تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

ماچوپیچو، شهر گمشده اینکاها

مورخان بر این باورند که مردم تمدن اینکا در حدود سال 1100 به دره‌ کوسکو مهاجرت کردند که بعداً پایتخت خود، را در آنجا بنا نهادند. این مکان برای زندگی دشواری‌های خاصی داشت. باران اغلب نمی‌بارید، بنابراین رشد محصولات و تهیه غذا بسیار سخت بود. اما معماری طبقه‌ای و تسخیر قبایل دیگر، در نهایت کنترل دره کوسکو را، به‌دست اینکاها داد. اینجا بیشتر درباره این تمدن کهن برای‌تان گفته‌ایم.

تور پرو

ماچوپیچو کجاست؟

ماچوپیچو، محل ویرانه‌های باستانی اینکاهاست که در حدود 80 کیلومتری شمال غربی کوزکو، پرو، در کوردیلرا د ویلکابامبا در کوه‌های آند قرار دارد. ین شهر در ارتفاع 2430 متری از سطح دریا، در وسط یک جنگل کوهستانی استوایی، در محیطی فوق‌العاده زیباست. ماچوپیچو احتمالاً شگفت‌انگیزترین سازه شهری خلق شده توسط امپراتوری اینکاها و اوج علم مهندسی آنها بوده است. برای مثال، دیوارهای غول پیکر، تراس‌ها و رمپ‌های مخصوص و رفت و آمدی در اینجا وجود دارد که نوع خود زبان‌زد هستند.

تمدن اینکاها

همانند دیگر فرهنگ‌های آمریکای باستان، ریشه‌های تاریخی اینکاها را به سختی می‌توان از اسطوره‌های پایه‌گذاری که توسط خودشان خلق شده، جدا کرد. طبق افسانه‌ها، در ابتدا خدای خالق ویراکوچا از اقیانوس آرام بیرون آمد و زمانی که به دریاچه تیتیکاکا رسید خورشید و همه اقوام را خلق کرد. سپس اولین انسان‌ها توسط خدا دفن شدند و بعداً از چشمه‌ها و صخره‌ها که با نام (پاکاریناهای مقدس) شناخته می‌شدند به جهان بازگشتند. اینکاها معتقد بودند، به طور خاص، در تیواناکو (Tiahuanaco) از خدای خورشید به نام اینتی به وجود آمده‌اند. از این رو، آن‌ها خود را برگزیدگان و فرزندان خورشید می‌نامیدند و فرمانروای اینکا را نماینده و تجسم اینتی بر روی زمین حساب می‌کردند.

تمدن اینکاها بر اساس افسانه‌هایی شکل گرفته است

در نسخه دیگری از اسطوره آفرینش، اولین اینکاها از غاری مقدس به نام Tampu T'oqo یا ملقب به خانه پنجره که در Pacariqtambo، به معنی مهمانخانه سپیده دم، در جنوب کوزکو واقع شده بود به وجود آمدند. اینکاها معقتد بودند با شکست دادن مردم چانکا با کمک جنگجویان سنگی به نام (پوروراوکا)، اولین اینکاها سرانجام در دره کوزکو مستقر شدند و مانکو کاپاک با پرتاب یک میله طلایی به زمین، پایتخت اینکاها، کوزکو را تأسیس کرد.

زندگی در تمدن اینکاها

بیشتر مردم اینکا کشاورز یا گله‌دار بودند و از آلپاکاها و لاماها مراقبت می‌کردند. خانواده‌های بزرگ با هم در یک زمین زندگی می‌کردند و لباس‌های خود را از پشم آلپاکا و لاما می‌ساختند. خانه‌های آن‌ها از سنگ یا گل خشتی ساخته شده بود و بالای آن سقفی از علف‌های خشک شده بود. و در تمدن آن‌ها انتظار می‌رفت همه اعضای خانواده از جمله کودکان به بقای تمدن کمک کنند.
از آنجایی که اینکاها در کوه‌ها زندگی می کردند، اغلب مجبور بودند برای کاشت محصولات خود تراس‌ها، یا مناطق مسطح بریده شده در دامنه تپه بسازند. آنها همچنین مجبور بودند کانال‌هایی حفر کرده تا بتوانند نهرهای کوهستانی و باران را به سمت محصولاتی مانند کینوا، ذرت، آووکادو و سیب زمینی هدایت کنند.
آب و هوای ماچوپیچو همیشه مطلوب نبود و آن شرایط به این معنی بود که گاهی غذا کمیاب می‌شد، بنابراین اینکاها می‌دانستند که چگونه برخی از محصولات را حفظ کنند تا بتوانند از آن در مواقع نیاز استفاده کنند و محصولات غذایی ذخیره شده داشته باشند. به عنوان مثال، آن‌ها به آرامی رطوبت سیب زمینی را در طی چند روز از بین می‌برند، چراکه یافته بودند که سیب‌زمینی خشک شده می‌تواند با شرایط نگه‌داری مطلوب تا 10 سال دوام بیاورد.

