تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
قطار سریع‌السیر توکیو - کیوتو

در ژاپن سوار گلوله شوید!

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

قطار سریع‌السیر توکیو - کیوتو نمادی از مدرنیته و تکنولوژی کشور ژاپن است که بسیاری آن را با نام سریع‌ترین قطار مسافربری جهان می‌شناسند. اگر مسافر تور ژاپن هستید آشنایی با این قطار سریع‌السیر که «شینکانسن» نام دارد برای شما لازم است. این قطار سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای کشف ژاپن به شمار می‌رود و به همین دلیل دانستن جزئیاتش برای سوار شدن به آن می‌تواند کمک‌کننده باشد.

قطار شینکانسن چیست؟

قطار شینکانسن (shinkansen) یک قطار پرسرعت در ژاپن است که توسط راه‌آهن ژاپن اداره می‌شود. این قطار را بسیاری از مسافران تور ژاپن با نام «قطار گلوله‌ای» (bullet trains) نیز می‌شناسند و این اصطلاح نشان می‌دهد که این قطار تا چه اندازه سریع است. قطار شینکانسن با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و یک قطار بسیار وقت‌شناس و راحت و ایمن به شمار می‌رود. این قطار از لحاظ قیمتی نیز مقرون‌به‌صرفه است و به همین دلیل بسیاری از مسافران تور خارجی برای سفر به شهرهای اطراف توکیو از این قطار استفاده می‌کنند.

شینکانسن یا قطار گلوله‌ای یک وسیله پرسرعت برای سفر بین توکیو و کیوتو در تور ژاپن است

تور ژاپن

تاریخچه قطار سریع‌السیر توکیو - کیوتو

قطار سریع‌السیر شینکانسن در اکتبر ۱۹۶۴ و در زمان برگزاری اولین المپیک توکیو آغاز به کار کرد. در آن زمان قطارهای معمولی مسیر بین توکیو به اوزاکا را در زمانی در حدود ۷ ساعت طی می‌کردند و این قطار توانست این مسیر را در ۴ ساعت طی کند و آن را تا یک سال بعد به سه ساعت و ۱۰ دقیقه کاهش دهد. این سرویس حمل‌ونقل در کمتر از ۳ سال قادر شد حدود ۱۰۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کند و در سال ۱۹۷۶ توانایی آن به جابه‌جا کردن یک میلیارد مسافر رسید.
تا سال 2014، پنجاهمین سالگرد راه اندازی قطار، ترافیک روزانه مسافران این قطار به 391000 نفر افزایش یافت که در برنامه 18 ساعته آن به طور میانگین کمتر از 22000 مسافر در ساعت را جابه‌جا می‌کرد.

اولین قطارهای پرسرعت ژاپن سال 1963 آغاز به‌کار کردند و حالا جای خود را به شینکانسن داده‌اند


اولین قطارهای شینکانسن، سری 0، با سرعت 210 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کردند و سپس سرعت آنها به 220 کیلومتر در ساعت افزایش یافت. آخرین نمونه از این قطارها با ظاهر کلاسیک گلوله‌ای در 30 نوامبر 2008 بازنشسته شدند و جای خود را به قطارهای جدید دادند. به‌مرور قطارهای جدید شینکانسن در سال ۱۹۸۵ وارد میدان شدند تا مسافران تور ژاپن تجربه حمل‌ونقل را به شکل دیگری داشته باشند. در سال ۱۹۹۲ قطارهای «نوزومی» (nozomi) به معنی «امید و آرزو» وارد میدان شدند که در خطوط «توکایدو» و «سانیو شینکانسن» حرکت می‌کنند و سریع‌ترین قطارهایی هستند که در حال حاضر در ژاپن فعال‌اند. در این میان قطارهای مینی شینکانسن نیز وارد کار شدند تا حمل‌ونقل سریع‌تری را برای مسافران ژاپنی و مسافران تور ژاپن فراهم کنند.

