تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

صعود سبلان

52 رای شما هم امتیاز بدهید!

خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای دالاهو به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

 

تورهای ترکینگ

تور صعود سبلان سفر به کجاست؟

تور داخلی صعود سبلان سفر کوهنوردان را به کوهی ممکن می‌کند که آن را «مقدس‌ترین کوه ایران» می‌نامند. این تور کوهنوردی مسافران را به آغوش کوهی می‌برد که برخی از مردم بومی عقیده دارند محل بعثت «زرتشت» به شمار می‌رود.
تور صعود سبلان یک تور داخلی خاص است که در طبیعت این کوه آتشفشانی و غیرفعال که از دره «قره‌سو» در شمال غرب اردبیل تا کوه «قوشاداغ» امتداد یافته، انجام می‌گیرد.
کوه سبلان که به ترکی آذربایجانی به آن «ساوالان» نیز می‌گویند ارتفاع ۴۸۱۱ متری دارد و پس از قله دماوند و «علم‌کوه» سومین قله بلند ایران به شمار می‌رود. این کوه به دلیل آبگرم‌های طبیعی دامنه کوه، وجود یخچال‌ها و برف دائمی و طبیعت زیبا و منحصر به فردش جای خود را در دل بسیاری از افراد باز کرده است.
کوه سبلان که به زبان تالشی آن را «سلفون» نیز می‌نامند در فهرست آثار طبیعی ملی کشور به ثبت رسیده و از جمله کوه‌هایی است که بسیاری از افراد سودای صعود به آن را در سر دارند.
این کوه مرتفع سه قله مشهور دارد. بزرگ‌ترین قله آن به نام «سلطان» شناخته می‌شود و دو قله دیگر آن «هرم» و «کسری» هستند. از دیگر جاذبه‌های این کوه می‌توان به سنگی طبیعی به شکل عقاب اشاره کرد که در جبهه غربی قله سبلان و در کنار جان‌پناه قرار دارد. این سنگ را به نام «قارتال» نیز می‌شناسند و نماد سبلان به شمار می‌رود.
دریاچه سبلان با شکل بیضی مانند خود در بالای قله از دیگر جاذبه‌های این کوه است که عمقی در حدود ۴۰ متر دارد. این دریاچه جز در تابستان در ماه‌های دیگر یخ می‌زند و جلبک‌ها و جانداران سخت‌پوست از جمله موجودات زنده آن هستند.
بسیاری اعتقاد دارند که زرتشت در بالای کوه سبلان در کنار دریاچه زیر سنگی بزرگ آرمیده است. نوشته‌های باستانی حاکی از این هستند که سبلان مکانی بوده که زرتشت در آنجا خلوت‌گزینی کرده است. «فردریش نیچه» در کتاب چنین گفت زرتشت نیز اشاره می‌کند که زرتشت از این کوه فرود آمد و به همین دلیل این کوه قداست بالایی در میان مردم دارد.
صعود سبلان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این کوه است که از طریق مسیرهای متفاوتی انجام می‌شود. مسیرهای صعود قله سبلان سه راه مختلف هستند که درجه‌های سختی متفاوتی دارند. مسیر شمال شرقی قله سبلان (پناهگاه سبلان) متداول‌ترین مسیر صعود سبلان است که مناسب کوهنوردان مبتدی به شمار می‌رود. مسیر جبهه جنوبی قله سبلان فاقد پناهگاه یا جان‌پناه است و تنها می‌توان در چادرهای عشایر آن اقامت کرد. مسیر جبهه غربی قله سبلان از دریاچه «قاراگول» آغاز می‌شود و در نهایت به پناهگاه غربی قله سبلان می‌رسد.
صعود سبلان یک سفر ویژه برای کسانی است که می‌خواهند تجربه کوهنوردی را در طبیعتی بی‌نظیر و در یکی از کوه‌هایی به دست آورند که شاید زرتشت در آن آرمیده باشد.

تور داخلی

مسیر تور صعود سبلان

راه رسیدن به کوه سبلان از شهر «اردبیل» و «مشکین شهر» می‌گذرد. مسافران تور داخلی صعود سبلان از تهران با اتوبوس راهی مشکین شهر خواهند شد و از آنجا با مینی‌بوس به سوی «شابیل» حرکت خواهند کرد تا کوه‌پیمایی خود را آغاز کنند. افرادی که می‌خواهند از وسیله‌های حمل‌ونقل دیگری همچون هواپیما یا قطار استفاده کنند می‌توانند خود را با این وسیله‌ها به اردبیل برسانند و از آنجا همراه دیگر مسافران این تور داخلی شوند.

