تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

روز درختکاری

به دلیل شرایط اقلیمی، درختکاری در ایران ریشه در علایق ملی و سنت‌های تاریخی دارد. برخی از روایات تاریخی نشان می‌‌دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن‌ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌گذاشتند. در بین اشیای پیدا شده از گذشتگان نقش گیاهان و درخت ار نقوش پر تکرار بوده است. از پیشینه این روز در ایران چه می‌دانید؟ این مطلب به بهانه این روز در 15 اسفند به این موضوع پرداخته است.

پیشینه روز درختکاری

تفاوت اقلیم در هر منطقه‌ای باعث ایجاد رسوم مختلف در گذر زمان شده است. به نوشته دانشنامه برتانیکا، روز درختکاری را نخستین بار جولیئس استرلینگ مورتون (Morton Sterling Julius) روزنامه‌نگار و سیاستمدار آمریکایی که از سال 1893 تا 1897 میلادی وزیر کشاورزی آمریکا بود پایه گذاری کرد. در پی پیشنهادها و پیگیری‌های او، جشن روز درختکاری اولین بار در نبراسکا در تاریخ 10 آوریل 1872میلادی برگزار شد. این سال در ایران مقارن با سلطنت ناصرالدین شاه قاجار بود و در ایران نیز برگزار و بیش از یک میلیون درخت کاشته شد. در حال حاضر این روز در کشورهای مختلف با توجه به شرایط اقلیمی‌شان در تاریخ‌های مختلفی برگزار می‌شوند.

به دلیل شرایط اقلیمی ایران، درختکاری در ایران دارای ریشه در علایق ملی و سنت‌های تاریخی دارد.

چرا روز درختکاری اهمیت دارد؟

روز درختکاری را می‌توان بهانه‌ای دانست برای ادای احترام به محیط زیست و تلاشی برای احیای آن. شرایط آب و هوایی کشورمان در اکثر مناطق خشک و کم باران است. با کاشت درختان سازگار با این وضعیت جوی، می‌توان شرایط جوی را متعادل ساخت. طبیعت و فضای سبز وسیله‌ای برای بقای بشری و حفظ زیبایی‌های شهر و به عنوان میراثی ارزشمند به همه انسان‌ها متعلق است.

چطور روز درختکاری را جشن بگیریم؟

این روز فرصتی است برای اینکه راجع به اهمیت حفظ گونه‌های مختلف گیاهان و درختان مطالعه کنیم. با کاشتن یک نهال مناسب با شرایط اقلیمش می‌توانید این روز را جشن بگیرید. یکی از مواردی که برای کاشت نهال باید به آن توجه کنیم شرایط آب و هوایی و اقلیم آن گونه است. به طور مثال کاشت نهال نخل برای شرایط آب و هوایی تهران مناسب نیست. مورد دیگری که بهتر است برای انتخاب نهال به آن توجه کنید میزان مصرف آب آن درخت است؛ با توجه به اقلیم خشک ایران و وضعیت کم‌آبی غالب بهتر است که درختانی را که نیاز به آب کمتر دارند بکارید.

با قاتل درختان شهری آشنا شوید

در میان نام آلودگی‌های محیط زیستی، آلودگی هوا و... شاید نام  آلودگی نوری کمی مهجور باشد. اما باید بدانید که این آلودگی تقریبا هم پای سایر آلودگی‌ها بر جان موجودات زنده اثر می‌گذارد و باعث ایجاد اختلالات فراوان و در نهایت نابودی می‌شود. یکی از این موارد را می‌توانیم در میان درختان شهری ببینیم که بخاطر آلودگی‌های نوری شهرها در حال نابودی هستند. حامد میرزاخلیل، پژوهشگر آلودگی نوری در این باره می‌گوید: «گرچه با نورپردازی، از نظر ما انسان‌ها درختان، زیبا به نظر می‌آیند اما با این کار سهم زندگی درخت از آن گرفته می‌شود. چون درخت هم مثل انسان به تاریکی نیاز دارد و با نورپردازی چرخه فیزیولوژی درخت به هم می‌ریزد. گیاهان با دو شاخصه «دمای هوا» و «طول روز» متوجه تغییر فصل و فرارسیدن خواب زمستانی می‌شوند. نورپردازی باعث می‌شود که درخت حس کند که هنوز طول روز کم نشده و همچنان تابستان است، برای همین هم فرآیند خزان درختان با تأخیر اتفاق می‌افتد. طبیعتاً با این روال فصل شکوفه‌زنی هم چند ماه عقب می‌افتد و در نهایت به تدریج باعث مرگ درخت می‌شود.» ماجرایی که این روزها گریبانگیر درختان خیابان ولیعصر شده و اگر به دادن آن نرسیم جان بقیه درختان شهری را نیز خواهد گرفت.

درختانی که با نورپردازی‌های شبانه از استرحت محرومند.

در روز درختکاری این کارهای ساده را امتحان کنید:

  • دراین زمینه تحقیق کنید که سیاره‌مان بدون درخت‌ها چه سرنوشتی خواهند داشت؟
  • راجع به آلودگی نوری و اثرات آن روی درختان مطالعه و اطلاع رسانی کنید.
  • یک نهال مناسب با اقلیم شهرتان بکارید.


1397/12/13 | کد مطلب: 4470
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
پرستو صاحبی

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
امیررضا خروطی
1401/06/27 17:15
سلام واقعا درخت ها عالی است و باید به آن ها احترام گذاشت
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/06/29 10:59
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1400/03/14 12:35
سلام چطور میتونم ماهم بکاریم باید چکار کنیم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/03/17 15:00
دوست عزیز
سلام

می توانید با شهرداری منطقه خود هماهنگ کنید.

باتشکر از پیام شما

ناشناس
1399/05/22 14:14
سلام هرسال درخت میکارم در دالاهو    الانم مشقول آبیاری هستم
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/05/25 10:42
دوست عزیز
سلام

بسیار عالی.

با تشکر از پیام شما

برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.