.
اگر مشتاق دیدن این پل تاریخی هستید، می‌توانید برای شرکت در تور شهرکرد اطلاعات لازم را از مشاوران آژانس گردشگری دالاهو دریافت کنید.



1402/05/20 | کد مطلب: 1918
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
رضا
1399/01/24 13:02
سلام خیلی خوب بود ولی محل عبور عشایر قشقایی بوده چون ییلاق و قشلاق بختیاری در غرب زیبای استان و شمال سبز خوزستان میباشد لطفا اصلاح کنید
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/02/02 11:13
دوست عزیز
سلام

از دقت نظر شما ممنونیم. موضوع بررسی و متن اصلاح شد.

با تشکر

تیتر نیوز کرمانشاه
1393/05/27 13:45
با سلام و عرض ادب
شما در سایت تیتر نیوز کرمانشاه لینک شدید و تیتر اخبار شما بصورت انلاین درج خواهد شد.
لطفا لینک بفرمایید
با تشکر ارشادی
پاسخ دهید...
دالاهو نیوز
1393/06/22 08:14
با سلام، درحال راه اندازی این امکان در سایت دالاهو هستیم. به محض راه اندازی، آدرس سایت شما لینک می‌گردد.
سینا
1393/05/21 15:32
من رفتم خیلی زیباست ،
سفر به پاین منطقه رو بهتون پیشنهاد می کنم
پاسخ دهید...
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.