تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
فیلم

پارک ملی سِرِنگیتی، نگین تاج پادشاهی تانزانیا

پارک ملی سِرِنگیتی تنها جایی است که شما می‌توانید به‌عنوان مسافر تور تانزانیا شاهد مهاجرت میلیون‌ها حیوان وحشی بر فراز دشت‌های اقاقیا باشید. پارک ملی سِرِنگیتی «مهد زندگی بشر» نامیده می‌شود و یکی از مشهورترین پناهگاه‌های حیات‌وحش در جهان به شمار می‌رود. در این نقطه از آفریقا شما می‌توانید مهاجرت گورخرها و بسیاری حیوانات دیگر را مشاهده کنید و از عظمت طبیعت حیرت‌زده شوید. اگر همراه تور آفریقا یا تور تانزانیا شده‌اید دیدن این پارک جهانی را به‌هیچ‌عنوان نباید از دست بدهید. رفتن به این پارک از تجربه‌های بی‌نظیر برای افرادی است که به حیات‌وحش و طبیعت بکر علاقه‌مند هستند؛ پس به‌هیچ‌عنوان آن را در تور تانزانیا از دست ندهید.

تور تانزانیا

پارک ملی سِرِنگیتی، نگین تاج پادشاهی تانزانیا

پارک ملی سرنگیتی که همچون نگین تاج پادشاهی تانزانیا می‌درخشد در سال ۱۹۵۲ تأسیس شده و در شمال تانزانیا قرار دارد. این پارک بخشی از اکوسیستم بزرگ سرنگیتی است که 30000 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و خود آن 14750 کیلومتر مربع مساحت دارد.
نام سرنگیتی از یک کلمه مشابه «ماسایی» گرفته شده که به معنی «جایی که زمین برای همیشه در آن امتداد می‌یابد» ترجمه شده است. همچنین این پارک را با نام «دشت‌های بی‌پایان» نیز می‌شناسند که نشان از وسعت پهناور آن می‌دهد. این منطقه از دشت‌های چمنزار، ساوانا، جنگل‌های رودخانه‌ای و جنگل‌ها تشکیل شده است؛ هرچند بیشتر مساحت آن را دشت‌ها تشکیل داده‌اند. در پارک سرنگیتی صخره‌هایی مرتفع نیز به چشم می‌خورند که مسافران تور افریقا را به یاد فیلم «شیرشاه» می‌اندازند و حتی شاید بتوان در واقعیت شیرها را بر روی آنها دید.
به‌صورت کلی این پارک شامل سه منطقه مهم است. منطقه اصلی دشت سرنگیتی است که حیوانات وحشی در آن زندگی می‌کنند و پرورش می‌یابند. منطقه دوم شامل دشت‌های پوشیده از خاک رس سیاه است و در آن کروکدیل‌ها و اسب آبی زندگی می‌کنند. منطقه سوم نیز سرنگیتی شمالی نام دارد که اکثر تپه‌ها و جنگل‌ها در آن قرار گرفته‌اند و می‌توانید زرافه‌ها و یا فیل‌ها را در آنجا تماشا کنید.
پارک ملی سرنگیتی به دلیل تنوع حیات‌وحش و همچنین تنوع زیستی بالا در سطح جهانی شهرت دارد. شیر، پلنگ، فیل، کرگدن، بوفالو، اسب آبی و تمساح از جمله حیواناتی هستند که شما می‌توانید در این منطقه و در طول تور تانزانیا به تماشای آنها بنشینید.

تاریخچه پارک ملی سرنگیتی

شاید به عنوان مسافران تور افریقا که به این منطقه می‌روید آشنایی با تاریخچه این پارک برایتان جالب باشد. اولین روایات در مورد این پارک ملی به اواخر دهه ۱۸۰۰ و اوایل دهه ۱۹۰۰ باز می‌گردد که بسیاری از کاشفان شروع به توصیف دشت‌های سرنگیتی و حیوانات آن کردند. این توصیفات بسیار جزئی بودند تا اینکه در اواخر دهه ۱۹۲۰ و اوایل دهه ۱۹۳۰ به مهاجرت بزرگ حیوانات وحشی اشاره شد و اولین عکس‌ها از این منطقه در دسترس قرار گرفت. پس از این سال‌ها بود که به‌مرور زمینه‌های تأسیس این پارک ملی فراهم شد. به‌مرور و پس از سال ۱۹۳۷ شکار در این منطقه ممنوع شد و در سال ۱۹۴۰ این منطقه را حفاظت شده نامیدند تا اینکه در سال ۱۹۵۱ پارک ملی سرنگیتی تأسیس شد. پس از تأسیس این پارک بود که مسافران در قالب تور افریقا و تور تانزانیا به این منطقه سرازیر شدند.

