تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

دریاچه نمک حاج علی قلی دامغان

31 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 106 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 4 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
خبرم کن!
برای این مقصد در حال حاضر سفری وجود ندارد اما چنانچه علاقمند هستید می‌توانیم به محض اضافه شدن این سفر در بین سفرهای دالاهو به شما نیز خبر بدهیم!
نام
نام خانوادگی
تعداد
نفر
تلفن همراه
ایمیل

تورهای داخلی

دریاچه نمک حاج علی قلی کجاست؟

کویر حاج علی قلی در جنوب شرقی شهرستان دامغان و در نزدیکی روستای خورزان واقع‌ شده است.  برای رسیدن به این منطقه زیبا باید از تهران به سمت مشهد حرکت کنید. پس از رسیدن به دامغان در کمربندی دامغان جاده‌ای فرعی وجود دارد که به سمت جنوب می‌رود و نام آن به معلمان شهرت دارد. پس از رسیدن به روستای صلح‌آباد روبروی پمپ بنزین مسیر روستای خورزان وجود دارد که وارد آن می‌شوید و پس از طی مسافتی از یک جاده خاکی به دریاچه نمک می‌رسیم. برای پیدا کردن این مسیر خاکی بهتر است حتما از محلی‌ها راهنمایی بگیرید. لازم به ذکر است طی نمودن این مسیر خاکی با ماشین‌های سواری دشوار است و بهترین و راحت‌ترین راه سفر به این منطقه زیبا، همراه شدن با افرادی است که به این منطقه آشنایی کامل داشته باشند.

کویر حاج علی قلی در جنوب شرقی شهرستان دامغان قرار دارد. 

چرا دریاچه نمک حاج‌علی قلی خاص است؟

برای رسیدن به این منطقه زیبا مسیر به گونه‌ای است که از دامغان می‌گذریم و توفیق اجباری برای دیدن جاذبه‌های این شهر نیز نصیب‌مان خواهد شد! واقعا حیف است اگر به دامغان بیایید و از دیدن بناهای تاریخی آن بی توجه گذر کنید.

دریاچه نمک حاج علی قلی، یکی از زیباترین دریاچه نمک‌های ایران.

مسجد تاریخانه

یکی از معروف‌ترین یادگاران تاریخی این شهر، مسجدی است که از آن به نام مسجد تاریخانه یاد می‌شود. این بنا یکی از بهترین نمونه‌‌های مساجد اولیه در ایران است و پس از مسجد جامع فهرج آن را قدیمی‌ترین مسجد می‌دانند. قدم زدن در این مسجد و تماشای معماری دلربای آن قطعا قسمت خوبی از سفرتان را رقم خواهد زد.

مسجد تاریخانه دامغان بعد از مسجد جامع فهرج قدیمی‌ترین مسجد ایران است.

مقبره پیر علمدار

 این بنای زیبا بعد از گنبد قابوس در گرگان دومین برج کهن ایران است و قدمت آن به سده 5 هجری می‌رسد. آنچه در این مکان جذب‌تان خواهد کرد تزئینات روی برج است که به وسیله آجرچینی شکل گرفته و نقش برجسته‌های زیبایی ایجاد کرده است.

مقبره پیر علمدار، دومین برج کهن ایران بعد از گنبد قابوس است.

برج چهل دختر

 از دیگر بناهایی که دامغان آن را در خود جای داده، برج چهل دختر است که مانند نگینی در میان دامغان جای گرفته است. این برج با گنبد بزرگی که دارد چشم‌های زیادی را به خود جذب می‌کند و قطعا در خاطرات این سفرتان پررنگ خواهد ماند. نکته جالبی که راجع به این بنا وجود دارد قدمت و استحکام آن است که پس از حدود 11 قرن از عمر خود هم‌چنان سالم باقی مانده است.

برج چهل دختر، نگین شهر دامغان.

کویر و دریاچه حاج‌علی‌قلی

دریاچه حاج‌علی‌قلی زیبایی و آرامش کویر را دو چندان کرده است. به گونه‌ای که اگر به آنجا سفر کنید قطعا با هر سلیقه‌ای جوابگوی‌تان خواهد بود. می‌توانید ساعت‌ها در آنجا قدم بزنید و گوشه‌ای از آرامش کویر را از آن خود کنید. اگر اهل عکاسی هم باشید می‌توانید در تلالو سفید نمک‌ها که بازتاب خوبی از نور را به شما خواهد داد به ثبت عکس‌های زیبا بپردازید. اگر کمی خوش‌شانس باشید و در هنگام بارش باران به آنجا برسید می‌توانید از پدیده آینه‌ای شدن زمین مسرور شوید. با توجه به کویری بودن این منطقه گیاهان شورپسند و در برخی نقاط درختچه تاغ را خواهیم دید. نکته‌ای که راجع به بافت تشکیل دهنده کویر وجود دارد جنس خاص آن در حالت خشکی بسیار سخت بوده و در زمستان و بهار که خیس می‌شوند بسیار لیز باشند.

بازتاب نور در دریاچه نمک کمک زیادی به ثبت عکس‌های زیبا خواهد کرد.

 

کی به دریاچه نمک حاج علی قلی  برویم؟

با توجه به کویری بودن این منطقه، بهترین زمان برای سفر به این منطقه در پاییز، زمستان و اوایل بهار است. کویر با توجه به فصلی که به آن سفر می‌کنید در طول روز گرمای دلنشین و گاه طاقت فرسا و پس از غروب سرمای خنک و البته گاهی سوزناک خواهد داشت. اختلاف دما در روز و هنگام غروب بسیار زیاد است و لازم است آمادگی آن را داشته باشید.

لذت هم‌نشینی با شن‌های روان کویر حاج‌ علی قلی.

در سفر به دریاچه نمک حاج علی قلی چه چیزهایی با خود ببریم؟      

مانند هر سفر طبیعت‌گردی دیگر کفش مناسب پیاده روی به پا کنید و از بردن نوشیدنی و تنقلات دریغ نکنید. در هر فصلی که به این منطقه می‌روید همراه داشتن یک صندل یا کفش سبک برای راه رفتن بر روی شن‌ها پیشنهاد خوبی برای رهایی از داشتن پوتین‌های پر از شن خواهد بود! با توجه به اقلیم بیابانی این منطقه، روزها در پاییز و زمستان دمای هوا گرم خواهد بود و غروب به تلافی تمام گرمای روز، سرمای سوزناکی خواهد داشت، پس علاوه بر عینک،کلاه و لباس سبک برای روز، لباس گرم برای شب فراموش نشود. پیشنهاد می‌کنیم برای رهایی از شن‌های روان در هنگام وزش باد با خود یک اسکارف نیز همراه داشته باشید تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنید. در آخر دوربین عکاسی یا موبایل خود را برای ثبت تصاویر زیبا از این سفر فراموش نکنید.

 


  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر
  • عکس‌های بیشتر




بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
m.m9200@gmail.com
1400/12/01 03:32
سلام.برج گنبد قابوس از آثار تاریخی و بزرگترین برج آجری دنیاست..که فعلا در شهر گنبد کاووس واقع شده..البته اگر گرگانی های محترم همین برج هم نکنند و نبرند وسط گرگان نصب کنند..
پاسخ دهید...

در حال حاضر تور دریاچه نمک حاج علی قلی دامغان نداریم اما اگر مشخصات تماست رو ثبت کنی، قول می‌دیم وقتی سفر جدید برنامه‌ریزی کردیم، قبل از همه بهت خبر بدیم.

نفر