تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

همه چیز درباره شفق قطبی

شفق قطبی یکی از خاص‌ترین پدیده‌های جهان است. یک رویداد علمی که آسمان شب را با نورهایی خیره کننده، تماشایی‌تر می‌کند. در سال‌های اخیر تور شفق قطبی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. به همین دلیل در این مطلب از وبلاگ دالاهو، بیشتر درباره شفق قطبی برایتان گفته‌ایم.

تور شفق قطبی روسیه

تور شفق قطبی چیست؟

نخستین سوالی که پس از دیدن نورهای شفق قطبی یا (Aurora) به ذهن می‌رسد، این است که این پدیده چیست و چرا رخ می‌دهد؟ اگر بخواهیم شفق قطبی را توصیف کنیم، باید کمی درباره فضا و نزدیک‌ترین ستاره به زمین، یعنی خورشید، برایتان بگوییم. خورشید یک ستاره پر جنب و جوش است که با تبدیل هلیوم به هیدروژن، نور و انرژی را به زمین می‌رساند. از سوی دیگر، این ستاره قدرتمند، 7 سیاره دیگر، مقدار زیادی سنگ و غبار، دنباله دارها و... را نیز در محیط اطراف خود نگه داشته است.

خورشید یک ستاره پویاست که هنوز تا مرگش، حدود 5 میلیارد سال وقت دارد. در این ستاره جذاب، رویدادهای گوناگونی نیز رخ می‌دهد که یکی از آنها، طوفان‌های خورشیدی است. طوفان‌های خورشیدی، منشا‌های گوناگونی دارند و عظمت و زمان وقوع آنها، بسیار متغیر است. طوفان‌ها ناگهانی و باشکوه هستند و مثل یک شرار آتش از سطح خورشید حرکت می‌کنند، تا بخشی از فضا پیش می‌روند و باز به سطح خورشید بازمی‌گردند.

طوفان‌های خورشیدی مثل یک شرار آتش از سطح خورشید حرکت می‌کنند، تا بخشی از فضا پیش می‌روند و باز به سطح خورشید بازمی‌گردند.

تاثیر طوفان خورشیدی بر زمین

در ایجاد شفق قطبی و به دنبال آن تور شفق قطبی، طوفان خورشیدی، نقش مهی دارد. در واقع طوفان‌های خورشیدی، بر روی سیارات اطراف خورشید، از جمله زمین، اثر می‌گذارند. طی پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده، اختلال‌های ناگهانی در ایستگاه‌های رادیویی، ایجاد مشکل در ردیابی هواپیماها، بروز برخی بیماری‌ها و حتی آتش سوزی‌های ناگهانی در خطوط انتقال گاز، می‌تواند با طوفان‌های خورشیدی، در ارتباط باشد.

اما همیشه این طوفان‌ها مخرب و ترسناک نخواهند بود، البته اگر در زمان مناسب در مکان مناسب قرار بگیرید و از پیش خودتان را برای دیدن یکی از پدیده‌های شگفت انگیز جهان آماده کرده باشید.علاوه بر شفق قطبی، خود ذرات باردار خورشید هم، می‌توانند عامل به وجود آورنده این پدیده جذاب باشند که در تور شفق قطبی دالاهو شاهد آن هستید.

در ایجاد شفق قطبی و به دنبال آن تور شفق قطبی، طوفان خورشیدی، نقش مهی دارد.

 

رنگین کمان در شب

چه طوفان‌های خورشیدی و چه ذرات باردار خورشید، وقتی که با جو زمین برخورد می‌کنند، عاملی برای ایجاد شفق قطبی هستند. اما این پدیده، تنها در قطب‌ها و به خصوص نواحی نزدیک به قطب شمال، قابل رویت است. چرا که قطب‌های زمین مغناطیس قوی دارند. شفق قطبی در ساعات مختلف شب، رنگ‌های متفاوتی دارد. مثلا اگر در میانه و در تاریکی مطلق به دیدار شفق قطبی بروید، نورهای سبز رقصان می‌بینید. اما اگر نزدیک طلوع صبح، برای دیدن شفق قطبی مراجعه کنید، احتمالا با دیدن نورهای قرمز، شگفت زده خواهید شد. در مجموع بیشتر نورهای شفق قطبی به رنگ سبز و صورتی دیده می‌شوند. در شرایطی کمتر پیش آمده، شفق قطبی ممکن است، تمام آسمان را بپوشاند. شاید به همین دلیل است که کانادایی‌ها نام رقص ارواح را بر شفق قطبی نهاده‌اند.

شکل شفق قطبی معمولا شبیه پرده‌هایی آویزان است که در فضا می‌رقصند. البته که ممکن است به شکل‌های دیگری هم دیده شوند. در تور شفق قطبی دالاهو شانس دیدن این نورهای شگفت انگیز را خواهیم داشت. 

پدیده شفق قطبی تنها در قطب‌ها و به خصوص نواحی نزدیک به قطب شمال، قابل رویت است.