خطوط قطار شینکانسن یا قطار سریع‌السیر توکیو - کیوتو

یکی از نکات بسیار مهم در رابطه با این قطار که مسافران تور ژاپن باید از آن مطلع باشند شبکه حمل‌ونقل این قطار است. شبکه قطار شینکانسن از خطوط متعددی تشکیل شده که از بین آنها «توکایدو» (Tokaido) قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین آنها است. تمام خطوط شینکانسن (به جز آکیتا و یاماگاتا شینکانسن) در مسیرهایی حرکت می‌کنند که منحصراً برای قطارهای شینکانسن ساخته شده‌اند. هر خط قطار توسط چندین دسته قطار به حمل‌ونقل مسافران مشغول‌اند. برخی از این قطارها به نام نوزومی که سریع‌ترین آنها هستند تنها در ایستگاه‌های اصلی توقف دارند و برخی دیگر مانند «هیکاری» و «کوداما» که سرعت کمتری دارند در هر ایستگاه توقف می‌کنند.

خطوط قطار گلوله‌ای ژاپن گستردگی مناسبی برای سفر بین شهرهای گوناگون دارد

 

ایستگاه‌های مهم قطار سریع‌السیر توکیو - کیوتو

یکی دیگر از نکات مهم در مورد این قطار سریع‌السیر آشنایی با ایستگاه‌های مهم آن است. از جمله این خطوط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
توکایدو شینکانسن
این خط سه منطقه بزرگ شهری ژاپن یعنی توکیو/یوکوهاما، ناگویا و اوزاکا/کیوتو را به یکدیگر متصل می‌کند. خط توکایدو شینکانسن یکی از پراستفاده‌ترین خطوط این قطار سریع‌السیر است که قطارها در آن هر چند دقیقه یک بار مسافران را جابه‌جا می‌کنند.
سانیو شینکانسن
این خط اوزاکا (ایستگاه شین اوزاکا) را به فوکوکا (ایستگاه هاکاتا) در کیوشو متصل می‌کند و دومین خطی است که در سال ۱۹۷۵ تکمیل شد.
توهوکو شینکانسن
این خط توکیو را به «آئوموری» در نوک شمالی «هونشو» متصل می‌کند و در سال ۱۹۸۲ آغاز به کار کرده است.
هوکایدو شینکانسن
این خط از طریق تونل «سیکان»، «آئوموری» را در جزیره اصلی «هونشو» ژاپن به «هاکوداته» در جزیره هوکایدو متصل می‌کند.
جوئتسو شین کانسن
این خط در سال ۱۹۸۲ افتتاح شد و توکیو را به «نیگاتا» (Niigata) متصل می‌کند. گردشگرانی که می‌خواهند به چشمه‌های آب گرم و ریزورت‌های اسکی در استان‌های گونما و نیگاتا بروند می‌توانند از این خط استفاده کنند.

تور خارجی

صندلی‌ها و کلاس‌های قطار سریع‌السیر ژاپن

از دیگر مواردی که بهتر است مسافران تور ژاپن در مورد آن اطلاع داشته باشند آشنایی با صندلی‌ها و کلاس‌های آنها است. صندلی‌های قطارهای شینکانسن در دو یا سه کلاس متفاوت طراحی شده‌اند که در واگن‌های جداگانه می‌توان آنها را دید.
صندلی‌های معمولی
این صندلی‌ها در همه قطارهای شینکانسن یافت می‌شوند. این صندلی‌ها طراحی راحتی دارند و فضای مناسبی برای پای مسافران در آنها در نظر گرفته شده است. صندلی‌های معمولی در ردیف‌های دو+ سه صندلی قرار گرفته‌اند.

قطار شینکانسن چند مدل صندلی و واگن برای بلیط‌های گوناگون دارد


صندلی‌ واگن‌های سبز (Green Car)
اگر بخواهیم با کلاس تجاری هواپیما این صندلی‌های را مقایسه کنیم صندلی واگن‌های سبز به نسبت صندلی‌های معمولی بزرگ‌تر و راحت‌تر هستند و جای بیشتری برای پاها دارند. این صندلی‌ها در ردیف‌های 2+2 صندلی چیده شده‌اند و به طور معمول فضای خلوت‌تری در واگن آنها وجود دارد. مسافران تور ژاپن باید در نظر داشته باشند که تعداد محدودی از قطارهای شینکانسن دارای این صندلی‌ها نیستند.
صندلی‌های گرن کلاس (Gran Class)
این صندلی‌ها تقریباً قابل مقایسه با صندلی‌های درجه یک هواپیما هستند. صندلی‌های گرن کلاس فقط در برخی از خطوط قطارهای شینکانسن وجود دارند و علاوه بر جادار بودن و راحتی بیشتر، امکانات و خدمات بیشتری را نیز به مسافران تور خارجی ارائه می‌کنند.
صندلی‌های رزرو شده و صندلی‌های رزرو نشده
مسافران تور ژاپن باید در نظر داشته باشند که در قطارهای شینکانسن می‌توان صندلی‌ها را از قبل رزرو کرد. برخی از قطارها مانند قطارهای هایابوسا، هایاته، کوماچی و سوباسا در «توهوکو شینکانسن» و «هوکایدو شینکانسن» و قطارهای «کاگایاکی» در «هوکوریکو شینکانسن» فقط قابل رزرو هستند و صندلی‌های غیر رزروی ندارند. برخی دیگر از قطارها در برخی از زمان‌های سال قوانینی در مورد رزرو دارند که باید آن را در نظر داشت.

