تنها یک بار زندگی می‌کنیم...
021 4166 3000

جواهرده

80 رای شما هم امتیاز بدهید!

تجربه همسفران
شما می‌توانید 422 اُمین نفر باشید که با دالاهو به این سفر می‌رود. این تور 17 بار اجرا شده‌است. مشاهده سوابق
تورهای آینده دالاهو برای این مقصد
مــشاهــده هــمه تــورها

تور داخلی

 

تور جواهرده سفر به کجاست؟

تور جواهرده شما را درست به وسط جواهری در شمال کشور می‌برد. این تور داخلی سفر به میان طبیعتی بکر، آب‌وهوایی دلپذیر، آرامشی محض و مردمی خونگرم و مهربان است. در این تور شمال رفتن به یک مقصد رؤیایی  که زیبایی‌های طبیعت را همچون یک نقاشی سرسبز در مقابلتان ترسیم می‌کند، می‌رسید.
جواهرده روستایی است که در نزدیکی شهر رامسر و در ارتفاعات ۲۰۰۰ متری از رشته‌کوه البرز قرار گرفته است. این روستا که در بیشتر روزهای سال با ابرها پوشیده شده با قله‌های «سماموس»، «سرخ تله» و «واژک سه براره رژه» احاطه شده و یک منطقه ییلاقی رؤیایی برای فرار از گرمای تابستان به شمار می‌رود.
جواهرده امروزه افراد بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند، در گذشته نام دیگری نیز داشته است. در زمان‌های قدیم در مناطق شمالی ایران و به‌خصوص گیلان به روستاهای واقع شده در ارتفاعات «جورده»، «جئورده»، «جؤردی» یا «جؤرده» به معنی «ده بالا» می‌گفتند که به نظر می‌رسد نام جواهرده امروزی از این کلمات مشتق شده است.
نام این روستا داستان جالب دیگری نیز دارد. این داستان به گورهای تاریخی «گبری» که قدمتشان به دو تا سه هزار سال پیش در این منطقه می‌رسد، باز می‌گردد. این گورها متعلق به زمان هخامنشیان و زرتشتیان هستند که در گذشته افراد با اشیای گران‌قیمت و گنجینه‌های زندگی روزمره خود در آنها دفن می‌شدند. بسیاری معتقدند به دلیل اینکه مردم از قبرهای موجود در این منطقه جواهرات بسیاری را یافته‌اند نام این منطقه جواهرده گذاشته شده است.
یک روایت جالب دیگر نیز حاکی از این است که زنی به نام «جواهر» حاکم این منطقه بوده و به همین دلیل این منطقه جواهرده نامیده شده است.
از نام این روستای زیبا که بگذریم جواهرده با پوشش گیاهی و جانوری خود حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. این منطقه بخشی از جنگل‌های هیرکانی است که درختانی همچون شاه‌بلوط، راش، زبان‌گنجشک، اقاقیا، گلابی، گردو و... و گیاهانی همچون آویشن، بابونه، گزنه و... پوشش گیاهی آن را تشکیل می‌دهند. اگر به گل‌ها علاقه دارید گل‌های وحشی، سرخس و گل‌گاوزبان نیز چشم‌اندازی رؤیایی برایتان رقم می‌زنند. از جانوران و پرندگان این منطقه نیز می‌توان به گربه وحشی، سنجاب، گنجشک کوهی، بلبل، توکا و... اشاره کرد.
مردم جواهرده به رسم‌ورسوم خود نیز بسیار معروف هستند. این مردم در گذشته از تقویم «گالشی» یا «گیلکی» استفاده می‌کردند. یکی از نکات جالب در مورد آنها این است که نوروز را در اواسط ماه مرداد یعنی 13 تا ۱۷ مرداد جشن می‌گرفتند. «جشن تیرماه ۱۳» که شباهت بسیاری به جشن شب یلدا دارد از دیگر جشن‌های قدیمی ایرانیان در این منطقه است که در شب سیزدهم تیرماه تقویم طبری برگزار می‌شود.
سفر به جواهرده همچون سفر به صندوق جواهری در شمال کشور است که ترکیبی از زیبایی‌های طبیعی و جلوه‌های فرهنگی را با باز کردنش در مقابل شما می‌گذارد.

