تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
دیدنی‌های قشم

کوه نمکدان و غار نمکی قشم

یکی از جاذبه‌های جزیره‌ی قشم، کوه نمکدان است. در جنوب‌غربی جزیره، در دل کوه نمکی قشم، می‌توانید سکوتی دلپذیر را تجربه کرده و از بزرگترین غار نمکی جهان دیدن کنید. یادتان باشد داخل غار تاریک است و برای دیدن استالاگمیت‌ها نیاز به چراغ‌قوه دارید.

کوه نمکدان قشم با بزرگ‌ترین غار نمکى جهان در محدوده ژئوپارک و در فاصله 90 کیلومترى شهر قشم و در بخش انتهایى جنوب باخترى جزیره و در موازات ساحل جنوبى قرار دارد.

ارتفاع قله کوه نمکدان 397 متر و به‌صورت مخروطی شکل است. ساختار نمکی این کوه از انباشته شدن صخره‌های آذرین با رسوبات تشکیل شده است. کوه گنبد نمکی، با بقایای معادن نمک باستانی و چشمه‌های آب شور، به‌خودی‌خود یک ”اثر تاریخی طبیعی دیدنی“ است.

شکل کلى غار نمکدان قشم به‌صورت یک کمان کاملاً خمیده است و دیواره ورودى آن از نوارهاى رنگارنگ نمک و لایه‌های مختلفى از کانی‌های آهن‌دار مانند هماتیت و اولیژیست و در مدخل آن نیز آبگیرى به طول 20 متر مشاهده می‌شود.

کوه نمدان قشم

استلاکتیت‌ها و بندرت استلاگمیت‌هاى نمکى از اولین پیچش غار قابل مشاهده هستند که به‌تدریج تعداد آن‌ها افزایش می‌یابند و از نیمه غار تا انتهاى آن نیز کف‌پوشی از نمک کریستاله زیبایى غار نمکدان قشم را دوچندان کرده است.

نمک موجود در کوه نمکدان قشم از بهترین نوع نمک سفره‌ای بوده و در ترکیب آن عناصرى همچون منیزیم وجود دارد که به همین دلیل می‌توان آن را به‌عنوان نمک طبى به‌ویژه براى مصرف ورزشکاران مورداستفاده قرار داد.

جریان آب زیرزمینى دایمى کوه نمکدان پیوسته در حال جوشش است و با راه‌یابى به خارج این کوه، به‌صورت یک چشمه نمکى در دامنه کوه ظاهر مى‌شود و در گودال مقابل خود حوضچه‌اى طبیعى و زیبا به رنگ سفید به‌وجود آورده است. 

غار نمکى قشم با بیش از  6400متر طول به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکى شناخته‌شده در جهان است. این غار شگفت‌انگیز جزو دیدنی‌ترین جاذبه‌های قشم است.

غار نمکی قشم

برای دیدن این پدیده زیبا در «تور قشم» با دالاهو همراه شوید.



1394/09/10 | کد مطلب: 3226
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.