آیا رزرو صندلی پیش از سوار شدن به قطار لازم است؟

برای اینکه مسافران تور ژاپن با خیال راحت بتوانند سوار این قطارها بشوند بهتر است صندلی موردنظر خود را رزرو کنند. این نکته وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که مسافران بخواهند از قطار خطوطی که فقط صندلی رزروی دارند استفاده کنند.
رزرو صندلی از یک ماه قبل از سفر یا کمی پیش از زمان حرکت قطار امکان‌پذیر است و می‌توان آن را در دفاتر فروش بلیط، در دستگاه‌های فروش بلیط یا به صورت آنلاین رزرو کرد.

قبل از رسیدن به ایستگاه شینکانسن بهتر است بلیط قطار خود را رزرو کنید

نحوه خرید بلیط قطار شینکانسن

مسافران تور خارجی ژاپن می‌توانند بلیط این قطار را از تمام ایستگاه‌های اصلی قطار و بسیاری ایستگاه‌های کوچک در کل کشور خریداری کنند. خرید این بلیط‌ها با کارت‌های اعتباری بین‌المللی نیز برای مسافران تور ژاپن امکان‌پذیر است.
برای خرید بلیط باید اطلاعات زیر را آماده داشت:

برای رزرو بلیط قطار توکیو-کیوتو باید نام قطار، شماره و زمان حرکت آن‌را بدانید


• تعداد مسافران
• تاریخ سفر
• ایستگاه خروج
• ایستگاه مقصد
• صندلی معمولی یا سبز
• صندلی رزرو شده یا غیر رزرو شده (برای رزرو صندلی نام قطار (به‌عنوان‌مثال Hikari)، شماره قطار و زمان حرکت را باید دانست.)
افرادی که به زبان ژاپنی صحبت نمی‌کنند می‌توانند این داده‌ها را بر روی یک کاغذ بنویسند و به فروشنده بدهند تا آنها را با دانش انگلیسی خود پر کند.

بلیط‌های تخفیف‌دار شینکانسن

مسافران تور ژاپن باید بدانند که تخفیف‌های کوچکی برای بلیط‌های تعیین شده و بلیط‌های رفت‌وبرگشت در برخی خطوط انتخابی وجود دارد. همچنین اگر بلیطی از قبل خریداری شود شامل تخفیف می‌شود. برخی از بلیط فروشی‌ها همچنین در اطراف ایستگاه‌های اصلی بلیط‌ها را با تخفیف‌های کوچکی می‌فروشند که مسافران تور خارجی می‌توانند آنها را تهیه کنند.
تخفیف‌های بیشتر از طریق بسته‌های مسافرتی برای آژانس‌های مسافرتی امکان‌پذیر شده است. همچنین در برخی از خطوط مانند «سانیو» (Sanyo) و «هوکوریکو» (Hokuriku) بلیط‌های یک طرفه با تخفیف برای گردشگران خارج از کشور در نظر گرفته شده است.

