تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
پادکست‌ دالاهو

موسیقی سفر

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

اگر اهل پادکست، سفر و لذت بردن از لحظه‌لحظه زندگی باشید، این مطلب برای شماست. می‌خواهیم شما را با اولین اپیزود پادکست دالاهو به‌نام «موسیقی سفر» آشنا کنیم. نسخه صوتی این پادکست در شهریور 1403 از طریق همه‌ی پادگیرها منتشر شده و امیدواریم در سفرهای دور و درازتان به آن گوش کنید و لذت ببرید.

پادکست دالاهو

موسیقی سفر نام اولین پادکست شرکت گردشگری دالاهو است. این پادکست پر از  پیشنهادهای موسیقی است که می‌توانید در طول یک سفر جاده‌ای، داخل هواپیما، روی کشتی‌ها یا در مسیر ریل‌ها به آن گوش کنید. مادامی که در سفرید، همسفریم و فرقی ندارد کجا و به چه مقصدی، ما روزی هم را خواهیم دید. 

شما می‌توانید نسخه صوتی پادکست دالاهو را در پادگیرها بشنوید و در ادامه متن این پادکست را مطالعه بفرمایید.

اپیزود اول: موسیقی سفر

1- موزیک اگه یه روز بری سفر – فرامرز اصلانی
امروز قراره بریم به سراغ یکی از بخش‌های مهم سفر که رنگ و لعاب دیگه‌ای به سفرمون میده. این بخش کارکردی مثل ادویه رو برای غذا داره که طعم غذا رو از این رو به اون رو می‌کنه و بدون اون غذا طعم اصلی خودشو نداره؛ این بخش موسیقی سفره.
2-موزیک کاش تموم نشه سفر با تو – محمد فتحی
شاید برای خیلی از ماها پیش اومده باشه که با شنیدن یک موسیقی دوباره به سفری برگردیم که خیلی سال پیش اون رو تجربه کردیم. در واقع موسیقی مثل یک پل ما رو از حال به گذشته‌ای میبره که خیلی ازش فاصله گرفتیم؛ اما به سادگی می‌تونیم درش غرق بشیم. امروز خیلی جدی‌تر در مورد موسیقی سفر صحبت کنیم؛ موضوعی که شاید همه ما تجربه‌اش رو داشتیم؛ اما زیاد بهش اهمیت نداده بودیم.
3-موزیک سفرنامه شهیار قنبری
شنیدن یک موسیقی خاص و برگشت به سفری در گذشته برای خود من به شخصه خیلی اتفاق افتاده. بارها پیش اومده که یک موسیقی رو در حال شنیده باشم و به خاطر اینکه در طول سفر به اون گوش دادم دوباره به لحظه تجربه اون موسیقی در سفر برگردم. حتی این اتفاق باعث شده اتمسفر اون فضا، اشیایی که در اون لحظه اطرافم بودن و یا حتی مناظر رو دوباره به یاد بیارم.

موسیقی جادویی است که لذت سفر را بیشتر می‌کند

میشه گفت موسیقی مثل یه جادوئه که می‌تونه تجربه لذت سفر رو دوباره و دوباره برای افراد به وجود بیاره و شاید برای همینه که اینقدر به شنیدن موسیقی در سفر لذت بخشه.
و شاید به خاطر همین هستش که در مورد تأثیر موسیقی در سفر نوشته شده و گفته شده. در واقع خیلیا معتقدند که قوی‌ترین خاطرات سفر اون‌هایی هستند که با آهنگ خاصی مرتبطن. به طور مثال اگر از یک شخصی بخوان که در مورد تعطیلاتش برای شما صحبت کنه ممکنه خیلی برای اون آدم آسون نباشه تا جزئیات رو مرور و بازگو کنه. اما همون فرد زمانی که یک آهنگی رو در رابطه با سفرش می‌شنوه به وجد میاد و با یک اشتیاق عجیبی شروع می‌کنه از لحظات سفر خودش صحبت کردن.
گفته می‌شه که «سفر درک احساسات با تمام حواس موجوده» و به همین دلیل در کنار دیدن مناظر، چشیدن غذاهای مختلف و استشمام بوهای متفاوت توصیه میشه که موسیقی دلپذیری هم در طول سفر شنیده بشه.
4-موزیک Calm dawn - Rema
یکی از تأثیرات دیگه‌ای که موسیقی برای خود من به شخصه داشته این بوده که خیلی وقتا طولانی بودن یه مسیر رو برام قابل تحمل کرده. این قضیه به خصوص در رانندگی توی مسیرهای طولانی خیلی برام اهمیت داشته. شنیدن موسیقی باعث شده اون مسیر طولانی کمتر خسته‌کننده باشه و یا موسیقی انرژی بیشتری رو برای رانندگی طولانی‌مدت بهم بده. فکر کنید شما یک مسیر از تهران تا بندرعباس رو در پیش دارید، فکر کردن بهش هم می‌تونه برای خیلی از افراد که مسافر جاده نیستن خسته‌کننده باشه. فقط موسیقیه که می‌تونه یه رنگ و بوی خاصی به این سفر طولانی بده.

