تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000
دومین پادکست دالاهو

کوبا، سرزمین سیگار برگ و نیشکر

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

کوبا مقصدی افسانه‌ای است که روزگاری چه و یارانش برای نجات مردم آن جنگیده‌اند، روزگاران طولانی فیدل بر آنجا حکم رانده و کوچه‌هایش، قصه‌هایی دارند که از دور بیشتر شبیه افسانه است. اگر عاشق سفر به مقاصد خاص جهان هستید و دوست دارید کوبا را دراین بین بیشتر بشناسید، می‌توانید شنونده دومین پادکست دالاهو باشید یا متن کامل این پادکست را در ادامه این مطلب بخوانید.

پادکست کوبا

اپیزود دوم از پادکست‌های دالاهو «پادکست کوبا» نام دارد. اگر قصد شرکت در تور کوبا را دارید یا حتی می‌خواهید بیشتر درباره سرزمین سیگار برگ، شکر و جنگجوهای عجیب بدانید، این پادکست برای شماست. شما می‌توانید این پادکست را در همه پادگیرها گوش کنید یا تمام متن آن‌را اینجا بخوانید. آقای کریم شادفر، مدیرعامل دالاهو، در این پادکست درباره این سرزمین و آنچه که باید پیش از تور کوبا بدانیم، برای‌مان گفته‌اند.

1- guantanamera joseito fernandez

در این اپیزود با هم به کشور کوبا، سرزمین سیگار برگ و نیشکر سفر می‌کنیم.
کوبا سرزمین رقص و موسیقی، کشوری عجیب و جادوییه که با دیدنش،‌ دلتون رو تو کوچه پس کوچه‌های روستای ترینیداد، هابانای قدیم یا سواحل دریای کارائیب جا میگذارید.
عطرهایی که با هیچ عطر دیگه ای اشتباه نمی‌شن. ترکیبی از عطر پاپایا، برگ تنباکو و سیگار برگ، رام و فرش‌های کهنه... کوبا مثل میوه ممنوعه است با مردمی اصیل و مهربون با فرهنگی غنی، سرزنده و شاد، صمیمی و پرشور.
سفر به کوبا سفری به گذشته اما در زمان حاله. کوبا رو به خاطر ماشین‌های رنگی کلاسیک و قدیمی یا خیابان‌های خلوتش می‌شناسن. کشوری پر از تناقض. فقیر اما ثروتمند! پر از سانسور اما شاد!
تو این اپیزود راجع به جاذبه‌های این کشور، مردم، تاریخ، فرهنگ و نکات مهم سفر به این کشور صحبت میکنیم.
پس به کوبا کشور رقص و پایکوبی خوش اومدید.

کوبا کشوری زیبا و پرجاذبه است که سفر به آن تبدیل به خاطره‌ای جذاب می‌شود

2- Caballo viejo

شادفر قبل از هرچیزی از تاریخ و جغرافیای کوبا برامون بگو؟
کوبا کشوری جزیره‌ای در آمریکای مرکزیه، این کشور شرقی-غربی در دریای کارائیب قرار گرفته و ۴ هزار و ۲۰۰ جزیره داره!
مساحت کل این جزیره‌ها، به اندازه استان اصفهانه و ۱۰۴ امین کشور دنیا از نظر وسعته. اصلا چرا اذیت تون کنم، همین الان تو گوشی تون گوگل مپ رو باز کنید و موقعیت مکانی کوبا رو ببینید.
نام کوبا احتمالا از کلمه Cubao به معنی سرزمین بارور از زبان قوم تائینو که از اقوام اولیه این سرزمین بودند گرفته شده، یا از کلمه یا Coabana به مفهوم جای عالی و شاید از نام شهر Cuba زادگاه کریستف کلمب در Beja (بخا) در پرتغال گرفته شده.
با ورود اسپانیای ها تو اوایل قرن 16 میلادی استعمار کوبا شروع شد، تا اینکه بالاخره بردگان نیشکر علیه اسپانیائی ها شورش کردند و این شورش به چندین جنگ منجر شد، بعد از مدتی بعضی آزادی خواهان اسپانیایی ساکن در کوبا به کمک بردگان رفتند و جنگهای استقلال کوبا وارد فاز تازه ای شد، هنوز آزادی خواهان کوبائی درگیر جنگ استقلال بودند که استعمارگران اسپانیایی جای خودشون رو به استعمارگران آمریکایی دادند و نهایتا در سال 1902 کوبا استقلال خودش رو بدست آورد. حدود نیم قرن بعد از استقلال کوبا، عمو فیدل دلش انقلاب خواست و با کمک چگوارا علیه دیکتاتوری باتیستا شورش کردند و نهایتا تو سال 1959 انقلاب فیدل کاسترو پیروز شد و بعد از مدتی هم عمو فیدل رفت بغل کمونیست‌های شوروی و تا امروز کوبا تحت یک حکومت کمونیستی و توتالیتر اداره میشه.
با توجه به اینکه اولین بار کوبا به دست اسپانیا استعمار شد باید حدس زده باشید که زبان مردم کوبا اسپنیشه.
قهرمان‌های ملی‌ کوبا خوزه مارتی، کامیلو سینفوئگوس و چگوارا هستن. اگه دوست دارین بیشتر راجع به انقلاب فیدل کاسترو و چگوارا بدونین میتونید به پادکست رخ اپیزود اول سری بزنید و قبل از تور خارجی کوبا آن‌را گوش کنید.
خوزه مارتی اسپانیایی، مهم‌ترین شخصیت فرهنگی کوباست که به‌عنوان شخصی ملی‌گرا، شاعر، فیلسوف و روزنامه‌نگار ازش عکس و مجسمه زیاد میبینید. و خیابون و میدون هم بنام خودش زیاد داره.
مارتی توی جنگهای استقلال کوبا توسط اسپانیایی‌ها کشته شد و در سانتیاگو د کوبا به خاک سپرده شد. خوزه مارتی یه جورایی نماد امید بین مردم کوباست.
از 11 میلیون نفر جمعیت کشور کوبا حدود 63درصد سفید پوستن، حدود ۲۷ درصد دورگه سفید و سیاه هستن و حدود 10 درصد هم سیاه‌پوست هستند، اگه از دین و مذهب مردم کوبا بخواهید بدونید باید بگم، نیمی از مردم این کشور مسیحی کاتولیک هستند و حدود 20 درصد مردم دین و مذهب درست و حسابی ندارند و لاییکن و مابقی هم پیرو مذاهب دیگه. بخشی از سرود ملی کوبایی ها رو میشنویم...

