تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

افسوس کجاست؟

اگر به دنیای یونانی - رومی ترکیه علاقه‌مند هستید باید حتماً به شهر باستانی افسوس در تور ترکیه سر بزنید. افسوس یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ترکیه به شمار می‌رود که در برهه‌ای از زمان به عنوان دومین شهر مهم جهان شناخته می‌شده است. این شهر تاریخی نزدیک ازمیر و کوش آداسی، کامل‌ترین متروپولیس کلاسیک اروپا دانسته شده و زمانی پایتخت رومی آسیای صغیر بوده است. اگرچه امروز ویرانه‌هایی از این شهر باقی مانده؛ اما همچنان یکی از دیدنی‌های تور خارجی ترکیه به شمار می‌رود و دیدن آن به مسافران تور ترکیه که علاقه‌مند به تاریخ‌اند توصیه می‌شود.

تور ترکیه

شهر افسوس کجاست؟

شهر افسوس، این شهر باستانی و برجسته، زمانی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مراکز تجاری در منطقه مدیترانه محسوب می‌شد. این شهر در فاصله ۱۸ کیلومتری از کوشی آداسی در منطقه غربی کشور ترکیه قرار دارد. نزدیک بودن این شهر به مکان‌های توریستی همچون شهر ازمیر و کوش آداسی باعث می‌شود که یکی از مکان‌های دیدنی باشد که مسافران تور خارجی ترکیه در سفر خود از آن دیدن می‌کنند.

افسوس در 18 کیلومتری شحر ساحلی کوش‌آداسی واقع شده است

تاریخچه شهر افسوس ترکیه (Ephesus)

قدمت شهر افسوس ترکیه به دوران نوسنگی باز می‌گردد. در گذشته به مرور این شهر چنان اهمیتی پیدا کرد که آن را پایتخت آسیای صغیر ‌نامیدند و همچنین از آن به عنوان دومین شهر مهم در زمان امپراتوری رومی‌ها یاد می‌کردند.
اولین ساکنان اولیه افسوس «کارانیان» و «لیدیان» بودند و این شهر پیش از ورود یونانی‌ها «آپاشام» نامیده شده است. بعدها با ورود یونانی‌ها در قرن ۱۱ پیش از میلاد مسیح، این شهر را افسوس نامیدند.
شهر افسوس از حدود ۱۴۴ سال پیش از میلاد مسیح تحت تسلط رومی‌ها قرار داشته و در حدود ۲۷ سال قبل از میلاد مسیح از آن به عنوان پایتخت آسیای صغیر یاد می‌شده است.

افسوس از مهم‌ترین دیدنی‌های ترکیه و محوطه‌های باستانی جهان است


برای مسافران تور ترکیه شاید جالب باشد که بدانند شهر تاریخی افسوس از لحاظ مذهبی نیز اهمیت بسیاری داشته است. این شهر از جمله آخرین مکان‌هایی بوده که حضرت مریم در آن روزگار سپری کرده و همچنین شخصیت‌های مهمی از کتاب مقدس همچون «پولس» (Pávlos) و «جان» در این شهر زندگی کرده‌اند. بسیاری از تاریخ‌نگاران معتقدند جان انجیل خود را در این شهر نوشته و زمانی که مریم مقدس در حال احتضار بوده او را به تپه‌های سبز سلجوق برده است. تأیید رسمی برای این روایات وجود ندارد؛ اما روزانه صدها نفر از افسوس و خانه حضرت مریم در نزدیکی آن دیدن می‌کنند.
جدای از اهمیت مذهبی، آثار به‌جامانده از این شهر نشان می‌دهند که بیشتر جمعیت این شهر را افراد تحصیل‌کرده و ثروتمند تشکیل می‌دادند. این شهر همچنین از لحاظ تجاری نیز اهمیت بسیاری داشته و برای قرن‌ها رابط شرق به غرب محسوب می‌شده است.

مکان‌های دیدنی افسوس ترکیه

زمانی که مسافران تور ترکیه به این شهر تاریخی وارد می‌شوند ممکن است در ابتدا تصور کنند که با یک خرابه تاریخی مواجه هستند. این تصویر اولیه پس از ورود به شهر کاملاً تغییر می‌کند. بسیاری از فضاهای داخل این شهر تصویری کامل از آنچه در این شهر مستقر بوده را ارائه می‌دهند. در ادامه با مهم‌ترین این مکان‌ها آشنا می‌شوید:

معبد آرتمیس (Artemis Temple)

«آرتمیس» یکی از ایزد بانوان یونان باستان به شمار می‌رفت که معبد آن در حدود ۳۰۰۰ سال پیش در افسوس ساخته شد. معبد آرتمیس در افسوس یکی از جاذبه‌های بسیار مهم این شهر برای مسافران تور خارجی ترکیه به شمار می‌رود. این معبد تقریباً دوبرابر هر معبد یونانی در آن زمان بود و یکی از عجایب هفت‌گانه جهان باستان به شمار می‌رود. امروزه فقط یک ستون و یک فونداسیون از این معبد باقی مانده درحالی‌که در گذشته این معبد ۱۲۷ ستون داشت که هر کدام ارتفاعی در حدود 18.3 متر و قطری 1.2 متری داشتند. این معبد در قرن چهارم پس از یک آتش‌سوزی تخریب شد. در طول زمان بارها این معبد مرمت و بازسازی شد تا در نهایت بقایای آن به شکل امروزی باقی ماند.

