تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

ارسباران

65 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 1,608 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 66 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای دالاهو به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای داخلی

تور ارسباران

تور ارسباران نه تنها شما را به وسط جنگلی پهناور می‌رساند؛ بلکه به شما اجازه می‌دهد بر مکانی قدم بزنید که زمانی قیام «بابک خرم‌دین» و جنگ ایران و روسیه را به خود دیده است.
منطقه ارسباران را با نام‌های دیگری همچون «آرازبار»، «ارسبار»، «قره داغ» یا «قراچه داغ» نیز می‌شناسند. این منطقه کوهستانی و جنگلی در بخش شمالی استان آذربایجان شرقی قرار دارد و با بیش از ۷۰ هزار هکتار به عنوان «ذخیره‌گاه زیست‌کره» (Biosphere) در یونسکو به ثبت رسیده است.
منطقه ارسباران که به‌عنوان یک پارک ملی شناخته می‌شود به دلایل متعددی اهمیت دارد. تنوع حیات‌وحش این جنگل یکی از ویژگی‌های این منطقه است که باعث شده، ارسباران را «موزه حیات‌وحش» بنامند. در این منطقه حدود ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، ۴۸ گونه پستاندار، ۲۲ گونه ماهی و ۵ گونه دوزیست زندگی می‌کنند. پرندگان و حیواناتی همچون «سیاه خروس»، گراز، سیاه‌گوش، بز، خرس قهوه‌ای و حتی گرگ و پلنگ از جمله این حیوانات هستند.
پوشش گیاهی این منطقه از دیگر جاذبه‌هایی است که باعث خاص بودن این منطقه در ایران می‌شود. ارسباران دارای سه اقلیم مختلف است که خزری، مدیترانه‌ای و قفقازی نام دارند. تنوع این سه اقلیم باعث شده که در بخش جنوبی این جنگل پوشش مرتعی دیده شود در حالی که در قسمت شمالی افراد با پوشش جنگلی مواجه خواهد شد. از جمله درختان خاص این جنگل درخت‌های بلوط، زرشک، گلابی، زغال‌اخته، سماق، انار وحشی و تمشک هستند؛ اما میوه بومی این جنگل «قره قاط» نام دارد که میوه‌های ترش‌اش در اواسط تابستان می‌رسند. از دیگر نکات جالب در مورد این منطقه وجود ۲۵۰ گونه قارچ در آن است که یکی از معروف‌ترین آنها قارچ «دنبلان» نام دارد که به قیمت بالایی نیز به فروش می‌رسد.
گل‌های زیبای جنگل‌های ارسباران را نیز نباید فراموش کرد. یکی از زیباترین گل‌های این جنگل گل «هرگز فراموشم نکن» است که داستان‌های زیادی دارد. یکی از روایت‌ها حاکی از آن است که عاشقی برای دادن این گل به معشوقش، خود را به آب زده و پس از چیدن گل، در هنگام غرق شدن از معشوقش خواسته تا او را فراموش نکند. پس از این حادثه نام این گل را «هرگز فراموشم نکن» گذاشته‌اند.
این منطقه همچنین بستر گیاهان دارویی بسیاری همچون «آویشن» و «بومادران» نیز هست.
جاذبه‌های تاریخی منطقه ارسباران در کنار طبیعت آن از دیگر مواردی است که باعث جذب گردشگران تور داخلی به این منطقه می‌شود. «قلعه بابک خرم‌دین» که قدمت آن به دوران «ساسانی» باز می‌گردد یکی از جاذبه‌های این منطقه است. آرامگاه مادر «تیمور لنگ» نیز با اشعار و تصاویر بی‌نظیر حکاکی شده بر روی سنگ‌هایش شما را به تاریخ پرحادثه خواهد برد.
سفر با تور ارسباران یک امکان فوق‌العاده برای دیدن طبیعت بی‌نظیر و جاذبه‌های تاریخی است که در کمتر نقطه‌ای تجربه هر دوی این موارد امکان‌پذیر است.

مسیر تور ارسباران

مسافران تور داخلی ارسباران با وسیله نقلیه اتوبوس راهی این منطقه خواهند شد. برای رسیدن به این منطقه باید به سمت تبریز و از آنجا به «اهر» و «کلیبر» که در کناره جنوب شرقی این منطقه حفاظت شده قرار دارد، رفت. مسافران تور داخلی که می‌خواهند از قطار یا هواپیما جهت سفر استفاده کنند باید خود را به تبریز برسانند و از آنجا همراه سایر مسافران تور ارسباران دالاهو شوند.