امکانات قطار سریع‌السیر توکیو - کیوتو

شینکانسن در تلاش است فضاهای بهتری ازجمله در سرویس‌های بهداشتی، خدمات و ارائه غذا و نوشیدنی ایجاد کند

یکی دیگر از نکات جالب این قطار امکاناتی است که در آن به مسافران ارائه می‌شود. این امکانات به شرح زیر هستند:
• صندلی‌های معمولی در این قطار قابل خواباندن هستند و یک میز و یک جیب برای مجلات برای آنها در نظر گرفته شده است.
• برخی از قطارهای جدید دارای پریزهای برق در کنار صندلی هستند تا مسافران بتوانند از آنها به راحتی استفاده کنند.
• صندلی واگن‌های سبز که قیمت بالاتری دارند به طور معمول دارای جای پای بیشتر، چراغ‌مطالعه، پریزهای برق و گرمکن صندلی هستند؛ هر چند امکانات دقیق آنها به مجموعه قطار بستگی دارد.
• صندلی‌های این قطار همگی امکان چرخیده شدن تا ۱۸۰ درجه را دارند و می‌توان برای تشکیل گروه‌های ۴ یا ۶ نفره آنها را روبروی هم قرار داد.
• در بالای صندلی‌ها قفسه‌های نسبتاً جاداری قرار داده شده تا افراد بتوانند کیف‌ها و چمدان‌های خود را در آن قرار دهند.
• برای خواندن علائم و اطلاعیه‌های داخل قطار از چند زبان استفاده شده که ژاپنی، انگلیسی، کره‌ای و چینی از آن جمله‌اند.
• در داخل برخی از قطارهای شینکانسن با چرخ‌های کوچک تنقلات، نوشیدنی و وعده‌های غذایی جعبه‌ای در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.
• وای‌فای در این قطارها رایگان است و مسافران تور خارجی می‌توانند به راحتی از آنها استفاده کنند.
• همه این قطارها دارای توالت‌های متعددی هستند که برخی از آنها بر اساس جنسیت از هم جدا شده‌اند. این توالت‌ها همگی به سبک غربی طراحی شده‌اند و در برخی از قطارهای جدیدتر توالت‌های بزرگ‌تری در نظر گرفته شده تا کاربران ویلچر بتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند.

قوانین شینکانسن

از دیگر نکاتی که مسافران تور ژاپن باید به آن توجه داشته باشند قوانین استفاده از این قطارها است که باید به آنها توجه کرد:
قوانین سیگار کشیدن
سیگار کشیدن در همه قطارهای شینکانسن ممنوع است. همچنین در ایستگاه‌ها و بر روی سکوها نباید سیگار کشید و برای این کار فقط باید به مناطق تعیین شده برای استعمال دخانیات رفت.
چمدان
هر مسافر تنها مجاز است حداکثر دو عدد چمدان را با خود به داخل قطار ببرد. وزن چمدان‌ها نباید بیشتر از ۳۰ کیلوگرم باشد و جمع عرض، ارتفاع و عمق آن نیز نباید بیشتر از ۲۵۰ سانتی‌متر شود.
در حال حاضر یک قانون خاص برای چمدان‌های بزرگ در خطوط توکایدو، سانیو، کیوشو و نیشیکیوشو شینکانسن اعمال می‌شود. مسافرانی که جمع ارتفاع، عرض و عمق چمدان آنها بیش از 160 سانتی‌متر است باید یک صندلی دیگر را رزرو کنند تا بتوانند چمدان خود را در آن قرار دهند. آوردن چمدان بزرگ به واگن‌هایی که امکان رزرو صندلی در آنها وجود ندارد امکان‌پذیر نیست. در صورتی که مسافر رزرو را انجام نداده باشد باید چمدان خود را به فضای مشخص شده منتقل کند و هزار ین هزینه اضافی بپردازد.

قبل از سوار شدن به شینکانسن قوانین مربوط به چمدان و بردن بار را بررسی کنید

آداب سوار شدن به شینکانسن

مسافران تور خارجی ژاپن باید نکات زیر را در هنگام سوار شدن به این قطارها در نظر داشته باشند:
• پیش از سوار شدن به قطار حتماً بر روی سکو صف بکشید.
• هنگام عبور از راهرو با چمدان راه دیگران را مسدود نکنید.
• در صورت مکالمه در قطار صدای خود را بسیار پایین نگه دارید.
• هنگام خواباندن صندلی حتماً به فضای پای فرد پشت سری توجه داشته باشید.
• پیش از خروج از قطار صندلی را به حالت اولیه بازگردانید.
• تلفن همراه خود را بر روی حالت بی‌صدا قرار دهید و جز در قسمت‌های بین واگن با موبایل صحبت نکنید.
• زباله‌های خود را در هنگام پیاده شدن از قطار با خود برده و در سطل زباله قطار یا ایستگاه بیندازید.