آمفی‌تئاتر بزرگ افسوس (The Great Theatre of Ephesus)

یکی دیگر از بخش‌های شهر افسوس که برای مسافران تور خارجی ترکیه می‌تواند بسیار جذاب باشد آمفی‌تئاتر بزرگ افسوس است. ظرفیت این آمفی‌تئاتر بزرگ ۲۵ هزار نفر بوده و به عقیده بسیاری از مورخان این آمفی‌تئاتر در زمان خود بزرگ‌ترین آمفی‌تئاتر محسوب می‌شده است. در این آمفی‌تئاتر درام به اجرا در می‌آمد و بعدها مبارزات گلادیاتورها و خوانش و موعظه‌های انجیل نیز در آن انجام می‌شد. دیدن و نشستن بر روی سکوهای این آمفی‌تئاتر می‌تواند نوعی تجربه سفر در زمان برای مسافران تور ترکیه باشد.

در افسوس ترکیه می‌توانید جاذبه‌های یونانی بسیار ارزشمندی را ببینید

آمفی تئاتر اودئون افسوس (Odeon Amphiteatre)

یکی دیگر از بخش‌های جذاب شهر تاریخی افسوس برای مسافران تور خارجی ترکیه این آمفی‌تئاتر نسبتاً کوچک‌تر است. این مکان را «آمفی‌تئاتر مسقف» نیز می‌نامند که در حدود ۱۵۰ سال پس از میلاد مسیح ساخته شده است. از این مکان برای برگزاری برخی از بازی‌ها یا کنسرت‌ها استفاده می‌کردند و ظرفیتی در حدود ۱۵۰۰ نفر داشته است. امروزه مسافران تور ترکیه می‌توانند از بخش‌هایی از پله‌های این آمفی‌تئاتر که به سن منتهی می‌شوند، دیدن کنند.

کتابخانه سلسوس (Celsus Library)

یکی از زیباترین بخش‌های شهر افسوس برای مسافران تور خارجی کتابخانه «سلسوس» به شمار می‌رود. این مکان یکی از سه کتابخانه بزرگ جهان باستان محسوب می‌شده است. امروزه نمای این کتابخانه فقط قابل دیدن است؛ اما همچنان شکوه و جذابیت خود را دارد. این کتابخانه در ۱۲۵ سال پس از میلاد مسیح برای یادبود یکی از دولتمردان آن زمان افسوس ساخته شده که آرامگاه او نیز در همین مکان قرار دارد. زلزله و بلایای دیگر باعث تخریب این کتابخانه شده‌اند؛ اما بازسازی گسترده‌ای در این مکان در حال انجام است تا شکوه این مکان باقی بماند.

کتابخانه سلسوس از مهم‌ترین دیدنی‌ها در افسوس است

حمام‌های افسوس

یکی دیگر از بخش‌های جذاب افسوس برای مسافران تور ترکیه حمام‌های این شهر است. این حمام‌ها در گذشته در ورودی شهر ساخته می‌شدند تا مسافران پیش از ورود به شهر بتوانند نظافت کنند. حمام‌های شهر افسوس در کنار ورودی بالایی آن قرار گرفته‌اند و فقط مکانی برای نظافت نبودند؛ بلکه کارکرد اجتماعی نیز داشتند. این حمام‌ها محل قرار ملاقات‌های مهم و انتقال پیام‌ها و ایجاد ارتباطات بودند.

 

زمان بازدید از شهر تاریخی افسوس

اگر مشتاق دیدن شهر تاریخی افسوس شده‌اید و می‌خواهید در تور ترکیه به دیدن آن بروید باید در بین ساعت‌های ۸ صبح تا ۶:۳۰ دقیقه بعدازظهر به این مکان مراجعه کنید. این زمان ممکن است در طول سال تغییراتی داشته باشد و بهتر است پیش از رفتن به این مکان سایت مربوط به این شهر تاریخی را حتماً بررسی نمایید. جهت بازدید از شهر تاریخی افسوس مسافران تور خارجی ترکیه باید بلیط ورودی تهیه کنند.

در تور خارجی ترکیه حتما زمانی را برای دیدن افسوس درنظر بگیرید

سخن آخر

شهر تاریخی افسوس یکی از مکان‌های دیدنی در تور ترکیه به شمار می‌رود که سالانه مسافران بسیاری در قالب تور خارجی ترکیه برای بازدید به آن روانه می‌شوند. این شهر تاریخی با ویرانه‌هایی که از کتابخانه، آمفی‌تئاتر، معابد و... باقی مانده همچنان می‌تواند نگاه هر مسافری را به خود مبهوت سازد و درکی عمیق‌تر از گذشته به افراد ببخشد.
جهت شرکت در تور ترکیه و دیدن این شهر تاریخی، مسافران تور خارجی می‌توانند اطلاعات لازم را در مورد این سفر از مشاوران گردشگری دالاهو دریافت نمایند.



1397/10/09 | کد مطلب: 4378
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

ترجمه آزاد: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1402/05/19 12:56
آدرس افسوس را ننوشتید
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/06/20 13:17
دوست عزیز
سلام

ممنون از حسن توجه شما، حتما مسیر دسترسی به افسوس در متن اضافه خواهد شد.

با تشکر از پیام شما

برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.