3- National anthem of cuba

محمد جان وضعیت اقتصادی و حال و هوای این روزهای کوبا برامون بگو:
در حال حاضر، عمده درآمد کوبا از توریسم و صدور نیروی کار متخصصه، صادرات تنباکو، شکر، قهوه، سیگار برگ و رام از دیگر محصولات کوباست، واردات به طور عمده شامل موادغذایی، نفت و سوخت، پوشاک و ماشین‌آلاته که کاملا در انحصار دولته.
درامد ماهانه مردم کوبا حدود ۱۰۰ دلاره که کشور فقیری محسوب میشن، توی سیستم کمونیستی کوبا دولت برای موادغذایی و مایحتاج اولیه به مردم کوپن ماهانه می‌ده.
تو کشور کوبا همه‌چی تحت کنترل دولته، از درآمد مردم گرفته تا روزنامه‌ها، تلویزیون و حتی مغازه‌ها. پس سانسور هم جزو لاینفک زندگی مردم کوباست. دولت بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی رو حذف یا محدود کرده پس بدیهیه که انتخابات تو کوبا دموکراتیک نیست.
اواخر دهه 90 میلادی تعدادی از قوانین عجیب کوبا عوض شد مثلا، مردم کوبا حق ارتباط با توریست‌ها رو نداشتن، قانونی که الان تغییر کرده. یا خریدوفروش ماشین در این کشور ممنوع بود و ماشین‌ها موروثی بودن. اما مردم الان می‌تونن از طریق دلال‌های دولتی ماشین بخرن. به همین خاطره که تو شهرهای این کشور، ماشین کم می‌بینین و بیشتر مردم با دوچرخه یا پیاده رفت‌و‌آمد می‌کنن. موبایل هم ممنوع بود و کالای گرونیه و به همین دلیل افراد کمی موبایل دارن.

پادکست کوبا دالاهو یک راه عالی برای شناخت این کشور است

برای شروع سفر چطور به کوبا پرواز کنیم؟

هر کسی که قصد سفر به کوبا داره اول باید وارد فرودگاه بین المللی هاوانا پایتخت کشور کوبا بشه.
اولین و راحت‌ترین پاسخ به این سؤال خرید تور کوباست. شما می‌تونین از آژانس های مسافرتی تور کوبا رو بگیرین و راهی این کشور بشین تا استرس خرید پرواز رو نداشته باشید. یا اینکه می‌تونین خودتون پروازهای کوبا رو طبق اطلاعاتی که میگیم تهیه کنید.
با توجه به شرایط خاص کشور کوبا تعداد محدودی پرواز به سمت هاوانا، از طریق خاورمیانه انجام می‌شه. مسافران ایرانی هم با محدودیت انتخاب برای پرواز مواجه هستند. بهترین پرواز از نظر زمان و قیمت از طریق دو خط هوایی Aeroflot روسیه و Turkish ترکیه هست. پرواز ایرفلوت با توقف در مسکو حدود ۱۲ ساعت طول می‌کشه، البته در سال 2024 به خاطر تحریم‌های روسیه، برنامه پروازهای ایرفلوت کمی نامنظم هستند، ولی پروازهای ترکیش با توقف تو استانبول حدود ۱۱ ساعت طول میکشه و هفته‌ای دو تا پرواز منظم داره، قیمت این پروازها حدود 2000 دلاره، قیمتها رو توی این اپیزود به دلار یا یورو میگم تا با تغییرات نرخ ارز که هر روز اتفاق یفته بتونید راحت تر حساب و کتاب کنید. یکسری پرواز هم از طریق حوزه شنگن مثل مادرید اسپانیا هست که با پاسپورت ایرانی، خرید این پروازها عملا منتفیه.
اگر جزو ایرانی هایی هستید که پاس کانادا و آمریکا دارید و تو امریکای شمالی ساکنید، برای شما هم پروازهای زیادی به مقصد هاوانا وجود داره و به راحتی میتونید خودتون رو به کوبا برسونید.
راستی ممکنه در گذر زمان برنامه پروازی ایرلاینها به کوبا تغییر کنه لذا هروقت خواستید بلیط تهیه کنید جزییات پروازهای موجود رو کنترل کنید.

چطوری ویزای کوبا رو بگیریم؟

برای دریافت ویزای کوبا که به شکل کارت گردشگری صادر میشه دونستن یکسری نکات لازمه.
این کارت گردشگری مثل استیکر ویزای کشورهای دیگه تو پاسپورت شما نمی‌خوره؛ بلکه سفارت یک کارت مجزا بهتون می‌ده. سفارت کوبا تو تهرانه و صدور ویزا حدود ۷ روز کاری طول می‌کشه و میتونید خودتون شخصا برای ویزا اقدام کنید یا از آژانسهایی که خدمات ویزا میدن کمک بگیرید. مدت مجاز اقامت ویزای گردشگری کوبا ۳۰ روز و یک‌بار ورود هست و مدارک زیادی هم نمیخواد.
البته شرایط و مراحل دریافت ویزای همه کشورها طی زمان دچار تغییر می‌شن. پس اگه حتی برای بار چندم می‌خواین به کشوری سفر کنین، دوباره شرایط صدور ویزا رو از کنسولگری اون کشور یا دفاتر معتبر ارائه خدمات ویزا استعلام کنین.
برای آگاهی از جزییات مدارک مورد نیاز ویزای کوبا میتونید به لینکی که در توضیحات همین اپیزود گذاشتیم سری بزنید.

