تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

عوارض خروج از کشور را چطور بپردازیم؟

پرداخت عوارض خروج از کشور برای شهروندانی است که قصد سفر خارجی دارند و برای خدماتی که دریافت می‌­کنند باید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنند. عوارض خروج از کشور در ایران به صورت پلکانی و بر اساس تعداد سفر در سال (اول فرودین هر سال تعداد سفر خارجی شما صفر خواهد شد) محاسبه می‌­گردد. باید در نظر داشته باشید که عوارض خروج از کشور شما بسته به نوع سفری که در پیش دارید، متفاوت خواهد بود. در ایران سفرها به سه نوع کلی تقسیم می‌­شوند، سفرهای علمی، سفرهای زیارتی و سفرهای سیاحتی. بر اساس مصوبه هیئت دولت آخرین نرخ عوارض خروج از کشور در سال 1400 به این صورت خواهد بود.

تورهای خارجی

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور (Departure Tax) به مبلغ پولی گفته می‌شود که تمام مسافران تور خارجی یا مسافرانی که به شکل شخصی سفر می‌کنند باید برای خارج شدن از مرز آن را پرداخت کنند. قانون پرداخت عوارض خروج از کشور از سال ۱۳۶۴ در ایران اجرا شد؛ اما از سال ۱۳۹۸ با نام مالیات خروج از کشور از مسافران دریافت می‌شود. مبلغی که مسافران به‌عنوان عوارض خروج از کشور می‌پردازند به طور عمده به حساب دولت واریز می‌شود و بخش کوچکی از آن متعلق به سازمان گردشگری است.
عوارض خروج از کشور نه تنها برای سفرهای هوایی دریافت می‌شود؛ بلکه برای سفرهای دریایی یا زمینی نیز پرداخت آن ضروری است. نکته مهم دیگر در مورد پرداخت عوارض خروج از کشور این است که بدون پرداخت آن امکان دریافت ارز مسافرتی برای مسافر وجود ندارد.
مقدار عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۲
جهت پرداخت عوارض خروج از کشور برای مسافر تور خارجی و دیگر افراد قوانینی وجود دارد که در جدول زیر آن را مشاهده می‌کنید:
نوع مسافر سفر اول به ریال سفر دوم به ریال سفر سوم به ریال نوع مرز
مسافر عادی 4.000.000 6.000.000 8.000.000 تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
زائرین حج عمره و تمتع 1.320.000 1.980.000 2.640.000 تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
زائرین عتبات‌عالیات 375.000
125.000
450.000
150.000
450.000
150.000
مرز هوایی
مرز زمینی و دریایی
مرزنشینان 750.000
250.000
6.000.000
6.000.000
8.000.000
8.000.000
مرز هوایی
مرز زمینی و دریایی
ورزشکاران تیم‌های ملی با مجوز وزارت ورزش و جوانان 2.640.000 2.640.000 2.640.000 تمامی مرزها (هوایی، زمینی، دریایی)
 

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

ساده‌ترین روش برای پرداخت عوارض خروج از کشور به شکل اینترنتی و از طریق سامانه سداد است. این سامانه در واقع یک سامانه ویژه جهت پرداخت عوارض خروج از کشور محسوب می‌شود. در ادامه به روش‌های مختلف پرداخت عوارض اشاره می‌کنیم:
پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق شعب بانک ملی ایران: از سال ۱۳۹۷ به بعد مسافران می‌توانند عوارض خروج از کشور را فقط در شعب ارزی بانک ملی ایران پرداخت کنند.
پرداخت عوارض خروج از کشور به شکل آنلاین: مسافران می‌توانند به سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور یا همان سامانه پرداخت الکترونیکی سداد مراجعه کنند و به‌راحتی عوارض خود را بپردازند.
پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق ATM: در فرودگاه امام خمینی و بسیاری از فرودگاه‌های دیگر کشور دستگاههای خودپرداز GSS قرار داده شده است. این دستگاه‌ها، خودپرداز غیرنقدی محسوب می‌شوند و مسافران می‌توانند به‌راحتی با این دستگاه‌ها عوارض خود را بپردازند.
پرداخت عوارض خروج از کشور با کارت‌خوان پرداخت الکترونیک سداد: دستگاه‌های کارت‌خوان سداد به سامانه پلیس گذرنامه متصل هستند و به همین دلیل به‌وسیله آنها می‌توان هزینه خروج از کشور را پرداخت.
بهتر است قبل از رفتن به فرودگاه عوارض خروج از کشور را بپردازید
 
پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه: مسافران می‌توانند در داخل فرودگاه از طریق دستگاه‌های خودپرداز به‌راحتی عوارض خود را بپردازند.
پرداخت عوارض از طریق سامانه امور مالیاتی: با ورود به درگاه پرداخت اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور، مسافران تور خارجی و مسافران شخصی می‌توانند به‌راحتی عوارض خود را پرداخت کنند.

