تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

همه چیز درباره سفر به کلیمانجارو

ما مردمان تانزانیا، شمعی روشن خواهیم کرد و آن را بر بالای قله کلیمانجارو قرار خواهیم داد، درست در زمانی ‌که نور پشت مرزهای ماست، امید خواهیم داد در لحظه‌ی ناامیدی، عشق می‌ورزیم در نفرت و محترم می‌شماریم در لحظه‌ای که همه تحقیر می‌کنند.

 

کلیمانجارو بلندترین قله آفریقا و به قول گردشگران این ناحیه بام تانزانیا‌ست. کلیمانجارو در محدوده مرزی بین تانزانیا و کنیا قرار گرفته و گونه‌های گیاهی و جانوری خاص و شگفت‌انگیز در کلیمانجارو یکی از عوامل جذب گردشگر به آن‌جا‌ست. صعود به قله، سافاری، گردش در دامنه‌های تماشایی کلیمانجارو و اقیانوس ابری که در صبح و شب امکان تماشای آن وجود دارد خاطرات فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

 

کلیمانجارو و بومیان منطقه

نسل آینده مردمان این منطقه هم همچون پدرانشان ساده، صمیمی و خودمانی‌اند

 

مردم بومی در این منطقه، گردشگران مرد را با عنوان "کاکا" به معنی برادر و خانم‌ها را با لفظ "جووآ" به معنی خواهر صدا می‌کنند. حس احترام و صمیمت در میان بومیان این مناطق همواره وجود دارد و آن‌ها ضمن ارائه خدمات مناسب به شما سعی ‌می‌کنند فاصله‌ای را با گردشگران حفظ کنند، مثلا مرسوم است که وارد اقامتگاه گردشگران نمی‌شوند و اجازه ندارند بر سر یک میز با شما غذا بخورند. متاسفانه هنوز سایه برخی باورهای غلط برده‌داری که در سالیان دور این مردمان را به بند کشیده بود،  دیده می‌شود.

غذای اصلی مردم این ناحیه موز پخته است که به گردشگران خوردن آن را توصیه نمی‌کنند. چون ممکن است چندان به مذاقتان خوش نیاید! از نوعی ذرت هم آرد تولید می‌کنند و در طبخ غذاهای محلی‌شان از آن استفاده می‌کنند.

 

نام کلیمانجارو از کجا آمده؟

راز این کلمه در خود قله‌ی کلیمانجارو نهفته است، قله‌ای که اکثر ماه‌های سال در مه فرو رفته. عقاید خرافی یا اعتقاد عجیب و غریبی در مورد کلیمانجارو وجود ندارد اما مردم این ناحیه آن را بسیار دوست دارند و برایشان محترم است؛ بیشتر به این علت که کسب درآمد و گذران زندگیشان به کلیمانجارو وابسته است.

 

کلیمانجارو

ما هم به شما توصیه می‌کنیم با کلیمانجارو همانند بومیان آن منطقه با احترام برخورد کنید.

 

لحظه ورود و اسکان در منطقه

در هنگام ورود به منطقه حتما بایستی ثبت نام کنید و فرمی به ‌شما می‌دهند تا مشخصات خود را بنویسید و سپس یک لیدر اصلی، یک گاید همراه، یک آشپز و یک پورتر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. باید بدانید که استفاده از لیدر، آشپز و حتی پورتر در این منطقه اجباری‌ست و از میان بومیان منطقه انتخاب می‌شوند.

آشپز در طول مدت اقامتتان برایتان سوپ و حلیم خواهد پخت و شما باید برای غذای خود به‌خصوص در هنگام پیاده‌روی و هایکینگ‌ها از غذاهای کنسروی، تخم مرغ پخته، اسنک و شکلات استفاده کنید. پورتر بار و وسایل شما را حمل خواهد کرد و شما فقط بارهای جزیی و شخصی خود را می‌توانید حمل کنید.

 

پورترهای کلیمانجارو

بسیاری از این آشپز‌ها و پورتر‌ها به‌دنبال تحصیلات عالی هستند و این بدانید که خیلی از آن‌ها تحصیلکرده‌اند.

 

 

در مسیر مارانگو اقامت‌گاهی برای اسکان وجود دارد که بسیاری از گردشگران در لحظه ورود در آن ساکن می‌شوند از مغازه ورودی مارانگو می‌توانید مایحتاج ضروری خود را خریداری کنید. اقامت‌گاه ماندارا نیز مناسب است و مسیر آن هم بسیار جذاب.

 

مسیر حرکت به سمت ماندارا

در این مسیر تماشایی پیاده روی خواهید داشت تا به اقامت‌گاه ماندارا برسید

 

 

مغازه ورودی مارانگو

به راحتی می‌توانید آنچه احتیاج دارید از این مغازه بخرید

 

اقامت‌گاه مانداراچ

چشم‌انداز اقامتگاه ماندارا(Mandara) تابلویی که هرگز آن را از یاد نخواهید برد

 

 

آشنایی با مناطق پنج‌گانه کلیمانجارو

کلیمانجارو شامل پنج منطقه است که قله، دامنه، مناطق استپی، دشت‌ها و جنگل‌ها بخش‌های عمده‌ی آن هستند. هر بخش جذابیت‌ها و پوشش گیاهی خود را دارد و حیوانات مختلفی را در هر منطقه خواهید دید که میمون قطعا در بین این حیوانات هست.