بهترین فصل سفر با تور صعود سبلان کی است؟

بهترین زمان برای صعود سبلان حدود ماه‌های خرداد و تیر تا پایان شهریور به شمار می‌روند. در این بازه زمانی دمای هوا بالاتر و شرایط جوی برای صعود مناسب‌تر است. افرادی که می‌خواهند در پیست اسکی «آلوارس» اسکی کنند یا به ماجراجویی‌های زمستانی علاقه‌مندند، می‌توانند در فصل زمستان به این منطقه سفر کنند.

جاهای دیدنی کوه سبلان کجاست؟

از سبلان و جاذبه‌هایی که کوهنوردان در هنگام صعود به این کوه می‌توانند از آنها لذت ببرند گفتیم. از جمله جاهای دیدنی اطراف کوه سبلان می‌توان به مراتع سرسبز کوه سبلان اشاره کرد. این مراتع با گیاهان دارویی و وحشی مانند میخک، لاله، زرشک و گل رز از دیگر جاذبه‌های این منطقه هستند که مسافران تور داخلی می‌توانند از دیدنشان لذت ببرند.
چشمه آب گرم شابیل در این منطقه از دیگر دیدنی‌های است که می‌تواند در کنار سرمای کوه سبلان گرمای مطبوعی را به تن مسافران ببخشد.
«کهنه قلعه» مشکین شهر از جاذبه‌های تاریخی این شهر یکی دیگر از دیدنی‌های این منطقه است. تاریخچه این قلعه به دوره ساسانیان باز می‌گردد و سنگ‌نوشته نزدیک این قلعه که نام «نرسه هرمزد» به عنوان سازنده آن درج شده از جاذبه‌های آن به شمار می‌رود. از جاذبه‌های دیگر کوه سبلان می‌توان به پیست اسکی آلوارس اشاره کرد که در روستای آلوارس قرار گرفته و یکی از پیست‌های اسکی معروف برای بازی‌های زمستانی همچون اسکی است.

غذاهای محلی تور صعود سبلان چیست؟

مسافران این تور داخلی در شهرهای اطراف سبلان همچون سرعین و اردبیل می‌توانند طعم لذیذ غذاهای آذربایجان شرقی را تجربه کنند. از جمله غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ این استان «آش دوغ» است که طعم لذیذ و خاص آن را در سرعین می‌توان بچشید. «شیر پلو» یکی از غذاهای سنتی اردبیل است که برنج آن در شیر پخته می‌شود و با گلاب و عرق هل آن را سرو می‌کنند. «رشته‌پلو قیسی» از دیگر غذاهای سنتی مردم این منطقه است که با رشته‌پلویی و گوشت چرخ‌کرده و کشمش طعم بی‌نظیری پیدا می‌کند. «باسترماپلو» از دیگر غذاهای خوشمزه این منطقه است که شکلی شبیه ته‌چین دارد؛ اما مزه آن متفاوت است. در این تور داخلی دست شما برای چشیدن طعم و مزه غذاهای جدید و خاص بسیار باز است.

چه وسایلی برای تور صعود سبلان برداریم؟

برای شرکت در این تور داخلی و تجربه صعود سبلان مسافران باید حتماً یک کفش کوهنوردی مناسب به پا داشته باشد. لباس گرم شامل لایه بیس، پلار و کاپشن نیز از دیگر مواردی هستند که باید به همراه داشت. یک کوله‌پشتی که بتوان در آن یک دست لباس گرم اضافه، لوازم شخصی، داروی مورد نیاز و کمی خوراکی قرارداد نیز ضرورت دارد. ازآنجایی‌که مسافران در معرض نور مستقیم آفتاب هستند و در ارتفاع شدت اشعه خطرناک آفتاب بسیار زیاد است باید حتماً کرم ضدآفتاب، کلاه و عینک‌آفتابی به همراه برد. باتوم جفت حتی برای کوهنوردان حرفه‌ای مورد نیاز است. یک جفت گتر و دستکش نیز باید به همراه داشت تا بتوان راحت‌تر در مسیرها پیش رفت.

سفر با تور داخلی صعود سبلان برای چه کسانی مناسب است؟

در این تور داخلی افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند شرکت داشته باشند. در روز اول این کوه‌پیمایی مسافران تور داخلی حدود ۵ ساعت کوهنوردی و در روز دوم حدود ۱۰ ساعت کوهنوردی در پیش خواهند داشت که باید حتماً توانایی بدنی خود را برای آن در نظر بگیرند.

