تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

سرزمین ازبک‌ ها

ازبکستان یکی از زیباترین کشورهای آسیای میانه است که بخشی از فرهنگ ‌ایران قدیم را در خود جای داده است. در تور ازبکستان آثار متنوع از دوره‌های تاریخی، آداب و رسوم، لباس‌ها، غذاها و حتی رقص‌هایی را می‌بینید که از گذشته تا به امروز، توانسته‌اند هویت و ساختار خود را حفظ کنند. در اینجا بیشتر درباره سرزمین ازبک‌ها بخوانید.

تور ازبکستان

دیدنی‌های ازبکستان چیست؟

کشور ازبکستان یکی از محبوب‌ترین کشورهای آسیای میانه است که مرز مشترک با کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، قرقیزستان و قزاقستان دارد. پایتخت این کشور «تاشکند» نام دارد و دو شهر «سمرقند» و «بخارا» از دیگر شهرهای بسیار معروف آن هستند. این کشور به فرمانروای معروف خود یعنی «تیمور لنگ» نیز در میان مسافران تور خارجی مشهور است و یکی از کشورهایی به شمار می‌رود که امروزه مقصد بسیاری از مسافران تور خارجی شده است. ازبکستان دیدنی‌های بسیاری دارد که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:

دروازه جهنم در ازبکستان

یکی از مناطق دیدنی این سرزمین که در تور ازبکستان می‌توانید به دیدن آن بروید دروازه جهنم است. کشف این مکان به حدود ۳۵ سال قبل باز می‌گردد که در آن زمان زمین‌شناسان در جستجوی گاز به آن منطقه رفتند. در حین اکتشاف، آنها به یک حفره زیرزمینی بسیار بزرگ رسیدند و توانستند گاز را استخراج کنند. این موفقیت چندان نپایید؛ زیرا زمین زیر کمپ فروریخت و همه تجهیزات حفاری و چادرهای کاوشگران در آن فرو رفت. به دلیل اینکه این حفره پر از گاز بود کاوشگران از بررسی آن خودداری کردند و برای جلوگیری از خطرات، آن را آتش زدند. از آن پس است که این حفره به مدت ۳۵ سال به شکل بی‌وقفه می‌سوزد. این دروازه در نزدیکی شهر کوچک «دروازه» قرار گرفته است.

دروازه جهنم از دیدنی‌های مهم در ازبکستان است

جاده ابریشم ازبکستان

جاده تاریخی ابریشم طولی در حدود ۱۴ هزار کیلومتر داشته و از شرق چین تا سواحل دریای مدیترانه و شمال دریای «آدریاتیک» امتداد داشته است. سرزمین ازبکستان بخشی از این جاده را در خود جای داده بوده و به همین دلیل اهمیت تاریخی بسیاری دارد. واقع شدن ازبکستان در مسیر این جاده قدیمی باعث می‌شود برای مسافران تور ارمنستان قدم زدن در این کشور تاریخی و کهن بسیار هیجان‌انگیز باشد.

مدرسه باراک خان در ازبکستان

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم ازبکستان برای مسافران تور خارجی مدرسه «باراک خان» به شمار می‌رود که در قرن شانزدهم ساخته شده است. نکته جالب در مورد این مدرسه این است که دست خط‌های «مشرقی غنی» در آن نگهداری می‌شود. به طور مثال قرآن مشهور خلیفه عباسی در این بنای تاریخی قرار دارد که اولین نسخه کتاب اسلامی است. روایت است زمانی که «عثمان» در حال خواندن این قرآن بوده کشته شده و همچنان مقداری از خون او بر روی صفحات این قرآن دیده می‌شود.

مدرسه باراک خان ازبکستان در قرن شانزدهم ساخته شده

موزه امیر تیمور تاشکند

این موزه در سال ۲۰۰۶ تأسیس شده و از سبک معماری شرقی در ساخت آن بهره گرفته‌اند. بخش مهمی از این موزه به تاریخ و آثار سلسله تیموریان مربوط است که از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۵ در این ناحیه حکومت می‌کردند. این موزه با گنبد بلند آبی رنگ و ستون‌های تزیین شده اطرافش جاذبه‌ای بسیار زیبا برای مسافران اهل معماری و هنر تور ازبکستان به شمار می‌رود.

سالن‌های نمایش در ازبکستان

ازبکستان دارای سالن‌های نمایش متعددی است که افراد اهل هنر در تور خارجی ازبکستان شاید بخواهند به آنها سر بزنند. این سالن‌ها برنامه‌های متنوعی را نمایش می‌دهند که مسافران تور خارجی ازبکستان می‌توانند با توجه به سلایق خود به دیدن آنها بروند.

