تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

میدان‌های معروف شهر رم کدامند؟

بدون بازدید از رم، سفرتان به اروپا کامل نمی‌شود. اگر ادعا کنیم که تاریخ از رم آغاز می‌شود پربی‌راه نگفته‌ایم. هنوز هم طنین صدای«جولیو سزار» را در رم می‌شنوید. رم شهر بزرگی که در گذشته امپراطوری عظیمی بوده؛ امروزه گردشگران زیادی را برای تماشای آثار تاریخی‌اش به "سنترو استوریکو" یا مرکز تاریخی‌ شهر می‌کشاند. میدان "ناوونا"، "پانتئون"، "آب‌نمای سه‌گانه" و میدان "باربرینی" از پربازدید‌ترین میادین شهر هستند. 

در هر میدان آب‌نمایی هست و هرکدام برای خودش داستانی دارد. به هر ساختمانی که نگاه می‌کنید یا در آن قدم می‌گذارید قبلا امپراطوری از آن عبور کرده. با هر قدم یک تاریخ از مقابل چشمانتان می‌گذرد. میدان‌های رم محل اجتماع رومیان در قدیم بوده و امروزه آثار تاریخی شگفتی را در خود جای داده‌اند. 

تورهای اروپا

میدان ناونا

بناها و آثار تاریخی کم‌نظیر با معماری سبک "باروک" در اطراف "ناونا" و فواره‌های زیبایش، آن را از دیگر میادین رم متفاوت کرده‎‌است. پیشنهاد ‌می‌کنیم پس از گشت و گذار در ناوونا به یکی از کافی‌شاپ های اطراف میدان بروید و کمی استراحت کرده، یک کاپوچینو سفارش دهید.

 

رم-میدان ناونا

از پیاده‌روی در اطراف ناونا لذت ببرید.

 

در ناونا سه آب‌نمای جذاب هست که "برنینی" یکی از آن‌هاست. این آب‌نما به فواره‌ی رودهای چهار‌گانه معروف هست و نماد رودهای "نیل"، "گنگ"، "دانوب" و "پلیت" است. از این آب‌نما پیاده به سمت شمال میدان حرکت کنید، فواره‌ی "فونتانا دل نتونو" را خواهید دید. در جنوب میدان هم "فونتانا دل مورو" یا فواره‌ی "مورو" قرار گرفته که ساخت آن به سال 1579 میلادی برمی‌گردد.

 

رم - میدان ناونا

کنار این آب‌نما نشستن و میدان ناونا را تماشا کردن بسیار خاطره‌انگیز است.

 

علاوه بر آب‌نماها ساختمانی برای سکونت "پاپ اینوسنت دهم" در این میدان در قرن هفدهم ساخته شد؛ "پلازا پَمفِلیج" بزرگترین ساختمان تاریخی ناوونا اکنون محل زندگی سفیر برزیل در ایتالیاست.

 

پلازا پمفلیج-رم

شاید سفیر برزیل را هم در ایتالیا دیدید!

 

میدان اسپانیا یا پله‌های اسپانیایی

جوانان ایتالیایی این قسمت را خیلی دوست دارند، برای تفریح معمولا به اینجا می‌آیند. بسیاری از قرارهای ملاقات هم در کنار همین مکان است. "پله‌های اسپانیایی" از قرن هجدهم به بعد مورد توجه گردشگران قرار گرفت. این بنا ساخته‌ی ایتالیایی‌ها نیست و در واقع یک معمار فرانسوی با سرمایه‌ی یک دیپلمات فرانسوی اینجا را ساخت. بعد از بازدید سفیر اسپانیا نام آن به پله‌های اسپانیایی تغییر پیدا کرد. این پله‌ها که طولانی‌ترین مسیر پلکانی در اروپاست برای اتصال یک کلیسای فرانسوی با میدان شهر ساخته شد.

 

پله‌های اسپانیایی

فکر می‌کنید چند پله را باید بالا بروید تا به انتهای بلندترین راه پلکانی در اروپا برسید؟!

 

میدان اسپانیا در ایتالیا و آب‌نمای آن

از پله‌های اسپانیایی که پایین می‌آیید به آب‌نما و فواره‌ای به‌نام آن "فواره قایق قدیمی"‌ می‌رسید. معمار این آب‌نما "پیترو برنینی" یکی از اعضای سرشناس خانواده هنرمند برنینی‌ست. در گوشه و کنار رم بسیاری از آثار به‌جا مانده ساخته دست برنینی‌هاست. این آب‌نما نماد یک داستان قدیمی بین ایتالیایی‌هاست. ایتالیایی‌ها نقل می‌کنند که در سیل رودخانه‌ی "Tiber" این قایق ماهیگیری تمام مسیر را طی کرده تا به نقطه‌ی مذکور برسد. می‌گویند الهام گرفتن از یک قایق در حال غرق شدن و پر از آب به برنینی کمک کرد تا به مشکل تکنیکی فشار کم آب در این منطقه غلبه کند و این آب‌نما را در آن‌جا بسازد. راستی جالب است بدانید که اولین رستوران مک‌دونالد در کل ایتالیا برای اولین بار در تاریخ 20 ام ماه مارچ سال 1986 در کنار همین منطقه افتتاح شد.

