تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

کباب بناب ثبت ملی شد

30 رای   شما هم امتیاز بدهید!

در جلسه‌ی شورای ثبت میراث ناملموس که چند روز قبل در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد،‌ قرعه به نام کباب «بناب» از آذربایجان شرقی افتاد و مهارت پخت این کباب هم در فهرست میراث ناملموس ایران ثبت شد.

 

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی ثبت مهارت در انواع و اقسام کارها به خصوص «پخت» را یک رسم در دنیا می‌داند. او در پاسخ به اعتراض خبرنگار ایسنا که چرا باید به سمت ثبت ملی این نوع آئین‌ها برویم در حالی که هنوز بخش‌های مهمتری برای ثبت داریم حتی در حوزه‌ی میراث ناملموس؛ می‌گوید: این در همه جای دنیا رسم است که مهارت پخت غذاهای مختلف که از سال‌های گذشته در هر کشوری پخته می‌شود،‌ را در سطح ملی ثبت کنند. وی مهارت پخت کباب «بناب» را دارای ویژگی‌های خاص خود می‌داند و می‌گوید: تفاوت این کباب آذربایجانی در نحوه پخت، ابعاد، ‌اندازه و نحوه تهیه‌ی آن است، به همین دلیل معتقدیم آن را باید زودتر به ثبت برسانیم.

کباب بناب نوعی از کباب کوبیده منسوب به شهر بناب در استان آذربایجان شرقی است. این کباب از گوشت تازه و چربی‌دار گوسفند، در اندازه‌ای بسیار بزرگ‌تر از کباب کوبیده معمولی تهیه می‌شود.

روش معمول تهیه کباب بناب بدین صورت است که گوشت تازه گوساله و گوسفند را به همراه مقدار مشخصی پیاز خرد شده درروی کنده بزرگی از درخت (معمولا گردو یا توت)، به وسیله ابزاری ساطور مانند بنام «قیمه‌چه» ساطوری می‌کنند تا جایی‌که گوشت به قیمه‌چه بچسبد. پس از آن گوشت ساطوری به سیخ کشیده می‌شود و بر روی زغال طبخ می‌شود.

کباب بناب bonab kebab

نظری با اشاره به اقدام کشوری مانند ترکیه که «دَم کردن قهوه» را در لیست انتظار یونسکو قرار داده یا بلژیک که مهارت «سیب‌زمینی سرخ کردن» را برای ثبت در فهرست میراث جهانی ناملموس به یونسکو معرفی کرده‌ است،‌ ادامه می‌دهد: از سال گذشته نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی آذربایجان شرقی، شهرداری و فرمانداری این استان درخواست ثبت کباب «بناب» را داشتند، که موفق شدیم این کار را به سرانجام برسانیم.

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در ادامه با تاکید بر اینکه در ثبت میراث معنوی ملی هیچ اولویت‌بندی وجود ندارد، گفت: اگر قرار باشد بین نوروز و کباب «بناب» یکی را انتخاب کنیم، قطعا این اولویت‌بندی پیش می‌آید. نظری با اشاره به ثبت ملی مهارت شیره‌ی انگورگیری مزارع بجستان، شیوه پخت نان کلیک،‌ فتیر‌، فتیر شیرین‌، ساجی‌، کماج‌ و ارده کشی در این فهرست در سال‌های گذشته اظهار می‌کند: براساس کنوانسیون ما موظف هستیم یکسری آثار مانند میراث ناملموس شامل هنرهای سنتی‌، دانش مربوط به کیهان و طبیعت‌، آیین و رسوم، زبان‌ و حتی قصه‌های محلی را در فهرست میراث معنوی به ثبت برسانیم. وی فنون و مهارت‌های مربوط به خوراک را از مهم‌ترین میراث فرهنگی بشری می‌داند و می‌گوید: خوراک حتی در راه ایجاد و تغییر فرهنگ نقش اساسی دارد و از گذشته‌های دور هم بحث‌های متفاوتی در شیوه آشپزی و پخت خوراک وجود داشته است، خوراک‌هایی که هر کدام نشان دهنده‌ی ذائقه یک قوم هستند.

منبع: ایسنا



1394/04/25 | کد مطلب: 2806
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
مهناز قاضی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.