تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
دیدنی‌های قشم

جنگل حرا قشم

حرا، نام جنگل‌های شگفت‌انگیزی است که تفاوتی بارز با تمامی جنگل‌هایی دارد که تا کنون دیده‌اید. ریشه درختان جنگل‌های حرا در آب است و در هنگام مد، شما درختانی را مشاهده خواهید کرد که سر از آب بیرون آورده‌اند، انگار که واقعا درختانی هستند که در آب غوطه‌ور و معلق هستند.

در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان (فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) جنگل حرا در گستره‌ای معادل 200 کیلومترمربع پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است. جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر همچون حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک‌تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و …. از مناطق گرمسیری است.

به روایتی این گیاه اسطوره‌ای، از اشک چشم آدم روییده است. درختان حرا آب‌شور زی هستند که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می‌رود. با خاصیت تصفیه‌ای که در پوست درخت حرا وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می‌کند. درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است.

درخت حرا در حقیقت یک کارخانه آب شیرین کن طبیعی و خدادادی است.

گیاهان حرا برگ‌هایی با ظاهر بیضی‌شکل و قاعده‌ای باریک (دوکی شکل رویه سبز و براق دارند و پشت برگ‌ها نیز سفید یا خاکستری‌رنگ است. طول این برگ‌ها حدود ۵ تا ۵/۷ سانتی‌متر است. میوه حرا، بادامی‌شکل است و به یک خامه باریک منتهی می‌شود.

جنگل حرا زیستگاه مناسبی برای نرم‌تنان، سخت‌پوستان و ماهیان پدید آورده است که منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی هستند. ارتباط میان تولید اولیه بوم‌سازگان (اکوسیستم) حرا و تولید ماهیان ارزشمند و صدف در دیگر نواحی حاره به‌خوبی مشخص‌شده است.

بستر مرطوب جنگل حرا، محل مناسبی برای پرورش مرغان ماهی‌خوار دریایی و به‌طور مشخص ماهی‌خوار دریایی سفید (اگرات آلبا) به وجود آورده و از میان دیگرگونه‌ها، مرغ باران یا آبچلیک (کارادریده) در هنگام مهاجرت از میان جنگل حرا عبور می‌کنند. جنگل حرا در زمستان زیستگاه مناسبی برای تغذیه آبچلیک‌ها و پلوه ها است. تعداد قابل‌توجهی از گونه‌های پرندگان اروپایی – آسیایی(حدود 43 گونه ماهی خوارند) که به آفریقا مهاجرت می‌کنند. یکی از مسیرهای مهاجرت از جنوب ایران و از میان خلیج‌فارس در نقطه باریک تنگه هرمز میان جزیره قشم و جزیره ابوموسی عبور می‌کند. مناطق جزر و مدی حفاظت‌شده حرا به‌مثابه سرزمین استراحت و تغذیه پرندگان ماهی‌خوار و گونه‌های دیگری از پرندگان مهاجر است.

جنگل حرا قشم

از راه خشکی (مثلاً سواحل قشم) راهی به درون جنگل‌ها نیست و تنها راه دیدن آن‌ها، راه آبی است. برای تماشای این جنگل نیز باید با ناخدایان پرتجربه همراه شد، چون تنها آن‌ها می‌توانند آبراهه‌های کوچک و متعدد موجود جنگل را شناسایی کنند.

دیدار از جنگل حرا خاطره‌ای به یاد ماندنی در اذهان دوستداران طبیعت، آب، هوا، درخت و پرندگان و سکوت استثنایی باقی می‌گذارد. این جنگل‌های جزو جاذبه‌های برتر قشم هستند.

تورهای داخلی



1394/09/19 | کد مطلب: 3234
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
محمد مداح
1396/05/22 13:18
قشم واقعا جای قشنگی است
پاسخ دهید...
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.