 

میمون‌های کلیمانجارو

این موجودات دوست داشتنی حتما سر راهتان قرار خواهند گرفت

 

پارک‌های ملی کلیمانجارو

پارک کیناپا که از سال 1971 ساخت و حفاظت آن شکل گرفت و در سال 1977 بازگشایی شد و تاکنون در حال ارائه خدمات به گردشگران است. به قوانین ورودی این پارک حتما توجه کنید چون به‌همراه داشتن وسایلی ممنوع است که احتمال دارد برایتان عجیب باشد. مثلا هیچ‌گونه شی پلاستیکی، نایلونی نباید به‌همراه داشته باشید. ورود به پارک بدون اجازه رسمی ممکن نیست. بریدن و آسیب رساندن به هر چیز جاندار و غیر جاندار ممنوع بوده و در صورت تخلف با شما برخورد خواهد شد. حق سوزاندن هیچ وسیله‌ای را ندارید(آتش روشن کردن ممنوع است.)

 

قوانین پارک کیناپا

تمامی این قوانین برای حفظ محیط زیست کلیمانجارو‌ست

 گونه‌های Endemic  گیاهی و جانوری در کلیمانجارو

این منطقه چون دارای آب tropical  است، گیاهان خاص این نوع آب و هوا را به‌راحتی در آن می‌یابید. وقتی به بخش کوهستانی در کلیمانجارو وارد شوید، جایی که وضعیت زمین سنگی‌ست و منطقه کوهستانی آغاز می‌شود گیاهانی را می‌یابید که روی سنگ‌ها رشد می‌کنند. این گل‌ها را فقط در کلیمانجارو می‌یابید. پروتی Protea  یکی از همین گیاهانی است که در کلیمانجارو یافت می‌شود. 

 

کیاه پروتی-کلیمانجارو

برگ‌های این گیاه حالت چرمی دارند، این گیاه در جنوب آفریقا بیشتر یافت می‌شود.

 

 

گیاه Endemic در این منطقه Impatient Kilimanjaro نام دارد که از گیاهان خاص این منطقه است و در هیچ جای دیگری جز کلیمانجارو آن‌را نمی‌یابید. حتما در هایکینگ و پیاده‌روی‌هایتان خوب گیاهان را بررسی کنید تا این گونه خاص را از دست ندهید.

 

impatient kilimanjaro

گیاهی که فقط در کلیمانجارو می‌توان با آن عکس یادگاری گرفت

 

لیچن Lichen  گیاه دیگری‌ست که به درختان کلیمانجارو آویزان است و حتما آن‌ها را خواهید دید و در مناطق جنگلی کلیمانجارو دیده می‌شود.

 

Lichen

لیچن ها همچون موهای درختان کلیمانجارو هستند که با باد می‌رقصند و منظر تماشایی را برایتان خواهند ساخت.

 

نکته جالب این‌که بومی‌های این منطقه موز را در کنار قهوه و در دامنه‌های کلیمانجارو می‌کارند؛ آن‌ها معتقدند قهوه نیاز به سایه دارد و این سایه را درخت موز تامین می‌کند.

 

 صعود به قله و هایکینگ

برنامه‌های صعود به قله معمولا بین 6 تا 8 روز خواهد بود که شما به‌طور میانگین 7 روز را باید به آن اختصاص دهید. برای صعود 5 مسیر وجود دارد. استفاده از مسیر مارانگو بیشتر دیده می‌شود. گفته می‌شود در مسیر مارانگو هاستل‌های بهتر و اقامت‌گاه‌های بهتری وجود دارد. در اقامت‌گاه ماندرا هم برای اقامت مشکل خاصی نخواهد بود، این اقامت‌گاه تشک دارد اما استفاده از کیسه خواب هم لازم است.

 

مسیر صعود به کلیمانجارو

مسیر صعود و دو قله Mawenzi و Kibo  کاملا مشخص هستند، برای صعود با کمک راهنمایتان بایستی یکی از این مسیرها را انتخاب کنید.

 

 

Mandara Hut

اقامت‌گاه ماندارا که می‌توانید اقامت خوبی را در کنار بومیان منطقه داشته باشید

 

 

برای هایکینگ هم گشت‌های یک، دو و یا سه روزه وجود دارد که گشت و گذار در دامنه کلیمانجارو،  تماشای حیوانات و گیاهان این مناطق بسیار جالب خواهند بود. تصور دیدن گونه‌های خاص حیوانات از نزدیک و تماشای منظره چشم‌نواز کلیمانجارو و اقیانوس ابر که همیشه وجود دارد، جاذبه‌هایی هستند که در سفر به کلیمانجارو به‌سادگی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت.

 

Moshi villages

روستای مشی (Moshi) در کنار مارانگو هست و در حال حاضر مشغول پخت غذا هستند، شما هم اگه دوست داشته باشید می‌توانید غذایشان را امتحان کنید

  

کی بریم کلیمانجارو؟

شاید تصور کنید که چون کلیمانجارو در آفریقاست، تابستان زمان مناسبی برای سفر نباشد، اما دقیقا تابستان‌های کلیمانجارو زمان مناسبی برای هایکینگ و صعود به قله است. این تایم از خرداد ماه تا اواخر مهر بسیار مناسب است. همین‌طور اواخر آذر ماه تا اوایل بهار.

 

 



1395/08/25 | کد مطلب: 3577
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
رضاتوکل
1398/02/06 11:39
من بهمن 1395 صعود قله کلیمانجارو داشتم و خیلی کشور تانزانیا محل خوبی است امیدوارم برای همه دوستان امکانپذیر باشد.
پاسخ دهید...
بابك فريدي
1398/02/23 22:59
سلام اميدوارم خوب باشيداگر امكان داره چند سوال ازتون داشتم در صورت امكان به من پيام بدين ممنون ميشمbabak_faridi@
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.