مسیر رفتن به جواهرده

مسافران تور داخلی جواهرده برای رسیدن به این منطقه با اتوبوس به سمت رامسر روانه خواهند شد. مسافرانی که می‌خواهند از وسیله‌های نقلیه دیگری همچون هواپیما استفاده کنند می‌توانند خود را با هواپیما به رامسر برسانند و از آنجا همراه دیگر مسافران تور داخلی جواهرده شوند.

بهترین فصل سفر به جواهرده کی است؟

بهترین زمان برای دیدن سرسبزی و زیبایی‌های طبیعی جواهرده فصل بهار و تابستان هستند. در این فصل‌ها آب‌وهوا در این منطقه مطبوع است و به همین دلیل بیشترین تعداد تور جواهرده در این فصل‌ها برگزار می‌شوند. اوایل پاییز نیز شکوه برگ‌ریزان این منطقه می‌تواند دیدنی باشد؛ اما باید به فکر سرما هم باشید.

جاهای دیدنی جواهرده کجاست؟

مراتع جواهرده از زیباترین جاذبه‌هایی هستند که در این منطقه خواهید دید و در کنار آن پارک جنگلی جواهرده را نباید در این تور داخلی از دست بدهید. در کنار فضای طبیعی این منطقه و این روستا، آبشار کوهستانی جواهرده یکی از جاذبه‌های این منطقه است که می‌توانید در تور جواهرده به دیدنش بروید. گورهای تاریخی گبری در انواع سردابه‌ای و خمره‌ای از دیگر دیدنی‌های تاریخی این منطقه هستند. همان‌طورکه گفتیم، این گورها در نام‌گذاری جواهرده بی‌تأثیر نبوده‌اند. مسجد آدینه با قدمتی نزدیک به ۷۰۰ سال یکی از دیدنی‌های دیگر این منطقه است که می‌توانید به دیدنش بروید. در این مسجد در ۱۷ مرداد جشن گِل‌کاری که یک جشن قدیمی و مذهبی است، برگزار می‌شده. این جشن کشاورزان و دامداران با مراسم جالبی دیوارهای مسجد را گل‌کاری می‌کردند و پس از آن به جشن‌وسرور و کشتی گرفتن می‌پرداختند.

غذاهای محلی تور جواهرده چیست؟

یکی از جاذبه‌های روستای جواهرده رستوران‌ها و کافه‌ها در مسیر جنگلی تا روستا هستند که در آنها می‌توانید انواع غذاهای محلی این منطقه را مزه‌مزه کنید. در این رستوران‌ها می‌توانید به سراغ غذاهای خوشمزه‌ای همچون «ماهی شکم‌پر»، «خورشت سیر انار»، «باقلا وابیج»، کباب ترش، «آغوز مسما»، «خورشت آلو» و «میرزاقاسمی» بروید. چشیدن طعم و مزه اصیل این غذاها در میان سرسبزی طبیعت و صدای پرندگان این جنگل هیچ‌گاه از یاد شما بیرون نخواهد رفت.

چه وسایلی برای سفر با تور جواهرده برداریم؟

در سفر با تور داخلی جواهرده حتماً یک کفش مناسب پیاده‌روی به‌پا داشته باشید. از آنجاکه جواهرده در ارتفاعات قرار گرفته لباس گرم حتماً با خود ببرید. یک کوله، لوازم شخصی و داروها از دیگر چیزهایی است که باید به همراه داشته باشید. دوربین عکاسی یکی از واجبات دیگر است برای اینکه بتوانید تمام مناظر زیبای این جواهر سبز رنگ را به ثبت برسانید. یک دست لباس سبک و رنگارنگ نیز به زیباتر شدن عکس شما در طبیعت سبز جواهرده کمک می‌کند.