سبلان را حداقل در چند روز بگردیم؟

تور صعود سبلان آژانس گردشگری دالاهو یک تور سه و نیم‌روزه است. در این مدت‌زمان افراد فرصت کافی خواهند داشت که به سبلان صعود کنند و در کنار آن در سرعین به گردش بپردازند.

در سفر با تور صعود سبلان کجا بمانیم؟

مسافران این تور داخلی در شب اول در پناهگاه سبلان اقامت خواهند داشت و در شب دوم در یک هتل سه ستاره در سرعین خواهند ماند. در شهر سرعین اقامتگاه‌های دیگری همچون خانه‌های اجاره‌ای و مسافرخانه‌ها نیز وجود دارند که افراد می‌توانند از آنها استفاده کنند.

قبل از تور صعود سبلان بدانید

بسیار مهم است مسافران این تور داخلی نکات زیر را حتماً در نظر داشته باشند:
• مسافران این تور داخلی پیش از این سفر باید به شکل مداوم بر روی آمادگی جسمی و مسئله تحمل کمبود اکسیژن در ارتفاعات کار کرده باشند. برای آمادگی تمرین‌های سخت مداوم هوازی پیشنهاد می‌شود و یا بهتر است مسافران یک یا دو بار قله‌های ساده‌تر را فتح کنند.
• آنتن‌دهی در منطقه سبلان و حتی در مسیر قله بدون مشکل است و افراد می‌توانند به راحتی از موبایل خود استفاده کنند.
• بهتر است مسافران با تجهیزات کم به کوهنوردی بپردازند تا در میانه راه انرژی خود را از دست ندهند.

سوغات و صنایع‌دستی تور صعود سبلان

ازآنجایی‌که مسافران این تور داخلی پس از صعود سبلان به شهر سرعین خواهند رفت می‌توانند از سوغات این شهر با خود به یادگار بیاورند. در سرعین پیش از همه می‌توان به سراغ عسل سرعین و کره و سرشیر این شهر رفت که طعم بی‌نظیر طبیعی خود را مهمان خانه عزیزان شما می‌کنند. در کنار خوردنی‌هایی که نام بردیم فطیر، قچکورگی و باقلوای سرعین چشیدنی هستند و هدیه مناسبی نیز برای عزیزانتان هستند. از صنایع‌دستی مردم این منطقه می‌توان به گلیم، جاجیم و نمد اشاره کرد که می‌توانید به عنوان سوغات از میان آنها انتخاب کنید.






بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
کمال
1403/03/16 20:37
ممنون اگه   خبر   بدید       ۰۹۱۲............
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1403/03/18 14:57
دوست عزیز
سلام

تمام اطلاعات مربوط به تورها روی سایت ما درج می‌شود و امکان اطلاع رسانی به تک تک متقاضیان از طریق شماره موبایل وجود ندارد. لطفا برای اطلاع از برنامه‌های آتی تور مورد علاقه خود وبسایت ما بررسی بفرمایید.

با تشکر از پیام شما

کمال
1403/03/16 20:37
ممنون اگه   خبر   بدید       ۰۹۱۲...............
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1403/03/20 08:35
دوست عزیز
سلام

لطفا برای اطلاع از برنامه سفرهای ما، وبسایت ما را بررسی بفرمایید. به دلیل تعداد بالای مسافران و متقاضیان برای سفر امکان اطلاع رسانی به هر شخص به صورت انفرادی و از طریق موبایل وجود ندارد.

با تشکر از پیام شما

sepehr394671@gmail.com
1401/01/18 19:16
دوست عزیز این کوه در مشگین شهر قرار گرفته نه در جاده اردبیل به مشگین لطفاً اطلاعات درست بدین
پاسخ دهید...
ناشناس
1400/01/28 09:37
سلام اطلاعات بیشتری در مورد این تور بدید لطفا چند روز طول می‌کشه ؟
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/01/28 11:08
دوست عزیز
سلام

متاسفانه فعلا این تور را اجرا نداریم.

با تشکر از پیام شما

ناشناس
1399/05/13 09:42
با سلام اگه امكان دارد مسير شمال شرقي رو با خطوط مشخص كنيد.
پاسخ دهید...
Armohsenin@gmail.com
1398/08/13 11:25
سلام. مرسی از اطلاعات خوبتون، میخواستم بدونم این تور چند روز طول میکشه؟
پاسخ دهید...

در حال حاضر تور صعود سبلان نداریم اما اگر مشخصات تماست رو ثبت کنی، قول می‌دیم وقتی سفر جدید برنامه‌ریزی کردیم، قبل از همه بهت خبر بدیم.

نفر