بهترین زمان دیدن پارک ملی سرنگیتی در حین تور افریقا

اواخر ژوئن تا اکتبر بهترین زمان برای بازدید مسافران تور افریقا از پارک ملی سرنگیتی برای تماشای حیات‌وحش، از جمله مهاجرت تماشایی حیوانات وحشی است. مسافران تور افریقا باید در نظر داشته باشند که زمان مهاجرت حیوانات ممکن است سال‌به‌سال متفاوت باشد؛ اما به طور معمول در ماه‌های ژوئن و جولای شانس دیدن مهاجرت این حیوانات بسیار است. اگر علاقه‌مند به فصل زایش این حیوانات وحشی هستید باید در اواخر ژانویه تا فوریه همراه تور آفریقا یا تور تانزانیا شوید. به‌صورت کلی پارک ملی سرنگیتی دارای دو فصل است. فصل خشک آن از ژوئن تا اکتبر ادامه دارد و فصل مرطوب آن از نوامبر تا می ادامه می‌یابد.
جاذبه‌های پارک ملی سرنگیتی که در حین تور تانزانیا می‌توانید ببینید
افراد به دلایل مختلفی در تور آفریقا و تور تانزانیا به سراغ پارک ملی سرنگیتی می‌روند که این دلایل به طور معمول موارد زیر هستند:

دیدن مهاجرت حیوان‌ها

یکی از دلایل اصلی که مسافران تور تانزانیا را برای سفر انتخاب می‌کنند دیدن مهاجرت دسته‌جمعی گاوهای وحشی آفریقایی، گورخرها و حیوانات دیگر از قسمت‌های شمالی منطقه به دشت‌های جنوبی است. این گله‌های بزرگ حیوانات در حال حرکت را نمی‌توان در هیچ جای دیگری مشاهده کرد. دراماتیک‌ترین منظره‌ای که می‌توان دید، گله‌هایی است که از آبراه‌هایی مانند رودخانه‌ها عبور می‌کنند و در مسیر با تمساح‌ها و جریان‌های قوی آب به مبارزه می‌پردازند.
درحالی‌که سایر پارک‌های معروف حیات‌وحش دارای حصارکشی هستند؛ اما سرنگیتی بدون حصار محافظت می‌شود. در این پارک به حیوانات فضای کافی داده شده تا بتوانند به‌راحتی مهاجرت کنند و هیچ مانعی در برابر خود نداشته باشند.

دره رودخانه سرونرا (Seronera River Valley)

این دره وسیع بخش بزرگی از سرنگیتی مرکزی را در بر می‌گیرد و حیات وحشی غنی دارد. در این منطقه می‌توانید فیل‌ها، گورخرها، وحشی‌ها، غزال‌ها، زرافه‌ها و بسیاری از گونه‌های دیگر را ببینید. دره رودخانه سنونرا همچنین یکی از بهترین مکان‌ها برای دیدن پلنگ‌های گریزان است و اگر بخت با شما یار باشد شاید شانس دیدن آنها را به دست بیاورید.

دره لوبو (Lobo Valley)

دره «لوبو» در سرنگیتی شمالی نیز باید جزو لیست مکان‌های دیدنی شما در حین تور تانزانیا در این منطقه باشد. در سال 1913، استوارت وایت آمریکایی، این منطقه وسیع را به‌عنوان «بهشت» توصیف کرد. دره لوبو، همراه با دره سنونرا، تنها مکان‌هایی در سرنگیتی هستند که شیر، پلنگ و یوزپلنگ در آن پرسه می‌زنند. شما همچنین فیل‌ها، بابون‌ها و زرافه‌ها را به طور منظم در اینجا خواهید دید. همچنین از جولای تا نوامبر، می‌توانید میلیون‌ها غزال و گورخر را ببینید که در طول مهاجرت بزرگ به این منطقه آمده‌اند.

تپه نعبی (Naabi Hill)

تپه نعبی که در کنار منطقه حفاظت شده «انگورونگورو» در سرنگیتی شرقی قرار گرفته، به شکلی ورودی اصلی پارک ملی سرنگیتی محسوب می‌شود. این مکان، جایی عالی برای دراز کردن پاهای خود پس از یک رانندگی طولانی است. علاوه بر استراحت، دیدن برخی از خیره‌کننده‌ترین مناظر سرنگیتی در این منطقه ممکن است. تپه‌های پوشیده از اقاقیا در این منطقه خانه شیرهای باابهت و پذیرای میلیون‌ها غزال، گورخر و... است. برای مشاهده این حیوانات بهتر است بین دسامبر و ژوئن از این منطقه دیدن کنید.