سفر به جواهرده برای چه کسانی مناسب است؟

جواهرده برای آنهایی که به‌دنبال جاذبه جدید در شمال هستند و می‌خواهند به مقاصد تکراری سفر نکنند، عالی است. این تور فرصت‌های زیادی برای طبیعت‌گردی، لذت بردن از طبیعت و شناخت محیط اطراف را برای‌تان رقم خواهد زد. پس اگر به‌دنبال آرامشی از جنس طبیعت و دیدن آثار جذاب هستید، تور جواهرده برای‌تان عالی خواهد بود.

جواهرده را حداقل در چند روز بگردیم؟

تور داخلی جواهرده دالاهو معمولا در 2 تا 3 روز برگزار می‌شود. این زمان فرصت کافی را در اختیار مسافران تور جواهرده قرار می‌دهد تا از تمام جاذبه‌های این منطقه به راحتی دیدن کنند و دست پر به خانه بازگردند.

در سفر به جواهرده کجا بمانیم؟

در سفر به جواهرده می‌توانید در هتل‌ها، اتاق‌های اجاره‌ای و ویلاهای دربست این منطقه اقامت داشته باشید. اقامت در چادر و کمپ نیز مستلزم تجهیزات و امکانات کافی است. مسافران تور جواهرده دالاهو اقامتی امن و راحت خواهند داشت تا بتوانند بیشتر و بهتر از سفر خود لذت ببرند.

قبل از تور جواهرده بدانید

بهتر است مسافران تور داخلی جواهرده نکات زیر را حتماً در نظر داشته باشند:
• به دلیل اینکه جواهرده در ارتفاعات قرار گرفته امکان بارش شدید باران هر لحظه وجود دارد و گاهی ممکن است جاده به دلیل ریزش کوه مسدود شود.
• در هنگام بازدید از این منطقه حتماً کیسه به همراه داشته باشید و از ریختن هرگونه زباله در این منطقه سرسبز خودداری نمایید.
• اگر به شکل شخصی به جواهرده سفر می‌کنید حتماً از سلامت وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید؛ زیرا جاده این روستا پرپیچ‌وخم است و شیب تندی دارد.
• در هنگام بازدید از روستا خرید سوغات از مردم محلی را فراموش نکنید؛ زیرا به اقتصاد مردم روستا بسیار کمک می‌کند.

سوغات و صنایع‌دستی جواهرده

با اینکه دامداری و کشاورزی راه‌های اصلی کسب درآمد در جواهرده هستند اما مردم این روستا از طریق صنایع‌دستی نیز درآمدزایی می‌کنند. از جمله صنایع‌دستی این روستا که می‌توانید به عنوان سوغات از تور داخلی جواهرده با خود به همراه بیاورید نمدبافی‌های مردم جواهرده هست. همچنین جوراب پشمی، عروسک بافی، چادرشب‌بافی و سفالگری نیز از دیگر هنرهای مردم این منطقه هستند که می‌توانید از آثار آنها در هنگام برگشت از این تور داخلی خریداری کنید.






بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
javaherdeh.blogfa.com
1400/01/08 09:54
جهت دیدن مواهب طبیعی و استفاده از تورهای گردشگری مجازی و درخواست راهنمای تور طبیعت گردی و راهنمای محلی، رزرو خانه های بومگردی می توانید به وب زیر مراجعه فرمایید.
پاسخ دهید...
ناشناس
1399/11/18 20:09
مطالب عالی بود ممنون
پاسخ دهید...
تولید محتوای دالاهو
1399/11/20 12:15
دوست عزیز
سلام

ممنون که وقت گذاشتین و مطلب را مطالعه کردین.

با تشکر از پیام شما

رضاعطایی
1399/05/14 11:59
سلام من نرفتم ولی تعریف هایی که کردن خوشم اومده امیدوارم یک بازهم شده برم
پاسخ دهید...
مرتضی
1398/04/05 09:00
بهشته حتما برید ولی هزگز به دریاچه قو نرید اولا فقط یک برکه 50 متری هست دوم جاده خاکی با شیب تند که ماشین به سختی میاد بالا گیربکس ماشین داغون میشه
پاسخ دهید...
موسوی
1395/01/07 15:40
خیلی ممنون مطالبش خیلی جالب بود.
پاسخ دهید...