اعتقادات اینکاها

اینکاها معتقد بودند که فرمانروایان آن‌ها خدای خورشید یا همان اینتی هست و آن‌ها را پس از مرگ با برداشتن اعضای بدنشان تطهیر می‌کند. به همین دلیل اینکاها برای حفظ بقایای بدن، مردگان خود با الکل و استفاده از هوای سرد و خشک کوهستانی مومیایی می‌کردند. همچنینی اینکاها مانند فراعنه مصر باستان، اعضای خانواده سلطنتی را همراه با گنجینه‌های خود دفن می‌کردند. افراد متوسط نیز گاهی اوقات مرده خود را به‌سادگی با قرار دادن آنها در غارهای سرد و خشک مومیایی می‌کردند. همچنین اینکاها گاهی اجداد مومیایی شده را در مراسمی مانند عروسی یا جشن برداشت محصول یا در جلسات مهم جامعه بیرون می‌آوردند.

آثار برجسته اینکاها

اگر همراه با تور پرو، به ماچوپیچو بزرگترین یادگار باقی مانده از اینکاها سر بزنید قطعا متوجه اوج هنر و مهندسی آن‌ها در معماری و شهرسازی، سیستم‌های شهری و آبی و... خواهید شد همچنین یکی از نکات بسیار مهم درباره هنرمندان امپراطوری اینکاها این است که بیشتر طراحان و معماران زن‌ها بوده‌اند و آنها در میان اینکاها مقام بسیار بالایی هم داشتند.
هنر اینکاها از فرهنگ‌هایی که هزاران سال قبل از امپراتوری اینکاها بودند به ارث رسیده بود. اینکاها آنچه را که فکر می‌کردند مهم و مفید بود از اجداد خود یاد گرفتند و آن را با تطبیق اشکال هنری با نیازها و علایق خود به کمال رساندند. قوم اینکا صنعت‌گران ماهری بودند که در آیلوس و برای امپراطوری کار می کردند. اینکاها در انواع خاصی از هنرها مانند سفال سازی و بافندگی تخصص داشتند. تولیدات اینکاها به تمام نقاط امپراطوری برده می‌شده و مانند یک ابزار برای اقتصاد متمرکز توزیع است. در میان اینکاها صنعتگران بسیار متخصصی وجود داشتند که روی قطعات هنری مانند جواهرات و لباس برای اشراف و ساپا اینکاها کار می‌کردند.

معماری تمدن اینکاها

همراه با تور پرو اولین موضوعی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، مهمترین میراث اینکاها یعنی معماری است، زیرا آن‌ها سازندگان بزرگی بودند. توانایی خارق‌العاده آن‌ها در ساخت بناهای تاریخی بدون هیچ نوع مصالح بتنی در ماچوپیچو که یکی از عجایب هفتگانه جهان به حساب می‌آید و میراث جهانی یونسکو است، قابل مشاهده است. اگرچه تنها در 50 مایلی کوسکو قرار دارد، فاتحانی که به اینکاها حمله می‌کردند آن را پیدا نکردند و در تمام این سال‌ها ماچوپیچو از گزند بسیاری از حاکمان و فاتحان در امان مانده است.
در حالی که سنگ در کوه‌های آند جز رایج‌ترین مصالح بوده است، بازدیدکنندگان تور پرو می‌توانند خرابه‌های ساخته شده توسط دیوارهای خشتی را در اطراف ساحل ماچوپیچو ببینند. شکل معمولی این بنا‌ها ذوزنقه‌ای است و ساختار آن‌ها مستطیل شکل بوده.

یکی از جالب‌ترین جزئیات معماری اینکاها ارتباط آنها با کشاورزی است. آنها تراس‌هایی را ایجاد کردند تا زمین‌های بیشتری برای کشت داشته باشند، زیرا زمین‌های آنها قبلا کوه بوده است.

معماری اینکاها فضای بیشتری را برای کشاورزی در اختیارشان می‌گذاشت


آن‌ها همچنین سیستم جاده‌ای خود را ایجاد کردند و پل‌های طنابی، جاده‌ها و استراحتگاهایی را در میان مسیرهای خود ساخته بودند. متأسفانه اکثر مسیرهای ساخته شده توسط اینکاها در طی تاریخ ناپدید شده‌اند، اما مسیری به ماچو پیچو وجود دارد که امروزه هنوز وجود دارد و مسافران تور پرو برای رسیدن به ماچوپیچو از آن استفاده می‌کنند.