favor del Viento-4

چطوری در کوبا هتل یا اقامتگاه رزرو کنیم؟

با توجه به شرایط کوبا رزرو هتل یا اقامتگاه کمی با رزرو هتل توی جاهای دیگه دنیا فرق داره، بدلیل تحریم‌ها و ضعف زیرساخت اینترنت کوبا نمیشه از طریق سایتهای آنلاین مثل بوکینگ هتل رزرو کرد و اگر هم بشه ما ایرانی ها بدون داشتن کارت بانکی بین‌المللی دوباره به در بسته می‌خوریم.
یه راه حل اینه که وبسایت هتل‌ در کوبا رو پیدا کنین و بهشون ایمیل بزنین. امیدوار هم باشین با شرایط اینترنت کوبا، ایمیلتون رو پاسخ بدن و در نهایت با رزرو شما موافقت کنند و همینطور با نحوه پرداخت نقدی که شما به هنگام ورود میخواهید انجام بدید کنار بیان.
روش دوم هم پیدا کردن یک کارگزار دولتی گردشگری توی کوبا یا اسپانیاست تا کار رزرو هتل رو براتون انجام بده و همینطور با پرداخت پول هنگام ورورد کنار بیاد.
راستی بدلیل ضعف اینترنت در کوبا، اصلاً نمی‌تونین از طریق شبکه های اجتماعی و پیام رسانها برای مذاکره و تماس و روزو هتل اقدام کنید و برنامه سفرتون رو پیش ببرین.
حالا اگه ویزا، پرواز و محل اقامت رو گرفتید، بریم ببینیم کوبا چه دیدنی و جاذبه هایی داره...
با بهترین و مهم ترین جاذبه های کوبا آشنا بشیم.
ما توی معرفی کشورهای مختلف، بهترین جاذبه هایی هر کشور خصوصا جاذبه های ثبت یونسکو رو طبق انتخاب مراجع معتبر مثل کتاب لانلی پلانت معرفی میکنیم، موقع انتشار این اپیزود کشور کوبا 9 اثر ثبت یونسکو داره.

1- موسیقی و رقص کوبا

موسیقی کوبا تلفیقی پویا با تاریخ ۵۰۰ ساله از سبک طبل‌نوازی و آواهای سیاهپوستای آفریقایی با گیتارنوازی اسپانیایی، موسیقی هائیتی و جامائیکایی است. موسیقی توصیف‌نشدنی و روح‌نواز که تا عمق وجود شما رخنه می‌کنه و شما رو به رقص وا می‌داره.
زبان مردم کوبا اسپانیشه و موسیقی اسپانیایی هم خوراک روح این مردمه مهربون و خونگرمه. گردشگرها در اکثر خیابون‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها می‌تونن موسیقی زنده گوش بدن و برقصن.
چشماتون رو ببندید و زنانی زیبا رو تصور کنین که با موسیقی لاتین، سالسا، رومبا و تروبا می‌رقصن. در این نقطه دنیا، خبری از خواننده‌های مشهور دنیا نیست. آوازه‌خون محلی داخل بار و رستوران می‌چرخه و عاشقانه می‌خونه. طبالی تو خیابان رومبا می‌زنه، نمایش بیکینی و پر تو کاباره‌ها و مهمانی‌های شبانه با موسیقی شما را تسخیر می‌کنه. استعداد موسیقیایی کوبا افسانه‌ای هست.

Dundunbanza-5

2- کوبا متوقف شده در دهه 60 میلادی

هاوانا و بیشتر شهرهای کوبا موزه ای زنده از ماشین های کلاسیک و قدیمی به وسعت کل شهرهستند، بعد از انقلاب کوبا در سال 1959 عملا دیگه ماشین زیادی وارد این کشور نشد و مردم کوبا همچنان از ماشین های کلاسیک دهه 40 تا 60 میلادی استفاده میکنند، پس گشت ماشین‌های قدیمی تو هاوانا رو به هیچ‌وجه از دست ندید و حتماً با این ماشین‌ها توی تونل زمان سفر کنین و در سطح شهر در دهه 60 میلادی گشتی بزنین.

3- ادبیات و هاوانا

اگر اهل ادبیات هستید، قطعا می‌دونید ارنست همینگوی ۲۷ سال رو توی کوبا و نزدیک هاوانا زندگی کرد و داستان پیرمرد و دریا رو اونجا نوشت. پس اگر به هاوانا سفر کردید، می‌تونین به فینکا بیخییا سر بزنین و از خونه همینگوی که الان تبدیل به موزه شده بازدید کنید.
کافه دل مدیوئه (Del Medio) یکی از جاذبه های ادبی هاواناهست، تو این کافه یه زمانی مارکز و پابلو نرودا سر یه میز میشستند و حین نوشیدن رام در مورد ادبیات و کمونیست و عمو فیدل و چگوارا گپ میزدند. بعنوان کسی که تو این کافه بودم، حس و حال حضور تو فضایی که دو تا از برندگان جایزه نوبل حضور داشتند تجربه هیجان انگیز و تکرار نشدنی بود. بخشی از موسیقی فیلم پیرمرد و دریا رو میشنویم...

The old man and…-6

4- تجربه اقامت تو خونه های محلی Casa

بیاین دوباره چشم‌هامونو ببندیم با هم اقامت تو خونه‌های محلی یا casa رو تصور کنیم: دو تا صندلی راحتی رو ایوون چوبی خونه‌ای به سبک دوران استعمار اسپانیا و یه بطری رام که بین میزبان و مهمان دست به دست می‌شه؛ نوای موسیقی موزون و آرومی که تو تاریکی شب و هوای مرطوب گرمسیری به گوش می‌رسه...
صحنه‌ای که توصیف کردم تو اکثریت خونه‌های مردم تو هر خیابان و هر شهری از کوبا که باشین، اتفاق می‌افته و این راهیه که مردم کوبا خفقان و سانسور رو فراموش کنن. چنین فضای خاصی و اقامت تو یکی از این خونه‌ها رو تو خیلی از شهرهای کوبا خصوصا هاوانا میتونید تجربه کنید.

