تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

شهر تاریخی سیمره-ایلام

32 رای   شما هم امتیاز بدهید!

شهر باستانی سیمره جزو اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است. این محوطه در سال ۱۳۱۰ شمسی به شماره ۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 سِیمَرِه شهری باستانی در ضلع غربی و جنوب غربی دره شهر است. این شهر مربوط به اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و مرکز ایالت مهرجانقذق یا مهرجانکدک بوده است. این شهر باستانی بزرگ‌ترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است. مساحت این شهر بالغ بر ۲۰۰ هکتار است. 

www.dalahoo.com

به نظر می‌رسد این شهر به علت وقوع زلزله‌ای در سال ۳۳۴ هجری قمری تخریب و خالی از سکنه شد. گچبری‌های منحصر به فردی از این شهر  به‌ دست آمده که در نوع خود بی‌نظیر هستند. خانه اربابی، بنای مسجد، اماکن حاشیه سیل‌بند و اماکن مسکونی حاشیه‌نشین شهر مکان‌های کاوش شده در ۹ فصل کاوش در این محوطه تاریخی‎اند.

www.dalahoo.com

دره سیمره از دیرباز به لحاظ ویژگی‌های طبیعی، اجتماعی و اقتصادی و موقعیت خاص خود همواره مورد توجه گروه‌های انسانی واقع بوده است. شهر سیمره و پل گاومیشان، بزرگ‎ترین پل تاریخی غرب کشور، در شهرستان دره شهر نامزد ثبت در فهرست آثار جهانی هستند. ثبت جهانی تپه‌های پیش از تاریخ دشت دهلران نیز در این فهرست قرار دارند. 

www.dalahoo.com



1392/02/12 | کد مطلب: 867
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.