تأثیر موسیقی بر روی برقراری ارتباط بین آدما یکی دیگه از بخش‌های جذاب اهمیت موسیقی سفره. شاید دیدن این صحنه برای خیلی‌هامون آشنا باشه: یک موسیقی خاص در کوچه، میدان و حتی رستوران یک شهر غریب پخش شده و افراد شروع به رقصیدن با موسیقی کردن و حتی آدم‌هایی که همدیگرو نمی‌شناختن تو رقص همراه شدن تا برای اینکه لحظات خوبی رو تجربه کنن. افرادی که حتی یک زبان مشترک ندارند و شاید زبان همدیگه رو هم متوجه نشن اما زبان موسیقی به عنوان یک زبان جهانی تونسته اون‌ها رو به همدیگه وصل کنه. حتی موسیقی خیلی جاها باعث شده دو نفر بتونن سر صحبت رو با همدیگه باز کنند و یک رابطه عمیق رو شکل بدن.
5-موزیک Despasito – Enrique iglesias
جدای از ارتباطی که موسیقی بین آدم‌ها ایجاد می‌کنه من این ارتباط رو بین مسافرها و اتمسفر محلی اون منطقه خیلی دیدم و تجربه کردم. مثلاً زمانی که برای اولین بار به بوشهر سفر کرده بودم شنیدن موسیقی محلی مردم این منطقه به من کمک کرد درک بهتری از فرهنگشون داشته باشم و خیلی سریع‌تر بتونم فضای فرهنگی مردم این بخش از کشور رو درک کنم.
6-موزیک Naliyeh از محسن شریفیان
موسیقی برای آشنایی با فضا و فرهنگ عامه مردم مقصد تو کشورهای خارجی خیلی بیشتر میتونه کمک‌کننده باشه به خصوص کشورهایی که فرهنگ موسیقیایی غنی دارند مثل کشورهای آمریکای لاتین یا کشورهایی آسیای شرقی مثل هند، ژاپن، چین یا موسیقی عرب. شنیدن موسیقی توی هر کدوم از این کشورها چه به شکل شنیداری و چه به شکل دیداری می‌تونه باعث ارتباط سریعتر فرد با حال و هوای اون شهر یا منطقه بشه.
7-موزیک Yahel Sherman – Trans Music
یه نکته خیلی مهم دیگه در مورد تأثیر موسیقی در سفر، جذاب‌تر کردن سفر به خصوص برای بچه‌هاست.
خیلی از پدر و مادرها تجربه خستگی و بهونه گیری بچه‌ها رو در طول سفر به خصوص سفرهای جاده‌ای دارن و شنیدن موسیقی و داشتن یک پلی لیست خوب برای بچه‌ها می‌تونه راه نجاتشون باشه. جدای بچه‌ها، موسیقی می‌تونه انرژی و حس و حال افراد بزرگسال رو به سطح بالایی ببره تا کمتر دچار خستگی‌هایی بشن که ممکنه در طول هر سفر برای افراد به وجود بیاد.
8-موزیک خونه ما مرجان فرساد
شاید یکی از نکات مهم دیگه در مورد تأثیر موسیقی بر سفر به اثری باشه که موسیقی بر روی ذهن و روان انسان‌ها می‌ذاره و این باعث میشه موسیقی سفر مثل یک سنجاق به ذهن ما وصل بشه. به این تأثیر لذت موسیقیایی می‌گن و تحقیقات نشون میده که لذت بردن از موسیقی مرکز لذت در مغز رو مثل سایر لذت‌ها از جمله غذا خوردن و مصرف مواد مخدر درگیر می‌کنه. در واقع موسیقی باعث ترشح دوپامین یا هورمون شادی‌آور در بدن می‌شه و به همین دلیله که موسیقی می‌تونه یک محرک قوی برای بازگشت خاطرات باشه؛ چون لذت بسیار زیادی رو در اون لحظه برای افراد به وجود آورده.
9-موزیک فرانسوی/ Joe-Dassin-Et-si-tu-nexistais-pas
مواجهه با موسیقی فولکلور یکی دیگه از بخش‌های موسیقی سفره و از تجربه‌هاییه که خیلی از مسافرها در طول سفر داخلی یا تور خارجی باهاش مواجه میشن. در واقع موسیقی فولکلور بخش مهمی از موسیقی سفر یا بخش جدانشدنی موسیقی در سفره، چون کشورهای مختلف و شهرهای مختلف از موسیقی محلی یا فولکلور یا همون موسیقی تردیشنال استفاده می‌کنن تا بتونن با استفاده از تأثیرات موسیقی گردشگران بیشتری را به سمت خودشون جذب کنن.