5- معماری کوبایی

معماری منحصر‌به‌فرد کوبا ترکیبی از سبک باروک اسپانیا، کلاسیک فرانسه و هنر و معماری آمریکای شمالیه که به دست برده های آفریقایی ساخته شده. بناهایی که الان بیشترشون ثبت یونسکو شدن. فرقی نداره به کدوم یکی از شهرهای هاوانا، تیرینیداد، سینفوئگوس و کاماگوئی برید. این معماری زیبا رو تو اکثر محله ها، میادین و خیابون‌های سنگفرش کوبا می‌تونین تماشا کنین.
شماره

6- غواصی و تفریحات دریایی در سواحل کارائیب

کوبا فقط تاریخش نیست که گردشگرها رو به خودش جذب می‌کنه. اگه عاشق غواصی یا تفریحات دریایی هستین، سواحل دریای کارائیب گزینه جذابی برای شماست.
سواحل کوبا مثل وارادرو (Veradero) برای غواصی و اسنورکلینگ، قایقرانی و ماهیگیری یکی از بهترین‌هاست و دلیل این زیبایی و جذابیت شفافیت و زلالی آب، وجود صخره‌های بکر مرجانی و هزاران ماهی آکواریومیه.
از خلیج خوک‌ها تا سواحل ترینیداد و واراردو و حتی سواحل اطراف هاوانا رو می‌تونین توی سفرتون برای تفریحات آبی انتخاب کنین؛ اما اگه سواحل خلوت و بکر می‌خواین، سواحل نزدیک جزیره باراکوآ (Baracoa) و بعضی از پلاژهای ساحلی در نزدیکی ترینیداد مثل «پلایا آنکون» (Playa Ancon) گزینه های مناسبی هستند.

سواحل کارائیب در کوبا از زیباترین دیدنی‌های این کشور است


ماهیگیری روزانه یا شبانه هم یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات دریائی کوباست. تو خیلی از سواحل کوبا می‌تونین قایق اجاره کنین و به دل دریای کاراییب بزنین. قایق های کایاک معمولاً تو سواحل توریستی و ریزورت‌ها اجاره داده میشن. پس به یاد داستان پیرمرد و دریای ارنست همینگوی، دل به دریا بزنین و امیدوار باشین که ماهی بزرگی به تورتون بیفته.

7- پرنده‌نگری

برای عاشقای پرنده‌نگری هم کوبا مقصد جذابی هست. شبه جزیره زاپاتا (Zapata) و زیست بوم سیرا دل روساریو (Sierra del Rosario) رو از دست ندین که پر از پرندگان رنگارنگه. نزدیک به ۳۵۰ گونه پرنده در کوبا زندگی می‌کنن که ۲۴ گونه از اون‌ها بومی کوبا هستن. مرغ زنبورخوار توکورورو (Tocororo) با بال‌هایی به رنگ پرچم کوبا یعنی آبی، قرمز و سفید، و گونه در حال انقراض دارکوب منقار عاجی و بزرگ‌ترین گونه فلامینگو جهان در کوبا زندگی می‌کنن. دیدن حیات‌وحش تو زیست بوم حفاظت شده «سیناگا د زاپاتا» (Cienaga de Zapata) که ثبت یونسکو هست رو فراموش نکنید.

8- غارنوردی

بازدید از غارها یکی از جاذبه‌های متفاوت کوباست. این کشور ۲۰ هزار غار داره که زیبایی های دنیای زیر زمین رو به نمایش گذاشتن. مثلا شما بزرگ ترین استالاگمیت جهان رو در غار مارتین اینفیرنو (Martin Infierno) میتونین ‌بینین.

9- موزه های مرتبط با کمونیست و انقلاب کوبا

کوبا از زمان پیروزی انقلاب ارنستو چگوارا و فیدل کاسترو تا امروز، تغییر زیادی نکرده. هنوز هم مکان‌های مرتبط با انقلاب کوبا به همون شکلی هستن که بودن. انگار زمان متوقف شده. می‌تونین در سانتا کلارا از موزه فضای باز، مجسمه و ارامگاه Che و یا محلی که چگوارا به قطار محافظت شده نظامی حمله کرد بازدید کنید، و یا به دیدن بایامو (Bayamo) جایی که اولین جرقه انقلاب زده شد برید، محل آغاز شورش فیدل کاسترو در پادگان‌های مانکادا (Mancada) و محل نگهداری خاکستر فیدل تو سانتیاگودکوبا و موزه انقلاب تو شهر هاوانا از دیگر یادگارهای انقلاب کوبا هستند. اگه اهل طبیعتگردی باشید از کوه های محل اختفای انقلابیون کوبا در جنگل سیرا مائسترا دیدن کنید.

7- che guara Mohsen namjoo

10- شهرهای زیبای کوبا

بهتون قول میدم بعضی شهرهای کوبا شما رو جادو کنند و تا عمر دارید از خاطرتون پاک نشن، مثل ترینیداد!
ترینیداد زیبا تو اواسط قرن ۱۹ ام به خواب رفته و هرگز بیدار نشده. کوچه پس کوچه های ترینیداد پر از اقامتگاه‌های محلی، بار و رستوران و موسیقی زنده است. شبگردی ترینیداد رو به هیچوجه از دست ندید.
توی میدون اصلی شهر ترینیداد یک کافه و رستوران فضای باز بنام casa de la musica هست که هر شب تمامی مردم و توریست‌ها جمع می‌شن و با موسیقی زنده، تا نیمه شب با موهیتو، چانچانچارا، سیگار برگ و رقص، شب‌زنده‌داری می‌کنن. اگر گذرتون به ترینیداد افتاد به یاد من و به حساب خودتون یک موهیتو نوش جان کنین.
شهر سینفوئگوس (Cienfuegos) شهری که همیشه اصالت خودش رو حفظ کرده و این مسئله رو می‌تونین تو معماری کلاسیک شهر مشاهده کنین. شهری با چهره یکنواخت و متوازن قرن نوزدهمی با خلیج و سواحل زیباش. با مهاجرای فرانسوی و آمریکاییش!
دره وینالس با هوائی مطبوع و مناظر بکر، مزارع سبز تنباکو و کلبه‌های روستایی، روح ادم رو به پرواز درمیاره. از هتلها یا اقامتگاه های محلی کاسا، دوچرخه اجاره کنید، بین مزارع تنباکو در مسیری کم شیب رکاب بزنید و خودتون رو توی طبیعت زیبای منطقه گم کنید.
کوچه پس کوچه‌های شهر کاماگویی (Camagűey) شهری که طی تاریخ، مدام هدف دزدای دریایی بوده یک دیگه از شهرهای زیبای کوباست. برای حل مشکل حملات دزدای دریایی، مهندسای شهرسازی تو کاماگوئی دست به کار شدن و شهری با کوچه‌های هزارتو و مارپیچی در سواحل دریای کارائیب ساختن. کوچه‌هایی که تو هر گوشه‌ اون بناهای زیبایی مثل کلیسا و بازارهای محلی رو میتونید پیدا کنید.