بهترین فصل سفر به ارسباران کی است؟

ارسباران یک منطقه کاملاً کوهستانی است و هوای خنک آن باعث می‌شود مسافران تور داخلی در فصل بهار و تابستان به سمت این منطقه روانه شوند. این منطقه برای مسافران کلافه از گرما یکی از بهترین انتخاب‌های موجود است.

جاهای دیدنی ارسباران کجاست؟

از جنگل و جاذبه‌های خاص آن گفتیم، حال باید کمی به سوی تاریخ پیش برویم. یکی از تاریخی‌ترین بناهای این منطقه که از مشهورترین دژهای تاریخی ایران نیز هست «دژ بابک» یا «قلعه جمهور» نام دارد. این قلعه که به آن قلعه بابک هم می‌گویند در سال ۱۳۴۵ به ثبت جهانی رسیده و پایگاه سردار ایرانی، بابک خرم‌دین بوده است.
رود «ارس» در این منطقه از دیگر جاذبه‌های آن است که از کوه‌های ترکیه سرچشمه می‌گیرد و به مرز ایران و ارمنستان می‌رسد. در این رود یکی از بهترین نویسندگان ایرانی «صمد بهرنگی» غرق شده و دیدن این رود شاید همچون خواندن یک داستان عجیب برای مسافران تور ارسباران باشد.
«کلیسای سنت‌استپانوس» از دیگر جاذبه‌های این منطقه است که به ثبت جهانی رسیده و پس از «قره کلیسا» از اهمیت بالایی برای ارامنه برخوردار است.
در میان همه این جذابیت‌ها، آشنایی با عشایر قره داغ بخش جذابی از سفر با تور ارسباران است. اگر با این عشایر روبرو شدید هم صحبتی با آنها و بهره بردن از مهمان‌نوازی و صحبت‌های گرم‌شان یکی از بهترین بخش‌های سفرتان خواهد شد.

غذاهای محلی تور ارسباران چیست؟

در تور ارسباران در کنار دیدن سرسبزی این منطقه و جاذبه‌های تاریخی باید غذاهای محلی آذربایجان شرقی را نیز بچشید. یکی از غذاهای بسیار معروف مردم این منطقه «کوفته» است که آن را به نام «کوفته‌تبریزی» نیز می‌شناسند. این غذا ترکیبی از گوشت چرخ‌کرده، لپه، سبزی کوفته و... است و طعم بسیار لذیذی دارد. «قارنی یاریخ» (بادمجان شکمپر) از غذاهای خوشمزه دیگری است که در این منطقه طعم آن چشیدنی است. اگر دلتان هوس آش کرده حتماً به سراغ «آش ماست» بروید که شباهت بسیاری به آش دوغ دارد و طعم آن بی‌نظیر است.

چه وسایلی برداریم؟

مسافران تور داخلی ارسباران باید یک کفش پیاده‌روی مناسب برای این سفر همراه داشته باشند. حتماً یک‌دست لباس گرم نیز با خود ببرید تا در ارتفاعات به خوبی خود را بپوشانید. تجهیزات دیگری همچون وسیله‌های شخصی، داروها، چراغ‌قوه و... را به هیچ عنوان فراموش نکنید. ازآنجایی‌که به منطقه‌ای تاریخی پا می‌گذارید که موسیقی سنتی عاشیق‌ها (نوازندگان این منطقه) از آن سرچشمه گرفته، می‌توانید تعدادی از آهنگ‌های معروف این نوازندگان را در مسیر رفتن به همراه داشته باشید. گوش دادن به این موسیقی اصیل و پرسوز و گداز کمک می‌کند درک بهتری از موسیقی طبیعت و غنای تاریخ در این منطقه به دست آورید.

تور ارسباران برای چه کسانی مناسب است؟

تور ارسباران برای آنهایی که طبیعت‌دوست هستند، دوست دارند در جنگل‌های انبوه پیاده‌روی کنند و از جادوی صدای طبیعت سیراب شوند، عالی خواهد بود. همچنین اگر به تاریخ ایران و رشادت سرداران ایرانی علاقه دارید، تور ارسباران دالاهو برای‌تان عالی خواهد بود.

ارسباران را حداقل در چند روز بگردیم؟

برای تور ارسباران حدود 2 تا 3 روز زمان کافی است. در این فرصت می‌توانید جاهای دیدنی زیبایی را ببینید، در جنگل‌ها قدم بزنید و سوغاتی‌هایی جذاب و خوشمزه را باخود به خانه بیاورید.

