تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

کرمان گردی

32 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 989 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 43 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
تورهای آینده دالاهو برای این مقصد
مــشاهــده هــمه تــورها

تورهای داخلی

کرمان را بهتر بشناسیم

پهناورترین استان در جنوب شرقی کشور، استان کرمان است. کرمان برخلاف دیگر استان‌های جنوبی کشور از مرتفع‌ترین مناطق ایران است.  به دلیل وسعت زیادش آب‌وهوای متنوعی در نقاط مختلف استان وجود دارد. برای سفر به کرمان باید از استان‌های کویری عبور کنیم تا به دیار شازده ماهان برسیم.

 

چرا کرمان خاص است؟

شاید برایتان جالب باشد که کرمان ازنظر داشتن میراث جهانی یونسکو در میان استان‌های ایران رتبه اول را دارد. 7 اثر تاریخی این استان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. همچنین از نظر منابع طبیعی هم بزرگترین پارک ملی جنوب ایران، یعنی پارک ملی خبر درجنوب غربی این استان است.  

در کرمان چه می‌بینیم؟

همانطور که گفته شد اولین استان ایران ازنظر میراث فرهنگی، کرمان است. در این استان آثار تاریخی فراوانی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

مجموعه گنجعلی خان

این مجموعه یادگار دوران صفویان در کرمان است. قسمت‌های مختلف آن شامل: میدان، مسجد، حمام، بازار، مدرسه، کاروانسرا، ضرابخانه و آب‌انبار است. با قدم زدن در مجموعه گنجعلی خان به تاریخ آن دوران سفر کنید.

این مجموعه یادگار دوران صفویان در کرمان است.

یخدان مویدی

یکی از بزرگترین یخدان‌های خشتی در کرمان قرار دارد. مردم کرمان هم مانند سایر ساکنان شهرهای کویری بناهایی برای ذخیره و خنک نگه داشتن آب ساخته بودند. از جمله قنات، آب‌انبار، یخدان و... که بزرگترین آن‌ها یخدان مویدی است.

یکی از بزرگترین یخدان‌های خشتی در کرمان قرار دارد.

باغ موزه هرندی

این باغ که در زمان یکی از صاحب منصبان کرمان در اواخر دوره قاجار ساخته شده، امروزه به‌عنوان موزه موسیقی و باستان‌شناسی استفاده می‌شود. نکته جالب توجه در بنای عمارت این باغ، رعایت تمام نکات معماری یک عمارت ایرانی است. در نتیجه علاوه‌بر آثار دیدنی موزه‌ها، می‌توانید تمام اجزا یک عمارت ایرانی در زمان قاجار را ببینید.

تمام نکات معماری یک عمارت ایرانی در این بنا رعایت شده.

گنبد جبلیه

این گنبد تنها بنای سنگی کرمان است که خارج از شهر و بدون هیچ حصاری بنا شده. تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست. اما باتوجه به ویژگی‌های معماری‌اش آن را به زمان ساسانی نسبت می‌دهند که اوایل دوران اسلامی مرمت شده. یا با الهام از معماری دوره ساسانی ساخته شده. گنبد جبلی را در دوره‌های بعدی از جمله در زمان سلجوقیان مجددا مرمت کرده‌‍اند.

یکی از جاذبه‌های مربوط به دوران قبل از اسلام در کرمان گنبد جبلیه است.

مسجد جامع کرمان

ساخت این مسجد 700 ساله مربوط به زمان حکومت آل مظفر است. این مسجد 4 ایوانه در طول تاریخ حوادث زیادی را پشت سر گذاشته. از به توپ بسته شدن در زمان آقا محمدخان قاجار تا به آتش کشیده شدن در زمان پهلوی دوم. از زیبایی‌های این مسجد می‌توان معماری خاص، کاشی‌کاری‌های زیبا، معرق‌کاری و ساعت سردر شرقی آن را نام برد.

ساخت این مسجد 700 ساله مربوط به زمان حکومت آل مظفر است.

باغ شازده ماهان

قطعا یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد کرمان که برای همه آشناست، باغ شازده ماهان است. اگر می‌خواهید با معماری باغ ایرانی آشنا شوید حتما به این باغ سر بزنید. باغ شازده ماهان مانند نگینی در کویر است. چرا که با باز شدن در ورودی باغ، از محیطی کویری به فضایی سرسبزو زیبا در دل کویر قدم می‌گذارید.

یکی از جاذبه‌های محبوب این شهر، باغ شازده ماهان است.

علاوه‌بر آثار تاریخی که گفته شد، نه تنها شهر کرمان، بلکه دیگر قسمت‌های این استان از جمله ماهان، جیرفت، میمند و... نیز از نظر  آثار باستانی و طبیعی غنی و دیدنی هستند.

سوغات کرمان

آیا می‌دانید معروفترین سوغات کرمان چیست؟ سوغات کرمان برای علاقه‌مندان به شیرینی بسیار جذاب است. انواع شیرینی‌های خوشمزه محلی از جمله کلمپه، کماچ سهن، قطاب و دیگر خوراکی‌ها شامل فالوده، قاووت، زیره و پسته کرمان بسیار محبوبند. از دیگر سوغاتی‌های این شهر می‌توان به صنایع دستی متنوع آن شامل پته دوزی، قالی، گلیم، خورجین، آجیده‌دوزی، گبردوزی، عریض‌بافی و ظروف مسی اشاه کرد. برای اطلاعات بیشتر مطلب «11 پیشنهاد خرید سوغاتی از کرمان» را بخوانید.

کماچ سهن، از شیرینی‌های خوشمزه و مقوی کرمان است.

جشن‌های کرمان

در کرمان هم مانند دیگر شهرهای ایران جشن‌های باستانی برگزار می‌شود که یکی از جاذبه‌های این شهرند. جشن سده همه ساله 40 روز پیش از نوروز در این شهر برگزار می‌شود. جشن دیگری که مخصوص شهر کرمان است، جشن تندرستون (شادی و سلامت) است که 40 روز بعد از نوروز در پشت پارک پردیسان و در کنار قلعه دختر برگزار می‌شود.

در این روز مردم به آش پختن، نذری دادن، ساز زدن و شادی کردن می‌پردازند.

 

کی به کرمان برویم؟

کرمان تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی دارد. اگر به دنبال آب‌وهوای معتدل هستید، بهترین زمان سفر به کرمان برای شما ماه‌های اریبهشت، خرداد، شهریور و مهر است. اما به دلیل محبوبیت این شهر در بین گردشگران، در ایام نوروز پذیرای مسافران زیادی است.

 

نسخه انگلیسی تور کرمان گردی: Kerman Tour


  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر




بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
n.s.q.divingcenter.ssi@gmail.com
1401/03/09 12:57
سلام و درود بر شما با توضیحات جامع و کاملی که در سایتتون قراردادید. ضمن تشکر از شما که بشخصه از راهنمایی های مفیدتون استفاده کردم ، خواستم برای سایر دوستان هم که به پیج شما سر میزنند یک پیشنهاد بدهم که در سفرشون به جزیره زیبای قشم می توانند برای تفریحات دریایی از خدمات کلوپ غواصی استفاده کنند.
پاسخ دهید...