11-شکم گردی

چشیدن و تجربه غذای هرمقصدی یکی از بخش های مهم هر سفره، آشپزی کوبایی هم مثل موسیقی و فرهنگ، متاثر از تاریخ و جغرافیای این کشوره. ردپاهایی از آشپزی اسپانیای، قبایل تائینو و سایر کشورهای حوزه کارائیب، آفریقائی و حتی آشپزی ایتالیایی، چینی و فرانسوی توش دیده می‌شه. پس ترکیبی از طعم‌ها رو می‌تونین در اون‌ها احساس کنین.
اسنک‌هایی مثل موز سرخ شده با چاشنی نمک دریایی یا کاساوا رو همراه با سس سیر برای میان‌وعده امتحان کنین، غذای اصلی کوبایی ها از برنج و لوبیا و گوشت تشکیل شده، که نهایتا با سس مخصوص و سبزیجات، عطر و بوی خاصی میگیرند. و اگر گیاهخوار یا وگان باشید میتونید غذای فوفو (Fufu) رو امتحان کنید.
خوشبختانه غذاهای کوبایی با ذائقه ما ایرانی‌ها سازگاره و شما رو به یاد آشپزخونه‌های آکنده از عطر غذای مادربزرگ‌ها میاندازه.
و اگه به غذاهای دریایی علاقمندین، بخاطر جزیره بودن کوبا قطعا انتخاب های زیادی خواهید داشت.
اگه بدنبال غذای حلال هستید تو این سفر کمی اذیت میشید پس یا باید گیاهخوار بشید یا زحمت بردن کنسرو از ایران رو بکشید.
راستی اگر بگم توی هاوانا می‌تونین قورمه‌سبزی و قیمه بخورین و رقص ایرانی ببینین تعجب نکنید! بله توی هاوانا نزدیک بافت قدیمی یک رستورانی به اسم توپولی هست که صاحب اون یه ایرانیه که از آمریکا اومده و یه رستوران زده. روی در و دیوار این رستوران، شما عکس‌هایی از بزرگان فرهنگ ادب ایران رو می‌تونین ببینین و در فضایی کاملا ایرانی ساعتی رو خوش بگذرونید.

Y en eso llego-8

و اما نوشیدنی های کوبا
از نوشیدنی‌های غیر الکلی کوبا، Café Cubana یا اسپرسوی شیرین کوبایی، آب نارگیل، Batido de Trigo میلک شیک گندم از نوشیدنی های رایج هستند
این روزها نوشیدنی موهیتو تو ایران محبوب شده. بد نیست بدونین که موهیتو اصلش از کوبا میاد. ترکیبی از یخ، مقداری شکر، نعنای تازه که با قاشق داخل لیوان له می‌شه تا عطر و بوی اون دربیاد، سودا یا اب و عرق نیشکر بهش اضافه میکنند این نوشیدنی رو تو هر کافه یا بار و رستوران میتونید سفارش بدید.
Cuba libre مخلوط کوکا، رام و لیمو هم از دیگر نوشیدنی های سنتی و محبوب کوبایی هاست.
به دلیل تحریم بودن کوبا، نوشیدنی کولا و پپسی با فرمول جهانی رو تو کوبا نمی‌تونین پیدا کنین ولی یک نوشیدنی تولید خود کوبا هست که شبیه به این دو برند هست و شکر زیادی داره که احتمالا برای مزاج ما ایرانیان زیاده از حد شیرینه.
تو بازدید از مزارع تنباکو دره وینالس یک نوشیدنی دیگه دارن که اون هم در نوع خودش جالبه و برای سرحال شدن صبحگاهی استفاده میشده: ترکیب عجیب قهوه داغ با رام…
نوشیدنی Chanchancharaاز دوران برده‌داری و کار در مزارع نیشکر به یادگار مونده. این نوشیدنی از شهر ترینیداد میاد و ترکیبی از آب لیمو ترش، عسل و رام هست، بعد از هم زدن و ترکیب شدن اونها مقداری یخ اضافه می‌شه، این نوشیدنی رو برده ها صبح موقع طلوع آفتاب قبل از صبحانه می‌خوردند و تو مزارع نیشکر کار می‌کردن و بعد از تموم‌شدن انرژی چانچانچارا می‌رفتن سراغ صبحانه…
پس فقط حافظ صبوحی نمی‌کرده، کوبایی ها هم صبح ها لبی به خمره میزدن.
حالا که با جاذبه‌های مهم کشور کوبا آشنا شدیم، میتونید تصمیم بگیرید به کوبا سفر کنید یا نه؟
آیا این جاذبه‌ها باب میل شما هستند یا نه؟ و اگر هستند کدوم جاذبه رو می‌پسندید و برنامه‌ سفرتون رو چطوری می‌چینید؟
حالا بعد از آشنایی با جاذبه های کشور کوبا، میتونیم برنامه سفرمون رو بنویسم.
اگر مثل من به اکثر جاذبه‌های کوبا علاقمند باشین، برای دیدن همه کشور کوبا در بهترین حالت، حدودیک ماه زمان لازم دارین. اما خب بیشتر مسافرها، محدودیت زمانی دارن و باید بین جاذبه‌ها تعدادی رو طبق سلیقه شون انتخاب کنن.
معمولاً آژانس‌های مسافرتی با توجه به محدودیت زمان، هزینه سفر و تعطیلات رسمی، سفر به کوبا رو بین 10 تا ۱۲ روز در نظر می‌گیرن. و اکثرا در برنامه سفرشون شهرهای هاوانا، ترینیداد، سانتا کلارا، سین فوئگوس و سواحل کارائیب در وارادرو رو در نظر می‌گیرن تا ترکیبی از بهترین جاذبه‌های کشور کوبا رو بشه دید و تجربه کرد.
اما اگر شخصا میخواهید به کوبا سفر کنید باید بر اساس علاقمندی هاتون و شناختی که از جاذبه ها پیدا کردید و همینطور در نظر گرفتن، بودجه، تعداد روز سفر، تاریخ سفر و برخی نکات دیگه برنامه ریزی سفر رو شخصا انجام بدید.