چشمه‌های بولگونجا (Bologonja Springs)

این مکان یکی دیگر از جاذبه‌های مهم در منطقه شمال شرقی سرنگیتی است که در نزدیکی مرز پارک ملی ماسایی مارا در کنیا قرار دارد. آب گوارای چشمه‌ها و سایبان‌های فوق‌العاده این منطقه صدها حیوان مختلف را به خود جذب می‌کند. در این منطقه شما این فرصت را خواهید داشت که با بسیاری از پستانداران بزرگ‌تر مانند زرافه‌ها و فیل‌ها و همچنین گونه‌های کمیاب بز کوهی مانند ریدباک کوهستانی، استینبوک و بسیاری از پرندگان عجیب‌وغریب از نزدیک آشنا شوید.

دیدن قوم ماسایی مارا

با اینکه دشت‌های سرنگیتی در اشغال حیوانات و حیات‌وحش است؛ اما انسان‌ها نیز بخش مهمی از این منطقه محسوب می‌شوند. حضور انسان‌ها در این منطقه به ۴ میلیون سال پیش باز می‌گردد. امروزه پارک ملی سرنگیتی هنوز محل زندگی چندین قبیله بومی است. یکی از مشهورترین قبایل ماسایی است. این قبیله به دلیل حفظ فرهنگ قدیمی خود منحصربه‌فرد و محبوب است و بسیاری از گردشگران برای آشنایی با آنها به سراغشان می‌روند. با وجود آموزش، تمدن و تأثیرات فرهنگ غرب، مردم ماسایی شیوه زندگی سنتی خود را حفظ کرده‌اند و تبدیل به نمادی از فرهنگ تانزانیا و کنیا شده‌اند.

ویدئو پارک ملی سِرِنگیتی

«بالاخره بعد از مایل‌ها دور شدن از نایروبی، خودم را در بهشت پیدا کردم.»

این سخنی بود که استوارت به محض دیدن سرنگیتی بر زبان آورد. بهشتِ استوارت، سرنگیتی بود. از سالیان بسیار دور تاکنون قبیله‌ی ماسای برای چرای احشام خود به این دشت وسیع و سرسبز می‌آیند. آن‌ها به این دشت Siringitu می‌گویند، یعنی جایی که آنقدر وسعتش زیاد است که تا ابد و تا چشم کار می‌کند، دشت است.
منطقه‌ی سرنگیتی شامل چند منطقه‌ی حفاظت شده‌ی مثل پارک ملی سرنگیتی، گرونگرو، Maswa Game Reserve، ماسای مارا، لولیوندو و گرومِتی است.
سرنگیتی اکوسیستم خاص و منحصر به فردی دارد که به جرئت می‌توان گفت یکی از قدیمی‌ترین اکوسیستم‌های زمین است. با این حال معروف‌ترین اتفاقی که هر ساله در این دشت اتفاق می‌افتد، مهاجرت دسته‌جمعی بیش از یک میلیون گاو وحشی آفریقایی و 200 هزار راس گورخر از قسمت‌های شمالی منطقه به دشت‌های جنوبی است.


این فیلم گوشه‌ای از زیبایی‌های سرنگیتی را به نمایش می‌گذارد.

  

 

سخن آخر

سفر و بازدید از پارک ملی سِرِنگیتی، نگین تاج پادشاهی تانزانیا تجربه‌ای غنی و فراموش‌نشدنی برای مسافرانی است که می‌خواهند از فاصله نزدیک‌تر به طبیعت و حیات‌وحش نگاه کنند. شگفتی‌ها در پارک ملی سرنگیتی هیچ حد و مرزی ندارد و از مهاجرت حیوانات وحشی تا دیدن مناظر بسیار زیبا در این پارک ملی، همگی دید شما را نسبت به جهان و محیط‌زیست تغییر می‌دهند. اگر اهل تجربه‌های جدید هستید و می‌خواهید اکوسیستم غنی در این منطقه را از نزدیک تماشا کنید، در تور تانزانیا یا تور افریقا دیدن پارک ملی سرنگیتی را از دست ندهید.



1396/04/07 | کد مطلب: 3766
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


  • به اشتراک بگذارید:



تورهای مرتبط با این موضوع کدام هستند؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.