گوش دادن به موسیقی کشورهای گوناگون به شما تجربه‌های جدیدی می‌دهد


10-موزیک ساری گلین حسین علیزاده و گاسپاریان
موسیقی فولکلور رو به اسم‌های دیگه‌ای مثل موسیقی بومی، موسیقی مردمی و موسیقی محلی هم می‌شناسن. این کلمه از واژه فولک گرفته شده که معنی مردم رو میده. موسیقی فولکلور شکلی از موسیقی سنتیه که ریشه در آداب و رسوم یک قوم یا ناحیه داره و سینه‌به‌سینه به نسل‌های بعد می‌رسه. همین ویژگی موسیقی فولکلور باعث میشه که شنیدنش باعث شناخت بهتری از فرهنگ یک منطقه بشه.
11-موزیک dasli gala – feryal oney
به طور مثال موسیقی فولکلور جنوب ایران شکل‌های مختلفی مثل بندری، زار، یزله و چاوشی داره و می‌تونه مسافرانی رو که به این منطقه سفر می‌کنند به دل شور و انرژی و حرارت مردم این منطقه ببره یا فلامنکو آواز و موسیقی و رقص اسپانیایی که از کولی‌های اسپانیا بیشترین تأثیر رو گرفته و یه تصویر قوی از اسپانیا در ذهن مسافرا باقی میگذاره
12-موزیک Gipsy Kings – una rumba par aqui
تأثیر شنیدن موسیقی فولکلور بعنوان یکی از تجربه‌های هر سفر، فقط به همین آشنایی با فرهنگ محلی مردم ختم نمی‌شه. این موسیقی در کنار اینکه می‌تونه به مسافرها کمک کنه با ریشه‌ها و هویت فرهنگی یک منطقه آشناتر بشن باعث میشه که بین مسافرها و مردم محلی هم احساس همدلی و نزدیکی به وجود بیاد. در واقع شنیدن و دیدن اجرای یک موسیقی محلی در مقصد باعث تماس چشمی و کلامی بین افراد می‌شه و همین یک احساس نزدیکی رو به وجود میاره.
13-موزیک کردی وره یارم - کامکارها
یکی دیگه از تأثیرات موسیقی محلی که برای خود من اتفاق افتاده حس آرامش‌بخش و شادی بخشیه که این موسیقی داره. خیلی وقت‌ها مسافرها موقع گشت‌وگذار توی شهر تمایلی ندارن خودشون رو درگیر گوش دادن موسیقی از گوشی یا سایر دستگاه‌های پخش موسیقی بکنن. میون همه این گشت‌وگذارها که ممکنه با خستگی‌های جسمی و یا حتی یک مقدار استرس و تنش همراه بشه شنیدن موسیقی محلی و یا اجرای این موسیقی در کوچه و بازار می‌تونه باعث بشه که مسافر برای شنیدن و دیدن اون اجرا کمی بایسته، استراحت کنه و از اثرات موسیقی بر کاهش استرس و افزایش لذت واسه تجدید قوا استفاده کنه.
14-موزیک چی مای مووریکونه
یکی دیگه از کارکردهای موسیقی محلی در سفر افزایش دادن ارتباطات اجتماعی بین افراده. این ویژگی به خصوص برای افرادی که تنها سفر می‌کنن یک امکان خیلی مهمه. اینکه افراد بتونن در طول سفر با افراد دیگه تعامل ایجاد کنن و آشنا بشن یکی از بخش‌های مهم هر سفره. شاید برای خیلی‌ها سخت باشه که بتونن سر صحبت رو با افراد دیگه باز کنن و این تعامل رو ایجاد کنن. شرکت در کنسرت‌ها و جشنواره‌های محلی که به قصد معرفی موسیقی فولکلور یا انواع دیگه موسیقی برگزار میشن یه فرصت خوب رو به افراد میده تا بتونن سر صحبت رو با مردم محلی در مورد موسیقی باز کنن و تعامل موردنظر خودشون رو بدون زحمت شکل بدن.
15-موزیک کوچ – فرج علیپور
به نظر من خاطره سازی یکی دیگه از تأثیرات مهم شنیدن موسیقی محلی در سفره. تصویر خیلی از اجراهای موسیقی محلی در ذهن من به شخصه برای همیشه ثبت شده. گمون نکنم کسی بتونه هیجان موسیقی و تصاویر کارناوال برزیل، رقص و آواز فلامنکو و یا اجرای یک موسیقی محلی در کوچه‌پس‌کوچه‌های رم، مسکو یا تفلیس رو فراموش کنه.
16-موسیقی Acharuli gandagana – Georgian folk
در اینجای اپیزود شاید بد نباشه به سراغ رقص بریم. رقص هنریه که همیشه به موسیقی مرتبط بوده و یک بخش از موسیقی سفر تجربه دیدن رقص‌های مختلف در کشورها و شهرهای مقصده. اگر از رقص‌های ایران بخوایم بگیم باید به رقص کردی، رقص لری، آذری گیلکی، مازنی، سیستانی و بلوچی، کرمانجی اشاره کنیم که می‌تونن در کنار موسیقی محلی این مناطق یه تصویر قوی رو به ذهن افراد سنجاق کنن.