کجا شفق قطبی ببینیم؟

همان طور که در پاراگراف قبلی برایتان گفتیم، تور شفق قطبی بیشتر در مناطق نزدیک به قطب شمال برگزار می‌شود. مثلا کشورهای حوزه اسکاندیناوی، شمال کانادا، بخش‌هایی از آمریکا و البته روسیه. در بین لین کشورها و مقاصد، روسیه، یکی از بهترین سرزمین‌ها برای دیدن شفق قطبی است. تور شفق قطبی دالاهو نیز به همین مقصد برگزار می‌شود. روسیه یک مقصد نزدیک برای ایرانیان است. زیرساخت‌های گردشگری مناسبی دارد و به عنوان یک کشور سردسیر، می‌داند که با کاهش برودت شدید هوا، چه کند. در نتیجه اگر در طول تور شفق قطبی دالاهو، هوا خیلی سرد شود یا تغییرات اتفاق بیافتد، این سفر دچار آشفتگی نخواهد بود.

از سوی دیگر، با توجه به نرخ ارز، گرانی پروازها، اقامت و...، روسیه یک مقصد عالی برای دیدن و شناختن است. در تور شفق قطبی دالاهو، علاوه بر نورهای رقصان آسمان شب، به دیدار جاذبه‌های دیگر روسیه هم خواهیم رفت. در نتیجه نه فقط یک جاذبه نجومی، بلکه چندین جاذبه فرهنگی و طبیعی را نیز خواهید دید.

تور شفق قطبی بیشتر در مناطق نزدیک به قطب شمال برگزار می‌شود: اسکاندیناوی، شمال کانادا، بخش‌هایی از آمریکا و البته روسیه

فاصله شفق قطبی تا زمین

در این سال‌ها، پژوهش‌های بسیاری درباره شفق قطبی انجام شده است. مثلا دانشمندان فهمیده‌اند که شفق قطبی بین 300 تا 1000 کیلومتر، از زمین فاصله دارد. در زمان وقوع شفق قطبی، اگر خارج از جو زمین باشید، باز هم این نورهای شگفت انگیز را خواهید دید و متوجه می‌شوید که در جایی، این پدیده در حال رخ دادن است.

 

بهترین فصل تور شفق قطبی

اگر می‌خواهید همراه با تور شفق قطبی دالاهو به روسیه سفر کنید، باید بدانید که ما دو تور عالی برای بهمن 1401 داریم. یعنی در زمستان، می‌توانید یکی از رویایی‌ترین سفرهای عمرتان را تجربه کنید. این سفر می‌تواند یک پیشنهاد جذاب برای تور ماه عسل، سفرهای ماجراجویانه و یا جایی برای شناخت و درک بیشتر محیط اطراف باشد.

شرایط دیدن شفق قطبی

مثل هر پدیده نجومی دیگری، برای دیدن شفق قطبی هم به آسمانی صاف و تاریک نیاز دارید. پس اگر می‌خواهید شفق قطبی طولانی و زیبایی ببینید، باید از شهر خارج شوید و در جایی که تاریک‌تر است، در انتظار برخورد ذرات خورشید، با جو زمین، بنشینید. نکته بسیار مهم این است که شفق قطبی خیلی قابل پیش بینی نیست اما از 2 الی 3 روز قبل، با توجه به گزارش‌هایی که از خورشید دریافت می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که شانس دیدن شفق قطبی بالاتر است. تور شفق قطبی دالاهو در بهترین زمان برگزار می‌شود تا شانس شما برای دیدن این پدیده در بالاترین حد خود باشد.

 

آیا برای دیدن شفق قطبی به دوربین و تلسکوپ نیاز دارم؟

خیر، شفق قطبی از جمله پدیده‌هایی است که بدون ابزار و با چشم غیر مسلح قابل رویت است. شما برای دیدن این پدیده، تنها به دو چشم با دقت و جستجوگر نیاز دارید که حرکات آسمان را زیر نظر گرفته است.

 

شفق قطبی در دیگر سیارات

جالب است بدانید، علاوه بر زمین، در دیگر سیارات مانند مشتری یا ژوپیتر هم، شفق قطبی را پدید می‌آید، که 8 برابر درخشان‌تر از شفق قطبی در زمین است. در مریخ، ذهره، زحل، اورانوس و نپتون هم، شفق قطبی قابل دیدن است. در نتیجه شفق قطبی یک پدیده بسیار خاص و جذاب برای کسانی است که به طبیعت آسمان شب، گردشگری و رویت جاذبه‌های خاص و بی نظیر علاقه دارند. شما هم دوست دارید شاهد این پدیده باشید؟ در تور شفق قطبی دالاهو منتظرتان هستیم.



1401/07/17 | کد مطلب: 4765
برچسب‌ها: مجله دالاهو
نیوشا امینیان


  • به اشتراک بگذارید:

تور مرتبط با این موضوع کدام است؟
بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.