تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

دریاچه آویدر

26 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 113 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 4 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای دالاهو به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای داخلی

 دریاچه آویدر کجاست؟

دریاچه آویدر در استان مازندران، شرق نوشهر، نزدیک پارک جنگلی سی‌سنگان و نرسیده به روستای کوچک صلاح‌الدین کلا قرار دارد. این دریاچه به خاطر احداث یک سد خاکی به وجود آمده. دریاچه آویدر را به نام‌های دریاچه و سد آویدر و دریاچه صلاح‌الدین کلا هم می‌شناسند. از دریاچه آویدر برای تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی منطقه استفاده می‌شود. برای دیدن این دریاچه از چالوس به سمت نوشهر حرکت کنید. بعد از نوشهر، حدود 10 کیلومتر از پارک جنگلی سی‌سنگان به سمت صلاح‌الدین کلا بروید تا تابلوی «سد خاکی» را ببینید. جاده سد خاکی آویدر بین پارک جنگلی سی‌سنگان و روستای صلاح‌الدین کلا قرار دارد. بیشتر مسیر این جاده آسفالت و طول آن کمتر از 10 کیلومتر است. تاج‌الدین کلا، ملا کلا و صلاح‌الدین کلا از روستاهای نزدیک به این دریاچه و همگی از توابع شهرستان نوشهر هستند.

 

دریاچه و سد آویدر یکی از جاذبه‌های زیبای مازندران است.

چرا دریاچه آویدر خاص است؟

دریاچه آویدر و طبیعت اطرافش از مناطق بکر و کمتر شناخته شده ایران هستند. این دریاچه درست در وسط کوهستان جنگلی، در ارتفاعی حدود 125 متر از سطح دریا، قرار گرفته. دوری دریاچه از دریا باعث شده رطوبت آن نسبت به مناطق شمالی ایران کمتر و هوای آن خنک‌تر باشد. این موقعیت جغرافیایی آویدر را به مکانی زیبا و دیدنی تبدیل کرده که گردشگرها و دوستداران طبیعت را به خود جذب می‌کند. اما چیزی که زیبایی آن را بیشتر می‌کند وجود یک جزیره سبزرنگ کوچک در میان آب آبی‌رنگ دریاچه است. وقتی به سمت این منطقه بروید، منظره پوشیده از درخت‌های سرسبز و نمای دریاچه در میان جنگل کوهستانی خستگی راه را از تن‌تان بیرون می‌برد.

 

جزیره سبزرنگ کوچک در میان آب آبی‌رنگ دریاچه، زیبایی آویدر را بیشتر می‌کند.

اینجا چه می‌بینیم؟

پوشش گیاهی اطراف این دریاچه مانند سایر مناطق جنگلی شمال ایران است. اما این منطقه بسیار بکر و طبیعی باقی مانده. نزدیکی کوه به دریاچه زیبایی خاصی به منظره آن بخشیده است. فضای دریاچه در پشت سد خاکی هم زیستگاه مناسبی برای برخی از گونه‌های جانوری مانند انواع ماهی‌ها و قورباغه‌ها ایجاد کرده. زمین‌های اطراف آویدر هموار و وسیع هستند و همین موضوع باعث شده این منطقه مناسب استراحت و گردش باشد. می‌توانید در این محوطه گشت و گذار کنید و خاطرات به یاد ماندنی را در ذهن‌تان و عکس‌های زیبا در دوربین‌تان ثبت کنید. اما همان طور که اشاره کردیم، یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های این منطقه جزیره کوچک وسط آن است. این جزیره در واقع تپه کوچکی است که بعد از احداث سد خاکی به جزیره‌ای در وسط این دریاچه تبدیل شده. در این منطقه می‌‌توانید در آرامش طبیعت ماهیگیری کنید یا با قایق روی دریاچه به گشت و گذار بپردازید. اگر می‌‌خواهید تجربه‌های متفاوت‌تری داشته باشید امکان اسب سواری یا گردش با دوچرخه هم در این منطقه فراهم است.

کِی به دریاچه آویدر برویم؟

آویدر آنقدر زیباست که هر زمانی به دیدنش بروید سفری به یادماندنی را تجربه خواهید کرد. در فصل بهار و تابستان آب و هوای این منطقه معتدل است و رطوبت کمی دارد. به همین دلیل طرفداران زیادی در این فصل‌ها به این دریاچه می‌روند. درختان و پوشش جنگلی اطراف آویدر در فصل پاییز لباس‌های رنگی به تن می‌کنند و زیبایی دریاچه چند برابر می‌شود. در فصل زمستان درخت‌های منطقه یکدست سفیدپوش می‌شوند و منظره رویایی دریاچه را زیباتر می‌کنند.

نمای زیبایی از آویدر.

در سفر به آویدر چه چیزهایی با خود ببریم؟

آویدر منطقه‌ای بکر است، اما امکانات رفاهی مناسبی دارد. آلاچیق، رستوران محلی، سرویس بهداشتی و بوفه در محوطه اطراف دریاچه در دسترس است. همان‌طور که گفتیم این دریاچه در میان ناحیه‌ای کوهستانی پوشیده از جنگل قرار دارد، پس بهتر است لباس اضافه و کفش مناسب پیاده‌روی به همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم در فصل گرما کلاه نقاب‌دار و عینک آفتابی و در فصل بارندگی لباس ضدرطوبت یا بارانی همراه خودتان بردارید.

و اما نکته‌ آخر: دریاچه آویدر یکی از مناطق بکر ایران است. پس یادمان باشد برای مراقب از آن حتما کیسه‌ زباله همراه‌ داشته باشیم.

 


  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر




بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
key.kia@yahoo.com
1400/07/15 15:36
بسیار زیبا و رویایی. بهشت بود. امکانات هم داشت که ما استفاده نکردیم.
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1400/07/17 15:55
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین مطلب را مطالعه کردین و تجربه سفر خودتان را با ما به اشتراک گذاشتین.

با تشکر از پیام شما

محمد
1397/02/31 22:31
یکی از کارمندهای اونجا بشدت بداخلاق بود و همه چیز رو به ما زهر کرد. کاملا با بی ادبی با همه برخورد میکرد.پیشنهاد میکنم کسی نره.
پاسخ دهید...

در حال حاضر تور دریاچه آویدر نداریم اما اگر مشخصات تماست رو ثبت کنی، قول می‌دیم وقتی سفر جدید برنامه‌ریزی کردیم، قبل از همه بهت خبر بدیم.

نفر