در سفر به ارسباران کجا بمانیم؟

در هنگام سفر به ارسباران در قدم اول می‌توانید در اقامتگاه‌های جنگلی این منطقه بمانید و تجربه بودن در طبیعت را به این شکل کامل کنید. همچنین در مناطق اطراف، هتل‌ها، مسافرخانه‌ها یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارند که می‌توانید در آنها اقامت کنید. مسافران تور ارسباران دالاهو در یک فضای امن، مناسب و با امکانات کافی اقامت دارند. این محل با توجه به معیارهای آژانس دالاهو برای اقامت مسافران از استانداردهای لازم برخوردار است و یک اقامت دلچسب را می‌توانید در آن تجربه کنید

قبل از تور ارسباران بدانید

بسیار مهم است که مسافران تور داخلی ارسباران نکات زیر را حتماً در نظر داشته باشند:
• حتماً در هنگام پیاده‌روی در جنگل با گروه همراه باشید و از آنها جدا نشوید.
• وجود راهنما برای دیدن جنگل ارسباران لازم است و به هیچ عنوان به تنهایی به این منطقه نروید.
• به دلیل اینکه به یک منطقه جنگلی وارد می‌شوید که در آن حیوانات وحشی زندگی می‌کنند احتمال مواجه شدن با آنها را در نظر داشته باشید.
• به هیچ عنوان قارچ‌های این منطقه را جهت استفاده نچینید؛ زیرا بسیاری از این قارچ‌ها سمی هستند و ممکن است جان خود را به خطر بیندازید.
• اگر می‌خواهید از گیاهان خوراکی یا دارویی استفاده کنید تنها به‌اندازه‌ای آنها را بکنید که جوابگوی مصرف شخصی شما هستند. این کار کمک می‌کند گیاه بتواند دوباره به بازیابی خود بپردازد.
• از ریختن زباله در جنگل خودداری کنید و حتماً کیسه‌زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها با خود به همراه داشته باشید.

سوغات و صنایع‌دستی ارسباران

ازآنجایی‌که در هنگام سفر با تور داخلی ارسباران از روستای کلیبر می‌گذرید، می‌توانید به سراغ سوغات و صنایع‌دستی مردم آن بروید. یکی از سوغات مهم این منطقه زغال‌اخته است که محبوب‌ترین سوغاتی کلیبر نیز به شمار می‌رود. می‌توانید خود زغال‌اخته یا محصولات مرتبط به آن مانند ترشی، لواشک، شربت و... را تهیه کنید. «کوکه» یکی از نان‌های خاص این منطقه است که یک نان‌روغنی زنجبیلی به شمار می‌رود و می‌توانید به‌عنوان سوغات این تور داخلی آن را در نظر بگیرید. اگر بخواهیم از صنایع‌دستی بگوییم «ورنی بافی» که هنر دست عشایر قره داغ است انتخاب مناسبی است. این یادگاری همیشگی را می‌توانید به عنوان نشانه‌ای ماندگار از این سفر همراه خود تا خانه کنید.

 

نسخه انگلیسی تور ارسباران: Arasbaran


  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر




بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
ناشناس
1402/10/21 20:23
سلام،احمدی هستم از ساری،خیلی دلم میخاد حاشیه رودارس را تماشا کنم،...بهترین مسیر شروع ویا بهترین تور مسافرتی زمینی را بفرمائید.
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1402/11/01 09:42
دوست عزیز
سلام

تورهای مربوط به این منطقه هنوز روی سایت ما بارگذاری نشدند به محض قرار گرفتن روی سایت می توانید با مطالعه اطلاعات هر تور، تور مدنظرتان را انتخاب کنید.

با تشکر از پیام شما

عطیه
1401/06/10 00:10
میشه لطفاً دوباره این تور رو اکی کنید؟
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1401/06/14 15:41
دوست عزیز
سلام

تورهای ما برای فصل مناسب سفر به آن مقاصد طراحی و روی سایت بارگذاری می‌شوند، به محض اینکه مجددا فصل مناسب سفر به این منطقه فراهم شود و شرایط بازدید فراهم باشد حتما این تور بارگذاری خواهد شد.

با تشکر از پیام شما

نیما
1396/07/29 06:23
ستار خان و باقر خان کورد بودن یا تورک ؟؟؟
پاسخ دهید...
تحریریه دالاهو
1396/07/29 11:24
هر دو، ترک بوده‌اند. یادشان گرامی.
کربلایی محمد
1397/03/14 14:04
نه کورد بود نه تورک2 دلاور 2 سردار از دیار آزربایجانسردار ملی و سالار ملی
ناشناس
1398/02/24 22:01
هر دو از افتخارات ترک بودن روحشان شاد یادشان گرامی باد

در حال حاضر تور ارسباران نداریم اما اگر مشخصات تماست رو ثبت کنی، قول می‌دیم وقتی سفر جدید برنامه‌ریزی کردیم، قبل از همه بهت خبر بدیم.

نفر