قیمت بلیط قطار شینکانسن

مسافران تور خارجی ژاپن برای سوار شدن به شینکانسن به 2 نوع بلیط نیاز دارند. بلیط اول اطلاعاتی همچون شماره صندلی، واگن قطار و ایستگاه مقصد را مشخص کرده و بلیط دوم مجوز ورود افراد به قطارهای شینکانسن و یا سایر انواع قطارهای سریع‌السیر است. ممکن است برخی از قطارها یک بلیط یکپارچه به مسافر بدهند؛ اما به طور معمول مسافران به دو بلیط احتیاج دارند و خدمه قطار هر دو بلیط را در طول سفر چک می‌کنند.
مسافران خارجی امکان خرید بلیط JR را دارند که دسترسی نامحدود به تمام قطارهای شینکانسن را به افراد می‌دهد و از لحاظ اقتصادی بسیار به صرفه است.
قیمت یک بلیط یک طرفه در مسیر توکیو به کیوتو در فصل‌های پربازدید حدود ۱۶۰ دلار و در زمان‌های خارج از پیک سفر ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار است؛ هرچند قیمت این بلیط به عوامل مختلفی همچون نوع صندلی، رزرو شده یا نشده بودن صندلی و عوامل دیگر بستگی دارد.
برخی تخفیف‌ها برای کودکان در خرید بلیط در نظر گرفته شده است:
• کودکان زیر ۱۲ سال با توجه به سن آنها از تخفیف برخوردار هستند. کودکان ۶ تا ۱۱ سال 50 درصد کرایه بزرگسالان را می‌پردازند؛ هرچند باید برای سوار شدن به واگن‌های سبز قیمت کامل را پرداخت کنند.

قیمت بلیط شینکانسن همیشه برای کودکان و حتی نوزادان رایگان نیست و شامل شرایط و قوانینی می‌شود


• کودکان خردسال ۱ تا ۵ سال در هنگام سفر با یک بزرگسال می‌توانند به رایگان سفر کنند. این قانون تنها زمانی کاربرد دارد که بیشتر از دو کودک همراه فرد بزرگسال نباشد.
• در مورد نوزادان کمتر از یک سال در صورتی که تنها دو نوزاد همراه فرد باشد کرایه دریافت نمی‌شود و اگر تعداد نوزادان بیشتر باشد باید برای آنها بلیط خریداری کرد.

چرا قطار شینکانسن بهترین راه بین توکیو و شهر کیوتو است؟

شاید بتوان گفت بهترین مسیر سفر بین توکیو و کیوتو قطار شینکانسن است. این قطار به دلیل سرعت بالای خود می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان سفر شود. از طرفی رفاه مسافران تور ژاپن در این قطار در نظر گرفته شده و مسافران تور خارجی می‌توانند با استفاده از امکانات این قطار مسیر را به شکل راحت‌تری طی کنند. از طرف دیگر ایمنی قطار شینکانسن بسیار بالا است و همین مسئله می‌تواند خیال مسافران تور ژاپن را از بابت امنیت خود راحت کند.

با قطار سریع‌السیر بین توکیو و کیوتو می‌توانید تجربه‌ای جذاب از هنر، تکنولوژی و خدمات عالی تور خارجی ژاپن داشته باشید

تور ژاپن و قطار سریع‌السیر توکیو-کیوتو

قطار سریع‌السیر توکیو - کیوتو یکی از جاذبه‌های مدرن ژاپن به شمار می‌رود که بیشتر مسافران تور ژاپن علاقه دارند سوار آن بشوند و تجربه سوار شدن به سریع‌ترین قطار جهان را به تجربه‌های خود اضافه کنند. این قطار با سرعت بالا، ایمنی و مقرون‌به‌صرفه بودن باعث شده تا یکی از بهترین وسیله‌های حمل‌ونقل در ژاپن باشد و اگر مسافر تور خارجی ژاپن هستید تجربه یک سواری خاطره‌انگیز را به شما هدیه دهد.
اگر علاقه‌مند به شرکت در تور ژاپن هستید می‌توانید اطلاعات لازم را از مشاوران آژانس گردشگری دالاهو دریافت کنید.



1403/06/16 | کد مطلب: 5065
یاسمن شکرگزار
نویسنده، علاقمند به سفر، گردشگری، کتاب و موسیقی


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.