منسوجات در تمدن اینکاها

بقایای منسوجاتی که اینکاها باقی مانده است و همچنین جزئیاتی در مورد لباس‌هایی که آن‌ها می‌بافتند وجود دارد. منسوجات اینکاها، حتی بیشتر از فلزات گران‌بهای آن‌ها اهمیت دارند و بهترین گنجینه اینکاها محسوب می‌شود. آن‌ها از منسوجات خود به عنوان هدیه برای مسافران و مهاجران استفاده می‌کردند منسوجات و پارچه‌های اینکاها به معنای ثروت و مقامی که آن‌ها داشتند بوده است. همچنین با سفر به همراه تور پرو شما می‌توانید در ماچوپیچو افرادی محلی را بیابید که لباس‌هایی شبیه به طرح لباس اینکاها به تن دارند.

سرامیک‌سازی و مجسمه‌ تراشی

سرامیک در امپراتوری اینکا تولید بسیار قابل توجهی داشت، زیرا اینکاها تکنیک‌های پیچیده‌ای را برای تولیدات عظیم توسعه داده بودند. سرامیک‌های معمولی اینکاها دارای اشکال هندسی و رنگ‌هایی مانند قهوه‌ای و نارنجی بودند.
در سفال اینکاها از خاک رس طبیعی استفاده می‌شد، اما آنها مواد دیگری مانند میکا، ماسه، سنگ پودر شده یا موارد دیگر را اضافه می‌کردند تا از ترک خوردن قطعات در طی فرآیند پخت جلوگیری کنند.
اینکاها مجسمه‌های زیادی از نقره، طلا و سایر فلزات گرانبها می‌ساختند. ما در سفر همراه با تور پرو، می‌توانیم جواهرات، چاقوهای تشریفاتی، دیسک و اشیاء روزمره‌ای را از تمدن اینکاها پیدا کنیم.
برخی از این قطعات را می‌توان در برنامه تور پرو در موزه اینکا در کوسکو، موزه فرهنگ‌های بومی در کوئنکا یا موزه هنر لیما یافت.

دیگر جاذبه‌های پرو

در تور پرو علاوه بر بازید از بزرگترین جاذبه این کشور یعنی ماچوپیچو از دیگر جاذبه‌های جذاب پرو نیز بازدید کنید. در این قسمت از چند جاذبه دیگر پرو نیز برای‌تان گفته‌ایم.

در تور پرو می‌توانید جنبه‌های گوناگونی از طبیعت را ببینید

مسیر اینکاها

مسیر معروف اینکاها یک پیاده‌روی چهار روزه است که در ماچو پیچو خاتمه می‌یابد و بسیاری آن را نقطه برجسته سفر خود با تور پرو می‌دانند. این مسیر خوش منظره اغلب بیشتر از آن چیزی است که بسیاری از مردم انتظار دارند، اما در عین حال ارزشمند و یکی از محبوب ترین کارهایی است که در تور پرو انجام می‌شود.
چند نقطه شروع متفاوت برای مسیر اینکاها وجود دارد، اما پیاده‌روی سنتی چهار روزه از کیلومتر 82 خط راه‌آهن کوسکو - آگواس کالینتس آغاز می‌شود. از این نقطه، مسیر از بیش از 30 خرابه اینکا عبور و از مناظر دیدنی، بازدید خواهید کرد. سخت‌ترین قسمت مسیر، روز دوم پیاده روی است که با صعود 1200 متری در ارتفاع و دو گردنه مرتفع همراه است.

گنجینه‌های معماری کوسکو

قدم زدن در خیابان‌های کوسکو مانند پرسه زدن در یک موزه است. خرابه‌های اینکاها در پایه‌های بسیاری از ساختمان‌های دوست‌داشتنی استعماری استفاده شده است. این بناها در کنار جاده‌های باریک قرار گرفته‌اند و تاریخ طولانی شهر را برای مسافران تور پرو به نمایش می‌گذارند.

دریاچه تیتیکاکا

آب آبی درخشان دریاچه تیتیکاکا توسط تپه‌ها و دهکده‌های کوچک سنتی احاطه شده است. منطقه این دریاچه ترکیبی از مناظر زیبا و فرهنگ است که آن را از سایر مناطق کشور پرو متمایز می‌کند. دریاچه تیتیکاکا که در ارتفاع 3820 متری از سطح دریا قرار دارد، به عنوان مرتفع ترین دریاچه قابل کشتیرانی در جهان شناخته می‌شود. مسافران تور پرو می‌توانند در این منطقه با تهیه بلیط قایق تفریحات آبی را نیز تجربه کنند.