Mariet-9

اگر بخوای دوتا از خاطرات پررنگ سفرت به کوبا رو بگی، کدومها رو میگی؟
توری که نوروز ۹۶ دالاهو به مقصد کوبا تورلیدر بودم، همسفر جوانی داشتیم که دانشجو بود. یه کمونیستی دو آتیشه که اومده بود مهد انقلابیون چپگرا رو از نزدیک ببینه و حاصل ۶۰ سال حکومت کمونیستی رو از نزدیک لمس کنه. از اولین روز سفر تو فرودگاه تهران یک اورکت سبز انقلابی پوشیده بود و هر از گاهی هم کلاه چریکی سرش میگذاشت. اخر سفر که باهاش صحبت میکردم، به صرافت اعتراف نمیکرد ولی کامل تو حرفاش مشخص بود که مدینه فاضله ای که کمونیست براش ساخته بود چه جهنمی از اب دراومده، این تازه در صورتی بود که بعنوان توریست در بهترین شرایط سفر میکرد و فقط نظاره گر فقر مردم عادی بود.
تو سفر دوم به کوبا، تو وارادرو یه تجربه بینظیر داشتم، یه تور اسکای دایوینگ (چتربازی) بود که یک تیم روسی ارایه می‌کرد. اگر شما هم مثل من معتاد آدرنالین هستید و به وارادرو سری زدید حتما این تجربه ناب و تکرار نشدنی رو امتحان کنید.
سیستم حمل و نقل تو کوبا به چه صورته؟
از فرودگاه چطور به مرکز شهر بریم: از فرودگاه بین‌المللی هاوانا تا مرکز شهر رو تاکسی بگیرید. اتوبوس گزینه ارزونتریه ولی باید صبر و طاقت زیادی برای معطلی داشته باشید، بطور کل برای گرفتن تاکسی در هرجای کوبا قبل از سوار شدن، حتماً با راننده قیمت رو توافق کنید.
برای سفرهای درون شهری اتوبوس‌های عمومی شهری گزینه مناسبی هستن. چون زمان‌بندی منظم و قابلیت پرداخت نقدی با ارز پزو رو دارند. ماشین‌های کلاسیک قدیمی رنگارنگ هم هستن که به‌عنوان تاکسی استفاده می‌شن
برای سفرهای بین شهری اگر تعدادتون 3 یا 4 نفر باشه، بهترین گزینه گرفتن تاکسی هست. ولی اگر یک یا دو نفر هستید گزینه اتوبوس های بین شهری رو میتونید امتحان کنید.

10- موسیقی پینک فلوید Money

پول رایج کوبا و نحوه تبدیل پول
وجه رایج کوبا پزو کوبایی هست که در هیچ کشور دیگه ای قابل تبدیل نیست.
برای تبدیل دلار و یورو می‌تونین به صرافی‌های سطح شهر برین اما بهترین پیشنهاد برای تبدیل ارز، مردم هستن. مثلا در صرافی‌های هاوانا اگه برای یک دلار، ۱5۰ پزو به شما پرداخت کنن مردم یا مغازه‌های محلی ممکنه تا ۲۰۰ پزو هم به شما بدن. و این نرخ تبدیل ممکنه در شهرهای مختلف متفاوت باشه. بنابراین گردشگران برای تبدیل ارز در شهرهای کوبا راحتن. چون لازم نیست حتما به صرافی برن. به خاطر داشته باشین تو کوبا دلار و یورو رو براحتی به پزو تبدیل میکنند اما برعکس این قضیه کم سخته لذا پولتون رو به اندازه نیاز تبدیل کنید.
پس پیشنهاد می‌کنیم با دلار یا یورو خرید کنین و معادل پزویی اون رو برای هر جنسی که میخرین یا کرایه تاکسی بپردازین و باقی پولتون رو پزو بگیرید.
اگه اصرار داشتین برای تبدیل دلار حتما به صرافی یا همون کادکا (CaDeCa) برین، به سه چیز نیاز دارید: پاسپورت، صبح زود بیدار شدن و صبر زیاد چون باید انتظار صف‌های طولانی رو داشته باشین! در کل به خاطر دلایلی که گفتیم،‌ تبدیل پول تو صرافی به دردسرش نمی‌ارزه.
شرایط تهیه سیم کارت و اینترنت چطوریه؟
سیم‌کارت‌های کوبا رو می‌شه از دفاتر ویژه‌ای تو سطح شهر به نام ETECSA با پاسپورت به قیمت ۵۰ دلار خریداری کرد که اینترنت هم دارن و این سیم‌کارت‌ها فقط برای ۳۰ روز قابل استفاده هستن. یادتون باشه تو فرودگاه امکان خرید سیم‌کارت ندارین. البته میتونید ۳ روزه سیم‌کارت هم اجاره کنید.
توجه داشته باشید اینترنت تحت کنترل دولت هست و بسیاری از سایت‌ها قابل دسترسی نیستند. پس قبل از ورود به کوبا فیلترشکن نصب کنین، البته که این موضوع برای ما ایرانی ها موضوع جدید و عجیبی نیست و جزئی از زندگی روزمره مون شده.
بهترین زمان سفر به کوبا چه زمان از ساله؟
کوبا با آب‌وهوای حاره‌ای، بیشتر سال برای سفر عالیه. فقط فصل بارندگی و طوفانهای هاریکان که بین تیر تا اواسط شهریور هست بهتره به این کشور سفر نکنین. البته تو این فصل بارندگی قیمتها پایینتر میاد.
گرون‌ترین و بهترین زمان سفر آبان تا اواخر فروردین هست که بارندگی کم و هوا خنک‌تره و قیمت هتل‌ها بالاتر می‌رن و خیلی زودتر اقامتگاه خودتون رو رزرو کنید. قیمت‌ها نزدیک سال نو میلادی و کریسمس هم افزایش زیادی دارند. تو فروردین نزدیک به عید پاک هم قیمت‌ها افزایش پیدا میکنن.
El carreto -11

برای سفر به کوبا چقدر باید هزینه کنیم؟

با توصیفاتی که از کوبا داشتیم شاید تصور کنید این مقصد کشور ارزونی برای توریست‌هاست! باید بگم این‌طور نیست و اشتباه کردید، کوبا برای توریست‌ها مقصد گرونیه.