 

رم-آب‌نمای قایق قدیمی

عکس یادگاری با فواره‌ی قایق قدیمی را فراموش نکنید.

 

میدانی به‌نام مردم

"پیازا دل پوپولو" به معنی "میدان ملت" و یکی از میادین بزرگ در حاشیه شهر رم هست. این میدان در قسمت شمالی شهر رم قرار گرفته و از بالای "تپه پینچو" می‌توان به خوبی آن را دید. شرق میدان پوپولو دارای شیب ملایمی است که با بالا رفتن از آن به "پینچو" می‌رسید.  میدان پوپولو مانند دیگر میدان‌های رم آب‌نمایی منحصربه‌فرد دارد. مجسمه‌ی یک شیر در میدان قرار گرفته که از دهان آن آب خارج می‌شود.

 

رم-میدان پوپولو

این شیر چند قرن است که مداوم بدون هیچ ابزار مکانیکی از دهانش آب خارج می‌شود.

 

این میدان خزانه‌ای از آثار هنری‌ست. در شمال میدان پوپولو اولین کلیسا در سال 1099 ساخته شد. جسد نرون در اینجا دفن شد و بعدها برای دور کردن شرارت روح "نرون"، امپراطور خونخوار رومی این کلیسا ساخته را ساختند. رمی‌ها معتقدند که روح نرون هنوز در این مکان رفت و آمد دارد! علاوه بر این‌ها یک ستون هرمی شکل در مرکز میدان پوپولو قرار گرفته است. "آگوستوس" اولین امپراطور رم این بنای سنگی را از  شهری در یونان باستان به‌نام "هلیوپلیس" به رم آورد.

 

امپراطوری نرون و آتش رم

رم هفت روز و شش شب در آتش سوخت و عده‌ای معتقدند "نرون" امپراطور رم خودش شهر را به آتش کشید. داستان دردناکی که می‌گوید نرون در کاخ خود در "پالاتین هیل" نشسته بود و سوختن شهر را تماشا می‌کرد. او در نهایت خودکشی کرد. نرون در هنگام مرگش جمله‌ی عجیبی را به زبان می‌آورد: " افسوس که با مرگ من جهان هنرمند بزرگی را از دست می‌دهد."

 

نرون-امپراطور روم

نرون خوانخوارترین امپراطور روم بود که تمام نزدیکانش را به قتل رساند از جمله مادر و برادر ناتنی‌اش

 

میدان ونیز یا Venice Piazza

"میدان ونیز" محل تقاطع راه‌های اصلی در رم است. این میدان که اکثر گردشگران از آن بازدید می‌کنند، در قلب شهر رم و مانند دیگر میادین رم سایت‌های تاریخی بسیاری در اطراف آن قرار دارند. از میدان ونیز با پای پیاده می‌توان به سمت بسیاری از بناهای تاریخی رم رفت؛ مثلا تپه "کاپیتولین"، "رُمَن فوروم" و "پانتِئون" همگی در نزدیکی میدان ونیز هستند که بدون نیاز به ماشین می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. "ایل ویتوریانو" در میدان ونیز بنای یادبودی‌ست متعلق به شاه "ویکتور امانوئل" دوم. ویکتور امانوئل اولین پادشاه ایتالیاست.

 

بنای یادبود ویکتور امانوئل

میدان ونیز میدانی‌ست به قدمت یک تاریخ 500 ساله

 

جالب است بدانید که دفتر کار "بنیتو موسیلینی" هم در یکی از ساختمان‌های مشرف به میدان ونیز است. او سخنرانی‌های بسیاری را از بالکن دفترش برای مردم ایتالیا انجام داد. یکی از این سخنرانی‌ها مربوط می‌شود به بیانیه‌ی امپراطوری ایتالیا در 9 می سال 1936.

 

بالکن سخنرانی موسیلینی

تصور کنید در این میدان صدها هزار ایتالیایی گوش به سخنرانی‌های موسیلینی می‌دادند.

 

سخنرانی موسیلینی در میدان ونیز

موسیلینی معمولا از بالکن دفتر کارش که مشرف به میدان ونیز بود سخنرانی می‌کرد.



1395/09/22 | کد مطلب: 3604
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
هانیه کاظمی

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم



  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.