دره کولکا

دره کولکا دو برابر عمیق‌تر از گرند کانیون و در میان مسافرات تور پرو، از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. عمق این دره به 3400 متر می‌رسد و نتیجه یک گسل لرزه‌ای بین دو آتشفشان ایجاد شده است.

خطوط نازکا

از دیگر مقاصد بسیار خارق‌العاده تور پرو می‌توان به خطوط نازکا اشاره کرد. خطوط اسرارآمیز نازکا منظره‌ای غیرعادی است که شما را با تفکر اینکه ممکن این خطوط کار بیگانگان فضایی باشد مواجه کند. این تصاویر عظیم در کف صحرا در ابتدا کشف نشده بودند تا اینکه هواپیماهایی که در دهه 1920 بر فرازاین منطقه پرواز می‌کردند خطوط را از هوا دیدند و متوجه شدند که آنها الگوها و تصاویر متمایز را تشکیل داده‌اند.
تا آن زمان برخی از نقاشی‌ها و خطوط توسط افراد در دامنه تپه واقع در نزدیکی نازکا و پاراکاس، از سطح زمین قابل مشاهده بود، وجود داشت. با این حال، نقاشی‌های عظیم دیگری در کف صاف بیابان به قدری بزرگ بودند که برای درک آن نیاز به یک نمای هوایی بود.
از هوا می‌توان 70 طرح مختلف گیاهی و جانوری و همچنین صدها خط و اشکال هندسی دیگر را مشاهده کرد. طول برخی از این خطوط به 10 کیلومتر می‌رسد که در صدها کیلومتر مربع گسترده شده‌اند. برجسته‌ترین نقوش در میان این پیکره‌ها، مارمولکی به طول 180 متر، پرنده کندور با طول بال‌های 130 متری و چندین مورد دیگر است که شامل میمون، مرغ مگس‌خوار، نهنگ قاتل و عنکبوت می‌شود.

خطوط نازکا از دیدنی‌های مهم در پرو هستند

دره مقدس جاذبه بی‌نظر تور پرو

در کمتر از یک ساعت رانندگی در شمال کوسکو، دره زیبای مقدس و شهرهای پیزاک، اوروبامبا و اولانتایتامبو است که هر کدام می‌توانند مقاصد گردشگری خاصی برای تور پرو باشند. این دره حاصلخیز دارای ویرانه‌های بسیاری از اینکاها است که ارزش کاوش را دارد، اما همچنین منطقه‌ای آرام برای گذراندن مدتی در بازارها یا تماشای فرهنگ محلی است که مسافران تور پرو بسیار شیفته آن هستند.

اولانتایتامبو

بازدید از ویرانه‌ها و قلعه بسیار زیبا در اولانتایتامبو باید در لیست مکان‌های دیدنی شما در هنگام سفر با تور پرو باشد. این شهر بسیار به پیاده روی‌های خود مشهور و برای گشت‌و‌گذار سرگرم کننده است. این مکان دارای مجموعه ای عالی از فروشندگان است که صنایع‌دستی دست‌ساز می‌فروشند و مسافران تور پرو را به خود جذب می‌کنند.

ایکا و تپه های شنی در Huacachina

برای مسافران تور پرو که به دنبال امتحان کردن تجربه‌های متفاوت هستند، استراحتگاه واحه Huacachina در حومه ایکا بهترین گزینه است. این شهر تفریحی با حاشیه‌هایی از درختان نخل، درست در غرب ایکا، در اطراف مردابی بسیار زیبا قرار دارد که توسط تپه‌های ماسه‌ای عظیم احاطه شده است که ارتفاع برخی از آن‌ها به 1000 متر می‌رسد.

در پرو می‌توانید جذاب‌ترین جلوه‌های طبیعت را ببینید

سخن آخر

در این مقاله از دالاهو برای‌تان از پرو و  اینکاها گفتیم. تمدنی کهن که آثار آنها را می‌توان در تور پرو دید و با دیدنی‌ها و آثار آنها به‌خوبی آشنا شد. اگر دوست دارید در تور خارجی پرو همراه دالاهو باشید، تا دیر نشده در تور ثبت‌نام کنید یا برای کسب اطلاعات بیشتر، در ساعات اداری با ما تماس بگیرید.



1402/10/07 | کد مطلب: 4952
تحریریه دالاهو


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.