برای گشت و گذار در کوبا حداقل روزی 60 یورو در نظر بگیرید


کشور کوبا به دلیل فاصله جغرافیایی از ایران، جزو مقاصد گرون‌قیمت برای سفر ایرانیان محسوب می‌شه. اول اینکه هزینه پرواز حدود ۲۰۰۰ دلاره و بخش اصلی هزینه هاست برای بررسی هزینه های داخل کشور کوبا و تصمیم گیری ساده تر شما، هزینه های دیگه بغیر از پرواز،که شامل هتل، ایاب و ذهاب، خورد و خوراک و گشت و تفریحات هست رو برای سه گروه براورد کردیم:
گروه اول که ارزون سفر میکنن: روزانه ۶۰ یورو در نظر بگیرن. برای پرداخت هزینه اقامت تو خونه محلی کاسا، صرف غذای ساده در رستورانهای دولتی. حمل‌و‌نقل با اتوبوس عمومی و بازدید از اماکن رایگان و موزه‌های دولتی
گروه دوم که میانه‌رو هستن: این دسته بین ۶۰ تا ۱۲۰ یورو رو برای خرج روزانه در نظر بگیرن. شامل هزینه اقامت تو هتل 2 تا ۳ ستاره، غذای معمولی در رستوران‌های خصوصی، استفاده از ایاب و ذهاب عمومی با گشت‌ها و تفریحات ساده تا متوسط.
گروه سوم مسافران لوکس: این دسته از اهالی سفر حداقل ۱۲۰ یورو برای هر روز سفرشون به کوبا کنار بذارن تا در هتل‌ها و ریزورت‌های ۴ یا ۵ ستاره اقامت کنن؛ با تاکسی‌ اینور و اونور برن؛ رستوران‌های خوب غذا بخورن و تفریح‌های دریایی و ساحلی کاملی داشته باشن.
شاید بهترین گزینه سفر به کوبا تورهای آژانس‌های مسافرتی باشه. که به غیر از هزینه پرواز، بسته‌های پیشنهادی برای ۱۰ شب اقامت تو هتلها 4 و 5 ستاره در حدود ۲۰۰۰ یورو دارند که شامل خدمات گشت‌های کامل، ورودیه‌ها و لیدر همراه از ایران هست.
شاید فکر کنید هزینه سفر به کوبا با تورها گرون‌تر دربیاد ولی الزاما همیشه اینطور نیست. اگر همون خدماتی که تور ارائه می‌کنه رو بخواهید شخصی سفر کنید، هزینه‌تون اگر بیشتر نشه، کمتر هم نخواهد شد. آژانس‌ها معمولا به خاطر اینکه سالها با کارگزار و هتلها کار کردند امکان این رو دارند که هزینه تمام شده رو کاهش بدند، از طرفی، هزینه گشت‌های داخل اون کشور و ایاب و ذهاب‌ها هم چون تور گروهی هست بر تعداد نفرات سرشکن می‌شه و نهایتا سفر با تور ارزونتر درمیاد. در ادامه وقتی با تور میرید دیگه نیازی نیست با این همه مسائل و مشکلات مثل برنامه ریزی، انتقال پول، گذر از سد تحریمها و غیره درگیر بشید.

El Manisero -12

مناسبت‌ها و فستیوال‌های مهم کوبا
مناسبت‌ها و رخدادهای مهم هر مقصدی رو باید از قبل بدونیم تا توی شلوغی، تعطیلی و مسائل امنیتی اون فستیوال گرفتار نشیم و یا اگر به فستیوال و رخداد خاصی علاقه‌مند هستیم بتونیم برنامه‌ریزی کنیم که زمان فستیوال تو مقصد باشیم.
مهم‌ترین رخدادهای و جشنهای کوبا تقریبا در دو برهه زمانیه...
اوایل مرداد ماه که کارناوال سانتیاگو د کوبا برگزار می‌شه و بزرگ‌ترین و رنگی‌ترین فستیوال کارائیبه.
و جشنهای مربوط به کریسمس، ژانویه و جشن پیروزی انقلاب کوبا که اواسط دیماه هست و این جشنها بسیار پرطرفداره و این زمان شلوغترین زمان کوباست.
در مجموع اگه ژانویه به کوبا سفر کنین هم تو جشن های کوبایی ها شرکت میکنید و هم هوا عالیه. فقط باید با گرونی قیمت‌های این فصل کنار بیایین.