17-موزیک Berzi berzi
اگر بخوایم به جاهای دیگه دنیا بریم بازهم رقص بخش مهمی رو در کنار موسیقی به خودش اختصاص میده. اگر به اسپانیا سفر کنیم دیدن رقص فلامنکو همراه با گیتار و آواز و کف زدن، و رقص ساردانا که رقصنده‌ها به شکل دایره‌ای دست در دست هم می‌رقصند هیچ وقت از ذهن مسافرا بیرون نمیره
اگر از برزیل بخوایم بگیم سامبا از اولین کلمه‌‌هاییه که به یادمون میاد. این رقص یکی از بخش‌های مهم کارناوال‌های برزیله که با موسیقی سریع و ریتم‌های آفریقایی اجازه نمیده کسی سر جاش بشینه.
18-موزیک Samba de Janeiro - Bellini
نمیشه از رقص و موسیقی گفت و به هند سر نزد. در هند هم موسیقی و رقص همچنان ریشه‌های محکم خودش رو حفظ کرده و این رقص و موسیقی برای ما ایرانیا که با خیلی از فیلم‌های هندی بزرگ شدیم شاید خاطره‌انگیز باشه.
رقص هندی سبک‌های مختلفی رو شامل می‌شه که یکی از اون‌ها رقص عامیانه هندیه که از طریق تمرین‌های مشترک معمولی از نسلی به نسل دیگه منتقل شده. این رقص در فستیوال‌های مختلف این کشور به اجرا در میاد و تجربه دیدنش می‌تونه خیلی از خاطراتمون از فیلم‌های زیبای هندی رو زنده کنه.
19-موزیک رقص فیلم شعله هندی
در این بخش از اپیزود موسیقی سفر شاید بد نباشه سری بزنیم به نقل‌قول از‌ آدمایی که از اهمیت موسیقی گفتن و شنیدنشون می‌تونه باز هم تأکید بیشتری باشه بر اینکه چرا باید در سفر به موسیقی گوش داد:
«موسیقی می‌تواند دنیا را تغییر دهد؛ زیرا می‌تواند مردم را تغییر دهد.» - بونو