اعتبار عوارض خروج از کشور چقدر است؟

مدت‌زمان اعتبار عوارض خروج از کشور تا پایان همان سال است. در واقع اگر مسافری نتوانست در زمان مقرر سفر کند با داشتن رسید پرداختی و شماره پیگیری پرداخت می‌تواند در سفرهای بعدی از آن استفاده کند.
زمان پرداخت عوارض خروج
مسافران تور خارجی و دیگر مسافران باید بدانند که عوارض را تا ۳۰ دقیقه قبل از سفر می‌توانند پرداخت کنند؛ اما بهتر است این کار به دقایق پایانی موکول نشود؛ زیرا ممکن است مشکلی به وجود آید و مسافر از سفر باز بماند.

چه افرادی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

افرادی که در ادامه از آنها نام برده می‌شود نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند:
خدمه پرواز و خدمه کشتی‌های تجاری و مسافربری
افراد با گذرنامه سیاسی
دانشجویان که برای تحصیل در کشور دیگر زندگی می‌کنند و فاصله بین سفرهای آنها بیشتر از سه ماه است.
ایرانیان مقیم کشورهای خارجی که در آنجا مشغول به کارند و دارای کارنامه شغلی از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند.
جانبازان و بیمارانی که برای درمان با مجوز به کشورهای دیگر سفر می‌کنند (همراه این افراد از تخفیف ۴۰ تا ۶۰ درصدی برای پرداخت عوارض برخوردار است.)

چه کسانی از تخفیف در عوارض خروج برخوردار هستند؟

از جمله افرادی که می‌توانند از تخفیف پرداخت عوارض سفر استفاده کنند می‌توان به ورزشکاران، مرزنشینان و زائران اشاره کرد. نرخ عوارض خروج برای ورزشکاران تیم ملی که مجوز وزارت ورزش دارند ۲۶۴ هزار تومان است و مبلغی که از زائران دریافت می‌شود در جدولی که بالاتر قرار داده قابل مشاهده است. همچنین افراد خارجی و افراد مقیم کشورهای دیگر نیازی به پرداخت عوارض خروج از کشور ندارند.

عوارض خروج از کشور برای کودکان

مسافران تور خارجی و دیگر مسافران باید بدانند که برای کودک و حتی نوزاد خود باید عوارض خروج از کشور را بپردازند.
نحوه استرداد عوارض خروج از کشور
در صورتی که مبلغ عوارض خروج از کشور توسط مسافران تور خارجی یا مسافران دیگر پرداخته شود؛ اما به هر دلیلی فرد بخواهد آن را استرداد کند، می‌تواند به سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی www.evat.ir مراجعه نماید و جهت استرداد اقدام کند.
حتی کودکان و نوزادان نیز باید عوارض خروج از کشور را بپردازند
 

مدارک لازم جهت پرداخت عوارض خروج

مسافران تور خارجی و دیگر مسافران برای پرداخت عوارض به مدرک خاصی نیاز ندارند و فقط باید با استفاده از یک کارت بانکی و مشخصات معتبر مسافر عوارض را پرداخت کنند. باید توجه داشت رسید عوارض باید حتماً به نام شخصی باشد که قصد سفر دارد.
 

سخن آخر

یکی از نکات مهم برای مسافران تور خارجی و یا دیگر مسافران که سفر شخصی دارند پرداخت عوارض خروج از کشور است. جهت پرداخت این عوارض قوانینی وجود دارد که مسافران تور خارجی باید حتماً در هنگام پرداخت در نظر بگیرند. میزان عوارض خروج از کشور با توجه به نوع سفر و تعداد آن متفاوت است و باید در هنگام پرداخت در نظر گرفته شود.


1400/04/17 | کد مطلب: 4683
برچسب‌ها: نکات سفر
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.