شب‌گردی و زندگی شبانه در کوبا

نایت لایف یکی از بخش های مهم هر سفره، شخصا معتقدم هر شهری رو دوبار باید دید، یکبار در روشنایی روز و یکبار در روشنایی شب. کوبا به دلیل مسائل امنیتی حکومتی نسبت به بسیاری از کشورها امنیت بالای داره و می‌تونین تا پاسی از شب تو کوچه و پس کوچه‌های شهرهای مختلف بگردین و لذت ببرین. زندگی شبانه تو کوبا ترکیبی از موسیقی سالسا، جاز، اجراهای زنده و نوشیدنیه. معمولاً کار کلوب‌ها و بارها از ساعت ۱۰ شب شروع می‌شه و تا صبح ادامه پیدا میکنه.. اگر می‌خواهید حال‌وهوای کاباره‌های دهه 50 میلادی رو تجربه کنین، می‌تونین به کاباره پاریسین (Parisien) و یا به تروپیکانا (Tropicana) تو هاوانا برین.
البته برنامه کاباره‌های کوبا با تصوری که ما از فیلم‌های فارسی زمان پهلوی داریم متفاوته. توی این کاباره‌ها ۱ تا ۲ ساعت برنامه شامل انواع رقص و موسیقی توسط گروه‌های بزرگ و کوچک برگزار می‌شه که نمایشی از پر و بیکینی رنگارنگ هستن و در حین اجرای موسیقی و رقص می‌تونین انواع نوشیدنی و غذا هم سفارش بدین.
اگر عاشق رقصیدن هستین، به رومبا پالاس (Rumba Palace) و یا دیسکوهای El Copacabana, El Riviera سر بزنین. و اگر مثل من بدنبال جای اروم هستید و طرفدار موسیقی دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی Discotembas مخصوص شماست.

Dow mbay timba -13

تو سفر به کوبا چه چیزهایی همراه داشته باشیم؟
با توجه به وضعیت کشور کوبا، کمک‌های اولیه و تمامی داروهایی که استفاده می‌کنین با خودتون همراه داشته باشین و یا اگر وسیله خاصی نیاز دارید حتما همراه ببرید چون کوبا جائی نیست که بشه هرچیزی رو تهیه کرد. راستی برای سفر به کوبا نیاز به تزریق واکسن و یا تجویز داروی خاصی قبل از سفر نیست.

آیا کوبا برای کودکان جذاب هست؟

احتمال زیاد بچه‌ها عاشق کوبا میشن. کشوری که پر از ماشین‌های کلاسیکه. اونم ماشین‌هایی که انگاری با جعبه مداد رنگی کودکانه رنگشون کردی. رنگ صورتی باربی، سبز روشن، قرمز و سفید! بچه‌ها از این ماشین سواری قطعا لذت خواهند برد. اما از طرف دیگه، تو کوبا خبری از بازی‌های دنیای تکنولوژی برای بچه‌ها نیست.
تماشای حیات‌وحش و حیواناتی مثل کروکودیل کوبایی یا پرندگان رنگارنگ برای بچه ها تو سفر کوبا جذاب خواهد بود. ورزش‌های آبی و دریایی، مزارع پرورش اسب و موزه دزدان دریایی ترینیداد و سانتیاگو د کوبا، خاطرات شیرینی برای بچه‌ها می‌سازن.

یادگاری و سوغاتی از کوبا چی بیاریم؟

اگر سیگاری هستین باید بگم به بهشت سیگار برگ خوش اومدید، ولی اگه سیگاری هم نیستید اول از همه سیگار برگ برای سوغاتی بعنوان دکور و یادگاری بخرید. برای خرید سیگار برگ حتماً به سراغ فروشگاه‌های معتبر برید، از دست‌فروش‌ها سیگار برگ نخرین. چون اکثر اون‌ها تقلبی‌ان و به جای تنباکو با برگ درخت پر شدن. یادتون باشه سیگار برگ زود خشک می‌شه. پس اشتباه من رو نکنین و اون‌ها رو برای مدت طولانی انبار کنید چون نگهداری سیگار برگ شرایط خاصی داره.
اگه مجسمه و وسایل تزیینی برای خونه دوست دارین، مدل های چوبی اتومبیل های دهه ۶۰، کشتیهای سه گانه کریستف کلمب، مجسمه چوبی چه گوار و عمو فیدل، سکه های قدیمی کوبایی، مجسمه های رقص سالسا، مجسمه خانم‌های کوبایی سیگار بر لب، آلات موسیقی کوچک قابل حمل و همچنین نقاشی‌های زیبا از نمادهای کوبا می تونند برای شما جذاب باشند.
همچنین می‌تونین تیشرت‌هایی با تصاویر چه گوارا وکلاه حصیری ویژه کوبا یا آمریکای مرکزی یا حتی لباس تیم بیسبال کوبا که ورزش اول این کشوره رو برای جوون‌ترها سوغاتی بیارین.
برای سوغاتی‌های خوراکی، قهوه و کوکی شکری کوبایی و شکلاتهای هاوانا از بهترین هدایا برای دوستان و فامیل هستن.
تا اینجا باید حدس زده باشید تو کوبا بدنبال مال و مراکز خرید بزرگی که تو کشورهای پیشرفته دیدید نباشید.

Hasta seim..uavera kuba-14

چند نکته جالب در خصوص کوبا
• آقایون برای ورود به سینما و تئاتر نباید شلوارک بپوشن والا حق ورود ندارن.
• دیدن هیچهایکرها تو کوبا عادیه و اگر ماشینی کسی رو تو جاده ها ببینه، سوار می‌کنه.
• دست دادن تو احوالپرسی‌ها برای غریبه‌هاست و بوسیدن مخصوص آشناها و فامیل‌ها
• با کوبایی‌ها درباره مسایل سیاسی صحبت نکنین؛ چون به دلایل امنیتی جوابی نمی‌شنوین.
• اما در مورد رقص، هیچ قانونی وجود نداره و هرجا صدای موسیقی شنیدید تا دلتون می‌خواد برقصید و برقصید و برقصید.

این دومین اپیزود پادکست دالاهو بود که به معرفی کوبا، کشور سیگار برگ، موسیقی و رقص سالسا و عمو فیدل پرداخت. اپیزود بعدی ما به بخش دیگه‌ای از دنیای سفر اختصاص داره. اگر به سفر و صنعت گردشگری علاقه دارید اپیزود بعدی ما رو از دست ندید. ضمنا فراموش نکنید که می‌توانید پادکست کوبا را در تمام پادگیرها گوش کنید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.



1403/06/25 | کد مطلب: 5070
تحریریه دالاهو


  • به اشتراک بگذارید:



بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
برای اینکه مطالب بعدی وبلاگ دالاهو را از دست ندهید در خبرنامه ثبت‌نام کنید.
ثبت‌نام
با وارد کردن ایمیل خود مطالبی خواندنی و جذاب دریافت کنید.