موزیک فیلم هندی شعله شما را به سرزمین‌های دور می‌برد


20-موزیک zbigniew preisner – Show Dickon Garden
«موسیقی، زمانی که توسط روح پذیرفته شود، خود به نوعی روح تبدیل می‌شود که میرایی ندارد». - ادوارد بولور لیتون/Edward Bulwer Lytton
«موسیقی یک متحدکننده بزرگ است. یک نیروی باورنکردنی که می‌تواند افراد متفاوت را به یک اشتراک برساند.» سارا دسن/Sarah Dessen
«آیا یک آهنگ می‌تواند نظر مردم را تغییر دهد؟ من شک دارم که این‌طور باشد. اما یک آهنگ می‌تواند به قلب شما نفوذ کند و قلب ممکن است نظر شما را تغییر دهد.» - الویس کاستلو/ Elvis Costello

در اینجای اپیزود می‌خوام از همون نقل‌قول معروف استفاده کنم «موسیقی یک متحدکننده بزرگ است. یک نیروی باورنکردنی که می‌تواند افراد متفاوت را به یک اشتراک برساند.» این اشتراک در بین خیلی از ما ایرانی‌ها زمانی که وقت انتخاب موسیقی سفر می‌رسه دیده می‌شه. شاید برای همه‌مون پیش اومده باشه که سوار یه ماشین، تو یه مسیر، موقع انتخاب یه آهنگ همگی دست روی یه آهنگ خاص گذاشتیم؛ این همون اشتراکیه که ازش صحبت می‌شه.
21-موزیک ابی - پیچک
یکی دیگه از بخش‌های جذاب موسیقی سفر به نظرم ترانه‌هاییه که روی موسیقی می‌نشینه و باعث می‌شه تأثیر اون موسیقی چند برابر شه. اینجا همون جاییه که ارتباط بین ادبیات و موسیقی هم شکل می‌گیره و باعث میشه موسیقی نه فقط وسیله‌ای برای لذت بردن باشه بلکه وسیله‌ای باشه تا مفهوم رو در قالب کلمات منتقل کنه.
ادبیات همیشه با موسیقی در ارتباط بوده. خیلی از موسیقیدان‌ها با شنیدن یک ترانه یک آهنگ رو ساختن و همین نشون میده که ترانه و شعر و موسیقی چرا انقدر رابطه تنگاتنگ با همدیگه دارن. جدای از ترانه‌های مختلفی که معنی و مفهوم‌های عاشقانه و عارفانه دارن ما ترانه‌هایی رو در موسیقی ایرانی داریم که به مفهوم سفر پرداختند و یا سفر یه بخش مهمی از اون ترانه بوده. شاید معروف‌ترین این آهنگ‌ها که همه ما با صدا و آهنگ و خوانندش خاطره داریم آهنگ...
22-موزیک اگه یه روز بری سفر_ فرامز اصلانی
این آهنگ شاید جزو محبوب‌ترین آهنگ‌هایی باشه که خیلی از مسافرها توی سفر بهش گوش میدن و انتخاب جمعی خیلی از مسافرای ایرانی هست. آهنگ‌های دیگه‌ای هم هستن که خیلی از مسافرها باهاشون خاطره دارن و شاید در بیشتر سفرها این موسیقی‌ها تکرار بشن و کسی مشکلی با پخش شدن اون‌ها نداشته باشه. مثلاً خیلی از مسافرها جاده چالوس رو با آهنگ‌های هایده، حمیرا، مهستی و ابی و داریوش می‌شناسن و شاید کمتر کسی وقتی آهنگ این خواننده‌ها پخش می‌شه بگه «بزن جلو» یا «این چیه که گذاشتی!».

