تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
دیدنی‌های قشم

دره ستاره‌های قشم

دره ستاره‌ها منطقه‌ای عجیب و وسیع در قشم است که بومیان اعتقاد دارند محل آمد و شد ارواح و اجنه است. مکانی حیرت‌آور و کمی ترسناک که داستان‌های بسیاری از آنجا نقل شده است. بومیان منطقه هرگز شب‌ها به دره ستاره‌ها نمی‌روند.

روستای «برکه خلف» در فاصله پنج کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قشم قرار گرفته است. در شمال این روستا دره ستارگان قرار دارد. اهالی منطقه به این روستا «استاله کفته» و به دره ستاره ها "استار اوتیده" می‌گویند اما نام دره ستاره‌ها برای این پدیده کم‌نظیر زمین‌شناسی جا افتاده‌ است.

دره ستاره‌ها درواقع یک ناحیه فرسایش یافته توسط آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها است اما  عقیده بومیان منطقه بر آن است که سقوط یک ستاره از آسمان علت به وجود آمدن این اشکال است.

 به دلیل گردش هوا در لابه‌لای ستون‌ها و حفره‌های موجود در دره صداهایی تولید می‌شود که اهالی معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل رفت‌وآمد  ارواح و اجنه ‌است که این باور از نظر علمى هنوز اثبات نشده است. به همین علت است که بومیان از ورود به آن در شب خودداری می‌کنند.

دره ستاره‌های قشم

مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌ها و ستونک‌های فرسایشی، آرک‌ها و تیغه‌ها و دیواره‌های نواری ازجمله بخش‌هایی هستند که در این دره مشاهده می‌شوند. تندیس‌های موجود در این دره، یاد‌ آور کلوت‌های کویر لوت است.

به دلیل سست بودن جنس لایه‌ها، می‌توان انتظار داشت که پس از هر بارندگی شدید (که به‌ندرت اتفاق می‌افتد) تغییرات محسوسی در مورفولوژی دره صورت پذیرد.

زیبایى دره ستاره‌ها در شب‌های مهتابى در لحظاتى که سکوت همه‌جا را فراگرفته و آسمان و ستاره‌ها در نزدیکى زمین احساس می‌شوند دوچندان است. در گوشه و کنار ستون ها و دره ستاره‌ها راه‌های تنگ، باریک و گاه پهن و وسیع وجود دارد که با نظم خاص خود چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. این دره جزو برترین جاذبه‌های قشم است.

دره ستاره‌های قشم

برای دیدن این پدیده حیرت‌آور با «تور قشم» دالاهو همراه شوید.



1394/09/11 | کد مطلب: 3230
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.