تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

باغ فین کجاست؟

صحبت از سفر به کاشان که می‌شود، سریع فکرمان به سمت باغ فین می‌رود، باغ فین هم امیرکبیر و آن داستان‌های بعدش را در ذهن‌مان تداعی می‌کند. اما هیچ می‌دانستید این باغ از نظر معماری و مهندسی یک سیستم جالب دارد؟ آب عنصر مهمی در شکل‌گیری این باغ و بناهای داخلش است که...

باغ فین کجاست؟

اگر تصمیم گرفته‌اید چند دوره تاریخی را یکجا ببینید، قطعا باغ فین گزینه خوبی‌ است. برای رفتن به این باغ ابتدا از تهران به سمت کاشان حرکت می‌کنید و سپس به سمت روستای فین رهسپار می‌شوید.

چرا باغ فین خاص است؟

منطقه فین، به دلیل داشتن چشمه، از گذشته‌های دور مورد توجه حاکمان وقت بوده. این باغ سیستم آب‌رسانی جالب و مهندسی شده‌ای دارد که غیاث‌الدین محمود کاشانی آن را طراحی شده. این باغ دارای چند عمارت زیباست، که هرکدام مربوط به یک دوره تاریخی است. آب در این باغ به چند صورت راکد، فورانی، جوششی و روان وجود دارد. آب جاری باغ فین از چشمه سلمانیه تامین می‌شود. جالب است بدانید که در این باغ حفظ تقارن بسیار اهمیت داشته است ولی به مرور زمان از این تقارن کم شده است.

تقارن در معماری بناهای این باغ.

مهم‌ترین و زیادترین گیاهی که در اینجا می‌بینیم، سرو و چنار است. اغلب این درختان بین 100 تا 470 سال سن دارند. فکرش را بکنید شما میان باغی قدم می‌زنید که سالیان خیلی دور مردان و زنانی با دست‌های زحمت‌کش درختی کاشته‌اند و ما در قرن 21 ثمره آن را می‌بینیم.

 تلفیقی از تاریخ و آرامش.

در باغ فین چه می‌بینیم؟

این باغ نمونه کامل تاریخ است، زیرا از هر دوره‌ای یک بنا می‌بینیم. اولین بنایی که می‌بینیم کوشک صفوی‌ است. این بنا در دوره شاه عباس اول برای تفریح ساخته شد و در دوره صفوی عمارت کلاه فرنگی به آن اضافه شد، ولی در حال حاضر اثری از کلاه فرنگی نیست. حتما حصار محیطی باغ نظرتان را جلب خواهد کرد، این حصار در دوره صفویه با چهار برج ساخته شد. در محوطه باغ دو حمام از دوره صفویه و قاجاریه نمایان است که از درون به هم متصل شده‌اند و درهای آنها از بیرون باغ بسته‌ است. عمارت‌های بعدی که اوج ذوق و هنر ایرانی را در آن‌ها می‌بینیم خلوت کریمخانی، شترگلوی قاجاری، حوض جوش، اتاق نشیمن، خلوت نظام‌الدوله، تقسیم‌گاه آب و موزه ملی کاشان است.

شکوه تاریخ.

کی به باغ فین برویم؟

همانطور که واضح است باغ‌ها در بهار و تابستان از زیبایی بسیار دلچسبی برخوردار هستند. اما پاییز و زمستان، دیدن این باغ خالی از لطف نیست، چون علاوه بر محیط دل‌انگیزش، بناها ما را جذب خواهند کرد.

در سفر به فین چه چیزهایی با خود ببریم؟

یک کوله کوچک آماده کنید و در آن یک قمقمه بگذارید. مقداری خوراکی بردارید. کفش‌های راحت بپوشید و عینک آفتابی فراموش‌تان نشود. دوربین هم عضو جدانشدنی سفرهای شما باشد. خوش بگذرد.

باغ فین یک اثر تمام عیار ایرانی‌ست، اگر به این باغ رفتید، مراقب ارث اجدادی‌مان باشید.



1396/09/30 | کد مطلب: 4001
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
مریم میزانی

عاشق سفر و طبیعت، علاقه‌مند به خواندن بی‌وقفه


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.