برخی آهنگ‌ها تا همیشه در جان و ذهن ما زنده‌اند


23-موزیک قصه عشق ابی
به نظر می‌رسه یه جور خاطره سازی جمعی در مورد بعضی از آهنگ‌ها وجود داره. انگار در ناخودآگاه جمعی خیلی از مردم به خصوص در مورد آهنگ‌هایی که مربوط به هر کشوره یه سری موسیقی‌ها و آهنگ‌ها حک شده. این آهنگ‌ها مقبولیت عمومی دارند به شکلی که کمتر کسی با شنیدن اون‌ها مشکل داره. مثلاً یکی از آهنگ‌هایی که خیلیامون ازش خاطره داریم و توی دورهمی ها دسته جمعی زمزمه کردیم آهنگ مرغ سحر استاد شجریانه.
24-موزیک مرغ سحر شجریان
آهنگ یادگار دوست شهرام ناظری، روزهای بی‌قرار و کولی همایون شجریان، و روزگار غریب علیرضا قربانی از آهنگ‌های سنتی ایرانین که توی سفرها خیلی شنیده میشن.
خواننده‌های نسل جدیدتر رو نباید فراموش کنیم؛ چون خیلی‌ از نسل‌های جدید طرف‌دار پروپاقرص این خواننده‌ها هستند. تقدیر شادمهر، خونه از سوگند و خونه ما از مرجان فرساد چند تا از این آهنگ های خیلی محبوبه.
25-موزیک تقدیر شادمهر
شنیدن موسیقی محلی موقع سفر به یه منطقه خاص یکی از علاقه‌مندی خیلی از مسافرانه که تأثیر خیلی عجیبی هم بر روی ثبت خاطرات داره. خیلی از سفرها با موسیقی محلی در ذهن آدما حک میشن. شنیدن موسیقی محلی باعث می‌شه اسم اون منطقه با اون آهنگ به هم سنجاق بشه و تداعی خاطرات سریع‌تر اتفاق بیفته. مثلاً وقتی اسم بندرعباس، هرمز یا قشم به میون میاد همه یاد موسیقی محلی این مناطق می‌افتن و یا با شنیدن اسم کردستان اولین چیزی که به ذهن آدم میاد موسیقی کردیه و مردمی که دارند با یه دستمال تو دستشون دست‌به‌دست هه‌لپه‌رکی می‌رقصن، یا وقتی تو جاده رشت میرونید با دیدن اولین شالیزارهای گیلان یاد آهنگهای گیلکی بوشوبوشو، رعنا یا آها بگو می افتید.
26-موزیک آها بگو – ناصر وحدتی
همه چیزایی که گفته شد نشون میده اعجاز موسیقی باعث میشه موسیقی سفر یک بخش مهمی از هر سفری باشه. به نظرم نمی‌شه سفر رو چه داخلی یا خارجی بدون موسیقی پیش برد و موسیقی مثل یک موزیک متن برای فیلم و سریاله که باید وجود داشته باشه؛ نه آنقدر پررنگ که باعث دیده نشدن فیلم بشه و نه آنقدر خنثی و بی‌احساس که رنگ و نقشی به اون فیلم نده.
27-موزیک Lewis Capaldi – hold me while you want
یکی از موارد مهم دیگه‌ای که به نظر من در بحث موسیقی سفر خیلی اهمیت داره برنامه‌ریزی برای شنیدن موسیقی در سفره. این کار می‌تونه یه نظم و ترتیب به برنامه شنیداری بده و باعث بشه که بتونید با توجه به موقعیت‌های مختلف موسیقی مناسب همراه داشته باشید.
چون سفر شکل ها و بخش‌های مختلفی داره. یکی می‌تونه با ماشین شخصی در یک جاده طول و دراز باشه و یا با هواپیما در مسیری کوتاه یا بلند. برای هر کدوم از بخش‌های سفر شاید داشتن آهنگ‌های خاص و مناسب فکر عاقلانه‌ای باشه. موسیقی که افراد موقع سوار شدن به هواپیما و برای کم کردن استرس و ترسشون می‌خوان گوش بدن قطعاً با موسیقی که توی جاده موقع رانندگی نیاز دارن متفاوته.
البته باید به این هم اشاره کنیم خیلی از افراد موقع پرواز هوایی استرس ندارن و ممکنه که آهنگ‌های معمولی براشون کاملاً مناسب باشه. در مورد افرادی که در پرواز دچار استرس هستن معمولاً توصیه میشه موسیقی‌های آرام و ملایم گوش بدن.
28-موزیک رافائل نوارین
در مورد سفرهای جاده‌ای برعکس پیشنهاد می‌کنن به موسیقی‌ای گوش داده بشه که هیجان بیشتری داره و باعث ترشح آدرنالین می‌شه. آهنگ‌های شاد و پاپ یا آهنگ‌های تو سبک راک با گیتاربرقی می‌تونه هیجان بیشتری به راننده و همراهانش بده و از کسل بودن یک جاده طولانی کم کنه، البته که من با تصنیف های استاد شجریان هم شده ساعتها رانندگی کنم و طولانی بودن مسیر رو متوجه نشم.

