تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

روز جهانی حفاظت از لایه ازون

24 رای   شما هم امتیاز بدهید!

جهان هستی، کهکشان راه شیری، کره زمین و ما: در میان میلیاردها میلیارد کهکشان و ستاره و سیاره فقط یک خانه برای ما وجود دارد: کره زمین. زمین به دور تنها ستاره کهکشان راه شیری، یعنی خورشید، می‌چرخد و با تمام توانش از ما در برابر اشعه‌های فرابنفش محافظت می‌کند. ابزار زمین برای مراقبت از ما در برابر این اشعه‌ها لایه ازون است. پس ما هم باید مراقبت آن باشیم. روز حفاظت از لایه ازون روزی است برای یادآوری همین موضوع و آگاهی نسبت به آن.

پیشینه روز حفاظت از لایه ازون

اولین بار، در سال 1985، گروهی از دانشمندان انگلیسی تصادفا متوجه آسیب لایه ازون شدند و در مورد خطرات ناشی از ایجاد این حفره هشدار دادند. در همان سال، کنفوانسیونی برای مهار این بحران در وین تشکیل شد. دو سال بعد، یعنی در 16 سپتامبر سال 1987، حدود 50 کشور جهان پروتکلی در مونترال تصویب کردند و متعهد شدند با رعایت برخی مسائل فنی و مدیریتی از تخریب بیشتر لایه ازون جلوگیری کنند. از آن پس، روز 16 سپتامبر روز جهانی حفاظت از لایه ازون نامگذاری شد تا آگاهی در این زمینه افزایش پیدا کند.

چقدر حواس‌مان به تنها خانه‌مان در سراسر عالم هست؟

چرا روز حفاظت از لایه ازون؟

لایه ازون لایه نازک و شکننده‌ای از گاز است که کره زمین را از اشعه‌های مضر خورشید در امان نگه می‎دارد و با این کار زندگی موجوات مختلف را روی زمین حفظ می‌کند. تخریب لایه ازون و آسیب رسیدن به آن به معنی از بین رفتن زندگی موجودات روی زمین است. برای محافظت از لایه ازون لازم است تا خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی جدی گرفته شود و عواملی که باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود شناخته و کنترل شوند. روز حفاظت از لایه ازون روزی است برای آگاهی‌بخشی در همین زمینه و تلاش برای بهبود شرایط.   

لایه ازون لایه نازک و شکننده‌ای از گاز است که کره زمین را از اشعه‌های مضر خورشید در امان نگه می‎دارد.

چطور این روز را جشن بگیریم؟

روز 16 سپتامبر (25 شهریور) روز جهانی حفاظت از لایه ازون است. شاید بد نباشد در این روز در مورد عوامل آسیب به لایه ازون کمی بیشتر اطلاعات به دست بیاوریم و ببینیم هر یک از ما، به عنوان عضوی از سیاره زمین، چه کاری می‌توانیم برای حفاظت از لایه ازون، و به تبع آن حفاظت از زندگی خودمان، انجام دهیم. می‌توانید در مورد بندهای پروتکل مونترال کمی جستجو کنید و ببینید از سال 1987، یعنی از زمان تصویب این پروتکل، تا امروز چقدر از برنامه‌های آن عملی شده است و آیا لایه ازون از خطرات آسیب دور شده یا نه؟

در روز حفاظت از لایه ازون این کارهای ساده را امتحان کنید:

  • حدس بزنید ضخامت لایه ازون چقدر است؟
  • در مورد اثرات نامطلوب از بین رفتن لایه ازون کمی بیشتر اطلاعات به دست بیاورید.
  • جهانی را تصور کنید که در آن هیچ محافظی برای موجودات روی کره زمین وجود نداشته باشد، به نظر شما چنین جهانی چه شکلی خواهد بود؟
  • علل تخریب لایه ازون را پیدا کنید.
  • فکر کنید و ببینید گازهایی که اثر گلخانه‌ای دارند در کدام از وسایلی که استفاده می‎کنیم وجود دارند.


1397/06/17 | کد مطلب: 1631
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.