دریاچه چارواک

مسافران تور ازبکستان که اهل جاذبه‌های طبیعی هستند باید حتماً به این دریاچه زیبا که در بخش شمالی شهر تاشکند قرار گرفته سر بزنند. این دریاچه یک دریاچه مصنوعی به شمار می‌رود که ساخت آن از سال ۱۹۶۴ آغاز شده و تا سال ۱۹۷۰ به طول انجامیده است. نکته جالب در مورد دریاچه چارواک این است که در هنگام انجام این پروژه سایت‌های باستان‌شناسی بسیاری در این منطقه کشف شده و به همین دلیل از لحاظ تاریخی نیز این منطقه اهمیت بسیاری دارد.

چارواک یک دریاچه مصنوعی اما قدیمی است

مجموعه حضرت امام در تاشکند

این مجموعه در واقع مرکز دین اسلام در ازبکستان به شمار می‌رود که هنر و معماری اسلامی را به خوبی به مسافران تور ازبکستان نمایش می‌دهد. در واقع معماری اسلامی و معماری ملی و سنتی ازبکستان در ساخت این مجموعه به کار گرفته شده است. یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کتابخانه‌های دنیا برای مسلمانان نیز در این مجموعه قرار دارد. در این کتابخانه نسخه‌های خطی، سنگی و همچنین قدیمی‌ترین قرآن دنیا نگهداری می‌شود. افرادی که در تور ازبکستان به تاریخ دنیای اسلام و طراحی و کتب اسلامی علاقه دارند، می‌توانند به این کتابخانه سر بزنند.

رصدخانه الغ بیگ

«رصدخانه الغ بیگ» یکی از نام‌های آشنا برای مسافران تور ارمنستان به شمار می‌رود. این رصدخانه در سمرقند قرار دارد و توسط الغ بیگ امیر تیموری ساخته شده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان این مکان یکی از بهترین رصدخانه‌های جهان اسلام و بزرگ‌ترین آنها در آسیای میانه بوده است. ستاره‌شناسان بزرگی همچون «غیاث‌الدین جمشید کاشانی» و «علی قوشچی» در این رصدخانه در گذشته‌های دور به تحقیق می‌پرداختند.

در ازبکستان می‌توانید یکی از رصدخانه‌های قدیمی دنیا را ببینید

آرامگاه تیمور

«گور امیر» یا آرامگاه تیمور یکی از دیدنی‌های دیگری است که مسافران تور ازبکستان به دیدن آن می‌روند. در این آرامگاه «تیمور» نخستین پادشاه «گورکانی» و مؤسس این سلسله دفن شده است. این آرامگاه در سمرقند قرار دارد و معماری آن جلوه‌گر شیوه آذری است. این بنای معروف یکی از آثار ارزشمند سرزمین ازبکستان به شمار می‌رود که نباید دیدن آن را در تور ازبکستان فراموش کرد.

باغ ژاپنی تاشکند

«باغ ژاپنی تاشکند» یکی دیگر از جاذبه‌های ازبکستان است که می‌تواند برای مسافران تور خارجی علاقه‌مند به طبیعت، مکان جذابی باشد. این باغ قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی ازبکستان و بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی آسیای میانه به شمار می‌رود. باغ ژاپنی در حدود سال۱۹۲۰ تأسیس شده و حدود ۶۶ هکتار وسعت دارد. در این باغ بزرگ بیش از ۵۰ هزار نوع درخت، بوته، درختچه، گیاهان علفی و رونده دیده می‌شود که خاص بودن این گونه‌های گیاهی چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

در باغ ژاپنی تاشکند بیش از 50000 نوع درخت وجود دارد

مدرسه الغ بیگ سمرقند

«الغ بیگ»، نوه تیمور بود که بسیار به رشد علم و هنر اهمیت می‌داد. او در علم ستاره‌شناسی و ریاضی تبحر داشت و دقیق‌ترین تقویم اسلامی را در کتاب خود ثبت کرد. این فرد که بسیار به گسترش دانش اهمیت می‌داد دستور ساخت سه مدرسه را در شهرهای بخارا، سمرقند و «غجدوان» داد که یکی از این مدارس مدرسه الغ بیگ سمرقند است. مسافران تور خارجی ازبکستان که به تاریخ و معماری علاقه دارند این بنای تاریخی را نباید از دست بدهند.

سخن آخر

سرزمین ازبکستان با شهرهایی همچون تاشکند، سمرقند و بخارا و مردمی که هنوز به زبان فارسی تاجیکی صحبت می‌کنند جاذبه گردشگری جذابی برای مسافران تور خارجی به شمار می‌رود. در تور ازبکستان مسافران می‌توانند در این سرزمین پهناور به دل تاریخ سفر کنند و جاذبه‌های بسیاری را از نزدیک در این سرزمین ببینند.
اگر علاقه‌مند به شرکت در تور ازبکستان هستید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تور خارجی می‌توانید با مشاوران آژانس گردشگری دالاهو مشورت کنید.



1392/07/22 | کد مطلب: 1273
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.