29-موزیک another love_ tom odell
سفرهای ساحلی هم از جمله سفرهایی هستند که خیلی‌ها بهشون علاقه دارند و باید یه پلی لیست مناسب براشون تهیه کرد. موسیقی‌های مناسب برای استراحت ساحلی هم می‌تونه موسیقی‌هایی با ریتم‌های شاد و پرهیجان باشه و هم موسیقی‌های آروم و هماهنگ با صدای امواج دریا. با توجه به روحیه‌ای که در اون لحظه دارید آهنگ‌هایی که گوش می‌دید هیچ‌وقت از یادتون نمی‌ره.
از سفرهای جنگلی نباید بگذریم چون خیلی از مخاطب‌های ما علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی هستند. جدای از موسیقی طبیعت و جنگل که با صدای پرنده‌ها، صدای برگ درختا و باد تنظیم می‌شه گاهی وقتا تو سکوت شب و موقع کمپ کردن یه موسیقی آرامش‌بخش می‌تونه مکمل خوبی برای این لحظات باشه.
30-موزیک Leo Rojas – Der einsame hirte
حالا در کنار اینکه میشه هر فردی یه تعدادی موسیقی‌ و آهنگ‌ رو طبق تجربه به همراه داشته باشد میشه به سراغ توصیه‌هایی رفت که با انجام اون‌ها میشه موسیقی در سفر رو غنی‌تر تجربه کرد.
یکی از کارهایی که مسافرا به نظر من طبق تجربه می‌تونن انجام بدن و خیلی خوب جواب میده انتخاب مقاصدی برای سفر هست که با موسیقی عجین هستند. اگر برای تجربه موسیقی در سفر به شکل خیلی حرفه‌ای می‌خواید اقدام کنید باید به کشورهای سفر کنید که موسیقی در اونها پررنگه. مثلاً اگر بخواهیم به سراغ مقاصد داخلی بریم شهرهای جنوب کشور مثل بوشهر و بندرعباس یا کردستان جز مناطقی هستند که موسیقی در اون‌ها بسیار غنیه.
شاید خیلی از مسافرها فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر رو تجربه کرده باشن. این جشنواره یه جشنواره موسیقی بومی محلی به شمار میره و کاملاً می‌تونه فرهنگ موسیقی مردم این منطقه رو نشون بده. قشنگی این جشنواره اینه که میزبان گروه‌های موسیقی محلی از کل ایرانه و همین باعث میشه که مسافرا زمانی که به این شهر می‌رن و در این جشنواره شرکت می‌کنن یک تیر رو به چند نشون بزنن.
31-موزیک حیدو هیدایتی – قطار خالی
شاید بد نباشه از جنوب بریم به سمت خراسان که مهد موسیقی ریشه‌دار و اصیل ایرانیه. این بخش از کشور به دلیل اینکه محل پیوند فرهنگ‌های مختلف مثل ترک، لر، کرد تا بلوچ و کرمانجه یه ترکیب خیلی بدیع از موسیقی محلی رو در خودش داره. گشت‌وگذار در بین مردم محلی این منطقه می‌تونه کمک کنه افراد به دل موسیقی محلی این منطقه برن و موسیقی در سفر رو به شکل خاص‌تری تجربه کنن.

برخی موسیقی‌ها به بعضی سفرها معنای دیگری می‌بخشند


32-موزیک آهنگ دو تار حاج قربان سلیمانی - jabbar
جدای از اینکه انتخاب یه مقصد مناسب می‌تونه برای عجین شدن در موسیقی سفر خیلی اهمیت داشته باشه یکی از روش‌های دیگه‌ای که افراد می‌تونن ازش استفاده کنند و از طریق اون موسیقی سفر رو بهتر درک کنند شرکت در جشنواره‌ها و فستیوال‌های اون کشوره.
در مقاصد داخلی و خارجی فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلفی برگزار میشه. به یکی از این جشنواره‌های داخلی که فستیوال کوچه بوشهره اشاره کردیم. یکی دیگه از مهم‌ترین جشن‌های سنتی ایرانی «جشن هزار دف» روستای گردشگری پالنگان در هورامان کردستانه که در ۳۱ فروردین برگزار می‌شه. از جشن های دیگه که در این منطقه برگزار میشه باید به «جشن پیر شالیار» در بهمن ماه اشاره کنیم که بهترین فرصت برای آشنایی با موسیقی دف نوازی و تنبورنوازیه.
33-موزیک سید خلیل عالی نژاد - شکرانه
این جشن‌ها و فستیوال‌های سنتی فقط مختص ایران نیستند و در همه جای دنیا از شرق تا غرب میشه به دنبالشون بود و در اونها شرکت کرد. یکی از بهترین کارهایی که مسافران علاقه‌مند به فرهنگ و موسیقی می تونن انجام بدن اینه که قبل از سفر حتماً فستیوال‌ها و جشن‌های کشور مقصد رو بررسی کنن و با توجه به زمان برگزاری اون‌ها در تورها شرکت کنن
چون خیلی از تورهای گردشگری به دلیل تأثیری که شنیدن موسیقی و این جشن‌ها می‌تونه در مسافرها داشته باشه با توجه به اون‌ها برنامه‌ریزی میشن. یکی از این تورها تور معروف کارناوال ریو در برزیله که یکی از باشکوه‌ترین کارناوال‌های دنیاست که زمان برگزرای این فستیوال اواخر بهمن و اوایل اسفندماه هست. ترکیب رقص، موسیقی و هیجان در این کارناوال می‌تونه بهترین تجربه‌ای باشه که مسافرها از موسیقی در سفر می‌تونن داشته باشن. یا یک نمونه خیلی معروف دیگه فستیوال موسیقی عرفانی در شهر قونیه ترکیه است که دوبار در سال برای مراسم تولد و فوت مولانا توی شهریور و اذرماه برگزار میشه و توی این فستیوال میشه بغیر از اشنایی با موسیقی عرفانی رقص سماع صوفیان رو هم از نزدیک دید.
34-موزیک مربوط به رقص سماع whirling dervish – omar faruk tekbilek
موسیقی سفر یکی از بخش‌های مهمه سفره و نباید اون رو سرسری گرفت چون عطر و بوی سفر بدون حضور موسیقی هیچه. فقط زمانی افراد مجازن اون رو از یاد ببرن که مشغول قدم زدن در طبیعت بی‌نظیر جنگل‌ها و دشت‌ها هستن؛ جایی که طبیعت موسیقی آواز پرندگان و صدای باد در لابه‌لای برگ‌ها رو به عنوان موسیقی سفر به اونها هدیه میده.
35-موزیک زیر گنبد کبود – آقای حکایتی

این متنT محتوای اپیزود اولین پادکست دالاهو بود که می‌توانید به آن در کست باکس گوش کنید، یا با سرچ dalahoo.cast در همه پادگیرها، این پادکست را بشنوید. از اینکه همراه ما هستید و نظرات ارزشمند خود را درباره این پادکست با ما درمیان می‌گذارید از شما ممنویم.



1403/06/10 | کد مطلب: 5058
برچسب‌ها: موسیقی سفر
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
صدیقه قاسم نژاد
1403/06/13 10:43
دالاهو مدتیه که به تولید محتوای سایت و صفحات مجازی اش اهمیت ویژه ای میده پادکست موسیقی در سفر یکی از اونهاست که بسیار شنیدنیه از اهمیت موسیقی برای دالاهو میشه به فستیوال کوچه اشاره کرد که خوش شانسی شامل حالم شد و همزمان بوشهربودم و بلیط این کنسرت سورپرایز سفرمان بود کنسرت و سفری فراموش نشدنی.
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1403/06/13 11:04
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین، پادکست رو شنیدین و نظر خودتان را با ما به اشتراک گذاشتین؛ همچنین خوشحالیم تجربه خوبی داشتین از سفر بوشهر. امیدواریم افتخار همراهی شما را در سفرهای بعدی داشته باشیم.

با تشکر از پیام شما

برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.